DEQX HDP-3 - Den Endelige Løsning ?

Titleist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2008
Antall liker
0
Velger å legge denne under tech, da jeg ønsker at de med innsikt kan gå litt i dybden.

DEQX HDP-3 (Balanced out 'Transformer' module) koster 32 600,- NOK + (MVA + FRAKT)

For en som er i planleggingsfasen av et nytt påkostet 2-kanals anlegg, i en vanlig stue uten mulighet for fysisk akustikk kontroll, må dette være noe av det mer geniale å bygge anlegget rundt?

Jeg har bare noen kjappe spørsmål angående DEQX.

Hva er det som skiller DEQX fra andre produsenters alternativer? Hvilke feil og mangler har den? Hvilket lydmessig nivå ligger den på sammenlignet vanlige cd/dac/pre løsninger? Hvordan den står seg mot fysisk akustikk tiltak? Hvorfor har så få valgt å gå denne veien, selv om det virker som den eneste logiske?

R

Rojoh

Gjest
Jeg hadde PDC-2,6Pen en stund og er enig i at DEQX på mange måter er et genialt produkt. HDP er vel en ytterligere forbedret utgave hvor man ønsket å redusere støy/forvrengning ytterligere. Altså å flikke på layout/komponentvalg på kritiske steder. Asbjbo er rette mann til å svare på akkurat dette da han gikk fra PDC til HDP.

De mest opplagte konkurrentene til DEQX finner du hos DBX og BSS. Utover disse er det nok PC/Audiolence som er alternativ. For å vurdere DEQX vs. PC, så må man nok titte på krav/behov til flerkanal DAC/flerkanal preamp i tillegg til PC. (Lydkort vs. f.eks. RME Fireface/ADI). DEQX er imo veldig fin i og med at du får alt i en boks/fj.kontroll.

Jeg kjørte DEQX PDC som ren DAC(redbook) og preamp. Den holder god kvalitet. Sannsynligvis helt på høyde med separat pre og dac i 10kkr-klassen. (Fryktlig vrient å vurdere slikt helt nøyaktig). Jeg hadde i allefall ingen negative bemerkninger mht. støy/forvrengning/transparens. Kan sikkert bli enda bedre - tkr har kanskje noen betraktninger rundt det siden han kun kjører digitalt inn/ut av DEQXen.

De har kanskje ikke vært så mye negative tilbakemeldinger rundt DEQX. Dog leser man litt mellom linjene i forskjellige tråder. Selv registrerte jeg økt forvrengning av ett eller annet slag da jeg aktiverte DSP-funksjonen i PDC (slight loss of fine detail som man sier på englisk). Antar at det er dette man har forsøkt å ta tak i med HDP-3 modellen(?). Lignende observasjoner kan man som sagt lese litt om mellom linjene. ;) (Se DP-tråden på vennetrådforumet s.17 + Asbjbos kommentarer i Mad Science i 6-kanaler).

Jeg ønsker ikke å fremstå som überkritisk da DEQX er et produkt jeg virkelig ønsker velkommen i hifi-floraen. Dog er det viktig å få frem et nyansert bilde. Hvis rapportene ang. HDP og forbedringene stemmer, begynner vi å snakke fugl. Da er vel viktigste moment om man klarer seg med 6 kanaler og i hvilken grad man ønsker å kjøre DRC. PC-alternativet har vel mer regnekraft og flere funksjoner slik jeg har forstått det. DEQXs fortrinn er at det er KISS. En boks, en fjernkontroll and that's it.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Titleist skrev:
er det snickers jeg bør ta kontakt med hvis jeg ønsker en komplett gjennomgang og kalibrering av et deqx basert system ?
Jørn Rune (Snickers) er nr.1 på DEQX. Høres bra ut angående HDP-3. Nå kan jo PDC oppgraderes også, så man er ikke helt låst. Kanskje jeg en gang i fremtiden prøver meg på DSP igjen. Foreløpig sier lommeboken "nei".

Mvh. Johan

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er et fantastisk produkt. Jeg tror grunnen til lite oppmerksomhet er at det er en utfordring for mange å tune anlegget selv. Du skal ha god kunnskap for å utnytte potensialet. Jeg har hørt tre anlegg med DEQX (alle satt opp av Snickers-is) og det er også de tre beste anleggene jeg har hørt totalt sett. Og det med god margin.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Joda, jeg er godt fornøyd med min HDP-3. Hvis man tenker litt over hva den tingen kan gjøre, og sammenligner med prisingen av andre high-end-komponenter, er prisen du nevner direkte billig.

Jeg har satt opp systemet selv. Det er litt komplisert, men ikke uoverkommelig. Kanskje litt mer omfattende enn å sette opp et trådløst nettverk fra scratch. De tabbene jeg gjorde skyldtes mer manglende kunnskap om hifi enn at DEQX'en var komplisert, f eks at jeg satte delefrekvensen til diskanten lavt og slet ut et par Revelatorer som resultat. Sånt lærer man på. :)

Det er ikke enten DEQX eller akustikktiltak. DEQXen kan ikke korrigere alt, men kan gjøre en del ting som du ikke får til uten å bygge nytt hus først, og kanskje ikke da engang. De beste resultatene får man med en fornuftig miks av akustikktiltak (spesielt for å stoppe førsteordens refleksjoner) og korreksjon.

Fordelene er at det er en ferdigutviklet løsning som settes opp og fungerer. Den bruker en to-trinns kalibreringsprosedyre, ved at høyttalerne (og forsterkerne, kablene og alt det andre) først kalibreres kvasi-anekoisk til flat respons i fase og amplitude, og at responsen i rommet måles og korrigeres med en parametrisk EQ til slutt. I praksis får man de beste resultatene ved å la en del av rommets respons bli med i høyttalerkalibreringen. Ved siste kalibrering hos meg målte jeg hovedhøyttalerne på 1,3 m avstand i retning lytteposisjon (altså noen få grader off-axis) og subwooferne fra lytteposisjon (altså med hele romresponsen inne i målingen). Det ble beste resultat hittil.

Den har to digitale og to analoge innganger (XLR og RCA i begge tilfeller), sånn at du kan hekte opp fire kilder uten å trenge unødvendige D/A - A/D-konverteringer. Den enkleste signalkjeden er digital transport - {DEQX: digitalt delefilter - korreksjon for høyttaler og rom - D/A-konvertering - analog volumkontroll} - effektforsterker. Enkelte romkorreksjonsbokser (f eks Copland) legger seg i den analoge signalkjeden, konverterer signalet til digitalt, gjør korreksjoner, og konverterer tilbake til analogt før de sender signalet videre. Det slipper man med en DEQX.

Som delefilter kan den gjøre ting som ikke er mulig å gjøre med passive filtre, som for eksempel styggbratte filterflanker uten å endre fasegangen. Dette er en stor fordel hvis man har høyttalere med krevende elementer, f eks Seas Excel med en ganske stygg oppbrytning rett utenfor frekvensbåndet som skal gjengis.

I pre-amp-versjon har den analog volumkontroll etter D/A-konverteringen (jepp, 6-veis D/A-konvertering og 6-veis volumpot!), slik at man slipper å "bruke opp" digital oppløsning på det. Fjernkontrollen kan styre et utall presets og profiler, sånn at man kan ha ulike profiler for ulike typer musikk eller ulike lyttesituasjoner.

Jeg mener bestemt at oppgraderingen av de analoge kretsene og trafoutgangene ga et betydelig løft i forhold til PDC-2.6, som allerede var et knakende godt produkt. "Sløringen" som følge av A/D+D/A-konvertering ble betydelig redusert, godt forbi det nivået hvor jeg ikke lenger registrerer den. (Som rojoh sier.) Den lineære strømforsyningen gir kanskje ikke noe særlig mer enn switch-mode-strømforsyningen i en PDC-2.6 gjorde, men jeg tok den med likevel.

I HDP-3-versjon har den ingen akustiske ulemper som jeg kan merke, tvert imot, bedre lyd på alle punkter. Det er en viss ulempe at produsenten holder til i Australia, sånn at ting tar tid hvis den skal oppgraderes eller på service. Jeg har opplevd litt småplukk med driftssikkerheten, både i programvare og hardware, men har løst begge problemene selv med litt støtte fra customer support hos DEQX. (Beskrevet i tråden i signaturfeltet.) DEQX svarer raskt og hjelpsomt på henvendelser.

Hva mer kunne man ønske? Tja, det hadde vært hendig med to eller fire ekstra kanaler, sånn at man kunne kjøre fireveis høyttalere + stereo sub'er direkte uten passive filtre noe sted. Man kan diskutere om kalibreringsprosedyren kunne vært mer fleksibel, sånn at mer av romkorreksjonen kunne gjøres automatisk. Romkorreksjon ved å justere parametrisk equalizer, måle respons, justere eq, måle respons, osv virker tungvint og får ikke med alt som skjer i tidsdomenet. Mine ører påstår at noenlunde korrekt tidsforløp i bassen er ganske viktig for sluttresultatet. To-trinns-løsningen med å måle og korrigere høyttalerne først og eq'e rommet til slutt er imidlertid robust og unngår at boksen prøver å gjøre noe som er matematisk umulig. Jeg har fått et inntrykk av at en eller annen teknisk nøkkelperson har sluttet i firmaet, for det begynner å bli lenge siden det kom ny versjon av programvaren (2.58 beta har vært "beta" siden mai 2007). Det er forsåvidt ikke noen stor ulempe, men det er likevel litt betenkelig i lengden.

Skulle jeg bygd et nytt system fra scratch, ville jeg nok gått ut fra de beste høyttalerne jeg kunne kjøpe eller bygge, drevet dem aktivt med en stabel klasse-D-forsterkere (UcD eller ICE), styrt det hele fra en DEQX HDP-3, og matet det med digitale signaler fra harddisk, eventuelt også fra andre kilder for "bakoverkompatibilitet". Alternativer? Vel, det eneste jeg vurderte som alternativ til å oppgradere til HDP-3 var om jeg skulle ta spranget til PC-basert avspilling og Audiolense. Jeg var ikke helt klar for det (ennå?), så DEQX'en blir nok her en lang stund til, selv om den etterhvert vil få en Squeezebox eller tilsvarende som kilde på den ene digitalinngangen. Jeg har ikke prøvd Behringer DCX2496 eller dbx DriveRack, så jeg kan ikke bidra med direkte sammenligninger der. Det jeg leser i diverse nettfora gjør ikke at jeg ser noe stort behov for å forsøke heller. ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Greia med Transporter er at den har en høykvalitets DAC (i tillegg til at den ser flott ut). Jeg ville tatt digitalt signal til DEQX'en, og da ville DAC'en i Transporteren kun vært til pynt. Jeg ville nøyd meg med en Squeezebox Duet. Kosteffektiviteten blir ikke dårligere av det. Karma har vel en "vanlig" Squeezebox som kilde til Gaia.

xeonphanes

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2007
Antall liker
1
Titleist skrev:
hyggelig lesning, må si deqx trigger meg skikkelig. å skvise inn et par akustikk "ART" paneler burde la seg gjennomføre. tror nok snickers skal få lov til å fakturere litt i starten :=0

det jeg da ser for meg er følgende.

T+A TCI 1 Active (jævelskapet er toppet med rør-drevet elektrostat, hifi kutymen ivaretas ;D)
Deqx HDP-3
Logitech Transporter

pc biten og det nettverksrelaterte skal jeg undersøke nærmere.

at veien til high-end _musikk_ (ikke hi-fi) nirvana kan være så kort og "billig" (tatt i betraktning av hva andre ting koster) er fascinerende!
Dette hoeres veldig spennende ut! :)

Leste for oevrig litt om nevnte htt. (http://www.taelektroakustik.de/katalog/TuA_TCI_AKTIV_UK.pdf) - virker ganske unike!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Transporter kan 96kHz, og den har også mer forfinede strømforsyninger. Men det er jo litt synd å ikke bruke den flotte DACen. Kanskje den kan fore en hodetelefonforsterker?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
xeonphanes skrev:
Titleist skrev:
hyggelig lesning, må si deqx trigger meg skikkelig. å skvise inn et par akustikk "ART" paneler burde la seg gjennomføre. tror nok snickers skal få lov til å fakturere litt i starten :=0

det jeg da ser for meg er følgende.

T+A TCI 1 Active (jævelskapet er toppet med rør-drevet elektrostat, hifi kutymen ivaretas ;D)
Deqx HDP-3
Logitech Transporter

pc biten og det nettverksrelaterte skal jeg undersøke nærmere.

at veien til high-end _musikk_ (ikke hi-fi) nirvana kan være så kort og "billig" (tatt i betraktning av hva andre ting koster) er fascinerende!
Dette hoeres veldig spennende ut! :)

Leste for oevrig litt om nevnte htt. (http://www.taelektroakustik.de/katalog/TuA_TCI_AKTIV_UK.pdf) - virker ganske unike!
Det der er litt av noen høyttalere! Men du ender opp med redundant elektronikk i den enden også, ettersom høyttalerne har aktive delefiltre og innebygde romkompensasjonskretser, noe som dupliserer store deler av hva DEQX'en gjør. Er det mulig å koble forbi alt det der og gå rett på effektforsterkerne?

Forresten, sånn som du skisserte den signalkjeden trenger du nesten bare en volumkontroll, og det er vel en digital volumkontroll i Transporteren allerede? I så fall blir DEQX'en faktisk en "optional extra" i det systemet. Du kan koble rett fra analogutgangen på Transporter og inn på de høyttalerne og styre det hele med fjernkontrollen for Transporteren. Det er også litt kult.

Jeg har samlet mest mulig av "intelligensen" i DEQX'en og har "dumme bokser" på hver side. Det dupliserer også elektronikk, ettersom jeg kobler rett forbi DAC'en i CD-spilleren og delefilteret i Euforiaene. Electrocompaniet viste tegn på avsky, ettersom all "EC-magien" sitter i DAC'en, og jeg bruker CD-spilleren som en standard Philips-transport i et pent chassis. (Men den DAC'en mater i det minste hodetelefonforsterkeren.) Frode Steen på Eltek tok det litt penere, men jeg er helt sikker på at han har svettet mye over det delefilteret som nå er koblet ut av kretsen. Neste høyttalerprosjekt skal ikke inneholde så mye som en spole (men kanskje én enslig kondensator).

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
<snipp> digital volumkontroll i Transporteren allerede? I så fall blir DEQX'en faktisk en "optional extra" i det systemet. Du kan koble rett fra analogutgangen på Transporter og inn på de høyttalerne og styre det hele med fjernkontrollen for Transporteren. Det er også litt kult.
Digital volunkontroll, ja. 0.5dB step, ned til -49.5dB og så blir det tyst. Og de analogutgangene spiller akkurat passe høyt også.
Transporter med Inguz (satt opp m/Audiolense) kan kanskje gi deg alt du vil ha.

Topp Bunn