DEQX, DCN-28, Mini DSP og andre produkter i samme sjanger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    MiniDSP Open-DRC DA8. Skal stå AN-FP, som er et analogt i/o-kort fra MiniDSP.

    Johan-Kr
    Har sett litt på DDRC-88A, den også trenger vel AN-FP kortet ser det ut for, har ikke helt kontroll på alle MiniDSP løsningene :)
    DA-8 vs DDRC-8 hvar er hoved forkjellene ?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ddrc88, er så vidt jeg kan skjønne en minidsp 8x8, kombinert med en minisharc, som kjører Dirac. Den koster tre ganger prisen av en DA8. Primært er denne tiltenkt multikanal romkorreksjon med Dirac. Den trenger ikke AN-FP - den har 8 analog inn og 8 analog ut. Ved å kjøpe pluginen DDRC88BM, får du i tillegg bass management og delefilterfunksjonalitet.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har en sak jeg lurer på :)

    Hvordan kan miniDSP 2x4HD brukes som preamp?
    Hva slags fjernkontroll kan evt. benyttes?

    Det står kanskje i tråden, men har ikke orket å bla.. :)

    Mvh
    oks
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har en sak jeg lurer på :)

    Hvordan kan miniDSP 2x4HD brukes som preamp?
    Hva slags fjernkontroll kan evt. benyttes?

    Det står kanskje i tråden, men har ikke orket å bla.. :)

    Mvh
    oks
    En slik eller en av de andre samme selgeren selger. Jeg bruker ivertfall den minste på min 4x10HD

    https://www.ebay.com/itm/331893899092
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette var kjapt svart Leikis! :)

    Da funker dette bra med andre ord! :)

    Jeg har tre kilder; TV, CD, Blutooth.
    Alle har toslink.

    Bare kjøpe noe slikt som dette for å velge kilde da?

    Switcheboks.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker å trå inn i dsp - verdenen og trenger litt hjelp. Har en devialet som en alt i ett-boks og er ute etter noe som fungerer sammen med den.

    Siden én høyttaler står i et hjørne og den andre ikke, er det vel nødvendig med individuell justering av høyttalerne.
    Er det nødvendig med en separat boks ala minidsp/dspeaker eller er det like greit med umik og rew?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du forveksler litt her. Umik og REW er hhv mikrofon og programvare for å utføre målinger. MiniDSP er selve maskinvaren.

    Devialet sine alt-i-ett-løsninger har en innebygget dsp, men om man kan laste inn romkorreksjon er jeg usikker på.

    Du må nesten være litt mere spesifik - hvilke Devialet-greier er det du har?

    Johan-Kr
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har devialet 120 integrert forsterker med Monitor audio pl 200. Hvordan blir en slik boks med en integrert forsterker? Signal inn på devialet, ut via pre out til minidsp og tilbake igjen til devialet?
    Vil dette føre til forsinkelser i lyd?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Bruker du den innebygde streameren eller phono-inngangen, så er det kun mulig å korrigere med Devialets innebygde SAM som (såvidt jeg forstår) er korreksjon for høyttaleren. SAM er skreddersydd for den enkelte høyttaleren, og denne korreksjonen laster du ned fra Devialet.

    Bruker du ekstern, digital kilde, så kan du sette inn en MiniDSP Dirac DDRC-22D mellom kilden og Devialeten.

    Devialet 120 har da ikke pre ut, såvidt jeg kan finne ut?

    (Edit: Og, ja - romkorreksjon via Dirac gir forsinkelse på lyd.

    Johan-Kr
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jo, som tillegg har den pre out. Så hvis jeg spiller musikk via en laptop så kan jeg gå via usb til dirac og så digitalt videre til devialet?

    Sam har jeg selvsagt lastet ned og brukes slavisk.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Det kan du.
    Eller så kan du kjøre EQ eller RK i pc også.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her er det jeg har funnet ut at jeg vil ha; en boks med digitale innganger som jeg kan plugge i optisk fra ps4, coax fra tv-boks, usb fra pc og gjerne en analog-inngang dersom vinyl - feberen slår meg. Digital utgang fra boks til Devialet slik at jeg slipper flere omganger med konvertering.

    Mulighet for justering av eq-kurve, gjerne on the fly, korrigering av både tids og frekvensdomenet.

    Mulighet for både plugg&play og dilling. Finnes det en slik boks som ikke heter Trinnov?

    Sub skal ikke med i regnestykket.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Minidsp OpenDRC-DI er vel det som kommer nærmest. Du må ha en digital inngangsvelger i tillegg for flere optiske, og så må du ha en analog-digitalconverter i tillegg.

    Ellers blir det bygge selv, da... MiniDSP Minisharc til base, legg til Arduino for styring, en mux/demux for multiple innganger og optisk-spdif inngangsvelgere og en AN-FP til analoginngang.

    Johan-Kr
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.119
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er det jeg har funnet ut at jeg vil ha; en boks med digitale innganger som jeg kan plugge i optisk fra ps4, coax fra tv-boks, usb fra pc og gjerne en analog-inngang dersom vinyl - feberen slår meg. Digital utgang fra boks til Devialet slik at jeg slipper flere omganger med konvertering.

    Mulighet for justering av eq-kurve, gjerne on the fly, korrigering av både tids og frekvensdomenet.

    Mulighet for både plugg&play og dilling. Finnes det en slik boks som ikke heter Trinnov?

    Sub skal ikke med i regnestykket.
    Dspeaker Antimode 2.0 er rimelig nær det du ønsker. mangler en digital inn men man har jo digital switcher.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar, gutter. Vil det være en bedre løsning å kjøre alle digitale/analoge signaler inn I Devialet 120, pre out fra den til romkorreksjon boks og tilbake til devialet?
    For på den måten vil jeg bare ha én fjernkontroll å forholde meg til når det kommer til kildebytting og volumkontroll. Gjør det noen forskjell? (Og har Devialet digitalt ut?) 😀

    Hva er fordelen/ulempen med antimode kontra dirac/minidsp til mitt bruk skissert over?

    Mange spørsmål. Selv om jeg har lest opp og ned i diverse tråder om dette, så føler jeg meg like dum. Bær med meg!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan ikke se at Devialet har main in? Den har analog pre ut, og da får du flere runder med konvertering.

    Tror nok denne Dspeaker-boksen med tillegg av en digital svitsj er det nærmeste du kommer.

    Johan-Kr
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror den beste løsningen coolio haddde vært et produkt som fungerer som både preamp, DAC og delefilter og kombinert det med en effektforster. Da er Hypex DLCP og GroundSound gode produkter. Og f.eks Hypex Ncore til effekt. Den måler bedre enn Devialet.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte på å foreslå DLCP, men aberet er at den ikke gjør fasekorreksjon. Så er spørsmålet om dette er viktig eller ikke...

    Johan-Kr
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Sats på stabilitet.. Groundsound funker fjell, alltid. Er vel ymse erfaringer med stabilitet og DLCP. Softwaren til GS er også bra og ganske enkel å jobbe med. Og ikle minst så er Robert ganske grei å få tak i dersom man lurer på noe eller mot formodning skulle få problemer. Vet bare om Hornlyd som har opplevd hardware trøbbel med GS, og det løste seg rimelig elegant mener jeg å huske.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    DLCPen har vært dønn stabil hos meg etter nyere firmware. Lydmessig er den IMO bedre en GroundSound, selv om muligens sistnevnte kan bli mer transparent med bytte av buffer. Den som jeg hadde var derimot et godt stykke fra å være lydmessig transparent og et produkt jeg personlig ikke kunne ha levd med.

    Uansett selges ikke DLCP ferdig bygget.

