Det brummer!

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg er en forholdsvis ny bruker av vinyl.
For et halvt år siden arvet jeg en LP-12 som jeg nå har utstyrt med Ittock arm
(som jeg hadde problemer med, men som nå er løst!) og en Music Maker III pluss
The Isolator. I tillegg fikk jeg kjøpt en DP 2,2 billig!
Det hele låter fantastisk!, men jeg har problemer med støy (brum). Det virker faktisk
som MM tar opp brum fra motoren på LP-12, for støyen avtar når jeg slår av motoren.
På "normale" lydnivåer skjemmer ikke støyen vesentlig, men når jeg skrur opp volumet
blir den svært hørbar i pauser og lave solopartier på platene.

Noen som har gode råd?

Bjørn E
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Music Maker er jo en foredlet Grado, og de er jo kjent for å kunne brumme litt, så...
Øker brummingen når armen nærmer seg slutten av platen?
Jeg ville definitivt sendt en mail til "The Cartridge Man" som lager Music Maker. Rådene som kommer fra produsenten er som regel viktige å ta høyde for.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
btolli skrev:
For et halvt år siden arvet jeg en LP-12 som jeg nå har utstyrt med Ittock arm
(som jeg hadde problemer med, men som nå er løst!)
Husker du spurte om råd angående Ittok'en din og du fikk flere mer eller mindre gode forslag. Hva var løsningen??

Tipper du har et jordingsproblem. Forandrer brummet seg når du tar på armen?
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Ittok-armen oppfører seg slik jeg beskrev sannsynlig fordi den har ny internkabling,
dvs lettere kabler.
Det brummer mer når armen nærmer seg sentrum av platen. Noe annet: Den
varierer i styrke når jeg flytter på spilleren (faktisk svært svak når spilleren flyttes ut på gulvet! Men det er ikke særlig praktisk å ha en platespiller stående der!
Den endrer sg ikke når jeg tar på armen!

BE
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Da står kanskje spilleren for nær en stor trafo i f.eks en kraftig forsterker?

Mvh
Geir
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
btolli skrev:
Den varierer i styrke når jeg flytter på spilleren (faktisk svært svak når spilleren flyttes ut på gulvet!
Står spilleren din rett over en forsterker eller noe annet med en stor trafo?

Edit: Geir kom meg i forkjøpet ;)
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Det er ca en meter mellom forsterker (Hegel H4A) og platespiller.
Jeg har prøvd å montere en Ortofon 530(mm) og da brummer det ikke!

BE
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Hvilen strømforsyning har spilleren? Har den ekstern strømforsyning som er plassert like under spilleren?

Har hatt flere LP12'ere, både med Basik, Valhalla, Lingo og Armageddon strømforsyninger. Har bare en gang hatt problemer med brum. Det var en Dynavector 23R som var defekt rett ut av esken. Spilte greit, men brummet. Fikk byttet den hos forhandleren og problemet var løst.
Med alle de andre PU'ene jeg har hatt på LP12 har det ikke vært antydning til brum.....
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Spilleren har vanlig Valhalla strømforsyning.

BE
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Når den ikke brummer med annet pickup- har du svaret ;). YOU HAVE GOT THE GRADO HUMMM. Velkjent problem med eget navn til og med. Så hvis du ikke kan løse problemet med ommøblering må du nok bruke en annen pickup.

Jeg har hatt samme problem med Grado, det ble mindre etter at jeg la om kablingen slik som anbefalt i manualen min,se bilde..Men ble ALDR helt borte for jeg byttet pickup. Det er mulig noen har dummet seg ut ved kabel byttet,men Grado/gradobaserte pickuper er mer følsomme enn andre for brum felt, ellers er min personlige erfaring med Grado Gold er at de er gir bra tmosfære men er mørke og daue og ullne(les 110 rad). De som liker dem bruker andre ord som smooth,laidback.. Ypperlig hvis man har agressiv topp og er allergisk mot "diskant"....men ellers ikke særlig spennende for meg. Så var ikke noe tap å bytte ut en Grado for meg i allefall. Hørte nettop en kjempebra vinyl oppsett med en helt ny Acoustic Solid pickup laget av Ortofon, 3,5mV high output MC til kun 1700 kr, den het Vigo eller noe og kommer snart fra Ortofon også. Sjekk med Maxwell hifi..

sjekk også info på "Vinyl engine"
http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Thorens&selected_model=TD125
 

Vedlegg

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Takk for alle svar!

Jeg har også fått svar fra produsenten, og Leonard Gegory sier at dette er
et klassisk Linn-problem med noen pickuper. Rådet er: Ny motor!

Jeg vil likevel prøve å ommøblere! - det er slik at uvesenet nesten forsvinnet
når spilleren flyttes i noen posisjoner.
I alle fall: Denne kombinasjonen gjengir musikk på en for meg
"perfekt" måte! Det som Music Maker har sammenliknet med Grado er mer
diskant, flere detaljer og fjellstø bass!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Har aldri hørt at dette med motoren er et problem med LP12. Kjenner 4 andre med LP12, ingen har hatt dette problemet.
Tyder heller ikke på at motoren er synderen når brummet forandrer seg med plassering av spilleren.
 
B

break_out

Gjest
Støtter FZ her da jeg heller aldri har hatt problemer med motoren som kilde til støy. Ville heller satset på å utforske mer med jording, støy fra trafoer etc og eventuelt PU. Har du prøvd med en ledningstump mellom forskjellige enheter og da også mellom spiller og riaa?
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Det produsenten sier er at det vil være ideelt med en DC-motor.

