Denne tråden er en hyllest til velferdsstaten.

3

322_911

Gjest
Det er fortsatt langt å gå, og kapitalismen og først og fremst store selskaper truer, men vi er priviligerte i den forstand at vi er gitt en plattform og et utgangspunkt med få paralleller i moderne historie.

Denne tråden er for de som mener at staten og areidet skal tjene menneskene, ikke motsatt.

Mvh
Atle "hadde ikke jeg vært norsk hadde jeg kanskje ikke vært overhode" K

S

Slubbert

Gjest
Man kuer lettest en slave ved å gjøre ham avhengig.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
En velferdsstat er ikke det samme som et velferdssamfunn i følge wikipedia.no.

Siden, i følge samme wikipedia, de fleste land er velferdsstater, er det jo også en hyllest til i-landene.

Og i-landene trenger jo all hyllest de kan få i dag når
truslene fra muslimene trenger seg på og
miljøkrav gjør hverdagen våre triste og grå.

Og måtte vi for all fremtid slippe å dele våre "velferdsgoder" med muslimer og fattige land i afrika. ::)

Ja, "velferdsstaten" vi hyller deg atter en gang. ;D

3

322_911

Gjest
Kanskje ikke helt presis begrepsføring, men dere tar den om dere vil. Og om dere hadde villet hadde dere forstått at deres innlegg ikke er i tråd med ånden her inne, og da heller bør puttes i egen tråd, på samme måte som det er lite hensiktsmessig å være nazist på blitz.

Mvh "Atle, piss av folkens" K

3

322_911

Gjest
Slubbert skrev:
Akle skrev:
Det er fortsatt langt å gå, og kapitalismen truer
Kopi:

Realitetene taler mot deg. Alle folkeslag har blitt undertrykket gjennom århundrer, det har aldri vært noe unikt vestlig. Tsjetsjenia, Tibet, Darfur, Rwanda, Kina, de fleste undertrykkes av egne naboer. Men de som ser fremover kan likefullt snu situasjonen og oppnå velstand. Japan, Sør-Korea, Singapore, Hong Kong etc. har omfavnet frihandel og kapitalisme og løftet sine samfunn ut av fattigdom og inn i velstand. Kina og India er på god vei og har fått millioner på millioner av sine innbyggere ut av sult og inn i hus og biler. Flere land i Sør-Amerika nyter nå vekst som følge av CAFTA, slik vi i mange år har nytt godt av NAFTA. Øst-Europa kom seg til slutt ut av sosialismens klamme grep og tok skrittet inn i den moderne verden, inn i EU, inn i frihandel. Polen, Tsjekkia, Estland, Bulgaria, alle nyter av 10-20% økonomisk vekst, og transformeres fra undertrykte og fattige u-land til moderne samfunn og turistmagneter. Dette skjer over hele verden, de som slutter seg til kapitalismen og frihandelen forandrer sine samfunn radikalt til det bedre og flere og flere deler av kloden kommer etter; i Øst-Europa, i sørøst-Asia, i Sør-Amerika, over alt popper det opp nye velstandssamfunn. Nord-Afrika og midtøsten henger igjen, mye på grunn av en håpløst bakstrebersk religiøs doktrine, men å skylde det på andre er å lukke øynene for virkeligheten.
Jeg skal passe på å lime inn et svar også her i morgen, mener nå forøvrig det burde holde med en gang, men om en er glad i å se seg selv på skjermen...

M

maestro

Gjest
Velferdsstaten (eller enda bedre: velferdskuvøsen) fører til søvnighet som fører til apati. Meningen med livet blir forbruk og underholdning. Over tid forfaller menneskets åndelige drivkrefter, og man reduseres til mette, men umælende dyr. Demokrati avløses av Storebrors kontroll.
Noe satt på spissen, selvfølgelig.

3

322_911

Gjest
Men en velferdsstat behøver da ikke være grunnet på konsumerisme, det er i så tilfelle grunnet kapitalistisk innordning: markedskreftene. Forøvrig langt på vei enig med deg.

M

maestro

Gjest
Det fullkomne samfunn er en utopi og vil aldri kunne realiseres i vår tid. Livet leves i dynamikken og brytningene mellom ulike systemer. Og før mennesket begynner å definere seg selv som et åndsvesen vil vi heller aldri komme lenger enn dette.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Akle skrev:
Denne tråden er for de som mener at staten og areidet skal tjene menneskene, ikke motsatt.
Naturligvis skal staten tjene folket. Spesielt i mange sosialistiske land ser vi dessverre grelle eksempler på det motsatte (Cuba, Vietnam, N-Korea). Her er befolkningen slaver for staten. Vi ser tendenser til det samme i Norge, hvor staten gjerne vil gjøre oss alle til klienter som skal søke om tilgang til våre egne penger. Velferdsstaten er i Norge erstattet av klientstaten. Dette er ødeleggende for mentaliteten blant folk. Når staten beslaglegger en meget stor del av folks midler gjennom skatter og avgifter, vil folk til enhver tid spørre seg: Hvilke ytelser skal jeg kreve av staten i dag? Dette fører til økt byråkrati, økte skatter. En ond sirkel som har gitt den norske folkesjela alvorlige skader. Statens makt må reduseres. Skattene må ned. Folk må få bestemme over sine egne opptjente midler. De sosiale ytelsene må senkes betydelig slik at ikke Norge fungerer som et fluepapir for afrikanske og asiatiske analfabeter uten utdannelse.

Folk kan jobbe selv om de har et handicap, Akle Kom deg ut av senga og forsørg deg selv!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Med tanke på at det er kapitalismen som er grunnmuren til velferdsstaten så er dette egentlig en merkelig tråd.

S

Slubbert

Gjest
Bokanbefaling:

http://www.amazon.com/Cowboy-Capitalism-European-American-Reality/dp/1930865627

Book Description
Europeans and many American pundits believe that while the U.S. economy may create more growth, Europeans have it better when it come to job security and other factors. Olaf Gersemann, a German reporter who came to America, found the reality quite different. He checked facts and found the market freedoms in America create a more flexible, adaptable and prosperous system then the declining welfare states of old Europe.

From the Inside Flap
"This is a comprehensive, indeed truly encyclopedic, comparison of economic conditions and policies in the United States with those in Germany, France, and Italy. Gersemann, a German journalist based in the United States, provides detailed evidence to support his devastating rejection of common European fallacies about the American economy. A real treasure trove of thoughtful analysis." —MILTON FRIEDMAN, Nobel Laureate in Economics

"Citizens in all Western democracies want to provide more publicly financed welfare than they are willing, privately, to finance by taxes. The result is sluggish economies. In Old Europe the crisis is more acute than in the United States. This book documents the dramatic differences and stresses the proclivity of Europeans to denigrate the American experience rather than to acknowledge their own plight." —JAMES M. BUCHANAN, Nobel Laureate in Economics

"Gersemann pulls no punches in debunking prevalent European myths about the American economy. But Cowboy Capitalism is not about trumpeting American superiority; it’s about helping Western European countries achieve the robust growth and job creation their citizens deserve." —HENRY M. PAULSON JR., Chairman and CEO, Goldman Sachs Group

"This book offers an excellent comparison of U.S. capitalism with the ‘social’ model of Germany, France, and Italy. It is also a penetrating study of anti-market propaganda. Olaf Gersemann shows that the features of the American model that are attacked most by European critics from both left and right are those which continental Europe actually needs in order to overcome the social problems of high unemployment and to make the European economy more dynamic and competitive. The book displays a rare combination of clarity, passion, and moderation. I highly recommend that this book be widely read on both sides of the Atlantic." —LESZEK BALCEROWICZ, Former Finance Minister of Poland

"Gersemann combines the accuracy and incisiveness of a scholar with the verve and wit of the best kind of journalist. His readers will be fascinated from the beginning and enlightened by the end." —STEVEN LANDSBURG, author of The Armchair Economist

P

Parelius

Gjest
Staten, det er oss, og arbeidet en gudstjeneste. Velferden har økt min sans for frodige kvinner.

(Men hva skal vi egentlig gjøre i denne tråden? Forbanne kapitalismen? Hylle den store sosiale moderfitten Brundtland? Anti-Gerhardsen lyrikk? Eller er det bare tråden for "velferdsstatens venner"?)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Hvis meningen med tråden rett og slett er å erkjenne hvor ufattelig bra vi har det i dette landet, og hvor godt sikret vi er i de aller fleste situasjoner man kan komme ut for, ja da er jeg all in ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.874
BBking skrev:
Folk kan jobbe selv om de har et handicap, Akle Kom deg ut av senga og forsørg deg selv!
Denne er stygg og jeg har rapportert den til moderator.

O

OivindJ

Gjest
Ask not what you can do for your country, but: what you can do for yourself.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Velferdsstaten tar over der markedskreftene kommer til kort med å sørge for at alle får dekt sine behov.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Welfare Music

Quit school when she was seventeen
Senator on TV calls her welfare queen
Used to be daddy's little girl
Now she needs help in this mean ol world

Buys cassette tapes in the bargain bin
Loves Carlene Carter and Loretta Lynn
Tries to have fun on a Saturday night
Sunday mornin don't shine too bright

Its welfare music
Watch the baby dance
To the welfare music
Will she ever stand a chance

Takes two to make three
But one ain't here
Still chasin women and drinkin beer
Says nobody understands how he feels
But that don't pay them monthly bills

Angry fat man on the radio
Wants to keep his taxes way down low
Says there oughta be a law
Angriest man you ever saw

Welfare music
Watch the baby dance
To the welfare music

Baby dance circles on the floor
Round and round just like before
Baby fall down
Baby get up
Baby needs a drink from a lovin' cup

Its welfare music
Watch the baby dance
To the welfare music

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Velferdsstaten tar over der markedskreftene kommer til kort med å sørge for at alle får dekt sine behov.
Eller, Markedskreftene sørger for at de som kan og vil, kan ta vare på seg selv. Veldferdsstaten skal ta vare på de som ikke kan.

De som derimot ikke vil, de er det du og jeg som betaler for. :mad:

3

322_911

Gjest
MaHa skrev:
Hvis meningen med tråden rett og slett er å erkjenne hvor ufattelig bra vi har det i dette landet, og hvor godt sikret vi er i de aller fleste situasjoner man kan komme ut for, ja da er jeg all in ;)
Jepp, dog vi fortsatt har lang vei å gå, - det har jeg sett såpass mange, og såpass graverende eksempler på at flertallet her (godt isolert fra den siden av virkeligheten) ikke vil tro meg. Nå snakker jeg ikke på vegne av meg selv.

Jeg bryr meg ytterst lite om hva spissborgere som BB sier, eller bøker med ordet realitet i tittelen (som søker å avkrefte myter og bekrefte realiteten; et hvert åndsmenneske forstår at det hverken finnes objektiv historisk eller politisk -vitenskap) , jeg er blitt for gammel for slikt sludder. Dere tar bare opp plass.

Denne tråden er en hyllest til den norske velferdsstaten, som etter å ha feilet en hel del, kommer meg til gode og gir meg sjangsen jeg aldri fikk. Å påstå at jeg er et svakt eller lat menneske faller på sin egen urimelighet, det vil enhver som kjenner meg bekrefte.

Alle negative fittetryner må ha meg unnskylt, jeg gir så faen.

Med meget vennelig hilsen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Alle egenskaper har to sider, en god og en dårlig. Det betyr at vi hele tiden må fremme den gode (de som rettmessig får hjelp) og forhindre den dårlige (de som utnytter systemet). Slik er det med alle lover og regler i et samfunn. Vi forkaster ikke et gode pga at det har en mindre heldig side, om ikke den mindre heldige siden blir dominerende.

Så har vi de som vil det - og de fremstiller ting på det mest uheldige vis. F.eks: Fr.p som er mot velferdsstaten.

3

322_911

Gjest
Tar forøvrig en pause fra denne plassen, vi får se hvor lenge jeg klarer det denne gangen.

Heil.

S

Slubbert

Gjest
Akle skrev:
Tar forøvrig en pause fra denne plassen, vi får se hvor lenge jeg klarer det denne gangen.

Heil.
Lykke til. Får håpe at du én gang slutter å være så sinna på de som skaper innovasjonen og verdiene som muliggjør din andre sjanse. Hvem vet, kanskje du til og med får jobb i en av de onde og utspekulerte internasjonale korporasjonene, som forsyner bl.a. meg med langt bedre sosiale goder enn loven pålegger dem.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Slubbert skrev:
Akle skrev:

Heil.
Lykke til. Får håpe at du én gang slutter å være så sinna på de som skaper innovasjonen og verdiene som muliggjør din andre sjanse. Hvem vet, kanskje du til og med får jobb i en av de onde og utspekulerte internasjonale korporasjonene, som forsyner bl.a. meg med langt bedre sosiale goder enn loven pålegger dem.
Som om kreativiteten hører til på en av de politiske sidene... :p

Hvem vet, kansje du (Løkken/Stipilo/Slubbert) får opp øynene en gang og ser at andre tanker enn de som sitter i ditt eget hode kan ha verdi.

S

Slubbert

Gjest
Kreativitet og utvikling hører ikke hjemme i politikken, tvert om utfoldes den best fristilt fra politikk. Den ivaretas imidlertid først og fremst av én politisk side, gjennom fristilling, men det blir en annen sak. Du later ikke engang til å vite hvilket hode du snakker om.

Kapitalisme:

Sosialisme:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Akle skrev:
Jepp, dog vi fortsatt har lang vei å gå, - det har jeg sett såpass mange, og såpass graverende eksempler på at flertallet her (godt isolert fra den siden av virkeligheten) ikke vil tro meg. Nå snakker jeg ikke på vegne av meg selv.

Jeg bryr meg ytterst lite om hva spissborgere som BB sier, eller bøker med ordet realitet i tittelen (som søker å avkrefte myter og bekrefte realiteten; et hvert åndsmenneske forstår at det hverken finnes objektiv historisk eller politisk -vitenskap) , jeg er blitt for gammel for slikt sludder. Dere tar bare opp plass.

Denne tråden er en hyllest til den norske velferdsstaten, som etter å ha feilet en hel del, kommer meg til gode og gir meg sjangsen jeg aldri fikk. Å påstå at jeg er et svakt eller lat menneske faller på sin egen urimelighet, det vil enhver som kjenner meg bekrefte.

Alle negative fittetryner må ha meg unnskylt, jeg gir så faen.

Med meget vennelig hilsen.

Akle, det ville være lettere for deg å simulere en intellektuell holdning hvis du brukte ordet "fittetryne " litt sjeldnere.
mvh

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Slubbert skrev:
Kreativitet og utvikling hører ikke hjemme i politikken, tvert om utfoldes den best fristilt fra politikk. Den ivaretas imidlertid først og fremst av én politisk side, gjennom fristilling, men det blir en annen sak. Du later ikke engang til å vite hvilket hode du snakker om.

Kapitalisme:

Sosialisme:

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pink_Panther skrev:
BBking skrev:
Det er jeg helt enig i. Jeg har også sett BB skrive lignende flere ganger, og dette anser jeg for regelrett og ufin mobbing som han bør slutte med, den eneste som stilles i dårlig lys av denslags kommentarer er ham selv.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.874
Komponenten skrev:
Pink_Panther skrev:
BBking skrev:
Det er jeg helt enig i. Jeg har også sett BB skrive lignende flere ganger, og dette anser jeg for regelrett og ufin mobbing som han bør slutte med, den eneste som stilles i dårlig lys av denslags kommentarer er ham selv.
Litt underlig. Innlegg mindre ufine angrep har tidligere blitt slettet av moderator. Men de er jo skrevet av en sosialist........

