Den viktige dynamikken

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Dynamikk er en het potet som diskuteres hyppig. I de senere år har vi sett mange eksempler på at dynamikken er på vei ut av musikken. På den annen side snakker mange entusiaster om dynamikk, og ikke sjelden er det som beskrives som dynamikk enten det stikk motsatte av dynamikk eller det har simpelthen ingen ting med verken dynamikk eller det motsatte å gjøre.

Samtidig brukes ofte konserter som referansefundament for "hvordan det skal låte". Markedslederen L-Acoustic bruker, på lik linje med de fleste andre, solide doser dynamisk komprimering for å få utstyret til å overleve høyere opplevd lydtrykk. Det later også til at de produsentene som ikke har slik teknologi taper grovt i markedet. I andre enden av skalaen har vi blåtannprodukter som imponerer mer og mer jo mer de komprimerer lyden, selv om de selvsagt aldri aspirerer til å bli high end produkter.

Jeg har eksperimentert litt med komprimering av dynamikk for å se litt hvor store toleranser vi har. Oppsettet er tre limitere pr kanal som er delt opp i tre ulike frekvensbånd. Hver limiter jobber innenfor et begrenset frekvensområde. I tillegg har hver av dem en RMS envelope som gjør at limiteren går hardere på når transientene kommer tettere og dermed senker peak temperatur i spolene. Til slutt har hver limiter ulikt kne, ulik hold og release, og en ørliten forsinkelse på vei gjennom limiteren som gjør at limiteren preppes rett før transienten.

For å se hva som skjer har jeg lagt inn tre sammenliknere som viser forskjellen på signalet inn og ut av hvert bånd. Jeg kan justere hvert bånd individuelt, og jeg har i tillegg et potmeter som lar meg justere hele limiteren, og ett til som lar meg justere lydnivået etter limiteren.

Totalt sett betyr det at jeg kan justere limiteren slik at når det begynner å skje noe kan jeg sørge for at det skjer omtrent samtidig for de ulike frekvensområdene. Jeg har så testet hvor høyt jeg kan skru nivået inn før jeg begynner å få hørbar farging. Jeg har en AB-knapp som lar meg slå limiteren av og på, så jeg setter grensen der jeg begynner å kunne si ganske klar forskjell på med og uten. Samtidig er ikke forskjellen med og uten større enn at jeg ikke umiddelbart registrerer at limiteren jobber om jeg har vært ute av rommet en tur i mellomtiden.

Jeg merket meg en grenseverdi for hvor høyt det slo ut på input VU-metrene. Så hvor langt ned måtte jeg skru før alt av påvirkning på limiteren uteble fullstendig? Mer enn 20dB! Testen ble gjort med Chynky av Bruno Mars, ikke akkurat en dynamikkbombe til å begynne med, og i høyeste grad produsert for å fungere på bærbart utstyr fra før.

Jeg er fristet til å påstå at dynamikk er viktig, om man har headroom nok. Hvis ikke er det viktigere å få håndtert den med minst mulig hørbar degradering av lyden, for degradering av lyden er faktisk svært vanlig straks vi begynner å snakke om dynamikk i noen særlig grad.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.963
Antall liker
7.007
Sted
Kongsberg
Etter noen timer testing med denne herren på full guffe var det godt å komme hjem og ligge litt i armkroken og gråte litt tenker jeg..
1645469423090.png


20dB var ekstremt mye. Kanskje du bare har laget en jævlig god limiter?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.142
Antall liker
6.591
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
"Jeg merket meg en grenseverdi for hvor høyt det slo ut på input VU-metrene. Så hvor langt ned måtte jeg skru før alt av påvirkning på limiteren uteble fullstendig? Mer enn 20dB!"

Dette er jeg usikker på om jeg skjønte helt, og jeg tenker ubeskjedent såpass høyt om meg selv at jeg da tipper det er opptil flere andre som ikke skjønte det helt heller. :geek:

Kunne du forsøkt å skrive det en gang til med litt flere / andre ord?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
"Jeg merket meg en grenseverdi for hvor høyt det slo ut på input VU-metrene. Så hvor langt ned måtte jeg skru før alt av påvirkning på limiteren uteble fullstendig? Mer enn 20dB!"

Dette er jeg usikker på om jeg skjønte helt, og jeg tenker ubeskjedent såpass høyt om meg selv at jeg da tipper det er opptil flere andre som ikke skjønte det helt heller. :geek:

Kunne du forsøkt å skrive det en gang til med litt flere / andre ord?

