DEQX Master the art of timing

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Fant ingen generell tråd om DEQX så laget en :)

Har selv en HDP-3 kjøpt av trivelig kar her på forumet.
Brukte litt tid på å forstå den, men fikk allerede på første måling og andre korreksjon rimelig god lyd! Første korreksjon gjorde jeg grove feil.
Har gjort litt smågreier i ettertid men fikk såpass fort ålreit lyd at har ikke brukt tid på sette meg inn i absolutt alt hva den gjør og ikke.
Ble sittende og spille musikk :)

Kom gjerne med brukererfaringer og utfordringer. Diskusjon rundt signalbehandling er også interressant.
Ser dem også setter sammen NCore baserte forsterkere som sikkert er mer enn gode nok!
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
DEQX er ikke akkurat helt rimelig....
I så måte er det noen som har testet eller har meninger om HD-Express som er den rimeligste til 3k Donald penger?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kjenner ikke de to du nevner, men bruker selv en HDP-5 i dag og er veldig fornøyd med det. Har tidligere brukt 2.6p, og også en perioden med aktiv deling som plugin i avspillerprogrammet. Siste ble unødvendig komplisert, spesielt når det km til å koble til eksterne kilder. Nå bruker jeg Roon som avspiler og musikkbibliotek og 5 har god støtte for dette. Det er også gode tilkoblingsmuligheter for alt mulig. Forsterkerne er Ncore og Ice og Høyttalerne er 3-veis og uten delefilter.

Veldig fornøyd med dette og har ingen planer om å endre noe som helst på lang tid. Men det er en veldig fleksibel løsning så om jeg bytter til noe helt annet i front så er det helt greit å justere.

2.6 var jo også helt grei i bruk, og burde kunne plukkes opp for en grei pris for de som vil prøve seg på aktiv deling og romkorreksjon uten at det blir overdrevent komplisert eller hjemmesnekret.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.589
Antall liker
14.495
Sted
Langesund
Hadde noen fine år med HDP-3. Hadde noen måneder med DEQX 2.6. Den fikk ikke musikken til å høres naturlig ut i mine ører, så ble oppgradert fort.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ok så det var litt forskjell der da med andre ord, du kjørte da samme oppsett ellers?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.589
Antall liker
14.495
Sted
Langesund
Ja, samme oppsett hele tiden. Kalibrerte etter alle kunstens regler og med Jørn Rune på plass to ganger. Ble liksom fint og detaljert med 2.6 men alltid en følelse av digitalt framtoning. Med HDP-3 falt det meste på plass og det ble fokus på musikk igjen.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Uten dokumentert sammenligning blir det litt vanskelig å si at 2.6 er dårlig?
Er gjerne oppsett der den gjør jobben og låter bra?
Jeg veit ikke...


Meningen med at jeg spurte om Express var gjerne om dette kunne være et ok produkt for folket, som ikke graver like dypt i lommeboka, og en kan fint leve med kun RCA utganger? Men det er gjerne ingen som har testet den?
Selv bruker jeg bare RCA ut på HDP-3 og får vel sånn sett ikke nytte av XLR utgangene som vel er litt spesielle.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Meningen med at jeg spurte om Express var gjerne om dette kunne være et ok produkt for folket, som ikke graver like dypt i lommeboka, og en kan fint leve med kun RCA utganger? Men det er gjerne ingen som har testet den?
Selv bruker jeg bare RCA ut på HDP-3 og får vel sånn sett ikke nytte av XLR utgangene som vel er litt spesielle.
Jeg tror nok at det ikke er stor forskjell i lydkvalitet på de modellene som selges i dag. Det aller meste handler nok om funksjonalitet.. og det er intet poeng i å betale for noe du ikke kommer til å bruke.

Selv må jeg ha XLR fordi forsterkerne forlanger det. Jeg må ha pre-amp delen, og jeg liker Roon. Men det er mine behov og valg... har også endel erfaring med Lynx og DAD, men DEQX vinner på brukervennlighet uten å ofre stort på lyden.

Lynx er lommebokvennlig og ærlig. Du får det du betaler for. Intet hifi-påslag.
DAD er dyr men suveren lyd.. men litt komplisert i bruk. Og mekaniske brytere (på ax24) kan være til irritasjon .. klikkelyder når den skal skifte.
DEXQ har litt av begge og med best brukervennlighet

Så mitt tips er å velge det rimeligste innen de nye utifra de behovene du har nå eller kan få bruk for om du forandrer mening i oppsettet. Jeg er hverken lydtekniker eller ingeniør . så Deqx er der jeg har landet. Jeg kan dog ikke sammenligne alle variantene siden jeg ikke har brukt eller hørt dem.. så ta det for hva det er verdt

Men DEQX får en stor tommel opp fra meg!

.. my 2c
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Får tommel opp her også! :)
Låter bra.
 

Svartatosten

Medlem
Ble medlem
21.09.2012
Innlegg
40
Antall liker
22
Sted
Bygdæ
Har HDP Express II. Kjøpte den hausten 2012. Har pro-lyd forsterkarar med kun XLR-inngangar, men eg brukar brukar RCA-XLR kablar. Synes DEQX er brukarvennleg(for meg iallefall).
Tommel opp frå meg også :)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Kult! :)
Bruker du den som preamp med volumstyring?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Må spørre; hva var ikke bra?
 

Svartatosten

Medlem
Ble medlem
21.09.2012
Innlegg
40
Antall liker
22
Sted
Bygdæ
Kun inngangsmulighetane :)
2 analoge: 1 Rca 1 Xlr
4 digitale: 1 Optisk/Toslink 1 Coax/Rca 1 Bnc 1 AES/Xlr

Og når ein begynnar med endå meir DSP......;)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
På mitt oppsett så bruker jeg EQ der en gjør romkorreksjon for å voice systemet.
Ser på DEQX at det fins en egen setup for voicing.

1653737507573.png



Er dette noe som kom etter min HDP3?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Etter litt lesing trur jeg har svaret.
Det er voicing en kan gjøre med fjernkontrollen.
 
Topp Bunn