    Ingen av disse har FIR filter (linære fasekorreksjon). Viktigheten av dette er diskutabel. Hypex kommer med en ny DLCP som har dette, men dato er ikke satt. miniDSP har det, men har for mange andre mangler IMO. Samme med DEQX.

    Pr. dags dato finnes egentlig ikke et produkt som har alt. En mulighet er å bruke HTPC, lydkort og software. Men det er åpenbart ikke en løsning som er for alle og fungerer ikke godt med eksterne kilder.
    Så nesten uansett hva man velger i dag, så blir det en eller annen form for kompromiss. Allikevel veier fordelene med mulighet for justering og aktiv deling mer enn opp for dette. Så det er bare velge selv hva som passer best av de ulike løsningene. Perfekt blir det altså ikke.
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noe info om denne nye DLCP noe sted?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke se at Devialet har main in? Den har analog pre ut, og da får du flere runder med konvertering.

    Tror nok denne Dspeaker-boksen med tillegg av en digital svitsj er det nærmeste du kommer.

    Johan-Kr
    Huff, skal ikke være lett dette! Må sjekke litt opp i hva som lar seg gjøre med dev...

    Tror den beste løsningen coolio haddde vært et produkt som fungerer som både preamp, DAC og delefilter og kombinert det med en effektforster. Da er Hypex DLCP og GroundSound gode produkter. Og f.eks Hypex Ncore til effekt. Den måler bedre enn Devialet.
    Takker for svar og forslag. Jeg gikk fra separate komponenter til integrert for å holde det mest mulig enkelt og ryddig. Hvis det er mulig ønsker jeg å beholde det slik. Hvis ikke er det aktive høyttalere istedenfor (noe jeg uansett vurderer)☺

    Tenkte på å foreslå DLCP, men aberet er at den ikke gjør fasekorreksjon. Så er spørsmålet om dette er viktig eller ikke...

    Johan-Kr
    For meg som er helt grønn på dette er det jaggu et godt og interessant spørsmål!

    Sats på stabilitet.. Groundsound funker fjell, alltid. Er vel ymse erfaringer med stabilitet og DLCP. Softwaren til GS er også bra og ganske enkel å jobbe med. Og ikle minst så er Robert ganske grei å få tak i dersom man lurer på noe eller mot formodning skulle få problemer. Vet bare om Hornlyd som har opplevd hardware trøbbel med GS, og det løste seg rimelig elegant mener jeg å huske.
    skal Google GS og se hva det er for noe spennende. Ustabilitet er uaktuelt, da går produktet gjennom vinduet før noen får summet seg! 😀
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg kjøpt umik -1 og lastet ned dirac live prøveversjon og prøvd å få til noe de siste to dagene.
    Uansett hvordan jeg snur og vender på ønsket target og plassering av høyttalerne får jeg en suckout/kansellering mellom 60-80 Hz avhengig av plassering. Dette suger selvsagt all liv i musikken bort. Merkelig at dette ikke er et problem når jeg slår av filteret i Dirac. Kanskje bassboosten på 20db spiller inn her 😆

    Etter å ha målt litt I Rew må jeg bare medgi at akustikk i rommet er mye viktigere enn alt annet i et system. Og selv om romkorreksjon kan utføre utrolige endringer så kommer man ikke utenom enkle akustikktiltak for å få god lyd. Har du, som meg, ingen akustikktiltak i stuen? Har du, som meg, plassert ting der de ser finest ut istedenfor å måle deg frem?

    Da er sjansene overveldende store for at du aldri har hatt god lyd i din stue.

    Etter de siste dagers aha-opplevelser er jeg mildt sagt sjokkert over at seriøse hifi-butikker ikke selger akustikk - produkter.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dere som kjenner Groundsound (3-kanals planke med 200 watt bassamp) rent indremedisinsk:
    Er det kurant å sette inn annen bass-amp (Sterkere Watt-messig)?
    Ser for meg å koble ut bassampen og føre signalet ut til en ekstern forsterker.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En kraftig suckout i bassen er vanligvis romrelatert, så man kan skru på DSPen til man blir blå i trynet, uten at det hjelper en dingel.

