Det blev en Benz micro...

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.087
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei
Har nå skaffet meg en ny pu til min rega p2. hadde bestemt meg for att kjøpe en Goldring 1012 gx
til en pris av 100£ i London en bra pris (1700 nkr) men fick tilbud om en Benz micro mc silver til samme pris, hade en magefølelse av att dette var en betydligt bedre pu, men ingen aning om den passer til Rega og ev output problem sammen med Musical fidelity riaa+psu.
Har nå montert pu og spilt noen plater, dette er virkeligt noe annet en den gamle sure Rega super bias pu, dessutom høyere output men den ska vel få 30h innspilling.
Ett spørsmål angående vta må jeg justere armen i høyden? Pu er 15mm.
Noen andre åsikter om denne kombinasjonen.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
cash 63 skrev:
Hei
Har nå skaffet meg en ny pu til min rega p2. hadde bestemt meg for att kjøpe en Goldring 1012 gx
til en pris av 100£ i London en bra pris (1700 nkr) men fick tilbud om en Benz micro mc silver til samme pris, hade en magefølelse av att dette var en betydligt bedre pu, men ingen aning om den passer til Rega og ev output problem sammen med Musical fidelity riaa+psu.
Har nå montert pu og spilt noen plater, dette er virkeligt noe annet en den gamle sure Rega super bias pu, dessutom høyere output men den ska vel få 30h innspilling.
Noen andre åsikter om denne kombinasjonen.
Hvor høy er Super bias?
Jeg kjenner ikke din Benz, men av det jeg har hørt har jeg likt godt, varmt og deilig,

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.359
Torget vurderinger
1
cash 63 skrev:
...
...
Jeg kjenner ikke Benz'en, men det er skjelden VTA er veldig kritisk på «billige» PUer med «rund» nål. Er Benz'en høyere eller lavere enn Bias'en? Derson Benz'en er lavere kan du evt. justere VTA med en tykkere platematte eller med mellomlegg mellom eksisterende platematte og tallerken - f.eks. tynne flak/ark av kork, «vindusvinyl»/«plastvindu» eller filt. Derson den er høyere får du kjøpt skiver i passende tykkelser (opp til 2 mm) hos REGA-forhandlere til å sette på armbasen «mellom» arm og plint.

mvh
KJ

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.087
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei
Super Bias er 13mm høy, 2mm lavere enn Benz.
ser i spec att Vta er oppgitt til 23 grader på Benz,hur måler man graderna?
ellers har jag pløjt igenom en hel del av min gamle vinyl samling, lydbildet har fått dynamik,detaljer,holografi som jag tidligare ikke opplevde ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
cash 63 skrev:
Hei
ser i spec att Vta er oppgitt til 23 grader på Benz,hur måler man graderna?
ellers har jag pløjt igenom en hel del av min gamle vinyl samling, lydbildet har fått dynamik,detaljer,holografi som jag tidligare ikke opplevde ;D
Da gjør du som Valentino sier: legg ei 2mm tjukk plate under platematten! :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Continuo skrev:
cash 63 skrev:
Hei
Da gjør du som Valentino sier: legg ei 2mm tjukk plate under platematten! :)
I tilfelle må du heve armen 4mm. Nei, glem plata under platematta og hev armen 2mm. Avstandsskive får du hos Mono AS.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
cash 63 skrev:
Hei
Gjør ikke som Valentino ikke sa, legg ikke plate under matten, da må du heve armen 4mm som FZ sier!
Hehe, ble bare rot dette!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.518
Torget vurderinger
28
Benzen skal heller ha rompa litt ned enn litt opp. Dvs heller negativ enn positiv VTA. Gradeantallet de oppgir til 23 er vinkelen mellom cantilever og vinyl. Start med det du synes låter best du, og om pickupen er nogenlunde parallell med vinylen.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Henger meg på Fosses anbefaling, noe som betyr at du bør starte med en space ring på ca 2 mm og prøve deg ut derfra. Ekstra space ringer bør kunne skaffes via forhandleren Mono i Grensen i Oslo...

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.087
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
For meg kan det se ut som pu er parallel med plata,låter i hvert fall bra skal videre justeringer gjøres
trengs noe mer kunnskaper om dette en det jag har.
Hade tenkt og gjøre en Orgin Live oppgradering av P2, men når jeg ser total kostnad av den så er ett alt att selge P2, og kjøpe alt Roksan radius ev Michell techno dec pga av bra pris tilbud på disse???

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
cash 63 skrev:
For meg kan det se ut som pu er parallel med plata,låter i hvert fall bra skal videre justeringer gjøres
trengs noe mer kunnskaper om dette en det jag har.
Hade tenkt og gjøre en Orgin Live oppgradering av P2, men når jeg ser total kostnad av den så er ett alt att selge P2, og kjøpe alt Roksan radius ev Michell techno dec pga av bra pris tilbud på disse???
Hvis du har ment å bruke penger på riggen din så vil det ikke være dumt å starte med drivverket, så kan du senere heller gå for arm oppgradering av RB 200 armen.
Lyden blir ikke bedre enn det svakeste ledd! ;)

Topp Bunn