Hi-Fi forretninger Det er stille i hi-fi butikkene om dagen.

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg regnet med å gjøre noen kupp i sommer, men fant ikke noen åpenbare kupp. Ryddesalget på Soundgarden og noen kurante demotilbud andre steder var vel det nærmeste jeg kom. Egentlig synd, for med både skattepenger (for de heldige) og feriepenger åpner det seg jo muligheter.

De butikkene jeg har vært innom i sommer har ikke akkurat vært overfylte, noe som jo er helt topp. God tid til å drøfte alternativer og søke ny kunnskap fra konsulentene.

Folk flest har veldig lave budsjetter på lydutstyr og setter grensen til maks 5K og det skal helst være på størrelse med en kolaboks
Blir bare hi-fi bransjen en gruppe med utstyrsnerder som prater langt over hodet på folk som prøver å sette føttene sine inn i en hi-fi butikk?
Hvordan skal hi-fi bransjen tilby lydutstyr til iphone ungdom som er de største musikkjøperne?
Skikkelig hifi-interesserte folk har nok lenge blitt sett på som utstyrsnerder, men jeg kan være enig i at tendensen nok blir sterkere med tiden. Folk måper når jeg forteller hva anlegget mitt har kostet, men ingen har noengang spurt hvordan jeg har fått råd til det - de fatter bare ikke at noen kan finne på å bruke så mye penger på stereo (drøye 100.000). Hva "oppnår" man med det liksom - normale folk hører jo musikken på iPhonen sin, og det funker perfekt. Selv synes jeg det først er nå at anlegget mitt begynner å bli mer enn "brukbart"...

Jeg er forøvrig bevisst på "fallgruven" som nevnes i denne tråden - at noen henger seg opp i det tekniske, og etterhvert hører mer på anlegget enn musikken. Samtidig vil jeg si at man kommer mye nærmere musikken og virkelig lar den komme til sin rett når man lytter med bedre utstyr. En kraftig oppgradering tilsvarer nesten å få "ny" platesamling.

Folk, les ungdommen, har helt andre lyttevaner nå enn tidligere. Nå er riktignok jeg gammel, men vi lyttet til musikk. Vi satte oss ned for å høre på en plate og vi diskuterte musikken og artisten. Nå er iPhone med tilhørende øreplugger et tilbehør når man jogger, leser, jobber. Musikk har blitt bakgrunnsstøy.
Den litt eldre garde, altså småbarnsforeldre, har det alt for travelt med jobb, barnehage, fritidsaktiviteter til å ta seg tid til å sette seg ned.
Veldig sant. Musikk har nesten blitt for tilgjengelig, noe man ikke lenger verdsetter. Mange, ikke minst ungdom, går bare igjennom en eller annen spilleliste med noen kortlevde slagere og har nok blitt mindre bevisste på hva de hører på. Den dedikerte tilhengeren, som springer til platesjappa for å kjøpe det nye albumet til favorittartisten, er nok en døende rase...
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Det blir som med vin: Er du vant med kartongvin og syns den er god higer du neppe etter flasken til kr 200,- Men når du har smakt den derimot...
Min sønn har et rimelig anlegg basert på LM3886 og en Zapf-konstruksjon. Dette gir dynamikk, luft og fylde på gutterommet. Kameratene har med seg musikken for å høre den "ordentlig" på dette rimelige men gode anlegget. Det handler om å sette folk på sporet. Nå vil kverulanten si at dette er å pense over til DIY: Ja og nei. De uten interesse/evne vil kjøpe ferdigkokt løsning. Nok togprat..
 
S

Syncrolux

Gjest
Situasjonen er ikke så ille som man kan få inntrykk av. Utstyret er betraktelig bedre og billigere i dag enn før. I dag kan man kjøpe seg noe som låter anstendig til 1000 kr. På 60-tallet kostet en skarve radio circa det samme i antall kroner, med betraktelig dårligere lyd. Omregnet i 2014-kroner var 1000 kr for 50 år sida ca 10.000 kr. Hvem ville gitt 10.000 kr for noe som låt mye værre enn en Tivoli-radio i dag?

