Det Rang På Døra

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.132
    Hmm, vekten?
    Er det egentlig noe tema i en slik sammenheng, og i så fall hvorfor?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei Arve
    Ja, Kuzma eller Verdier (som har vært på ønskelista siden -86) må det vel bli. Får plass til masse fin mekanikk oppå plata. Og så kan jeg bruke den til badekar hvis jeg tetter sidene og kanskje bruke fresen til å vispe opp masse deilig badeskum?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    I sammenheng med motorer og ideelle føringer, ville ikke dette ha betydd allverden. Og hvis maskinen hadde vært bygd i et mer rigid materiale enn tre. Men i og med at jeg ønsker meg mest mulig fleksibilitet nå i utviklingen - for å bli kjent med fresen og kunne ta enkle endringer på strak arm, har jeg altså valgt tre der jeg føler jeg at jeg må.

Tror ikke vekta blir noe stort problem, men jeg kommer til å være forsiktig nå.

Som jeg tror jeg skrev tidligere, så kommer jeg til å legge noen av delene over til aluminium når alt er oppe og går.

Maskinen kommer til å bevege seg rimelig raskt i hytt og pine og jo tyngre last den har vekk fra føringer, jo større "slark" vil det bli jo lengre man måler vekk fra disse. Og jo større masse det er her, desto større blir disse kreftene. Forbannet være de som oppfant de fysiske lovene, spesielt Newton.

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.132
    ;);)

Men si meg - hva er det egentlig du har tenkt å produsere, når det hele er ferdig?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Scrooge
    Har ikke øremerket den til noe ennå. Må først se om jeg får den fullstendig stabil. Så handler det litt om at jeg vil legge vekt på at den skal se proff ut - uten for mange løse slanger og ledninger som flyr rundt ørene på en. Jeg har jobbet litt med slike momenter under konstrueringen, og vil prøve å lukke teknikken inn bak deksel osv. etterhvert.

OM fresen skulle begynne å fungere, har jeg noen prosjekt "på hold" som skal få ny fart. Har en tråd som sover lett, som skal få ny fart: http://www.hifisentralen.no/forumet/skedsmo-audio/64088-loftet-superlang-byggetra-d.html

Fresen vil gi muligheter for dobbeltkrumme flater, frese aluminium, tre og plaster og da er det bare å drømme seg villig vekk.

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ja!
    Han gutten der er nok ikke nede på mitt nivå.
    Til sammenlikning så er den som jeg bygger, så liten at jeg kan plassere inne på soverommet og dytte den under senga om Gyda skulle komme uforvarende hjem. Aner egentlig ikke hva som kommer ut på andre siden hvis jeg gjør det, men det er jo sikkert et hemmelig prosjekt - så det er ikke sikket det heller er en så god idé. Får heller putte den i en Rema-pose eller legge den i pengeboka.
    Takk forresten, for innspill - og pøs på med kommentarer og klipp.

Sist redigert:

Gerundula

Medlem
    Ble medlem
    19.07.2012
    Antall liker
    4
    Sted
    Trøndelag
    Du har polert bollene dine med dreiespon?

Et-par dager dager har gått med til å fundere på hvilke føringer jeg skal bruke, og jeg sitter igjen med to muligheter, føler jeg.

Denne typen er den som brukes av de store gutta

Vis vedlegget 155693

men de koster deretter og er antakelig den beste løsningen.

Denne er en avart av den jeg avviste tidligere.

Vis vedlegget 155696

Forskjellen her, er at ringen er lukket og derfor antakelig mer målriktig og stabil enn den første. Men i og med at den må løpe fritt, kreves større dimensjoner på stålstengene de skal løpe langsetter enn den gromme føringa.

Har bestillt en av hver av disse i 16, 20, 25 og 30 mm.

Vis vedlegget 155699

Disse koster nesten ingenting fra kina og tenker å prøve å matche dem med stålstenger jeg finner her hjemme for å se om presisjonen er god nok eller om de går i søpla.

Inntil jeg får avgjort dette, står framdriften litt i stampe. Jeg får likevel skisset litt på begge muligheten i mellomtiden slik at jeg er litt forberedt når det smeller.

Ellers er det kommet brev fra Posten på at Nema 23-motorene har landet. Jeg undres litt over hvorfor DHL og alle utlendingene greier å levere direkte på døra mens Posten først sender ut brev med hjemmeoppgave som skal bæres til bake til posten før man får varene utlevert. De store gutta ringer dessuten ofte på forhånd men det gjør aldri posten. Jeg lurer bare på hvorfor.

Noen som har meninger eller erfaringer med føringer?
    Har montert diverse typer føringer i jobbsammenheng,både runde og firkanta søyler.Dimensjonene varierte fra 20mm til 60mm(runde)og opp til 80mm brede firkanta.

Ingen tvil om at de runde føringene har masse slark,kontra de firkanta.Vi gikk over til firkanta på allt siden disse virka å ha lengre holdbarhet.

Rexroth var merke/leverandør,og dyrt var det sikkert!:)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Gerundula;
    Det var en skrekkelig bekreftelse du kom med - om enn ikke overraskende. Her du noe å fortelle om fresen - styringer, programvare, bilder osv.?
    Hadde vært artig med noen trønderbilder.

Gerundula

Medlem
    Ble medlem
    19.07.2012
    Antall liker
    4
    Sted
    Trøndelag
    Gerundula;
    Det var en skrekkelig bekreftelse du kom med - om enn ikke overraskende. Her du noe å fortelle om fresen - styringer, programvare, bilder osv.?
    Hadde vært artig med noen trønderbilder.
    Har ikke peiling på bygging av fres nei,dessverre...Maskinene vi bygde var en såkalt "rotasjons sveisemaskin".Disse bruker rotasjon for å sveise muffer på plastrør,friksjon
    sørger for at plasten smelter sammen rør og muffe.Dimensjoner fra 32mm til 1meters rør(dia.)

