det smeller når jeg slår spilleren av/på

ola

Medlem
Ble medlem
18.01.2010
Antall liker
0
Hei,

dere får unnskylde min hifi-uvitenhet, men jeg har et lite problem med vinyl oppsettet mitt.

Ofte, men ikke hver gang, jeg slår platespilleren min av eller på så smeller det i høyttalerene mine.

Hva kan det være? Regner med dette er helt basic igrunn.. men har man ikke peiling må man jo spørre!

Oppsettet er som følgende:
Project RPM 1
Bellari VP129 RIAA
Hegel H1 mk4

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Må du slå av spilleren? Man skal i utgangspunktet aldri slå av apparater mens forsterkeri står på. Må man alikevel skal inngangsvelger setter til en annen, gjerne ubrukt signalinngang.

Mvh. RS

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
En platespiller må en vel kunne slå av og på uten at det oppstår skade eller ulyder?
Jeg tipper du har en kontakt som bryter strømmen til et eller annet som lager en gnist som igjen lager støy.
Si litt mer om hva du slår AV / PÅ.
Er det selve spilleren eller noe tilbehør?
Et RC ledd over den kontakten jeg sikter til vil løse problemet. Men det skulle produsenten ha gjort.

Goshin

Medlem
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
5
Hadde samme problem med en Rega P3 jeg hadde. Skru volum helt ned når du slår av/på om inngangsvelgeren står på platespilleren eller sett velgeren over på annen inngang.

ola

Medlem
Ble medlem
18.01.2010
Antall liker
0
R.S. skrev:
Må du slå av spilleren? Man skal i utgangspunktet aldri slå av apparater mens forsterkeri står på. Må man alikevel skal inngangsvelger setter til en annen, gjerne ubrukt signalinngang.

Mvh. RS
Denne spilleren har kun 1 bryter. Å kutte strømmen er eneste måte å stoppe tallerken fra å snurre.

Audiomix skrev:
En platespiller må en vel kunne slå av og på uten at det oppstår skade eller ulyder?
Jeg tipper du har en kontakt som bryter strømmen til et eller annet som lager en gnist som igjen lager støy.
Si litt mer om hva du slår AV / PÅ.
Er det selve spilleren eller noe tilbehør?
Et RC ledd over den kontakten jeg sikter til vil løse problemet. Men det skulle produsenten ha gjort.
Det eneste jeg slår av/på er platespilleren via en bryter ala det man finner på annet elektrisk utstyr i huset som lamper etc.. Det er nok ikke umulig at det oppstår en gnist inne i denne, det er jo ikke akkurat sofistikert eletromekanikk i en slik bryter.

Hva er et RC-ledd?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
En motstand R og en kondensator C som gir en tidskonstant t = R*C og glatter ut slike smell. Kan lodde inn selv, men må vite hvordan en gjør det! Ellers kan det bli et dyrt sankthansbål.

ola

Medlem
Ble medlem
18.01.2010
Antall liker
0
Aha, da ble man litt klokere.

Løsningen får vel bli å trykke på "mute" på RIAA'en når man skal snu eller bytte plate.

forsåvidt greit å høre at det ikke var noe fundamentalt høl i hue med oppsettet..

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
748
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Ja, eller på preampen.
Sette den i mute eller på en annen inngang enn phono.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg ville nå fjernet årsaken til problemet :)
Hvis bryteren sitter på spilleren, vil jeg anta at det er litt ledig plass der.
Bruk en kondensator / motstand kombinasjon fra dette databladet:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/06563282.pdf

Ikke så enkelt å tippe på hvilke verdier som vil virke best.
Jeg ville forsøkt med 0.1µF - 47 ohm. Elfa art. nr. 65-633-16
Disse får du ferdig i en komponent med to ledninger. Du lodder bare tvers over bryteren.

ola

Medlem
Ble medlem
18.01.2010
Antall liker
0
fristende.. jeg får finne en elektrokyndig venn slik at man unngår et forsinka sankthansbål i stereobenken :)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Smellene kan også skyldes brudd i signalvei/kabel, dårlig kontakt i av/på-bryter evt mangelfull jording.

Mvh. RS

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Sjekk om du har skikkelig klem/kontakt på ytterkappen(jord) i dine rca plugger , hatt 3 regaer med akkurat dette problemet her , mht smell/støy....

klemte sammen med tang , og da ble det bra...( klemme forsiktig må vite)

Er pluggene veldig lett å få på apparatet du kopler i ( riaa) så bør disse strammes/justeres med tang- ev byttes om det er riktig ille....

Koster veldig lite.....bruk plugg som kan strammes/skru-plugg om du først må bytte.

ES

Topp Bunn