Høyttalere Desperat: Nybegynner søker høyttalerhjelp!

joakimt

Fersking
Ble medlem
17.02.2015
Innlegg
4
Antall liker
0
Hei!

Er helt ny i stereoverden, og har de siste par månedene forsøkt å orientere meg som best jeg kan. Det er ikke så lett, men vi har 4000-5000 cd-er og nesten tilsvarende vinyl, og det er på tide at de får litt bedre behandling.

Har NESTEN bestemt meg for å gå for et par Klipsch Heresy III med Rega Elex-R integrert forsterker. Det er fine høyttalere og jeg har skjønt jeg får mye moro for pengene.

MEN: To ting har gjort meg betenkt. En (selvutnevnt) ekspert mente jeg kom til å trenge en sub fordi vi har såpass mye hip hop og elektronika, og fordi vi bor i en tomannsbolig med naboer under stua - bassen i Heresyen kommer ikke bra nok fram hvis ikke man kan spille høyt. Stemmer dette? Vi har egentlig ikke plass til sub, og strengt tatt syns jeg også det ødelegger litt for det visuelle også.

Jeg ble anbefalt å gå for Tannoy Revolution XT 8F med en billigere forsterker, men så dukket både Heresy og Rega opp på bruktmarkedet - og nå er jeg i tvil igjen. Jeg har på en måte mest lyst til å gå for Klipsch Heresy III, men er redd for at det er et ufornuftig valg til mitt bruk.

På den annen side har vi bare hatt en billig NAD og et par bokhyllehøyttalere til nå, så en oppgradering blir det vel uansett. Noen som kan hjelpe meg med valget?

Tusen takk!
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Hej!


Det är aktningsvärd mängd skivor ni har. Jag har ingen erfarenhet av något av alternativen du nämner men skriver någon rad här ändå.

Mitt råd är att först betämma en budget. Utgå sedan från hur rommet där anläggningen är tänkt att stå i skall fungera mht placering, lytteavstand etc.

Vissa ht är designade for att stå dikt mot bakvägg, andra trenger ett visst avstand från denna och andra begränsningytor for att kunna 'andas'. Är rommet litet och placeringsmulighter for ht och lytteposition begränsat kanske alternativ enligt den förstnämnda är att foredra.

Ett alternativ på ht som är designad att stå direkt mot bakvägg och har 'low frequency extension' är f eks Guru som säljs av Bolu Audio. Mer här.


/Suomela
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.912
Antall liker
1.935
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Er helt ny i stereoverden, og har de siste par månedene forsøkt å orientere meg som best jeg kan. Det er ikke så lett, men vi har 4000-5000 cd-er og nesten tilsvarende vinyl, og det er på tide at de får litt bedre behandling.

Har NESTEN bestemt meg for å gå for et par Klipsch Heresy III med Rega Elex-R integrert forsterker. Det er fine høyttalere og jeg har skjønt jeg får mye moro for pengene.

MEN: To ting har gjort meg betenkt. En (selvutnevnt) ekspert mente jeg kom til å trenge en sub fordi vi har såpass mye hip hop og elektronika, og fordi vi bor i en tomannsbolig med naboer under stua - bassen i Heresyen kommer ikke bra nok fram hvis ikke man kan spille høyt. Stemmer dette? Vi har egentlig ikke plass til sub, og strengt tatt syns jeg også det ødelegger litt for det visuelle også.

Tusen takk!
Tøfft høyttalervalg! Klipsch Heresy III Loudspeaker – Reviews | TONEAudio MAGAZINE
Kjøp og prøv i din egen stue, vanskelig å si hvordan det blir grunnet akustikk og plassering alltid spiller en stor rolle.
Har du et godt dempet rom(mye møbler, gardiner, tepper etc) og plasserer de tett mott bakvegg så kan du få tight bass med bra drag, som også er dyp nok.
Og kvalitetswatt inn = kvalitetswatt ut. Disse trenger ikke mye effekt, så Rega kan nok være bra. Kommer sikkert noen innspill rundt dette:)
Slik som du bor ville jeg unngått SUB for naboforholdets skyld. Snakket av erfaring. Selv en godt nedskrudd SUB kan sette vennskapet på prøve.
 
Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Det er ikke verre enn at du selger både Heresy og Rega skulle det ikke falle i smak. Mtp. at du handler brukt, så vil verditapet være lite, om i det hele tatt noe. Både Heresy og Rega er forholdsvis greie få solgt igjen.

Tror uansett du vil bli godt fornøyd med både Rega og Heresy.
 
Sist redigert:
Topp Bunn