    Jeg har, som veldig mange andre her på sentralen, et "interiørpoliti" og anlegget i stua. Det blir da en del begrensinger på hva jeg får gjort av akustikktiltak. Noe kan jeg hjelpe på med DSP, men det som krever absorbenter og/eller difusorer i stor grad må jeg nok bare leve med.

    Johan-Kr (som har tøfler...)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Såpass skjønte jeg når man varierer med 20-25 db på 70hz avhengig av om mikken ble flyttet 1m frem eller tilbake.

    Jeg tror nok de færreste har mulighet til å utstyre stuen med optimale betingelser for lyd, både med tanke på plassering og akustikktiltak. Selv har jeg ikke muligheten til å gjøre for mye uten å ødelegge det som gjør hjemmet til et hjem. Men etter å ha målt hva som er problemområdene kan jeg I det minste være litt mer målrettet i forhold til å gjøre ting som faktisk har en betydning.
    Da kommer man kanskje lenger på veien i sin søken etter tilfredsstillende lyd.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Spent på hvor Analog-precision legger seg i pris, på papiret ser det ut som om den checker alle boksene for min del...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    De ser jo veldig bra ut, men er de i salg?
    Og kommer de også som kit? Var ikke verdens beste info på hjemmesiden...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er blitt solgt noen og neste batch er klar først i begynnelsen av 2018. Jeg har bestilt en.

    Her er en oversikt på ulike ferdige enheter:
    Analog-Precision
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Det er blitt solgt noen og neste batch er klar først i begynnelsen av 2018. Jeg har bestilt en.

    Her er en oversikt på ulike ferdige enheter:
    Analog-Precision
    Hvor mye måtte du ut med Orso, hvis det går an å spørre?
    EDIT: Sorry, nå ser jeg prisene på siden du la ut. Fant ikke prisene på siden før i dag nemlig.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man havner ved i området 23-24K med frakt og mva. Det er absolutt ikke dyrt når man tenker på alt man får i en slik boks, så sant produktet fungerer uten problemer. Pen er den derimot ikke.

    Har egentlig ønske om å utvikle en DSP alt i boks selv, men innser at det vil ta såpass tid at det er greit å kjøpe noe i mellomtiden. Kan da også bruke den som en referanse. Regner med Analog-Precision vil måle noe bedre enn Hypex sin DLCP. Spent på å bruke AudioWeaver. Det ser i utgangspunktet ikke spesielt brukervennlig ut og er vel mer rettet mot utviklere enn brukere.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Audioweaver så ut som et program designet for å utvikle høyttalere, ikke for å equalize eller (rom)korrigere eksisterende høyttalere.

    Vet du om man vil kunne laste over filtre på denne fra programmer som Acourate, Audiolense, osv?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Vet du om man vil kunne laste over filtre på denne fra programmer som Acourate, Audiolense, osv?
    Kan jeg aldri tenke meg. Da betaler man dessuten mye for noe man ikke trenger.
    Vel... for min del kan jeg ikke klare meg uten romkorreksjon i bassen i hvert fall :) Så spørsmålet er om det er mulig å få til det med denne boksen. Hvis ikke blir den mindre aktuell for min del.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Da konket akkurat Groundsounden min for 2 gang på disse årene. Mailer Robert nå for å høre om han kan reparere. Litt kjedelig å være uten musikk i lang tid fremover. Godt jeg har litt DIY kriseanlegg på gang.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den var litt kjedelig! Håper det ordner seg.
    Krysser selv alle kroppsdeler for at DEQX holder en stund til.
    Doomsday prepperen jeg er, så har jeg 2x4 på lur, og kjøper sikkert en 2x4HD om den konker.
    Alltid en plan B... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn