Det kan skje selv den beste...........

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Forrige kvelden hadde jeg en lengre lytteseanse med lånt platespiller, arm og pickup.
Det gikk jo egentlig riktig så fint noe som resulterte i kjøp av platespiller og arm :)

Alt vel så langt, men utpå natten skjedde det fatale :'(
Snudde plata og plutselig fløt bare pickup'en over plata og det kom absolutt ingen lyd :'(
Sjekket alt jeg kunne i forhold til arm og innstillinger, men kunne bare ikke finne noe feil ( og jeg er ikke en direkte nybegynner på området ).
Jeg sjekket altså alt det jeg kom på, men klarte ikke finne noen feil og trakk altså den enkle konklusjon at diamanten hadde forsvunnet.
Gav bare opp og gikk å la meg en smule frustrert.............

Det aller verste med dette var jo at det ikke var min pickup som jeg tilsynelatende hadde ødelagt, men en helt ny som tilhører en kompis og som nesten ikke var brukt og bare spilt på noen ganske få timer.
Hadde bare lånt denne i anledningen test av platespiller og tonearm.
Er heller ingen direkte rimelig sak med en pris på 1.500 dollar.

Neste dag hadde derfor ikke annet å gjøre enn å sende en lengre epost til leverandøren hvor jeg forklarte saken og sa at jeg kunne forsikre ham med 100% sikkerhet at dette IKKE kunne skyldes noe jeg kunne ha gjort og at det dermed måtte være en garantisak ( pickup'en var jo bare spilt totalt 2-4 timer ).
Uansett var det surt!
"Shit happens" :mad:

Jeg hadde dermed ikke annet å gjøre enn å demontere pickup'en for å returnere den og håpe at alt til slutt ville ordne seg.
Forøvrig lå plata som jeg hadde spilt til sist kvelden før fortsatt på spilleren.
Det var David Bowie ”The rise and fall of Ziggy Stardust and the spiders from mars” i en spesiell utgave i blank (gjennomsiktig) vinyl.
Helt tilfeldig kom så øynene mine til å svippe innom label'en på plata som jeg hadde prøvd å spille forrige kvelden......
 

Vedlegg

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
;D ;D ;D

I slike stunder skal det feires med en kald øl ;).
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Det artigste er at du delte denne utrolig morsomme opplevelsen med oss andre!
;D ;D

Mvh. VilhelmW
Den største glede man kan ha er å gjøre andre glad :)
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Holdt på å sette colaen i halsen der...
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
He he, morsom historie. Jeg ble litt overrasket over at du ikke hørte at det var lyd fra spilleren, men det er gjerne slik når man er ørlitt "grepet av panikk" :). Billig reparasjon dog.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Håper du ikke betalte full pris for plata...
1/2 pris er nok...
Fin historie. VH. Bernt
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Ouch... !
-men...da betyr det vel at nåla er på plass alikavel ;)

Arne K
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
Ouch... !
-men...da betyr det vel at nåla er på plass alikavel ;)

Arne K
Ingen skade skjedd og alt er i orden ( med alle andre plater enn den avbildede.......... ;D
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
bia skrev:
Holdt på å sette colaen i halsen der...
Tenkte meg det ja ;D ;D ;D

Til dere andre:
"BIA" er altså eier av den omtalte pickup'en og han hadde ikke hørt ett ord om dette før han leste denne tråden ::)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
;D ;D

Du skriver "Det gikk jo egentlig riktig så fint noe som resulterte i kjøp av platespiller og arm :)"
Noen utdypning her? ;)
 

eikeland

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
127
Antall liker
78
Litt mye Bourgogne ;D

Ny spiller?

mvh.
øyvind
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Du har nok noe å hente på å justere antiscatingen her. Hadde denne været korrekt innstilt, ville armen slått seg til ro ca midt på platen, som er uten riller, og ikke fare over slik du beskriver.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
helarn skrev:
Du har nok noe å hente på å justere antiscatingen her. Hadde denne været korrekt innstilt, ville armen slått seg til ro ca midt på platen, som er uten riller, og ikke fare over slik du beskriver.
Hadde han satt armen ned midt på plata, hadde armen stått stille (om den var riktig innstilt mht antiskating). Jens satte vel PU'en ned ytterst (de fleste av oss begynner som regel der..... ;) ),
Antiskatingen er vel rimelig konstant, mens krafta den skal motvirke ikke er det.

Men en skikkelig artig historie!! :) :)

Mvh
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
helarn skrev:
Du har nok noe å hente på å justere antiscatingen her. Hadde denne været korrekt innstilt, ville armen slått seg til ro ca midt på platen, som er uten riller, og ikke fare over slik du beskriver.
Jeg kom på det samme nå, men ser dere allerede har poengtert det!
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nåja............
Man må jo få krydre en god historie litt ;D
For å være ærlig så satte jeg selvfølgelig pickup'en ned i starten av plata og det kom tilnærmet ingen lyd.
Når ingenting skjedde prøvde jeg så flere andre steder på plata med like nedslående resultat.
Antiskatingen var tilnærmet perfekt innstilt så ingenting dramatisk skjedde ( bortsett det med manglende lyd da ;D

Som enkelte har vært inne på er det vel heller ikke helt usannsynlig at en viss gudedrikk ved navn Bourgogne så kunne være en litt medvirkende årsak til at jeg kom til konklusjonen at feilen "måtte" skyldes manglende diamant ::)
Briller er jeg jo også alt for sta til å bruke selv om alderen nok tilsier at jeg så absolutt burde :-[

Når det er sagt så er det svært vanskelig å se på denne plata at det ikke er spor på den ( spesielt klokka to på natten ) ettersom man jo ser rett igjennom den og dermed ser sporene på den andre siden.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
He he meget morsom historie Jens.....Veldig hyggelig at du deler denne med oss , og somsagt , det hjelper ikke med alskens erfaring innimellom....tenker du ble lang i maska når du tok en ekstraordinær titt på labelen... ;D

Når du , som er ihuga vinylfreak her inne , deler slike opplevelser , tror jeg dette kan virke utrolig positivt på ev folk som er nybegynnere , dette viser at til og med erfarene vinylfolk kan gjøre feil , noe som selvsagt ikke er unormalt , men det er fint at det kommer opp. Tror slike saker , og morsomme episoder kan være med på å senke skuldrene litt hos en del nykommere i denne flotte vinylverden vi lever i.

Mvh Espen
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Kostelig historie ;D ;D ;D

Hva sa forresten leverandøren av pickupen ?

Mvh
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jan_I skrev:
Kostelig historie ;D ;D ;D

Hva sa forresten leverandøren av pickupen ?

Mvh
Leverandøren tok det hele svært seriøst til å begynne med, men jeg fikk gitt tilbakemelding relativt kjapt etterpå at han ikke behøvde "styre" så mye mer ::)

Han fikk seg ihvertfall en god latter som han lovte å fortelle videre i godt lag ;D
 
D

Dilla

Gjest
Fornøyelig historie og artig fortalt og illustrert.

Den Bowie plata må da være super til å sjekke ut vatringen av luftbårne tangensialarmer (samt antiskating av radialarmer). Kunne trenge en slik, er plata (med blank side) i handelen i dag? Noen som vet?

Mvh Ti Kei
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Finnes demoplater bla. fra Opus3 å få kjøpt hos Svalander Audio. Fulgte med en egen plate der jeg faktisk tror begge sidene er "blanke"
Må nesten se om jeg finner dem i rotet mitt...
 

drage61

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.05.2008
Innlegg
61
Antall liker
92
Fin historie..
Den Bowie plata må jo være vert noen kroner
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Satt og stirret litt på bilde av Bowie før jeg tok poenget. Er nok for langt ned i glasset og litt sløret i blikket.

Artig historie.
Det er slike som denne som er med å krydre HFS:)
 
Topp Bunn