Ble veldig mye off topic dette:rolleyes:

Kuleskrue med kulemutter brukte vi også,solide saker med null slark.Den største vi brukte ble drevet av en feit servomotor med momentstyring.
    Opplagring av skruen(endene)og feste for mutteren bør være meget nøyaktig,slik at det ikke "bender",er dette ok+den får smøring varer den meeget lenge.

Beklager at jeg ikke har noe mere vettugt å komme med:p

sense

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    357
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Gerundula;
    Ikke off topic i det hele tatt (eller OT, som det heter). Driver og lokaliserer Alternativ 2 nå hvis Alternativ 1 skuffer.

Sense;
    Vært der, gjort det. Startet til og med en tråd på den norske sida men gikk sur da det var en masse views og bare et par greiinger som svarte. Har lest en masse hifi på engelsk og må nok manne meg opp til å gjøre det samme med CNC etterhvert. Litt ille med de amrikanerne som ikke vil konvertere til metriske normer.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei
    Ja, det har stått stille en stund nå, men nå ruller hjula igjen. Det er ikke helt sant at det har stått stille for jeg har gjort en masse jobb med å spore opp leverandører.

Fresen får nå førstepri framover fordi det er så mange andre prosjekt som er avhengige av denne for å kunne realiseres. I tillegg er det flere som ønsker å leie seg inn på maskinen for å få kjørt deler, så her er det bare å skyfle på kull...

Etter å ha jobbet både med ledelse i industrien og som lærer i håndtverksfag, er jeg ganske opptatt av at man skal støtte lokale aktører der det lar seg gjøre. Jeg kan si med en gang at dette ikke lot seg gjøre denne gangen heller.

Lineære føringer er temaet, og jeg har sendt mailer og snakket i telefon for å finne greie leverandører - først her hjemme, så ute i Europa og til slutt i Ebayland. Jeg ble fort klar over at å kjøpe skinner og blokker kom til å gå ut over kjolebudsjettet mitt. Derfor ble det viktig å finne en leverandør som kan gjenta leveranser i og med at jeg har tenkt å bygge flere freser med base i de erfaringene jeg gjør på denne første. Dermed ble en del OEM-ere skrellet vekk og en del merkevarer sto fram som det tryggeste. Noen ble all over the top mens andre interessante ble skrellet vekk fordi forhandlerne deres ikke tok meg nok på alvor. Kanskje var de mette nok, for disse holdt all til i Norge – ikke vet jeg......

Etter å ha vurdert kostnader helt inn på stuegulvet ble altså delene bestilt i forrige uke - på Ebay. Jeg valgte et merke som heter Hiwin som jeg tror holder grei standard og som jeg kunne hente hjem under titusenlappen. Alternativene i Norge ville ha kostet meg over det tredobbelte.

Så har jeg bygd om fresen i Autokødden - lagt vekk litt idealisme og kryssfiner og valgt inn litt aluminum i stedet for å etablere en mer forutsigbar situasjon - skal bruke firkantrør 50x150 mm i vanger, x-akse og bom i y-akse.

Skal også framstille noen påkoblingsbraketter mellom motorer og fres i polykarbonat og alu samt endestykker i x-retningen av 10 mm flatstål.

I alle fall så rang det på døra i dag og her kommer bildet av Grommingene:

På stuegulvet:
    201.jpg

Tre snitt med kniven:
    202.jpg

Litt småoljete - slik kan man gjøre når kona er borte:
    203.jpg

De har tatt seg råd til både gul, rød og grønn plast:
    204.jpg

Helt in the flesh:
    205.jpg

Dette er 20 mm lineær føring og den "wide" blokka, De andre parene er har smale blokker. Hva man velger, har å gjøre med om man kan feste blokka til resten fra ene eller andre siden. De støyer bittelite grann, men er fantastik flotte å skli bortover - som det beste potentiometeret.
    206.jpg

Fra undersida:
    207.jpg

Sida:
    208.jpg

Nærbilde - fantastisk finish, om jeg må få lov. Smørenippel.
    209.jpg

Et siste nærbilde. Industrielt design kan neppe bli bedre.
    210.jpg

Ja dette var bildene fra meg denne gangen. Neste gang har jeg kanskje noen flere deler og kanskje skal vi sammenmontere litt sammen - eller for å si som Asbjørn Brekke, så "Kribler det litt i magan"!

For de som ønsker å følge min læringsprosess før jeg tør framstå med stor selvfølgelighet og selvsikkerhet her, kan se hvordan jeg suge ut info fra velvillige sjeler på det CNC-forumet jeg har linket til (tror jeg) lenger opp i tråden. Jeg er disse en stor takk skyldig.

Føl full frihet til å kommentere eller spørre.

Med venleg helsing frå
    BBBJ

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.132
    Føringene ser jo riktig så flotte ut! :)

Da er det bare å vente tålmodig på neste sekvens.....

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dere er jo helt gale. Her runder jeg et hjørne, og regner med slakk i alle fall ei lita stund.

Nei det skal ikke ta så lang tid før det kommer mer. Nå mangler det litt aluminum, litt treverk, noen selvlagde deler, fire koblinger mellom motorer og til slutt selveste fresemotoren.

Om noen dager kommer de endelige tegninger av fresen etter at jeg har sjekket mål og div.

Be patient.

BBBJ

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    Jeg sier bare WOW. Skal følge med her :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn