Det perfekte stereo-opptak av symfoniorkester? Last ned og nyt.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
http://rapidshare.com/files/100081918/Berwald_Overture.flac.html


Ikke uten grunn kalles lydingeniører i England av og til for ”Balance engineers”
Legg merke hvor godt orkesterets seksjoner er balansert mot hverandre. Legg merke til at man kan velge om man vil lene seg tilbake og lytte til musikken som en helhet, eller om man vil lytte innover i lagene og høre i detalj hvordan komponisten bruker de forskjellige instrumentene. Ingen behøver å plages av noen overdreven pinpointing heller, alt føles naturlig.

Legg merke til hvor delikat de svake passasjene lyder, og hvordan det er gjort plass til de dynamiske utsving (på en måte som passer gjengivelse i en normal stue på moderat høyt nivå). Til og med fiolinene lyder veloppløst og bra, til CD å være. (en for lengst utgått CD fra Finlandia: A. Davies dirigerer Stockholm Fil i Berwalds Estrella Overtyre)
Orkesterbruken er klassisk ( det er ikke noe spektakulær a la 1812 og denslags: det er ikke imponatoreffekter det handler om i dette tilfellet).



PS
Dette er også en type lyd plateselskapene som regel snyter oss for, med sine ignorante lydteknikere.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Takker for linken, Dr. No.

Ventet til i dag med å spille av - ønsket å lytte med fullt symfonisk "trøkk."

Meget god inspilling, med stålkontroll over dynamikken.
Fra første anslag med hele orkesteret så sitter dette som spikret, uten at man senere maler seg inn i et hjørne hverken i bunn eller topp. Godt perspektiv, både i bredde og dybde, med noen meget vakre projeksjoner av lyse toner i både stryk og blås (slik det også er i virkeligheten.)
Når kontrabassene kommer inn så settes de med presisjon og separasjon i hver lille Herz, og når fløyten holder på med sitt oppe i orkesteret så kommer det også utvetydig gjennom.

Liker følelsen av halvmåneformet orkester rett foran meg - og tenkte jeg skulle spørre om det spiller slik hos deg også? Forestiller meg at teknikerne har gått etter lyden fra dirigentplass.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Hyggelig at du likte det. Ja, jeg er enig i din beskrivelse også. Det er kort og godt mye som klaffer, men det spørs om hovedsaken ikke er det velvalgte perspektivet. Hadde jeg vært konge skulle jeg forlangt å få plassert kongelosjen 3-4 meter oppe i luften, et stykke bak dirigenten (evt med hydraulisk lift, så jeg -og dronningen- hadde sluppet å klatre i stige).
Når lydteknikere ofte overdriver nærmikrofonering eller pøser på med etterklang og dynamikk-komprimering, så unnskylder de seg gjerne med at det er av hensyn til dem som ikke har så gode anlegg. Men jeg har en sterk mistanke om at et godt og naturlig opptak som dette vil lyde bra også på et primitivt anlegg, og at det enten er latskap eller uvitenhet som ligger bak holdningen deres. (kanskje ubevisst latskap, er det noe som heter det?).

At jeg postet dette hadde litt å gjøre med diskusjonen om farget kontra nøytral lyd, og den om "hifi-parametrenes" viktighet eller uviktighet. Jeg mener jo at alle "parametrene" må være på plass og i balanse for at man skal kunne glemme dem, og at det finnes et slags ideal for lydgjengivelse Det siste tror jeg ville blitt tydelig om alle inspillinger hadde vært fremragende og om vi alle hadde hatt perfekt akustikk i lytterommet og dessuten hadde kunnet velge fritt hvordan "parametrene" hos utstyret skulle vektlegges (uansett pris og tilgjengelig teknologis begrensninger). Sef en høyst teoretisk teori, men det er noe ved virkelig gode opptak og godt utstyr som får meg til å tenke i de baner. No
 
K

KindOfBlue

Gjest
Interessante poenger. Naturligvis har det skjedd tekniske nyvinninger med årene, som muliggjør renere kontroll med lyden - men jeg syns ofte at det er overraskende god lyd på innspillinger fra mange år tilbake.
Straight Ahead, for eksempel, med Art Blakey og der Wynton Marsalis tok på seg lydteknikerjobben! Suveren lyd - flott oppløst, til tross for at det er et live opptak med folk som knatrer i vei i bakgrunnen. Der hadde Marsalis avgjort på forhånd hvilke musikere som skulle inn når, og mannen ved spakene fulgte denne planen under settene.

Denne innspillingen fra Berwald hallen er nok også hjulpet av den unike akustikken der. Jeg har jobbet mye i Stockholm, og var fast inventar i hallen - for både solo piano, jazz og symfonier. Den er gravd ned og inn i fjellet, og alle vegg og takelementer er boltet inn i granitten.
Satte pris på dette vinket. Innspillingen er bestilt på CD!
 
K

kbwh

Gjest
Har lastet ned, No, men så må jeg få laget en CD av fila da. Kommer tilbake med inntrykk.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Bon appetit Valentino.

Hvis det er noen som ikke har drevet og rotet med flac filer før, så er det veldig enkelt å gjrøre dem om til vanlig wav ved f.eks å dra fila inn i vinduet til det lille gratis programmen "flac frontend" og velge "decode". Den vil da ese ut og bli dobbelst så stor. Noen brenne-programmer kan også lage lyd-cd direkte fra flac. (som altså er en form for tapsfri komprimering). No

http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,23938-order,1-page,1-c,audiotools/description.html
 
Topp Bunn