Det endelige bevis for at spikes ikke er egnet som underlag??

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
lark skrev:
pedal skrev:
Avfjæring er også den rådende teknikk bl.a. på platespillere. MEN jeg har hørt kombinasjoner hvor SPIKES fungerte best. Så til syvende og sist blir det opp til hver enkelt å prøve.
Spikes under en platespiller med stivt oppheng demonstrerer på en glimrende måte hvor effektivt spikes overfører vibrasjoner fra underlaget til komponenten. Derfor er det en gåte at så mange velger å sette spikes under elektronikk i den tro at man da demper vibrasjoner eller kobler apparatet fra underlaget.
Når det det gjelder høyttalere på flis eller betonggulv, så vil den beste (og definitivt minst praktiske) løsningen for å effektivt dempe kabinettresonanser og å koble høyttaleren til betongdekkets masse være å dekke hele undersiden av høyttalerene med bluetack og sette dem rett på betongen. Dette er selvfølgelig vanskelig med teppe på betonggulvet, og da er en tung og solid betong- eller skiferhelle et godt alternativ. Spikene bør da selvfølgelig sitte mellom gulv og skiferhelle.
Jeg gjør visst alt feil jeg.

Håvard
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
56fwb skrev:
ch skrev:
Overskriften er der ikke dekning for, og siden har nivået gått nedover i denne tråden.
Ta en heller en titt på "Dempeføtter?", så lærer dere kanskje litt, blant annet litt internett forum dannelse.
Eller kanskje ikke.
Denne støttes fullt ut.. :)
Tråden "Dempeføtter" er kanskje en av de mest dannede som har vært (på en stund?)
I tillegg så er det mye å lære vedr temaet demping/underlag grunnet mange svært saklige- og lærererike inlegg
LES og LÆR folkens også om "hvordan at skrive dannede inlegg til felles nytte.." ;)

mvh
Fravær av sterke meninger kan gjøre et forum temmelig dølt.
Er enig, men det er forskjell på sterke meninger og svada ;)

Håvard
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
lark skrev:
pedal skrev:
Avfjæring er også den rådende teknikk bl.a. på platespillere. MEN jeg har hørt kombinasjoner hvor SPIKES fungerte best. Så til syvende og sist blir det opp til hver enkelt å prøve.

Når det det gjelder høyttalere på flis eller betonggulv, så vil den beste (og definitivt minst praktiske) løsningen for å effektivt dempe kabinettresonanser og å koble høyttaleren til betongdekkets masse være å dekke hele undersiden av høyttalerene med bluetack og sette dem rett på betongen.
Hvorfor er det bedre å bruke blueatac til det????
Vi er jo til dels enig i at spikes kobler høyttalerne til gulvet, og at den økte massen i et betonggulv demper ressonansenergien i en høyttaler.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
...
Hvorfor er det bedre å bruke blueatac til det????
Vi er jo til dels enig i at spikes kobler høyttalerne til gulvet, og at den økte massen i et betonggulv demper ressonansenergien i en høyttaler.
Det blir større kontaktflate med bluetac enn med spikes; dessuten monteres spikes ofte i hjørnene i kabinettet, hvor rasonansnivået i kabinettet er forholdsvis lavt -> den energien som overføres fra HT-kabinett til underlag med spikes er oftest begvegelsesenergien i hele HT, og ikke i sammme grad «resonansenergien» i kabinettet (dvs. den energien som medfører fleksing av kabinettflatene); dette er beslektet men ikke helt det samme. EDIT: dessuten er det «kun» resonansenergien i bunnplata på HT som overføres til underlaget/gulvet, og denne er som regel den minst problematiske, resonans i front- og sideplater er vanligvis vesentlig mere kritisk, og denne forblir ukoblet med eller uten spikes, bluetac, skumputer eller hva det skal være.