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pink_Panther skrev:
Komponenten skrev:
Pink_Panther skrev:
BBking skrev:
Litt underlig. Innlegg mindre ufine angrep har tidligere blitt slettet av moderator. Men de er jo skrevet av en sosialist........

Ja det forklarer jo saken... ;)

Kankje moderator forsov seg idag..?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Noen som så erling folkvord på TV nå nettopp?
Trøste og bære for en hjernevaska sau.
Heldigvis fikk han kjørt seg såpass at han måtte trekke støtten til taliban.
Det er bra at slike som han kommer på TV, slik at folk flest får se hvilken idiot det er.

Merkelig at persienna går ned med en gang USA er involvert i ett eller annet. At det er en FN operasjon, spiller ingen rolle.

Veien fra Pol Pot og Stalin til taliban er jo ikke så lang, så det kan vel forklare saken.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article1104148.ece

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Pink_Panther skrev:
Komponenten skrev:
Kankje moderator forsov seg idag..?
Ja kanskje det.
Skal vi rope høyt i kor "MODERATOR!!!!" og se om han våkner?
Slik jeg tolker forumforsiden er det bare en moderator her, jumbo1000, og han har tydeligvis begrenset seg til "Bransjenyheter" av en eller annen grunn. ???

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Slubbert skrev:

Kapitalisme:

Sosialisme:
;D

Neivel...det er da et underlig standpunkt, men ikke uventet fra deg. Så politikk er altså ikke noe som utvikles. Tipper du aldri har vært på et politisk møte - iallefall ikke i et seriøst parti.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Akle skrev:

Heil.
God tur. Trygdesnyltere ferierer ofte i Spania eller Thailand.

G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
Akle skrev:

Heil.
God tur. Trygdesnyltere ferierer ofte i Spania eller Thailand.
Det er en stor fordel for Norge at de trygdede flytter til Spania eller Thailand. Det koster vårt samfunn mye mindre å ha dem der enn i Norge. De bruker jo da ikke av fellesgodene utenom trygden sin, legger ikke noe press på økonomien, frigjør boliger her hjemme, belaster ikke vårt helsevesen etc. etc. Dessuten lever de mye bedre der da de får litt igjen for pengene sine.

Dette burde i mye større grad blitt tilrettelagt fra myndighetenes side.

Det er kun svartsyke og smålighet som står iveien for slike prosjekter.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Det er en stor fordel for Norge at de trygdede flytter til Spania eller Thailand. Det koster vårt samfunn mye mindre å ha dem der enn i Norge. De bruker jo da ikke av fellesgodene utenom trygden sin, legger ikke noe press på økonomien, frigjør boliger her hjemme, belaster ikke vårt helsevesen etc. etc. Dessuten lever de mye bedre der da de får litt igjen for pengene sine.

Os kommune utenfor Bergen har vel gått i bresjen her.
Kommunen er riktignok Frp-styrt, men skitt au, noen kameler får man svelge. I det minste medhårs.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:

Os kommune utenfor Bergen har vel gått i bresjen her.
Kommunen er riktignok Frp-styrt, men skitt au, noen kameler får man svelge. I det minste medhårs.
Os og endel andre kommuner har som jeg forstår tilbud om sykehjemsplasser i Spania f.eks. Det er er god politikk. Men tankegangen burde utvides til også å inkludere tilrettelegging for trygdede, pensjonister og uføre og andre som ikke passer til lønnet arbeid.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Os og endel andre kommuner har som jeg forstår tilbud om sykehjemsplasser i Spania f.eks. Det er er god politikk. Men tankegangen burde utvides til også å inkludere tilrettelegging for trygdede, pensjonister og uføre og andre som ikke passer til lønnet arbeid.
Her er vi helt på linje. Antagelig ikke spiselig for den sittende rød-grønne, men som de fleste andre fornuftige ideer, vil de med tiden bli realisert.

Topp Bunn