Selve oppsettet ser slik ut:

1645478537849.png


Signalet kommer inn på venstre side. Midt inni her er det en 10-bens sak som inneholder selve limiteringsfunksjonen. På VU-metrene til venstre kan jeg se nivået for høyre og venstre kanal på inngående signal. Rett til høyre for selve limiteren har jeg 3 annerledes seende VU-metere med en hold-funksjon. De tre lar meg se om det er forskjell på signalet inn og ut av limiteren. Til slutt har jeg en ren bypass-funksjon rett under limiteren.

Så jeg kjørte opp lyden inn på systemet til jeg følte at jeg virkelig hørte at limiteren begynte å påvirke dynamikken og tilføre litt farge til noe av det som skjedde i lydbildet. Jeg leste av rett under -12dB på inngående VU-metere.

Så skrudde jeg ned lyden til utslagene på de tre metrene som viser forskjell på inngående og utgående forsvant helt. Det vil si at limiteren ikke gjør noe som helst.

Da var jeg ca midt mellom -30dB og -36dB.


Dette er en del av den ferdige limiteren jeg jobber med. Hensikten er selvsagt at når man får et signal inn så skal det behandles på en måte så det kuttes minst mulig hørbart, men samtidig beskytter høyttaleren. Det er sjelden naturlig beskyttelse klarer å gi en særlig lite hørbar effekt, så dette gir egentlig et større anvendelsesområde for et produkt. Det skal totalt ligge 37 ulike limitere pr kanal i et 3-veis system, og det skal være flere EQ-er involvert som definerer eksempelvis maksimal slaglengde, maksimal snitteffekt, maksimal peakeffekt osv. 31 av disse er et 1/3 oktav kompressorfilter der hvert bånd behandles individuelt med tidskonstanter som passer til den aktuelle frekvensen.

Planen er å teste ut videre hvor mye man kan skvise ut av en liten høyttaler og fortsatt føle at det låter greit.
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
505
Antall liker
860
Sted
Sandnessjøen
Rått! 😬 Rett og slett!
Har leket meg litt med multiband kompresjon og annet snacks. Og blir ofte overrasket over hvor mann kan tillate seg før det blir vesentlig høyrbart i negativ forstand i en blindtest. Selv på ganske dynamiske låter.
 
L

Lassencad

Gjest
Jeg er fristet til å påstå at dynamikk er viktig, om man har headroom nok. Hvis ikke er det viktigere å få håndtert den med minst mulig hørbar degradering av lyden, for degradering av lyden er faktisk svært vanlig straks vi begynner å snakke om dynamikk i noen særlig grad.

Der er ikke ret mange der har anlæg med stort Headroom.
Men det er måske også lige meget da de fleste optagelser vi lytter til ikke indeholder Dynamik.
Jeg skal noget tilbage i tiden for at finde optagelser i min samling for at opleve det :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.703
Antall liker
21.553
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gode limiter-algoritmer er lurt. Kult prosjekt, Snickers.
For å sjekke om de virker som de skal kan man spille f.eks førstesatsen av Mahler 8. Remasteren av Soltis innspilling fra' 71 låter bra og den er tilgjengelig i 24/96.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.142
Antall liker
6.591
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Veldig kult konsept!

Går det an å si noe rundt denne type limiting kontra den type komprimering som skjer ifm "the loudness war" som man er programforpliktet til å være veldig negativ til?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Dette er jo loudness i egen høye person. Jeg synes vi skal fortsette å være negative, men med ett forbehold. Så lenge vi har tilgang på gode innspillinger og slike kretser "holder kjeft" inntil utstyret når en grense så det er behov for dem burde verden være på rett vei.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Med limiter så begrenser du effekt. Men ikke slaglengde.
Er slaglengde gjerne best begrenset (eller ivaretatt) med hvordan en utformer driver?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Uavhengig av utstyr, innspillinger, limiting, komprimering...osv.osv.
....så finner jeg på mitt vis, den enkleste veien til riktig og troverdig dynamikk gjennom gode kompresjonsdrivere i egnede horn som den enkleste veien til troverdig oppfatning av illusjonen vi forsøker å gjenskape.
Spesielt i mellomtonen. 700-4000 Hz.

Sorry Snickers-is, mulig jeg er off topic iht. tråden, men til mitt forsvar,
jeg har inntatt x antall enheter med rødt, Bailys, og ipa.

;) 🥂🍸🍹🍾🍻
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Uavhengig av utstyr, innspillinger, limiting, komprimering...osv.osv.
....så finner jeg på mitt vis, den enkleste veien til riktig og troverdig dynamikk gjennom gode kompresjonsdrivere i egnede horn som den enkleste veien til troverdig oppfatning av illusjonen vi forsøker å gjenskape.
Spesielt i mellomtonen. 700-4000 Hz.

Sorry Snickers-is, mulig jeg er off topic iht. tråden, men til mitt forsvar,
jeg har inntatt x antall enheter med rødt, Bailys, og ipa.

;) 🥂🍸🍹🍾🍻
Ja, til ditt forsvar kan jeg bekrefte at du er fryktelig langt OT, men det er jo tanken som teller, og som jeg forstår er den ganske full akkurat nå? :geek: 🍷🥤🍸🥃🍹🍾🍺🍼🍶
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Med limiter så begrenser du effekt. Men ikke slaglengde.
Er slaglengde gjerne best begrenset (eller ivaretatt) med hvordan en utformer driver?
Hvordan en limiter påvirker slaglengde avhenger i stor grad av hvordan den er utformet. Man kan for eksempel se at en driver har mye slaglengde ved 100Hz. En impuls som rammer 100 og 200Hz i samme fase vil dermed bidra til ganske mye slaglengde. Man kan godt plukke ut de to nederste oktavene og gi limiteren litt ekstra stimuli på styreinngangen fra de frekvensene for å ta slaglengde. Så kan man sette opp en EQ for resten av området som stort sett gjør at når limiteren overstiger en gitt spenning samlet sett for den aktuelle driveren slår den inn. Tar man i tillegg høyde for området der driveren har høy impedans skal man egentlig helst bruke to separate limitere der den ene fokuserer på slaglengde alene, mens den andre fokuserer på samlet effekt som funksjon av impedans og spenning. Sistnevnte bør da ha med seg en liten RMS-envelope som kan stramme til litt når det kommer flere kraftige impulser kort etter hverandre.

Ideelt sett vil jeg si at man bør ha en ca 2 oktavers limiter fra starten på arbeidsområdet til en driver for å ta slaglengde.

Videre bør man ha en peak-limiter med en viss termisk kalibrering og limitering for peak effektimpulser. Den bør med andre ord ha en peak-grense som akkumulerer integralet av signalet i en RMS-envelope som dermed kan dra peak-grensen midlertidig ned.

Så kan det være en god ide å ha en full steady state RMS-limiter som tar snitteffekten over tid. Denne bør være kjempetreg og ha tilsvarende treg release.

Til slutt kan det være lurt å pare dette med en høyoppløst multi band kompressor som kan plukket ut enkeltfrekvenser som er i overkant ivrige. Man kan også lett sette opp denne til å jobbe som en dynamisk EQ som gir LF extension så lenge man har kapasitet nok til det. Det kjekke med denne er at den kan settes opp til å være så rask at en peak envelope for den aktuelle frekvensen dempes passe mye på den tiden en halv signalperiode tar, samtidig som releasen er like rask, sånn at den egentlig bare "plukker ut de skarpe kantene" og lar alt annet være.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Jeg glemte å nevne at det ikke er vilkårlig hvilken rekkefølge disse har. Siden den klart minst hørbare varianten er multi band kompressoren er det lurt å plassere den først i håp om at den senker signalnivået for de kraftigste impulsene ved grunnfrekvensene, og at dermed færre av dem overstiger grensen for peak-limiteren.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Egentlig er det ingen grense for hvor den kan passe inn. Over alt der man utfordrer høyttalerens kapasitet på en eller annen måte vil denne kunne gi en betydelig og overraskende robust illusjon av et større og kraftigere produkt. I første omgang er det bare et proof of concept. Så får vi se senere hva som skjer med det.
 
2

2xJ

Gjest
Åpningsinnlegget var knall, helt Bruno Mars kom inn i bilde... veldig usikker på om jeg får sove til natta. :oops::censored:

Men hvorfor kan ikke fler få store høyttalere, så slipper man og skvise dem små enda mer...??
Men sikkert greit til en lydplanke ellerno.. faktisk har flere lavere terskel til TV lyd (fordi at dem er vand med kjip lyd ifra den kanten....)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.703
Antall liker
21.553
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Prøv og tenk på godt innspilt musikk med mening og ordentlig dynamikk. :)