mvh
KJ
 
L

lark

Gjest
KJ skrev:
mutz skrev:
...
Hvorfor er det bedre å bruke blueatac til det????
Vi er jo til dels enig i at spikes kobler høyttalerne til gulvet, og at den økte massen i et betonggulv demper ressonansenergien i en høyttaler.
Det blir større kontaktflate med bluetac enn med spikes; dessuten monteres spikes ofte i hjørnene i kabinettet, hvor rasonansnivået i kabinettet er forholdsvis lavt -> den energien som overføres fra HT-kabinett til underlag med spikes er oftest begvegelsesenergien i hele HT, og ikke i sammme grad «resonansenergien» i kabinettet (dvs. den energien som medfører fleksing av kabinettflatene); dette er beslektet men ikke helt det samme.

mvh
KJ
Du kom meg i forkjøpet KJ ;D

Bluetack "limer" dessuten høyttaleren urokkelig fast i underlaget. Likevel er det uproblematisk å løsne den igjen. Det er bare å legge sidelengs press på den, så slipper bluetacken etter noen sekunder.
 
L

lark

Gjest
Haavard skrev:
Er enig, men det er forskjell på sterke meninger og svada ;)

Håvard
Påstår du i fullt alvor at mine synspunkt i denne tråden er svada?
 
M

musicus

Gjest
lark skrev:
Oblivion skrev:
Det er slitsomt med slike som deg som har fasit både på hvordan ting virker OG hva alle andre foretrekker og ønsker. Og det uten så mye som et statistisk grunnlag på mer enn et tilfelle som heller ikke er vitenskaplig bekreftet eller bevist.
Du syns det, ja? Jepp, jeg er nok det man kan kalle en skikkelig "P.I.T.A" her på HFS for bransjeaktører som sysler med kabler, spikes og diverse andre remedier. Ikke alle liker sannheten ;)
Ikke er jeg bransjeaktør, men jeg er litt enig med O alikevel, du har funnet din "sannhet", og agerer som en overivrig pinsepastor på speed i ditt korstog mot alt du ikke liker selv, slitsomt og trangsynt? alt i beste mening :)

mvh
 
L

lark

Gjest
musicus skrev:
lark skrev:
Oblivion skrev:
Det er slitsomt med slike som deg som har fasit både på hvordan ting virker OG hva alle andre foretrekker og ønsker. Og det uten så mye som et statistisk grunnlag på mer enn et tilfelle som heller ikke er vitenskaplig bekreftet eller bevist.
Du syns det, ja? Jepp, jeg er nok det man kan kalle en skikkelig "P.I.T.A" her på HFS for bransjeaktører som sysler med kabler, spikes og diverse andre remedier. Ikke alle liker sannheten ;)
Ikke er jeg bransjeaktør, men jeg er litt enig med O alikevel, du har funnet din "sannhet", og agerer som en overivrig pinsepastor på speed i ditt korstog mot alt du ikke liker selv, slitsomt og trangsynt? alt i beste mening :)

mvh
Sikkert slitsomt for mange ja ;D Men trangsynt?? Jeg vil heller kalle det en kombinasjon av sunn fornuft, nitid eksperimentering og skepsis til oppleste og vedtatte hifi-sannheter. Det er desverre alt for mange som melder seg inn i "den gemene hifi-hop" og slutter å tenke sjøl.

mvh
lark (overivrig pinsepastor på speed) ;) ;)
 
M

musicus

Gjest
lark skrev:
musicus skrev:
lark skrev:
Oblivion skrev:
Det er slitsomt med slike som deg som har fasit både på hvordan ting virker OG hva alle andre foretrekker og ønsker. Og det uten så mye som et statistisk grunnlag på mer enn et tilfelle som heller ikke er vitenskaplig bekreftet eller bevist.
Du syns det, ja? Jepp, jeg er nok det man kan kalle en skikkelig "P.I.T.A" her på HFS for bransjeaktører som sysler med kabler, spikes og diverse andre remedier. Ikke alle liker sannheten ;)
Ikke er jeg bransjeaktør, men jeg er litt enig med O alikevel, du har funnet din "sannhet", og agerer som en overivrig pinsepastor på speed i ditt korstog mot alt du ikke liker selv, slitsomt og trangsynt? alt i beste mening :)

mvh
Sikkert slitsomt for mange ja ;D Men trangsynt?? Jeg vil heller kalle det en kombinasjon av sunn fornuft, nitid eksperimentering og skepsis til oppleste og vedtatte hifi-sannheter. Det er desverre alt for mange som melder seg inn i "den gemene hifi-hop" og slutter å tenke sjøl.