Jeg husker jeg "investerte" bortimot 10000 kr i anlegg tidlig på 80-tallet. Jeg har uendelig mye bedre lyd for langt mindre penger i dag via en Logitech Boom, som ny kostet 2500 kr (noe som var ganske mye synes jeg).
 
D

Desillusjonert

Gjest
Enig med Wankel, man må sette folk på sporet, men....
....det virker som om det ikke er nok lenger. Med billige surround anlegg som faktisk spiller FILM nokså greit, billige bluetooth høyttalere og anelgg, samt lyd planker med alskens duppedingser, så er det ikke lett å argumentere for integrert forsterker UTEN fjernkontroll og høyttalere som må stå på stativ....
Spesielt når det koster mere enn noe av det andre. Litt sære og merkelige forhandlere hjelper ikke på og lokalene er sjelden i "Apple/Samsung" standard.

Det blir som med brodern, han synes det er veldig deilig å lytte til musikk når han er på besøk, men når jeg sier at han kan få låne en forsterker og høyttaler, så passer det ikke inn i rommet, det er tungvindt og det tar såååååå mye plass.

Så, er tiden for god hifi ute? Er det i ferd med å bli enda særere enn det har vært?
Selv om det aldri har vært så gode mange produkter til gode priser og så mye bra brukt, er jeg stygt redd vi har en utryddningstruet hobby.


Noe kommentar feltet her inne også tyder på, det er lite debatt rundt lyd, men mye krangling rundt agurknyheter...
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Kollisjoner mellom designinteresserte ektefeller og god lyd har da alltid eksistert? Hvor kom ellers dyre B&O-anlegg med middels lyd fra? Eller MIDI-anleggene som var så små det var mulig å få dem med platespiller. Min gamle fysikklærer påpekte at grensen for miniatyriseringen av forsterkere lå i kjølingsbehovet...

Forøvrig har vel ikke denne sommeren vært den beste for de som liker å sitte inne og høre på musikk, så man trenger ikke å male fanden på veggen riktig ennå.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg tror ikke trenden med mindre og mindre avspillingsutstyr vil vedvare, eller den vil iallfall ikke være almenngyldig. Kvalitet vil aldri gå av moten, og det vil alltid finnes folk som vi ha bra lyd hjemme og som syns det er kult med et skikkelig anlegg.

Hvis man ser tilbake på de tidene hvor "alle" hadde ordentlige musikkanlegg, hvor mange av disse var egentlig seriøst musikkinteresserte, og hvor mange kjøpte det fordi det var "noe man bare skulle ha"?
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Jeg spurte av nysgjerrighet min sønn på 19 i går. Han hører mye på musikk, og er atskillig mer åpen for ulike sjangre enn jeg var på samme alder. Ingen ting å si på musikkinteressen altså. Men hva med hifi da? Sitte ned og nyte musikk avkoblet fra skjermer og annet tjas og mas. Joa - det er digg det, gjør det noen ganger når du ikke er hjemme f.eks. Jaha? (lite visste jeg til musenes rabiate fettfingre rundt alteret når katten er borte) - så bra! Men hvorfor har du ikke vist noen interesse for dette da, vi kunne jo satt opp noe på ditt rom? Jeg har jo en del jern i boden. Trodde rommet var for lite, går det da? Visst, med en del kompromisser så klart, akkurat som det er i stua. Har ingen av kompisene dine det heller? Nei, men noen av de har vært litt interessert, men har trodd det koster en formue og at man trenger stor plass. Det har de hørt og lest i hvert fall. Dessuten var det én kompis som hadde fått beskjed om at det nesten var poengløst om ikke kablene kostet minst 20% av totalen, han går på skole og har ikke råd. Hva gjorde han da da? Han hører på pc og hodetelefoner som alle andre.
(Her skal det definitivt kjøpes inn noe head-fi til avkommet i det minste.)

Nå skal ikke jeg påstå at poden og hans krets er representativ for den generelle 19-åring, men om det er slik de ser bransjen og vår hobby så har vi kanskje fått akkurat den utviklingen vi har bedt om? Og spesielt er vel det i så fall en utfordring for butikkene om ståle krapyl gestalter seg som en uinteressant bajas for menn med grått hår, mer penger og plass enn forstand. Jeg tipper mange liker den litt eksklusive siden ved hobbyen (jeg gjør om jeg tenker etter, ikke at det trenger koste så voldsomt, men at det føles litt 'mitt på noe vis), den siste dråpen man får presset ut av sitronen osv, men er nok litt usikker på om det trigger en interesse for en uinvidd eller om det bare fremstår håpløst navlebeskuende og ekskluderende fra utsiden.

De siste dagers morofaktor, gøytalere etc, tror jeg kan være en vei å gå for bransjen for å hente inn disse kidsa. Så får dere heller lure de til å handle shakti-stein av galle og kabler av ballehår når de er like fucked som vi er.



Edit:
Forøvrig tror jeg som mange andre her at en sommer med så fett vær som vi har hatt, ikke akkurat tvinger folk inn i butikkene. Ikke hvermansen i alle fall :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis man ser tilbake på de tidene hvor "alle" hadde ordentlige musikkanlegg, hvor mange av disse var egentlig seriøst musikkinteresserte, og hvor mange kjøpte det fordi det var "noe man bare skulle ha"?
Fra det øyeblikket Edison fant opp phonograph'en, har musikkinteresse og bokser gått hånd i hånd. Rett og slett en teknologisk forutsetning. Ingen bokser = ingen musikk. For å lytte til musikk, MÅTTE man ha bokser. Og plater. Man bør ikke bli overrasket over at mange synes at musikk UTEN bokser og plater - når det er mulig - er bedre enn musikk MED bokser og plater. Sånn ville jeg ha tenkt også - hvis jeg var overbevist om at jeg kunne få like god lyd uten.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Enig med Wankel, man må sette folk på sporet, men....
....det virker som om det ikke er nok lenger. Med billige surround anlegg som faktisk spiller FILM nokså greit, billige bluetooth høyttalere og anelgg, samt lyd planker med alskens duppedingser, så er det ikke lett å argumentere for integrert forsterker UTEN fjernkontroll...
Integrerte forsterkere uten fjernkontroll er en feilkonstruksjon... :rolleyes:
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Enig med Wankel, man må sette folk på sporet, men....
....det virker som om det ikke er nok lenger. Med billige surround anlegg som faktisk spiller FILM nokså greit, billige bluetooth høyttalere og anelgg, samt lyd planker med alskens duppedingser, så er det ikke lett å argumentere for integrert forsterker UTEN fjernkontroll...
Integrerte forsterkere uten fjernkontroll er en feilkonstruksjon... :rolleyes:
Enhver boks uten fjernkontroll er en feilkonstruksjon.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hvis man ser tilbake på de tidene hvor "alle" hadde ordentlige musikkanlegg, hvor mange av disse var egentlig seriøst musikkinteresserte, og hvor mange kjøpte det fordi det var "noe man bare skulle ha"?
Fra det øyeblikket Edison fant opp phonograph'en, har musikkinteresse og bokser gått hånd i hånd. Rett og slett en teknologisk forutsetning. Ingen bokser = ingen musikk. For å lytte til musikk, MÅTTE man ha bokser. Og plater. Man bør ikke bli overrasket over at mange synes at musikk UTEN bokser og plater - når det er mulig - er bedre enn musikk MED bokser og plater. Sånn ville jeg ha tenkt også - hvis jeg var overbevist om at jeg kunne få like god lyd uten.
Jeg tror nok de fleste er klar over at større = bedre. Men det er nok mange som tenker at det er ikke så farlig, de hører ikke forskjell allikevel. Dessverre er det mange av disse, som ikke har "skjønt det". :)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Enig med Wankel, man må sette folk på sporet, men....
....det virker som om det ikke er nok lenger. Med billige surround anlegg som faktisk spiller FILM nokså greit, billige bluetooth høyttalere og anelgg, samt lyd planker med alskens duppedingser, så er det ikke lett å argumentere for integrert forsterker UTEN fjernkontroll...
Integrerte forsterkere uten fjernkontroll er en feilkonstruksjon... :rolleyes:
Enhver boks uten fjernkontroll er en feilkonstruksjon.
Aldeles ikke. Med alle duppedittene drukner man i fjernkontroller som har funksjonaliteter man bruker så sjelden at man bruker mer tid på å finne riktig fjernekontroll enn å bevege seg bort til anlegget. Tenkt etter meningen med å kunne åpne CD-skuffen med fjernkontrollen? Du må likevel reise deg opp for å ta ut CD-en. :cool:
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Enig med Wankel, man må sette folk på sporet, men....
....det virker som om det ikke er nok lenger. Med billige surround anlegg som faktisk spiller FILM nokså greit, billige bluetooth høyttalere og anelgg, samt lyd planker med alskens duppedingser, så er det ikke lett å argumentere for integrert forsterker UTEN fjernkontroll...
Integrerte forsterkere uten fjernkontroll er en feilkonstruksjon... :rolleyes:
Enhver boks uten fjernkontroll er en feilkonstruksjon.
Aldeles ikke. Med alle duppedittene drukner man i fjernkontroller som har funksjonaliteter man bruker så sjelden at man bruker mer tid på å finne riktig fjernekontroll enn å bevege seg bort til anlegget. Tenkt etter meningen med å kunne åpne CD-skuffen med fjernkontrollen? Du må likevel reise deg opp for å ta ut CD-en. :cool:
CD? CD-skuff? Mange fremmedord her.....
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Jeg spurte av nysgjerrighet min sønn på 19 i går. Han hører mye på musikk, og er atskillig mer åpen for ulike sjangre enn jeg var på samme alder. Ingen ting å si på musikkinteressen altså. Men hva med hifi da? Sitte ned og nyte musikk avkoblet fra skjermer og annet tjas og mas. Joa - det er digg det, gjør det noen ganger når du ikke er hjemme f.eks. Jaha? (lite visste jeg til musenes rabiate fettfingre rundt alteret når katten er borte) - så bra!
Jge viste en moderat interessert 14-åring at han kunne koble iphonen sin på anlegget. Det virket ikke som noen stor interesse før han ringte et par dager senere. Da hadde han og en kamerat funnet ut at det kunne være kult. Senere vet jeg, på grunn av uventede innstillinger på DAC'en, at han har gjentatt det. De er på vei.... :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg spurte av nysgjerrighet min sønn på 19 i går. Han hører mye på musikk, og er atskillig mer åpen for ulike sjangre enn jeg var på samme alder. Ingen ting å si på musikkinteressen altså. Men hva med hifi da? Sitte ned og nyte musikk avkoblet fra skjermer og annet tjas og mas. Joa - det er digg det, gjør det noen ganger når du ikke er hjemme f.eks. Jaha? (lite visste jeg til musenes rabiate fettfingre rundt alteret når katten er borte) - så bra!
Jge viste en moderat interessert 14-åring at han kunne koble iphonen sin på anlegget. Det virket ikke som noen stor interesse før han ringte et par dager senere. Da hadde han og en kamerat funnet ut at det kunne være kult. Senere vet jeg, på grunn av uventede innstillinger på DAC'en, at han har gjentatt det. De er på vei.... :)
Visst er de på vei. Mine tre poder - godt voksne nå - har hvert sitt oppegående stereoanlegg.

Men jeg tror at man må huke dem ganske tidlig. Før de har kommet i den såkalte etableringsfasen. Hvis bolig, partner og familie og slikt kommer først, blir det mye verre for hifi'en å få innpass.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Jeg spurte av nysgjerrighet min sønn på 19 i går. Han hører mye på musikk, og er atskillig mer åpen for ulike sjangre enn jeg var på samme alder. Ingen ting å si på musikkinteressen altså. Men hva med hifi da? Sitte ned og nyte musikk avkoblet fra skjermer og annet tjas og mas. Joa - det er digg det, gjør det noen ganger når du ikke er hjemme f.eks. Jaha? (lite visste jeg til musenes rabiate fettfingre rundt alteret når katten er borte) - så bra!
Jge viste en moderat interessert 14-åring at han kunne koble iphonen sin på anlegget. Det virket ikke som noen stor interesse før han ringte et par dager senere. Da hadde han og en kamerat funnet ut at det kunne være kult. Senere vet jeg, på grunn av uventede innstillinger på DAC'en, at han har gjentatt det. De er på vei.... :)

En dag jeg startet Sonos app'en så dukket det opp default musikk jeg ikke hadde hørt på. Hm, bugs tenkte jeg. Etter samtalen i går forstår jeg så klart hvorfor, og erkjenner samtidig at kidsa lettere enn min generasjon finner det de vil av seg selv, som å sjekke hva denne hvite dingsen er og finnes det en app til den? Hvorfor spørre opphavet, da blir det sikkert bare en masse mas om hvordan ditt og datt.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Jeg spurte av nysgjerrighet min sønn på 19 i går. Han hører mye på musikk, og er atskillig mer åpen for ulike sjangre enn jeg var på samme alder. Ingen ting å si på musikkinteressen altså. Men hva med hifi da? Sitte ned og nyte musikk avkoblet fra skjermer og annet tjas og mas. Joa - det er digg det, gjør det noen ganger når du ikke er hjemme f.eks. Jaha? (lite visste jeg til musenes rabiate fettfingre rundt alteret når katten er borte) - så bra!
Jge viste en moderat interessert 14-åring at han kunne koble iphonen sin på anlegget. Det virket ikke som noen stor interesse før han ringte et par dager senere. Da hadde han og en kamerat funnet ut at det kunne være kult. Senere vet jeg, på grunn av uventede innstillinger på DAC'en, at han har gjentatt det. De er på vei.... :)
Visst er de på vei. Mine tre poder - godt voksne nå - har hvert sitt oppegående stereoanlegg.

Men jeg tror at man må huke dem ganske tidlig. Før de har kommet i den såkalte etableringsfasen. Hvis bolig, partner og familie og slikt kommer først, blir det mye verre for hifi'en å få innpass.
Det tror jeg du har helt rett i. Dessverre bodde ikke poden sammen med meg i de yngre dager, men hos sine magedansende mor. Jeg syns det er greit at ikke akkurat den hobbyen satt seg :p
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Enig med Wankel, man må sette folk på sporet, men....
....det virker som om det ikke er nok lenger. Med billige surround anlegg som faktisk spiller FILM nokså greit, billige bluetooth høyttalere og anelgg, samt lyd planker med alskens duppedingser, så er det ikke lett å argumentere for integrert forsterker UTEN fjernkontroll...
Integrerte forsterkere uten fjernkontroll er en feilkonstruksjon... :rolleyes:
Enhver boks uten fjernkontroll er en feilkonstruksjon.
Aldeles ikke. Med alle duppedittene drukner man i fjernkontroller som har funksjonaliteter man bruker så sjelden at man bruker mer tid på å finne riktig fjernekontroll enn å bevege seg bort til anlegget. Tenkt etter meningen med å kunne åpne CD-skuffen med fjernkontrollen? Du må likevel reise deg opp for å ta ut CD-en. :cool:
Bare nevner det åpenbare her:

logitech_remote7224_620.png
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Aldeles ikke. Med alle duppedittene drukner man i fjernkontroller som har funksjonaliteter man bruker så sjelden at man bruker mer tid på å finne riktig fjernekontroll enn å bevege seg bort til anlegget. Tenkt etter meningen med å kunne åpne CD-skuffen med fjernkontrollen? Du må likevel reise deg opp for å ta ut CD-en. :cool:
Bare nevner det åpenbare her:

Vis vedlegget 273897
I know, men har du forestilt deg å forklare familiens teknologiske analfabeter hvordan så få knapper kan styre så mange dingser? Noen trenger en fjernkontroll med kanalvelger og volumkontroll, og intet annet. Alt annet forklares lettest ved å trykke på selve dingsen.

Siden Densen-dingser har felles kontroll er vi nå nede i 5 fjernkontroller med til dels overlappende funksjoner i samme anlegg... :p
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Enhver boks uten fjernkontroll er en feilkonstruksjon.
Aldeles ikke. Med alle duppedittene drukner man i fjernkontroller som har funksjonaliteter man bruker så sjelden at man bruker mer tid på å finne riktig fjernekontroll enn å bevege seg bort til anlegget. Tenkt etter meningen med å kunne åpne CD-skuffen med fjernkontrollen? Du må likevel reise deg opp for å ta ut CD-en. :cool:
Bare nevner det åpenbare her:

Vis vedlegget 273897
Den har jeg også. Kan ikke anbefale den. Hjemme hos meg så funker den bare nesten (det er ikke alle kommandoer som går gjennom), og jeg syns det er irriterende med makrokommandoene som gjør at den skrur av tv'en f.eks. hvis man velger at man skal høre på musikk. Og på cd-spilleren min funker den rett og slett ikke i det hele tatt. Syns det virker som de har vært litt for smarte når de utviklet denne fjernkontrollen.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Aldeles ikke. Med alle duppedittene drukner man i fjernkontroller som har funksjonaliteter man bruker så sjelden at man bruker mer tid på å finne riktig fjernekontroll enn å bevege seg bort til anlegget. Tenkt etter meningen med å kunne åpne CD-skuffen med fjernkontrollen? Du må likevel reise deg opp for å ta ut CD-en. :cool:
Bare nevner det åpenbare her:

Vis vedlegget 273897
I know, men har du forestilt deg å forklare familiens teknologiske analfabeter hvordan så få knapper kan styre så mange dingser? Noen trenger en fjernkontroll med kanalvelger og volumkontroll, og intet annet. Alt annet forklares lettest ved å trykke på selve dingsen.

Siden Densen-dingser har felles kontroll er vi nå nede i 5 fjernkontroller med til dels overlappende funksjoner i samme anlegg... :p

Det er såklart et element. Familiens teknologiske analfabet er undertegnende, så akkurat dette spesifikke hinderet er passert :)






Den har jeg også. Kan ikke anbefale den. Hjemme hos meg så funker den bare nesten (det er ikke alle kommandoer som går gjennom), og jeg syns det er irriterende med makrokommandoene som gjør at den skrur av tv'en f.eks. hvis man velger at man skal høre på musikk. Og på cd-spilleren min funker den rett og slett ikke i det hele tatt. Syns det virker som de har vært litt for smarte når de utviklet denne fjernkontrollen.
Ikke? Funker som fjell hos meg :)
Det er litt jobb med å sette den opp, tok et par runder før jeg fikk lagt til og endret makroer tilpasset slik jeg i praksis ønsker å bruke underholdningsavdelingen. Ut av boksen ble det noen overraskelser, f.eks hvis film var målet og hifi'n skulle bidra med lyd, og én av delene stod på fra før av. Men jeg finner det verdt det, med tanke på hvor mye plunder man legger i alt det andre. Og jeg har jo ikke rørt oppsettet på kontrollen siden den gang, og ikke brukt ett sekund på leting etter fjernkontroller i skuffer og bak/under puter. Og man MÅ jo ikke bruke disse makrokommandoene, man kan jo enkelt kun bruke de enkelte fjernkontroller man har lastet inn separat, man har fremdeles 5 i 1.
Eneste jeg opplever som irr er når batteriet takker for seg når man ligger som aller slappest i sofaen, tingens iboende faenskap :)
Men det er selvsagt min elendige evne til organisering og planlegging som ligger til grunn der.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
^ Kanskje du har vært mer heldig med komponentene dine enn meg, det er så vidt jeg har skjønt brukermassen av universalkontroller som legger inn mye av funksjonene knyttet til forskjellige apparater. Som sagt så funker den "nesten", men jeg må fortsatt korrigere og reparere når et apparat ikke skrur seg på sånn som det skal når jeg velger en kommando. Har lagt inn alt to ganger, men det er noen ting som bare ikke virker.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Min gamle Sony ES forsterker, som erstattet en Hegel H200 .. har ikke engang støtte for fjernkontroll :D Den har i stedet plenty med herlige analoge knotter og brytere da:)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Fjernkontroll har med bekvemmelighet å gjøre. Sjelden har lyden blitt bedre hvor fjernkontroll har blitt tilbudt kontra ikke. Eksempler på det motsatte finnes det mange av...
 

