Den vanskelige veien videre

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Nad c555 var en av de første platespillerne jeg hadde med ortofon red. Skrinla vinyl i mange år pga den platespilleren . Skift ut platespilleren og kanskje riaa om det blir behov :)
Enten er du kresen, ellers så var du uheldig med NAD-en, eventuelt matching. Det er jo i bunn og grunn en RP2, så direkte dårlig er den ikke.
Rega Aria håper jeg kan få stå en stund. Har akkurat kjøpt den:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Mala Audio har vel fremdeles sin demomodell av Funk Vector til salgs med AT-pickup og en helt kanonbra arm for en helt hinsides god pris? Det er en helt fenomenal platespiller, og er en demomodell netopp fordi den har vært her i huset på test. Mer om det kan leses i Fidelity 63. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville kjøpt.
At ikke Funk er schwært som merke her inne, er ikke til å begripe.
Sikkert en fin spiller, men er ikke like sikker på utseendet. Minner om noe til kjøkkenet by Alessi...
Jeg har dog en annen Funk på min shortlist; LSD. Står seg greit til musikksmaken også[emoji16] LSD i valnøtt.

Har abonnert fast siden Fidelity #1, men tror ikke jeg har fått bladet på en stund. Kan jeg ha glemt betalingen? Må sjekkes.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.442
Torget vurderinger
28
Nå var det vel bare et tips fra @kjetil71, om at LM har en slik spiller på trappene. Vi har gode erfaringer med LM-produkter fra før, så tipset var absolutt interessant, selv om ingen foreløpig aner hvordan den blir. @Fosse, en original EMT betyr at jeg må selge bilen, så det får bli en drøm;)

Jo, de store EMT-ene koster, men de holder seg trolig bedre i verdi enn bilen din ;)
EMT har også mindre enklere spillere, og disse kan skaffes for langt mindre penger.

Dersom mellomhjulsspiller er et ønske, hva med en restaurert Garrard? Kan bygges ut og forbedres i uendelighet.
Ellers tror jeg som flere her at de rimeligere modellene fra NAS gir mye for pengene.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Nå var det vel bare et tips fra @kjetil71, om at LM har en slik spiller på trappene. Vi har gode erfaringer med LM-produkter fra før, så tipset var absolutt interessant, selv om ingen foreløpig aner hvordan den blir. @Fosse, en original EMT betyr at jeg må selge bilen, så det får bli en drøm;)

Jo, de store EMT-ene koster, men de holder seg trolig bedre i verdi enn bilen din ;)
EMT har også mindre enklere spillere, og disse kan skaffes for langt mindre penger.

Dersom mellomhjulsspiller er et ønske, hva med en restaurert Garrard? Kan bygges ut og forbedres i uendelighet.
Ellers tror jeg som flere her at de rimeligere modellene fra NAS gir mye for pengene.
Takk for innspill. På sikt, når kompetansen har blitt god nok, har jeg lyst til å skaffe meg et restaureringsprosjekt. Gud vet hva det blir.

Akkurat nå står en NAS Ace Spacedeck høyt oppe på lista, sammen med Transrotor Black Star og Funk LSD.
Utseendemessig så liker jeg sistnevnte best, sammen med nydelige Pro-ject The Classic. Men, man blir vel vant med et stort, svart monster også.[emoji276]

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.075
Sted
Sølvbyen
Jeg liker det skinnende svarte eksteriøret på NAS, men hvis det ikke faller i smak kan kanskje en annen spiller være et bedre valg. Man skal sannsynligvis leve med valget ganske lenge. Spacedeck'en er iallfall relativt liten og nett i forhold til de andre spillerne i NAS sortimentet.

Her er et bilde hvor man ser den sammen med andre komponenter, og jeg syns ikke den ruver så enormt at den fortjener betegnelsen 'svart monster'. ;D

IMG_1843.jpg

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Jeg trekker tilbake «monster»[emoji1]

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Er det den orginale armen som er det svake leddet i kjeden på Spacedeck, eller er den «god nok»? Mener å lest litt ymse om denne i noen utenlandske forum. Husker ikke hvor.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.075
Sted
Sølvbyen
It's all in the eye of the beholder. :cool:
IMG_1860.jpg

Sånn, nå jeg ferdig med å spamme tråden med NAS propaganda. :)

ROS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
377
Torget vurderinger
2
The Beauty and The Beast:
Notts_MS.jpg

Jeg er svak for klassisk design på platespillere, og Micro Seiki BL-51 scorer høyt her IMO.
Når jeg fikk Notts 294 i hus opplevde jeg den visuelt som et stort svart beist i forhold :rolleyes:
Men den vokser på meg. Og Notts har som nevnt noen meget fine kvaliteter ift brukerinteface og opplevd kvalitetsfølelse. Og så låter den jo ikke så aller værst heller da.
Jeg også vurderte Ace Spacedeck, da med 10" Jelco, men prishoppet opp til 294 var såpass lite at...
Kan nok anbefale Notts jeg også, eiergleden kommer sigende innpå og jeg tror den vil vare :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.075
Sted
Sølvbyen
Er det den orginale armen som er det svake leddet i kjeden på Spacedeck, eller er den «god nok»? Mener å lest litt ymse om denne i noen utenlandske forum. Husker ikke hvor.

Sånn jeg har skjønt det er ikke den originale armen dårlig, men det er en unipivot arm og den er litt sær å justere. Den mangler også fingerbøyle til å løfte den inn og ut over rillene.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Den er garantert mer enn god nok, men det er ikke den (Space Ace) som følger med i pakken vi snakker om nå. Da må du sikkert legge på 3-4 lapper til. Det er en 9" Jelco SA-750 som følger med, hvilket jeg personlig ville foretrekke.

Saken med NAS-armene er at de er unipivots, og det er det ikke alle som liker. Mest bare en fiks idé og en følelse, men sånn er det.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vis vedlegget 436556
Jeg er svak for klassisk design på platespillere, og Micro Seiki BL-51 scorer høyt her IMO.
Når jeg fikk Notts 294 i hus opplevde jeg den visuelt som et stort svart beist i forhold :rolleyes:
Men den vokser på meg. Og Notts har som nevnt noen meget fine kvaliteter ift brukerinteface og opplevd kvalitetsfølelse. Og så låter den jo ikke så aller værst heller da.
Jeg også vurderte Ace Spacedeck, da med 10" Jelco, men prishoppet opp til 294 var såpass lite at...
Kan nok anbefale Notts jeg også, eiergleden kommer sigende innpå og jeg tror den vil vare :)
Det at 294 er stor og bombastisk, og blir blikkfanget i rommet, synes jeg er en av de kule tingene med den, men YMMV, selvsagt.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Vis vedlegget 436556
Fint å se de sammen. Må ærlig innrømme at jeg liker best det klassiske designet på Micro Seiki, men den svarte briten er heller ikke hakkende gæren. I motsetning til mange andre liker jeg tanken på at den startes og stoppes med en liten dytt. Har praktisert dette i alle år på min NAD, uten at det har vært nødvendig. Spinnin' wax[emoji41]

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3

Sånn jeg har skjønt det er ikke den originale armen dårlig, men det er en unipivot arm og den er litt sær å justere. Den mangler også fingerbøyle til å løfte den inn og ut over rillene.
Sær som i vanskelig..? Fingerbøyle er kanskje ikke et must, men praktisk. Hmm...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Den er garantert mer enn god nok, men det er ikke den (Space Ace) som følger med i pakken vi snakker om nå. Da må du sikkert legge på 3-4 lapper til. Det er en 9" Jelco SA-750 som følger med, hvilket jeg personlig ville foretrekke.

Saken med NAS-armene er at de er unipivots, og det er det ikke alle som liker. Mest bare en fiks idé og en følelse, men sånn er det.
Eg høyrer til den leiren som er skeptisk til unipivoterande armar. Dei kan låte veldig bra, (har høyrt mykje pent om Graham, men aldri skrudd opp ein pickup i ein slik arm sjølv) men mi erfaring er at dei kan vere ganske sære når det gjeld kva pickup dei vil samarbeide med. Jelco-armen er veldig grei på fleirtalet av moderne MC-pickupar, så skal du bytte, vil eg rå deg til å gå for ein konvensjonell arm, og då gjerne ekstra lang.
Trur det vil verte ganske dyrt å oppgradere frå ein Jelco, om du er litt "fornuftig" med pickupvalet.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Hei Arve.

Valget er tatt og veien videre er langt mer oversiktlig.
Jelco SA-750EB. Altså svart 10". Kjøpte en «vente-pickup», og jeg har akkurat startet innspilling, men den viser såpass bra takter i mitt anlegg at den blir sittende en stund. Nagaoka MP-110. PRAT! Graver ut bra med bass, og sporer som en drøm. Litt rufsete i diskanten, men det kan gå seg til. Får uansett ikke satt opp pickupen riktig før korrekt armbord er på plass, så ingen kritisk lytting ennå.

Topp Bunn