Denafrips Ares II - spennende dac?

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Det skjer mye spennende på dac-fronten om dagene! Jeg kom over denne i en test, og basert på det jeg leste der, synes jeg denne ser VELDIG spennende ut for mine lydpreferanser!

C8A8478A-2CC9-4F7F-BFEF-4E0531BDDDE3.jpg
F78E7E57-3F5D-40DA-9732-69D9EFB4732E.jpg


Testen jeg snakker om er her: https://soundnews.net/sources/dacs/denafrips-ares-dac-review-your-digital-turntable/

Hjemmeside: https://www.denafrips.com/ares

Denne er også verdt å ta en titt på:

Jeg må si jeg vurderer å trykke ‘Bestill’ allerede, basert på dette.

Er det noen her hjemme som har erfaring med disse?
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Takk, Asbjørn. Har sett den første, men ikke den andre. Etter å ha skummet fort gjennom den siste (skal lese nøyere etter en god natts søvn) ser jeg at den ikke er like positiv som det jeg ellers har sett. Blir spennende å lese mer.
Uten å ville puste liv i en ny målingellerikkedebatt, kan jeg si at det som tiltrekker meg ved det jeg leser om denne, er beskrivelsen av de opplevde lydegenskapene i de omtalene jeg referer til i første innlegg.
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Fikk du testet Denafrips Atle?
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Gratulerer! Hvordan låter den i forhold til andre dacer du har hørt?
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Jeg har hatt litt (for) mange dac’er de siste månedene :) Oppsummert, så er jeg kanskje litt «underwhelmed», som engelskmennene sier. Dette er jo bare basert på forventningene som hadde bygget seg opp av gode omtaler. I tillegg har jeg fokusert mest på vinyl i det siste, og har ikke vær veldig analytisk i bedømmelsen.
Men sammenlignet med de jeg har hatt de siste månedene:
Topping D50: ekstremt mye bedre. D50 låter komprimert og slitsom i mine ører.
Kinki Studio Dac 1: bedre. Kinkien er fin, men jeg synes at lydbildet blir litt for tynt og lite engasjerende.
S.M.S.L. M500. Liker nok Denafripsen en del bedre, da jeg liker at den minner meg om analog lydkilde. Men M500 var en positiv overraskelse, og den jeg ville valgt om jeg skulle hatt et av disse «målemonstrene»
Den som kommer nærmest Denafrips, og som jeg ikke helt klarer å få ut av hodet, er Heed Audio Abacus. Denne lånte jeg en uke+ av Moiz, og likte den veldig godt. Om jeg hadde likt den like godt nå, målt direkte mot Denafrips er vanskelig å si.

Oppsummert så liker jeg lydsignaturen i Denafrips veldig godt. Men sitter med en liten følelse av at jeg kanskje hadde vært mer fornøyd med en av de større modellene. Er det ikke alltid sånn? :)
Ta evalueringen min med en klype salt, da jeg som sagt ikke har vurdert den så aktivt ennå.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Hei, flott at du gir feedback på denne DAC-en

Litt av greia med denne modellen er at en kan velge ulike lavpassfiltre, også NOS (Non Oversampling Mode) som da gir en helt analog avspilling gjennom R2R kretsløpet. Skulle vært interessant å høre din opplevelse av dette. NOS blir blant annet brukt av AudioNote.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Hei, flott at du gir feedback på denne DAC-en

Litt av greia med denne modellen er at en kan velge ulike lavpassfiltre, også NOS (Non Oversampling Mode) som da gir en helt analog avspilling gjennom R2R kretsløpet. Skulle vært interessant å høre din opplevelse av dette. NOS blir blant annet brukt av AudioNote.
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke klarer å høre særlig, om noen, forskjell på NOS/OS og de ulike filtrene. Enten misforstår jeg konfigureringen, som er noe knotete, eller så har jeg for slitne ører...

Har du testet den, alfegutt?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Helt normalt det, ikke himmel og hav i forskjell men noen små nyanser bør det være.
Har også en dac jeg kan veksle mellom filtre (og faktisk lage mine egne som jeg gjorde).
NOS filteret ble ikke brukt for å si det sånn. Personlig foretrakk jeg lineær filtrering.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hei, flott at du gir feedback på denne DAC-en

Litt av greia med denne modellen er at en kan velge ulike lavpassfiltre, også NOS (Non Oversampling Mode) som da gir en helt analog avspilling gjennom R2R kretsløpet. Skulle vært interessant å høre din opplevelse av dette. NOS blir blant annet brukt av AudioNote.
En D/A-konverter er like analog eller digital uansett hvilket rekonstruksjonsfilter som brukes. Tingen med NOS (non-oversampling) er at det gir en langt slakkere avrulling øverst i audiobåndet med både mindre nivå øverst i diskanten og fler ultrasoniske artifakter ovenfor audiobåndet (som kan foldes ned til hørbare fenomener hvis detfinnes ulineariteter i avspillingskjeden - og det gjør det).

Lytt etter 2-3 dB mindre nivå i den øverste oktaven, og etter hard intermodulasjonsforvrengning i mellomtone og nedre diskant.
https://archimago.blogspot.com/2013/06/measurements-digital-filters-and.html
 
Sist redigert:

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Hei "Atlerovik"

Jeg har desverre ikke hørt NOS DAC selv. Men jeg betviler ikke at det er riktig som du sier at det dreier seg om små forskjeller. I alle fall har du nok kjøpt en meget spennende DAC, tror ikke du trenger å fundere på om du skulle kjøpt dyrere modell.

Når det gjelder analog/digital dekoding tenkte jeg mer på R2R arkitekturen enn filteret.
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Antar disse kjøpes av vinshineaudio.com i Singapore?
Ser de har inkludert shipping i prisen, men foreløpig tar de ikke moms (kanskje senere iom de har fått på plass EU land).

Spørsmålet er da, hvor stort gebyr "ryker" man på for å betale momsen inn til Norge? Vinshine bruker jo DHL/EMS som noe ganger kan være helt rå i utregningen sin, og det er nesten umulig å finne pris på forhånd ( https://www.dhl.no/content/dam/down...rvices/dhl_express_customs_services_no_no.pdf ).

Forøvrig synes jeg det er flott å få bruker erfaring med forskjellige dac'er.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Usikker på DHL. Men fikk nettopp en vare via TNT. De tok 134,- i «Utleggsgebyr» og 100,- i «Administrasjonsgebyr» i tillegg til selve momsen. En stund siden jeg har fått fra DHL, så jeg husker ikke helt. Men kan kan ikke huske at de har tatt et mye større gebyr.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
DHL er gebyret 490kr. Minst.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Nei, jeg kjøpte brukt. Men det blir pris oppgitt + 25% mva.
 

giordy60

Medlem
Ble medlem
03.09.2019
Innlegg
30
Antall liker
8
after reading various experiences of the owners, I decided to take an ares II.
a successful purchase, I did not think that a small dac like the Ares II could make me rediscover my discography that I have in the HDD.
I use it mainly with a player that oversamples everything and I have established that the best upsampling (at least for me) is 1.4 - 1.5 mhz .... the result (in my opinion) is simply fantastic :)..... and let's talk about the entry-level of the house ;) ....
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Teminator og Ares II ble testet i Stereophile i høst og har blitt inkludert i "Recommended Components: Fall 2020 Edition Digital Processors" i "Class A" og "Class B".
Testen inneholder også måleresultater for de som er interessert i slikt.

https://www.stereophile.com/content/recommended-components-fall-2020-edition-digital-processors
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Sitter og koser meg en slik i anlegget nå. Låter utrolig bra.

Extra glad i Qobuz Hugh Rez filer :)

Bruker en Bluesound Node 2i som streamer, men tror jeg har enda mer å hente på en bedre. Noen tips og erfaringer?
 

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2017
Innlegg
368
Antall liker
377
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Noen andre enn meg som har forsøkt å lage en xlr til rca, og bruke på sin Ares II?

Hadde en gammel xlr liggende, som jeg klipte på midten (lang) og heiv på noen billige rca plugger. Hadde ingen forventninger til forbedring av lyd, men det ble det altså.

Bedre bunn og mere kjøtt i vokaler. (!!)

Er kabelskeptiker, så dette må ha noe med utgangen å gjøre...
 

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Antar disse kjøpes av vinshineaudio.com i Singapore?
Ser de har inkludert shipping i prisen, men foreløpig tar de ikke moms (kanskje senere iom de har fått på plass EU land).

Spørsmålet er da, hvor stort gebyr "ryker" man på for å betale momsen inn til Norge? Vinshine bruker jo DHL/EMS som noe ganger kan være helt rå i utregningen sin, og det er nesten umulig å finne pris på forhånd ( https://www.dhl.no/content/dam/down...rvices/dhl_express_customs_services_no_no.pdf ).

Forøvrig synes jeg det er flott å få bruker erfaring med forskjellige dac'er.
Jeg vurderte at kjøpe en av Denafrips dacene for en måneds tid siden, gikk for en Primalune rør dac i stedet( kan virkelig anbefales), men det jeg vil frem til er at jeg tok kontakt med han som styrer vinshineaudio, husker ikke hva han hetter i farten, men dajeg spurte inn til om det var mulig at kjøpe uten Singapore moms fordi jeg skulle betale norsk moms, da foreslo han at han kunne skrive en fiktiv lav salgspris på forsendelsen ...
 

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Jeg vurderte at kjøpe en av Denafrips dacene for en måneds tid siden, gikk for en Primalune rør dac i stedet( kan virkelig anbefales), men det jeg vil frem til er at jeg tok kontakt med han som styrer vinshineaudio, husker ikke hva han hetter i farten, men dajeg spurte inn til om det var mulig at kjøpe uten Singapore moms fordi jeg skulle betale norsk moms, da foreslo han at han kunne skrive en fiktiv lav salgspris på forsendelsen ...
Han hetter Alvin!
 

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2017
Innlegg
368
Antall liker
377
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Noen andre enn meg som har forsøkt å lage en xlr til rca, og bruke på sin Ares II?

Hadde en gammel xlr liggende, som jeg klipte på midten (lang) og heiv på noen billige rca plugger. Hadde ingen forventninger til forbedring av lyd, men det ble det altså.

Bedre bunn og mere kjøtt i vokaler. (!!)

Er kabelskeptiker, så dette må ha noe med utgangen å gjøre...
Måtte opp med lokket for å titte, om det er mulig å se forskjell på -ut- krets, mellom RCA og XLR. Det er forskjell, men vrient å se hva det er. Lydmessig forskjell er det iallefall...
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har du sjekket om det er samme signalnivå? Det kan være så enkelt som +6 dB volum. Det vil jo gjøre "noe" med lyden, ja. :)
 

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2017
Innlegg
368
Antall liker
377
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Har du sjekket om det er samme signalnivå? Det kan være så enkelt som +6 dB volum. Det vil jo gjøre "noe" med lyden, ja. :)
Det er forskjell på nivå ut ja, men det er ikke det jeg hører... rett og slett bedre lyd.

RCA at 2.2Vrms, 625 Ω
XLR at 4.4Vrms, 1250 Ω

Antar at utgangsimpedansen er oppgitt på xlr til 1250Ohm, jeg er usikker på om det kan ha noe å si for min Conrad Johnson pre...(?)

Uansett, dere som har Ares II, test!!!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Moderate forskjeller i volum låter som "bedre lyd". Det er eldste triks i boka. Hvis du skal sammenligne to produkter og det ene har 1-2 dB mer volum enn det andre, kan jeg garantere at det med litt mer volum låter fyldigere og generelt bedre. Vi vil høre det som fyldigere bass lenge før vi blir bevisste på at det er høyere volum.
 

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2017
Innlegg
368
Antall liker
377
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Moderate forskjeller i volum låter som "bedre lyd". Det er eldste triks i boka. Hvis du skal sammenligne to produkter og det ene har 1-2 dB mer volum enn det andre, kan jeg garantere at det med litt mer volum låter fyldigere og generelt bedre. Vi vil høre det som fyldigere bass lenge før vi blir bevisste på at det er høyere volum.
Ja som du sier, elementær kunnskap dette. Men det er altså ikke det jeg hører....
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvordan vet du at det ikke er det du hører? Har du sammenlignet ved samme volum?
 

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
800
Antall liker
558
Torget vurderinger
2
Det er forskjell på nivå ut ja, men det er ikke det jeg hører... rett og slett bedre lyd.

RCA at 2.2Vrms, 625 Ω
XLR at 4.4Vrms, 1250 Ω

Antar at utgangsimpedansen er oppgitt på xlr til 1250Ohm, jeg er usikker på om det kan ha noe å si for min Conrad Johnson pre...(?)

Uansett, dere som har Ares II, test!!!
Synes dette er en interessant problemstilling. Forsterkeren min har kun rca inn, og ikke XLR. Ser at mange av de nye kinesiske dacene (Denafrips, Pegasus) kommer med XLR og RCA-utganger, og i diskusjoner og anmeldelser er gjennomgangsmelodien at man bør bruke XLR utgangen for best effekt. Sår når jeg er på DAC jakt, bør jeg begrense søket til dacene som bare har rca utgang, bare for å slippe tanken på at det kanskje hadde vært bedre med XLR utgangen, og ikke minst slippe tanken på at kanskje jeg burde skaffe meg en forsterker med balansert inngang.
 

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2017
Innlegg
368
Antall liker
377
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Synes dette er en interessant problemstilling. Forsterkeren min har kun rca inn, og ikke XLR. Ser at mange av de nye kinesiske dacene (Denafrips, Pegasus) kommer med XLR og RCA-utganger, og i diskusjoner og anmeldelser er gjennomgangsmelodien at man bør bruke XLR utgangen for best effekt. Sår når jeg er på DAC jakt, bør jeg begrense søket til dacene som bare har rca utgang, bare for å slippe tanken på at det kanskje hadde vært bedre med XLR utgangen, og ikke minst slippe tanken på at kanskje jeg burde skaffe meg en forsterker med balansert inngang.
Jeg har kun rca inn i pre, lagde meg en kabel. Hadde en gammel fender xlr, som jeg kappet og loddet på en rca i ene enden...
 
Topp Bunn