mvh
lark (overivrig pinsepastor på speed) ;) ;)
Det er trangsynt når man ikke klarer balansen mellom eget syn på saken og andres, greit at du har funnet din vei, men det blir slitsomt når man til stadig må forkynne at det andre holder på med er feil, hadde man holdt seg til at "dette synes jeg er rett", men man må ut og overbevise andre om sitt syn på saken.
Slutte å tenke selv, vel det begrepet rommer tydeligvis mer enn hva du legger i det, imho ;) ....

mvh
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Haavard skrev:
Er enig, men det er forskjell på sterke meninger og svada ;)

Håvard
Påstår du i fullt alvor at mine synspunkt i denne tråden er svada?
Nei, ikke nødvendigvis meningene dine, er enig i noe.
Men din besserwisser holdning nærmer seg svada. Verden er ikke svart og hvit, det er mange nyanser og farger der ute.

Håvard

Håvard
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
mutz skrev:
...
Hvorfor er det bedre å bruke blueatac til det????
Vi er jo til dels enig i at spikes kobler høyttalerne til gulvet, og at den økte massen i et betonggulv demper ressonansenergien i en høyttaler.
Det blir større kontaktflate med bluetac enn med spikes; dessuten monteres spikes ofte i hjørnene i kabinettet, hvor rasonansnivået i kabinettet er forholdsvis lavt -> den energien som overføres fra HT-kabinett til underlag med spikes er oftest begvegelsesenergien i hele HT, og ikke i sammme grad «resonansenergien» i kabinettet (dvs. den energien som medfører fleksing av kabinettflatene); dette er beslektet men ikke helt det samme. EDIT: dessuten er det «kun» resonansenergien i bunnplata på HT som overføres til underlaget/gulvet, og denne er som regel den minst problematiske, resonans i front- og sideplater er vanligvis vesentlig mere kritisk, og denne forblir ukoblet med eller uten spikes, bluetac, skumputer eller hva det skal være.

mvh
KJ
Mja litt skeptisk.

Med bluetac under hele bunnen vil du "stemme høyttaleren på nytt". Altså forandre resonansegenskapene til instrumentet. Det blir litt som å eksprimentere med annen isolasjon, asfaltplater ol. Flott om du ønsker å få høyttaleren til å synge anderledes enn konsktuktøren hadde som intensjon.

Det er jo også fornuft å plassere spiksene i hjørnene der resonansen er minst, nettopp for å ikke forandre klangegenskapene.

For stendøde høyttalere som ikke resonerer(om de finns?) er det knappt vits med spikes såvel som myk avkobling.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
En annen ting om spikes:
Jeg tror spikes isolerer for visse frekvensområder. "Problemet" er imidlertid at energien ikke blir borte (slik som i en fjærkobling, som faktisk filtrer teoretisk med 6dB/oktav). Energien flyttes og konsentreres i et smalere frekvensbånd, typisk litt opp i mellomtonen. Nøyaktig hvor i frekvens, og med hvor høy Q-verdi, avhenger av spikens materiale og geometri. En liten parallell til "noise-shapping", he-he, hvor støyen ikke blir borte, men flyttes til et annet (og mer hensiktsmessig) frekvensområde. Skjønt med spikes kan man stille spørsmål om hvor hensiktsmessig sluttresultatet blir. Jeg opplever ofte med spikes at det ender med en betoning og masivitet som farger korstemmer og utklinging av diverse instrumenter. Men i heldige tilfeller, så blir det mer "snappy" og "tight". Man ser også at noen opererer med en kombinasjon av spikes og fjæring.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
...
Mja litt skeptisk.
..
Greit nok.

...
Med bluetac under hele bunnen vil du "stemme høyttaleren på nytt". Altså forandre resonansegenskapene til instrumentet. Det blir litt som å eksprimentere med annen isolasjon, asfaltplater ol. Flott om du ønsker å få høyttaleren til å synge anderledes enn konsktuktøren hadde som intensjon.