Stern

Medlem
Ble medlem
27.07.2014
Innlegg
8
Antall liker
8
elkjøp-expert @ekspeditører som kan kundeavisen ut og inn
Hifi butikk @ekspeditører som er fagfolk og ildsjeler


Overhørte denne samtalen hos en av byens hifi butikker,
kunde forteller selger at man ser etter et lite anlegg til hybelen sin, og maks pris er kr 7000, aller helst mye billigere.

Selger setter sammen en pakke til kr. 9000, slenger på litt Depeche mode lytte musikk, samt forteller at for kr 11000 kan man virkelig få oppleve musikk for ørene. Mens kunde står og lytter til noe som er godt over budsjett, forteller selger hva som må også kjøpes i tilegg for å styre enheten ifra forskjellig rom etc.. samt forskjellige signalkabler... og blabla..

(hybel)Kunden følte vel behov for å være høflig og sa han skulle tenke på det, for så å tusle ut.

Hadde selger bare visst en f.eks. sonos play til 4000,- og fortalt at denne ville passe perfekt til hybelen, samt den kan styres ifra telefonen. Ville kunden fått en positiv opplevelse samt et salg :)

Hifi ansatte ro dere ned, gi kunden det kunden spør om og vil ha, så byr dere på kaffe i lytte soffan og spiller kundens favoritter på grom anlegget ;)
---

På expert, elkjøp ol. så er det ikke noe press, der står pakke løsninger ferdig priset, man går bort til det som er i sin prisklasse finner noe som passer for så gå i kassen og betale. Hjem og koble opp, kjøpe pils å streame høy musikk ^^

elkjøp er kanskje ikke det beste, men veldig enkelt og man slipper å føle seg som en uviten tulling ;)

--
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Her hjemme i Grenland har det vært harde tak i HIFI-bransjen de siste årene. Strandberg i Skien er stengt, dette var den eneste interessante avdelingen Strandberg hadde. De har fortsatt butikker i Porsgrunn, Larvik, Kragerø og Bø (tror jeg) men tjener ikke penger slik jeg leser tallene fra proff.no . Busk Lyd og Bilde er borte, dvs innehaveren har en liten krok i en Euronics-butikk. Soundgarden er borte, det gikk rykter ved nedleggelssestidspunktet om å åpne igjen på et stort kjøpesenter med de klare begrensningene det gir mht demo f.eks. Dette er en god stund siden og det har ikke skjedd noe. Min arbeidsplass er Hi-Fi Klubben Porsgrunn og jeg gleder meg til hver dag jeg går på jobb. Pene tall og bra miljø ;-)
HIFI-butikk i Bø?

Det er ikke hifibutikk, men en avdeling av Strandberg. Regner med det er mest TV
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.945
Antall liker
1.280
Torget vurderinger
2
Beste er når de i hifi butikkene ikke synes musikken du hører på ikke bra nok innspilt og ikke yter høyttalerne
rettferdighet og setter på noe musikk de synes er myyye bedre. Så står de og snakker om hvor stort lydbildet er med
musikk du aldri kommer til å høre på igjen.
 

Stern

Medlem
Ble medlem
27.07.2014
Innlegg
8
Antall liker
8
Beste er når de i hifi butikkene ikke synes musikken du hører på ikke bra nok innspilt og ikke yter høyttalerne
rettferdighet og setter på noe musikk de synes er myyye bedre. Så står de og snakker om hvor stort lydbildet er med
musikk du aldri kommer til å høre på igjen.
Det er ofte slik :)
 
N

nb

Gjest
elkjøp-expert @ekspeditører som kan kundeavisen ut og inn
Hifi butikk @ekspeditører som er fagfolk og ildsjeler


Overhørte denne samtalen hos en av byens hifi butikker,
kunde forteller selger at man ser etter et lite anlegg til hybelen sin, og maks pris er kr 7000, aller helst mye billigere.

Selger setter sammen en pakke til kr. 9000, slenger på litt Depeche mode lytte musikk, samt forteller at for kr 11000 kan man virkelig få oppleve musikk for ørene. Mens kunde står og lytter til noe som er godt over budsjett, forteller selger hva som må også kjøpes i tilegg for å styre enheten ifra forskjellig rom etc.. samt forskjellige signalkabler... og blabla..

(hybel)Kunden følte vel behov for å være høflig og sa han skulle tenke på det, for så å tusle ut.

Hadde selger bare visst en f.eks. sonos play til 4000,- og fortalt at denne ville passe perfekt til hybelen, samt den kan styres ifra telefonen. Ville kunden fått en positiv opplevelse samt et salg :)

Hifi ansatte ro dere ned, gi kunden det kunden spør om og vil ha, så byr dere på kaffe i lytte soffan og spiller kundens favoritter på grom anlegget ;)
---

På expert, elkjøp ol. så er det ikke noe press, der står pakke løsninger ferdig priset, man går bort til det som er i sin prisklasse finner noe som passer for så gå i kassen og betale. Hjem og koble opp, kjøpe pils å streame høy musikk ^^

elkjøp er kanskje ikke det beste, men veldig enkelt og man slipper å føle seg som en uviten tulling ;)

--
Det har nok blitt betydelig vanskeligere å drive i en slik bransje - det aller meste kan skaffes en god del rimeligere fra utlandet eller fra et ganske stort bruktmarket som er lett tilgjengelig nå som internett er oppfunnet. I gamle dager kunne man kanskje i større grad gå for "the long run" - etablere et kundeforhold og så med rimelig sannsynlighet anta at en del av kundene kommer tilbake neste gang og gangen etter det om/når de ble hekta og skulle oppgradere. Lojalitet til forhandlere er det jo mindre av i disse tider - for min egen del er de eneste jeg har særlig av sorten til en tømrermester, en malermester og en rørlegger - de bruker jeg til det meste uten å sjekke særlig rundt siden de har de essensielle kvalitetene 1) vet hva de driver med 2) er ålreite folk 3) har kurante priser 4) ikke prøver å gjøre jobbene dyrest mulig og mest mulig omfattende 5) kommer når de sier de skal komme og 6) prøver å få tid til å gjøre det jeg ønsker siden jeg er en slags fast kunde av de. For konsumentvarer handler jeg stort sett der det er billigst og greiest tilgjengelig, og det er ofte i det store landet utlandet eller på bruktmarkedet. Det sagt, så synest jeg det er deilig å kunne besøke en butikk hvor de ansatte har peiling - betaler gladelig litt ekstra for det.

Det er nok også litt deprimerende å være faghandler og oppleve at kunder pumper for info og ekspertise for så å gå ut døren og handle på en nettbutikk e.l. hvor ting er billigere.

Jeg foretrekker også, som HCS er inne på, at en vare har en pris som ikke i svært stor grad avhenger av hvem du er, om mva-regningen snart forfaller eller hvilket humør noen er i akkurat der og da.
 
Topp Bunn