Implementer dette foran et par Magnepan LRS og de kan være med på Mahler uten å si klakk...
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.963
Antall liker
7.007
Sted
Kongsberg
Når man leser hele listen din over hva denne limiteren gjør sitter man igjen med en følelse av at det ikke blir mye igjen 😁
Det puristiske er selvfølgelig at den ikke slår inn, men en smart limiter gjør nok underverker på hvor mye man kan dra ut fra et system uten å ødelegge noe. Det hadde jo vært kult med litt indikasjon på hva og hvor mye av limiteren som er i drift. Det er jo utganger fra DSP som kan sende litt data til en liten gjeng LED-barer som kan vise dette.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Hvordan en limiter påvirker slaglengde avhenger i stor grad av hvordan den er utformet. Man kan for eksempel se at en driver har mye slaglengde ved 100Hz. En impuls som rammer 100 og 200Hz i samme fase vil dermed bidra til ganske mye slaglengde. Man kan godt plukke ut de to nederste oktavene og gi limiteren litt ekstra stimuli på styreinngangen fra de frekvensene for å ta slaglengde. Så kan man sette opp en EQ for resten av området som stort sett gjør at når limiteren overstiger en gitt spenning samlet sett for den aktuelle driveren slår den inn. Tar man i tillegg høyde for området der driveren har høy impedans skal man egentlig helst bruke to separate limitere der den ene fokuserer på slaglengde alene, mens den andre fokuserer på samlet effekt som funksjon av impedans og spenning. Sistnevnte bør da ha med seg en liten RMS-envelope som kan stramme til litt når det kommer flere kraftige impulser kort etter hverandre.

Ideelt sett vil jeg si at man bør ha en ca 2 oktavers limiter fra starten på arbeidsområdet til en driver for å ta slaglengde.

Videre bør man ha en peak-limiter med en viss termisk kalibrering og limitering for peak effektimpulser. Den bør med andre ord ha en peak-grense som akkumulerer integralet av signalet i en RMS-envelope som dermed kan dra peak-grensen midlertidig ned.

Så kan det være en god ide å ha en full steady state RMS-limiter som tar snitteffekten over tid. Denne bør være kjempetreg og ha tilsvarende treg release.

Til slutt kan det være lurt å pare dette med en høyoppløst multi band kompressor som kan plukket ut enkeltfrekvenser som er i overkant ivrige. Man kan også lett sette opp denne til å jobbe som en dynamisk EQ som gir LF extension så lenge man har kapasitet nok til det. Det kjekke med denne er at den kan settes opp til å være så rask at en peak envelope for den aktuelle frekvensen dempes passe mye på den tiden en halv signalperiode tar, samtidig som releasen er like rask, sånn at den egentlig bare "plukker ut de skarpe kantene" og lar alt annet være.
Jeg trur jeg plukket opp hoveddelen :)

Min tanke var f.eks med bassdriver.
Om en korter ned spolen og dermed Xmax så en ikke er i fare for å nå Xdamage.
Vil en ikke oppnå det samme med tanke på slaglengde?
I tillegg vil driveren være mer effektiv, og gjerne ha mindre induktans.

Behovet for limiter angående effekt vil fortsatt være tilstede.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Når man leser hele listen din over hva denne limiteren gjør sitter man igjen med en følelse av at det ikke blir mye igjen 😁
Det puristiske er selvfølgelig at den ikke slår inn, men en smart limiter gjør nok underverker på hvor mye man kan dra ut fra et system uten å ødelegge noe. Det hadde jo vært kult med litt indikasjon på hva og hvor mye av limiteren som er i drift. Det er jo utganger fra DSP som kan sende litt data til en liten gjeng LED-barer som kan vise dette.
I musikken kan det skje ganske mye innenfor ett sekund. Det er ikke all informasjonen som er like nyttig. Dersom limiteren har flere moduser, og hvert sekund er den innom et par ganger og gjør det mest subtile den kan gjøre med hvert enkelt fenomen.

Lar man disse fenomenene stå uten å bli gjort noe med må man kanskje doble eller firedoble kapasiteten til oppsettet. Det er selvsagt det beste, men ofte ikke et alternativ. Problemet da er at uten en slik limiter kommer det gurglete stygge lyder og moroa er egentlig for lengst over. Med en godt sammensatt limiter er meningen at det meste skal slippe gjennom, og det den ikke kan slippe gjennom skal behandles så subtilt at man knapt registrerer at det skjer noe.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Prøv og tenk på godt innspilt musikk med mening og ordentlig dynamikk. :)

Implementer dette foran et par Magnepan LRS og de kan være med på Mahler uten å si klakk...
Ein skal ikkje sjå bort i frå at dette er ein god ide. For lenge sidan fekk eg prøve ein dings frå dbx kalla 3bx, Denne endra dynamikken slik at elles litt slappe innspelingar vart meir interessante. https://www.hifiengine.com/manual_library/dbx/3bx.shtml
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Det er jo egentlig bare et spørsmål om hvorvidt anlegget skal låte skit eller litt mindre skit når det presses. Skrur man ned lyden så anlegget ikke lenger overskrider noen grenser skal et slikt system ikke røre signalet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.703
Antall liker
21.553
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Det er nok riktig å tenke system her (også), altså at disse algoritmene er en del av DSPen som forer DACer og forsterkere i høyttalersystemet, slik SigbergAudio ønsker seg.
Tror ikke man får mye igjen om man setter penger på at B&O har noe som likner dette i Beolab 28.

Ideen min om å bruke det på Magnepan LRS slik at man kan spille Mahler 8 med 74 dBA snittlydtrykk ville kreve implementering det og, ferdig i pakke med effektforsterker. Man må kunne kontrollere max spenningssving inn på høyttalerne skal dette ha noe for seg.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.712
Antall liker
898
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Når musikk komponerast med tanke på at det skal vere så lite dynamisk spennområde som råd, skjer det noko med musikken. Noko veldig kjedeleg.
merker du stor forskjell på div musikk, du har jo veldig dynamiske høytalere som virkelig kan være nådeløse mot dårlig innspillinger
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
801
Antall liker
437
Torget vurderinger
10
Vil dette være det noe av det samme som feks Devialet har forsøkt å få til med SAM?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Vil dette være det noe av det samme som feks Devialet har forsøkt å få til med SAM?
Nei, jeg tror SAM er litt av det motsatte. Man kan se det omtrent som følger:

SAM, Klippel, Powersoft IPAL og tilsvarende (første jeg kjenner til som gjorde noe slikt var DEQX + NHT) forsøker å ta i bruk et større område av driverens slaglengde ved å korrigere for avvik i kraftfaktoren. Resultatet er at man får ned forvrengningen i området opp til der høyttaleren egentlig kollapser helt. I realiteten ekspanderer man signalet opp til en viss grense.

Det jeg gjør er å komprimere signalet. Men jeg forsøker å finne den beste mulige måten å gjøre det på. Alt dere hører på av musikk har vært gjennom en liknende prosess, som regel digitalt, og det jobbes hardt med å ta frem de beste algoritmene. Det som er spesielt her er at jeg ønsker å ta det til det ekstreme uten, eller med veldig lav latency, samt at jeg forsøker å optimalisere det til å fungere best mulig sammen med høyttaleren, altså at jeg kjenner høyttalerens styrker og svakheter og sørger for å gi den beskyttelse der det trengs, og lar den få slå seg mer løs der den tåler det.

Så selv om de to teknologiene er rake motsetningen kan de egentlig fint brukes sammen. Målet med den første er å få ned forvrengningen. Målet med den andre er å få den til å jobbe minst mulig, og når den først må gjøre noe skal det helst passere ubemerket.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
merker du stor forskjell på div musikk, du har jo veldig dynamiske høytalere som virkelig kan være nådeløse mot dårlig innspillinger
Eigentleg er dei relativt tilgjevande mot innspelingane som ikkje er heilt topp. Direkte dårlege innspelingar er rett nok triste å høyre på, men det er dei uansett.
Dynamikk er oftast flott og naturleg, om enn ikkje med stor imponatoreffekt, slik som meir brutale hornkonstruksjonar.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Jeg trur jeg plukket opp hoveddelen :)

Min tanke var f.eks med bassdriver.
Om en korter ned spolen og dermed Xmax så en ikke er i fare for å nå Xdamage.
Vil en ikke oppnå det samme med tanke på slaglengde?
I tillegg vil driveren være mer effektiv, og gjerne ha mindre induktans.

Behovet for limiter angående effekt vil fortsatt være tilstede.
Hmm, skjønner ikke hvordan jeg overså dette innlegget...

Nei, det blir ikke det samme, ikke i nærheten egentlig, for det vil føre til kraftig intermodulasjonsforvrengning når dette skjer og det vil i tillegg medføre at det tar tid før driveren er tilbake der den skal.

Men en god limiter kan man for eksempel plukke ut den kraftigste frekvensen, kutte toppen av den (da blir det riktignok noen ekstra overtoner) og la de andre frekvensene være uberørt. Da unngår man å ødelegge for overtonene.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Takk for godt svar :)
Jeg forstår!
 
  • Haha
Reaksjoner: 2xJ
Topp Bunn