Det er jo også fornuft å plassere spiksene i hjørnene der resonansen er minst, nettopp for å ikke forandre klangegenskapene.
...
Problemstillingen din var nå en gang å redusere den resonante energien i HT (kabinettet) ved å koble dette til gulvet. Dette kan ikke gjøres uten å «modifisere» HT-konstruktørens «intensjon», i serdeleshet dersom HT med overlegg er konsturert med et forholdsvist resonant kabinett. På den andre siden så spiller dine HT i et annet rom en det HT-konstukøren har «tenkt», så de synger uansett anderledes enn det HT-konstruktøren hadde som «intensjon». Men hva er galt med det? Det er ikke mange av oss som har HT som er «custom» til lytterommet, husalteret og egene ører.

...
For stendøde høyttalere som ikke resonerer(om de finns?) er det knappt vits med spikes såvel som myk avkobling.
For den «perfekte» kasse-HT som ikke er en integrert del av romet, så vil det være fordelaktig med vektasvtemte puter i stedet for spikes fordi det gir mindre energioverføring til romet (med mindre den perfekte høyttaler har samme massetetthet som luft).

mvh
KJ
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
For 14år siden flyttet jeg fra leilighet til rekkehus. Anlegget ble pakket ned mens jeg bodde midlertidig et annet sted. For å ha musikk i stua den sommeren kjøpte jeg et par budsjetthøyttalere fra PSB. Kompakt 2-veis med bassrefleks til ca 4,000.- paret om jeg husker rett. De spilte ganske bra på provisorisk underlag. så hentet jeg frem mine Target (toppmodell med blyfyll, brukt under Extrema). Festet PSB'ene med BlueTack. Fy flate for en forbedring! Det låt som en 40,000.- høyttaler. I hvert fall nesten. Den litt resonante kasselyden ble borte. Nå låt det mye strammere og reinere i mellomtonen. De gikk dypere i bassen og med mer definisjon. Virkelig et stort løft.

Det som skjedde var at det blytunge stativet dempet HT-kabinettet, takket være BlueTack.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Har spikes og dempeputer et felles opphav? Vil vi noensinne finne the missing link? ;)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Spikes = dempeføtter?
Hvis det så er burde egentlig denne tråden fortsette i en annen fin tråd om emnet. :D

Håvard
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
mutz skrev:
...
Mja litt skeptisk.
..
Greit nok.

...
Med bluetac under hele bunnen vil du "stemme høyttaleren på nytt". Altså forandre resonansegenskapene til instrumentet. Det blir litt som å eksprimentere med annen isolasjon, asfaltplater ol. Flott om du ønsker å få høyttaleren til å synge anderledes enn konsktuktøren hadde som intensjon.

Det er jo også fornuft å plassere spiksene i hjørnene der resonansen er minst, nettopp for å ikke forandre klangegenskapene.
...
Problemstillingen din var nå en gang å redusere den resonante energien i HT (kabinettet) ved å koble dette til gulvet. Dette kan ikke gjøres uten å «modifisere» HT-konstruktørens «intensjon», i serdeleshet dersom HT med overlegg er konsturert med et forholdsvist resonant kabinett. På den andre siden så spiller dine HT i et annet rom en det HT-konstukøren har «tenkt», så de synger uansett anderledes enn det HT-konstruktøren hadde som «intensjon». Men hva er galt med det? Det er ikke mange av oss som har HT som er «custom» til lytterommet, husalteret og egene ører.

...
For stendøde høyttalere som ikke resonerer(om de finns?) er det knappt vits med spikes såvel som myk avkobling.
For den «perfekte» kasse-HT som ikke er en integrert del av romet, så vil det være fordelaktig med vektasvtemte puter i stedet for spikes fordi det gir mindre energioverføring til romet (med mindre den perfekte høyttaler har samme massetetthet som luft).

mvh
KJ
Jeg er ikke så veldig uenig.

Utgangangspunktet mitt er minst mulig påvirkning. Det være seg klangegenskapene til høyttaleren og akustisk feedback til omgivelsene. Da mener jeg spikes er ypperlig på betonggulv, bedre enn bluetac. Mens myk avkobling er bedre på gyngende underlag.

Jeg er såklart enig i at mange høyttalere trenger bedre resonanskontroll(f.eks bluetac, asfaltplater, sanddemping ol.) , men det er en annen diskusjon imho.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har også svært hyggelige minner om bruk av Bluetac mellom høyttalere og stativ. Stativet var forøvrig fyllt med "sandblåser-sand" dvs sand med bly. Stativet hadde dog spikes, men sto på et tykt teppe.
Før disse tiltakene sto høyttalerne på spikes og stativene var ikke fyllt med noenting. Det spilte veldig "bråkete" og ved å slå av musikken brått ved medium til høyt volum hørete man virkelig hvordan spesielt stativene spilte med.
Etter sandfylling og bluetac forsvant absolutt all ulyd, og jeg følte en stund at jeg hadde et langt mer kostbart anlegg enn jeg egentlig hadde på den tiden.
Når det gjelder underlag til cd-spillere og forsterkere har jeg aldri brukt annet enn originalføttene. Kanskje dumt?
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Fin tråd dette :)

Summerer greit det jeg selv har erfart, men har ikke teknisk innsikt til å sette ord på det. Pedal og kj blant andre er interessante å lese..

Ellers kan jeg tilføre, basert på egne erfaringer:

I den grad spikes altså fungerer, og for de som bruker det: ofte brukes en beskyttelse mellom spissen og gulvet for å forhindre merker i gulvet, soundcare trenger ikke dette.. jeg opplever at lyden alltid blir bedre med noe mykt mellom gulvet og beskyttelsen (soundcare)

Som oftest bruker jeg tykke filtknotter. Ellers vil jeg si at kork er meget dødt og undervurdert som tweaks / underlag

JT
 

TBG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
3
Det viktigste jeg tror jeg har lært etter noen års interesse for hifi, er at det er subjektivt.
Forkynnere kan være morsomme, men i lengden kjedelig :eek:
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
TBG skrev:
Det viktigste jeg tror jeg har lært etter noen års interesse for hifi, er at det er subjektivt.
Forkynnere kan være morsomme, men i lengden kjedelig :eek:
Ja, hifi er kanskje noe av det mest subjektive som finns
Men det kan jo vere greit å høre på (gode?) råd av og til - prøve hvordan
andres positiver erfaringer virker på ens eget anlegg...

DET kan bli mere av go'lyden av slikt - er min erfaring.. ;D
og da har jo forkynneren gjordt sitt også - eller..... ;) :D
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Hifi er en stadig udvikling mod bedre forståelse af hvordan man opnår den gode lyd. Endelig erkendelsen af hvad god lyd egentlig er. Jeg tror ikke det er subjektivt. Når man er i mål er 95 % enige. Problemet er mellemstadierne. Her skilles vandene om det rigtige kompromis.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Vel, slik jeg ser det, så er det forkynnerene som sprer troen om spikes, kabler, tweaks osv.

;)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Uden dem så blev det lidt kedeligt her ! ;D På det Danske forum NERDS er der blevet så stille efter forkynnerne er væk. Moderatorerne har efterhånden bare sig selv at lege med.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Det blir større kontaktflate med bluetac enn med spikes; dessuten monteres spikes ofte i hjørnene i kabinettet, hvor rasonansnivået i kabinettet er forholdsvis lavt -> den energien som overføres fra HT-kabinett til underlag med spikes er oftest begvegelsesenergien i hele HT, og ikke i sammme grad «resonansenergien» i kabinettet (dvs. den energien som medfører fleksing av kabinettflatene); dette er beslektet men ikke helt det samme. EDIT: dessuten er det «kun» resonansenergien i bunnplata på HT som overføres til underlaget/gulvet, og denne er som regel den minst problematiske, resonans i front- og sideplater er vanligvis vesentlig mere kritisk, og denne forblir ukoblet med eller uten spikes, bluetac, skumputer eller hva det skal være.
Dette er et godt poeng å ta med seg videre. Ikke spar på BlueTack'en mellom HT og HT-stativ. Dersom du har et kvalitetsstativ med skikkelig tung/død anleggsflate, så kan man gjerne bruke et helt ark (eller tynt lag) med BlueTack imellom.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
slowmotion skrev:
Vel, slik jeg ser det, så er det forkynnerene som sprer troen om spikes, kabler, tweaks osv.