Jeg har prøvd å flytte spilleren i rommet, og brummet avtar i visse posisjoner. Men det er
nok alltid slik at det blir sterkere når pickup nærmer seg sentrum, dvs nærmere motoren.

Jeg har også en Nottingham Analogue-spiller, og jeg skal prrøve pickupen på den.
Denne spilleren har vel heller ikke DC-motor, og da kan jeg vel regne med brum der også?

Hvordan skal eventuelt de nevnte ledninger kobles?

Forøvrig: Takk for gode råd!

BE
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Opplevde det samme med min gamle Grado The reference, som har samme oppbyggning som musicmakeren din.
Jeg hadde da en Rega spiller av "eldre" årgang. Jeg fant ut at det var dårlig skjerming på de gamle motorene som var årsaken. MM og MI puer er veldig sensitive for trafostøy.
Etter hva jeg leste meg til på nettet, var løsningen for mange Rega eiere å oppgradere til den nye typen motor, som var bedre skjermet. Jeg fikk ikke testet dette, da jeg byttet vinylrigg istedet ;)

Lykke til!
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Jeg har musicmaker mk3, men ingen bruuuum
 
B

break_out

Gjest
btolli skrev:
Det produsenten sier er at det vil være ideelt med en DC-motor.

Jeg har prøvd å flytte spilleren i rommet, og brummet avtar i visse posisjoner. Men det er
nok alltid slik at det blir sterkere når pickup nærmer seg sentrum, dvs nærmere motoren.

Jeg har også en Nottingham Analogue-spiller, og jeg skal prrøve pickupen på den.
Denne spilleren har vel heller ikke DC-motor, og da kan jeg vel regne med brum der også?

Hvordan skal eventuelt de nevnte ledninger kobles?

Forøvrig: Takk for gode råd!

BE
Jeg hadde testet endel før jeg eventuelt kjøpte ny motor. Ta en tynnere kabel på si en meter og avisoler i begge ender. Hold armen i den posisjonen som produserer hum og få kontakt mellom topplate av spiller og chassie av riaa. Dersom dette ikke fungerer så kan du prøve mellom topplate og arm. Noen riaa'er har jordingsplugg bak på chassie samt jordingsplugg på forforsterker, du kan prøve med en kabel mellom dem også.

Kan virke som det er andre problemer en motoren så lenge forholdene forandrer seg når du flytter på spilleren (avstanden mellom PU og motor forandrer seg ikke). PU'en er i mine øyne en sterk kandidat til feilkilde...

Jeg hadde også sjekket jording inne i spilleren da det skal være jordingsløyfe mellom enheter i spiller.

Se:

http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Linn&selected_model=LP 12 Sondek
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Igjen: Takk for svar og gode råd!

I dag har jeg flyttet Music Maker over på en Nottingham Analogue Spacedeck - og all brum
forsvant! Dvs. det er fremdeles brum når enten CD-spiller eller radio står på! Når disse er slått av,
er pickupen helt tyst, ikke antydning til brum eller annen støy, bare et svakt (engle)- sus!

Konklusjon: Når Music Maker eller Grado? brukes må andre "kilder" slås av, og de må ikke brukes
med eldre Linn LP-12 (min er fra 1987). Det er mulig nyere linnmotorer oppfører seg annerledes.

På min Linn LP-12 har jeg nå montert en Benz Glider - og absolutt uten brum eller støy!
Hi-Fi-ens verden er noen ganger nokså komplisert!!

BE
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hvis du ser bort fra brum, hvordan er Music maker mk 3 i forhold til Benz glider?
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Music Maker er nokså forsjellig fra Glider.
For det første er MM en mm (eller moving iron)-pickup og Glider er en mc-pickup.
De låter også forskjellig, Glider har en snillere, mer romantisk og glattere musikk-
gjengivelse (kanskje det er derfor den heter Glider?). Music Maker er etter min mening
mye mer dynamisk, Det er ofte en sjokkerene forskjell på lave/høye partier i et musikk-
stykke! Jeg mener disse ordene karakteriserer Music Maker: Tøff, realistisk, dynamisk,
svært detaljert til mm å være, likevel også musikalsk og behagelig å lytte til!

Dette virker kanskje paradoksalt, men det er etter min mening en svært "uvanlig"
pickup - jeg mener konstruktøren har greidd å forene egentlig motstridende
lydegenskaper,
"Bedre" enn Glider? I alle fall annerledes og verdt å lytte til!
Den koster vel litt mer, men vil du ha en pickup som overrasker, tror jeg dette kan
være et svært godt kjøp!

BE
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Jeg har Music maker mk3, hvar ute etter forsjellen mellom disse siden
jeg kun har hatt denne en PUen. Veldig fin beskrivelse av MM mk3, kjenner meg igjen i beskrivelsen av lyden.


Takk
Mvh,
Terje
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Som jeg skrev er Glider mys snillere og mange vil nok si (iallefall etter førsteinntrykket) at den låter "penere".
Jeg bruker Glider sammen med Lukascheks egen PP-1, og dette låter
selvsagt svære musikalsk og "behagelig".
Det er ikke noen tvil om at Glider er et svære god pickup (ren og klar, uten skjemmende fakter, lettflytenede), men veldig ulik
Music Maker! Det er kanskje lurt å ha begge to?

BE
 
Topp Bunn