Denne tråden er en hyllest til velferdsstaten.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.867
BBking skrev:
Akle skrev:
Tar forøvrig en pause fra denne plassen, vi får se hvor lenge jeg klarer det denne gangen.

Heil.
God tur. Trygdesnyltere ferierer ofte i Spania eller Thailand.
Du er tilogmed misunnelig på mennesker med funksjonshemminger? Hvor langt ned kan man synke?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Noe litt annet å tenke på? Hyllest til velferdsstaten..? Neppe..!

Har man behov for hjelp fra helsevesenet, utover å få en sprøyte eller smertestillende, er man ille ute...

Personlig skadet jeg et kne for to måneder siden. Nå nylig fikk jeg plass på sykehus, og fikk der høre at jeg burde kommet for lenge siden. Selvsagt, sa jeg, det vet jeg vel, men systemet slipper meg ikke fram. Man må stå i kø! Summen er at jeg i stedet for å være i full jobb nå, må se fram til måneder med behandling og trening, før jeg er frisk. Tenk hva dette koster i form av sykelønn og refusjoner til fysioterapeut m.fl. Hadde jeg fått komme til sykehus på dagen, ville jeg vært "fikset" for lenge siden... :mad:

En kjenning av meg ødela også et kne. Han rakk å heve ca 200 000,- i sykelønn, før han ble operert. Operasjonen tok ca en time... ::)

Alle med litt batteri igjen i kalkulatoren, vil se at det hadde vært meget lønnsomt om han hadde blitt sendt til en privatklinikk. Jeg har mistanke om at det samme burde vært gjort med meg. Det må da være bedre å betale noen lapper til en privatklinikk, enn å betale hundrevis av tusen i sykelønn..? :eek: I følge kommunistene som styrer landet, er det ikke regnskapssvarende... ::) Eller rir de bare et prinsipp? Det er i såfall et sinnsykt dyrt et...

En annen kjenning av meg kommer fra Thailand. Han fikk påvist en svulst. Norsk helsevesen satte personen på venteliste. Vedkommende ville ikke vente, og reiste hjem til Thailand. Der tok det 8 dager før han var operert, og det av det offentlige helsevesenet i Thailand. ;)

Velferdsstat? Ikke faen!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Det er nok ikke kommunister som styrer helsevesenet i Norge, det er "blårussen": økonomer som har fått ordre om å drive helse etter et lønsomhetsprinsipp - ikke samfunnsmessig lønnsomt men lønnsomt for helseregionene. Regionene får et budsjett de skal overholde, og helst gå med overskudd. Det er viktigere enn at du blir arbeidsfør. :p

Med andre ord - en slags kvasiprivatisering.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Gjest skrev:
Det er nok ikke kommunister som styrer helsevesenet i Norge, det er "blårussen": økonomer som har fått ordre om å drive helse etter et lønsomhetsprinsipp - ikke samfunnsmessig lønnsomt men lønnsomt for helseregionene. Regionene får et budsjett de skal overholde, og helst gå med overskudd. Det er viktigere enn at du blir arbeidsfør. :p

Med andre ord - en slags kvasiprivatisering.
Du har nok rett, men for meg ligner det til forveksling på kommunisme; staten driter i enkeltindividet, så lenge ting ser OK ut på papiret. ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.867
Kommunisme tar ikke hensyn til lønnsomhet. De innlagte på sykehus er ikke lenger pasienter, de er kunder.
Men allikevel, vi har det veldig bra. Bare ikke blårussen tukler til hele greia.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Kommunisme tar ikke hensyn til lønnsomhet. De innlagte på sykehus er ikke lenger pasienter, de er kunder.
Men allikevel, vi har det veldig bra. Bare ikke blårussen tukler til hele greia.
Nei, de ser ikke på lønnsomheten, men at mange behandles... Behandles manger, er det OK. Det betyr ingenting at mange fler kunne vært behandlet på samme tid. Byråkrati og papirarbeid er viktigst.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Er enig i at det er mye tull i helsevesenet, men dette er vel omtrent som det har vært i alle år, så vidt jeg kan huske. På den annen sien har man vel nå fritt sykehusvalg, og kan velge å bli behandlet på et annet sykehus om de har kortere ventetid så vidt jeg vet.

Men dette med å legge ned lokale sykehus for å spare er helt horriblelt. At en fødende skal måtte fraktes i timevis for å komme til et sykehus f.eks. Typisk folk som aldri har født selv som bestemmer slikt, og ikke har intensjoner om noen gang å gjøre det heller...

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
Er enig i at det er mye tull i helsevesenet, men dette er vel omtrent som det har vært i alle år, så vidt jeg kan huske. På den annen sien har man vel nå fritt sykehusvalg, og kan velge å bli behandlet på et annet sykehus om de har kortere ventetid så vidt jeg vet.

Men dette med å legge ned lokale sykehus for å spare er helt horriblelt. At en fødende skal måtte fraktes i timevis for å komme til et sykehus f.eks. Typisk folk som aldri har født selv som bestemmer slikt, og ikke har intensjoner om noen gang å gjøre det heller...
Jepp, du har rett i det hele. Fritt sykehusvalg er forresten bra, sånn isolert sett. Min type skade hadde 8 ukers vent på det korteste... Etter 8 uker, kikket bare kirurgen på MR-bildene, og sa: "Fysioterapi". Hadde han gjort det for 2 måneder siden, ville jeg vært i full sving nå, og det er frustrerende å tenke på... ::)

Topp Bunn