;)
Rett!  Og da blir det opp til hver enkelt om de vil ta i mot "læren" - eller ikke ;) ;D ;D
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
56fwb skrev:
slowmotion skrev:
Vel, slik jeg ser det, så er det forkynnerene som sprer troen om spikes, kabler, tweaks osv.

;)
Rett! Og da blir det opp til hver enkelt om de vil ta i mot "læren" - eller ikke ;) ;D ;D

Forkynnere har en ting til felles alle sammen, de lyver!
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
realist skrev:
56fwb skrev:
slowmotion skrev:
Vel, slik jeg ser det, så er det forkynnerene som sprer troen om spikes, kabler, tweaks osv.

;)
Rett! Og da blir det opp til hver enkelt om de vil ta i mot "læren" - eller ikke ;) ;D ;D

Forkynnere har en ting til felles alle sammen, de lyver!
........uforsiktig med sannheten - mener du vel?? 8) ;D

mvh
 
T

timc

Gjest
lark skrev:
Haavard skrev:
Er enig, men det er forskjell på sterke meninger og svada ;)

Håvard
Påstår du i fullt alvor at mine synspunkt i denne tråden er svada?

Ja.

På bakgrunn av at du ikke har noen skikkelige argumenter. Alt er bygget på anntagelser som ikke blir godt begrunnet. Jeg sier IKKE at du tar feil, men dersom du skal legge noe frem som BEVIS, må du gjøre det vesentlig mer gjennomført.

Jeg har opplevd begge deler når det gjelder dempeting. Hva du setter oppå dempingen, og hvilket underlag det settes på, bestemmer hva som fungerer. Ingenting fungerer i alle situasjoner.


-Tim
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
56fwb skrev:
realist skrev:
56fwb skrev:
slowmotion skrev:
Vel, slik jeg ser det, så er det forkynnerene som sprer troen om spikes, kabler, tweaks osv.

;)
Rett! Og da blir det opp til hver enkelt om de vil ta i mot "læren" - eller ikke ;) ;D ;D

Forkynnere har en ting til felles alle sammen, de lyver!
........uforsiktig med sannheten - mener du vel?? 8) ;D

mvh
Alternative sannheter finnes det mange av, bare å velge ;)
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.377
Antall liker
1.271
Torget vurderinger
1
Vi vet vel alle at spikes er utrolig kjempebra saker, og har en gått i fristelsen til å svi av noen tusenlapper uten returrett på slikt er det mye enklere å tro på lovnadene om gull og grønne skoger enn å evt innse at en er blitt lurt. Strømkabelløftere/kabeldempere fra Furutech til kr 3.990,- pr stk og 10-12 stk høyttalerkabelløftere til kr 490,- pr stk MÅ jo være en revolusjon for stereoanlegget til den prisen(?) Slike gummioppheng isolerer jo bort vibrasjoner, og det er riktig fordi jordskorpen vibrerer faktisk, mens spikes isolerer i alle fall ikke bort vibrasjoner.
Flat Earth Society vil også veldig gjerne ha pengene våre.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Næste indlæg i 2029 så er vi kanskje døde. Kan se jeg skrev her i 2009.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Med spikes får jeg nesten uten unntak bedre definisjon og i tillegg mer luft oppover. Mellomtone blir også mer «singlepoint», hvis noen evner å forstå dette. Jo mer «svaiete» HT'ene står, eks på myk gummi, jo mer "mudd" og udefinert blir det hele. IMO og hos meg.

Mulig at det en grunn for at ingen HT-produsenter leverer med myke «svaiete» dempeputer. De fleste leverer med spikes. Dette har ikke noe med tepper å gjøre. I tillegg har vel ingen heldekkende tepper lengere.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.676
Antall liker
3.375
Spikes og gummioppheng kan vell være relevant, om jorda er rundt eller tida relativ er vell av de ting som er korrekt, men lite relevant.
 
Topp Bunn