Politikk, religion og samfunn Den uselviske tråden!

lurvis

vegspringar
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
6.956
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
Kjenner jeg blir litt provosert og samtidig nyskjerrig! Hva gjør en typisk hifisentralist av uselviske aktiviteter? Hjelper du eldre over gaten eller bruker du fritiden din på noe for samfunnet uten økonomisk godtgjørelse? Det er med fare for at dette blir en kort tråd, kjenner jeg miljøet rett. Men håper mine forutanelser blir til skamme, for hva er vi mennesker uten kunnskap og overskudd til andre.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen
I går måkte jeg foran trappa til naboen samtidig som jeg måkte hos meg selv. Jeg passet på å hele tiden stå i en slik vinkel at julenissen skulle se at det var meg som gjorde det hvis han fulgte med. Ansiktet vendt mot Nordpolen liksom. Jeg prøvde å legge ansiktet i martyraktige folder så han skulle se hvor helgenaktig og uselvisk jeg var. «Næmmen jøss, har jomfru Maria Magdalena gjenoppstått? Nei, det er bare bambi som måker for naboen sin. Da blir det Xbox til jul der».

lurvis

vegspringar
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
6.956
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
Fint det😊 men jeg tror du skrøner og ikke forteller hele sannheten, det var vel en annen kroppsdel som sto i vinkel mot naboen og det kaller jeg ikke uselvisk😎
Selv har jeg stått her å malt på voksenopplæringen/Læringssenteret for fremmedspråklige og flyktninger på Østre Toten
siden 07.00. Det gjorde jeg forrige helg også. I morgen blir bøting og sveising av gulvbelegg.

20221126_093805.jpg

Vedlegg

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen
^Kan forsikre om at jeg hadde absolutt null baktanker unntatt browniepoints hos Julenissen med å måke snø. Jeg var allikevel så godt i gang og tenkte bare "hvorfor ikke" siden jeg ikke visste om hun hadde måkeredskap engang. Setter lite pris på at noen prøver å mistenkeliggjøre min fromhet og altruistiske sinnelag. 😕

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.603
Torget vurderinger
1
Jeg datet en dame i Brummundar'n for 8-9 år siden, og en bonde der hadde tidligere kommet til trappa hennes med frontskuffa full av ved på en kald januar-dag. Han gjorde det av uselvisk hensikt, men datedama mi sa "nei-takk, og klandret bonden i i 7-8 mnd for å kun ha til hensikt å sjekke henne opp og" heeelt sikkert komme i muse-buksa hennes, og han var GIFT, den dummingen".
Slike holdninger mot gode gjerninger håper jeg få mennesker har.
Selv ryddet jeg parkeringsplassen til nabodama en vinterdag, kun fordi hun var litt 'fortapt', og tråkket og vasset i snø ettersom hun ikke hadde snøskuffe. Sommeren 3,5år etterpå takket typen hennes meg for at jeg gjorde det, når han trengte hjelp til noe.
Lurer litt på om de har pratet om det ved frokostbordet?

lurvis

vegspringar
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
6.956
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
^Kan forsikre om at jeg hadde absolutt null baktanker unntatt browniepoints hos Julenissen med å måke snø. Jeg var allikevel så godt i gang og tenkte bare "hvorfor ikke" siden jeg ikke visste om hun hadde måkeredskap engang. Setter lite pris på at noen prøver å mistenkeliggjøre min fromhet og altruistiske sinnelag. 😕
Jeg er mest imponert over at du har klart å kjøpt deg en snøskuffe før høyttalere😉

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Antall liker
14.959
Sted
Interiore Simplicitate
Det er med fare for at dette blir en kort tråd, kjenner jeg miljøet rett.
Skjønner ikke hvorfor du sier det? Tror vi på hfs ikke skiller oss særlig fra folk ellers i samfunne

Har hatt ulike verv i lokale lag og foreninger i 35 år, fra hundeklubb til idrettslag. Bare spør om du lurer på hvordan preppe tennisbaner for eksempel, har ikke telling på alle dugnadstimene på rød grus.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tror ikke det kan regnes med her, men vi tar oss av et fosterbarn. Har 4 barn fra før og foreldre som skranter, så det er i alle fall lite tid igjen til selviske aktiviteter. Håper jeg kan få tatt opp hifi-interessen igjen en dag.

lurvis

vegspringar
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
6.956
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
Nei, hvorfor sier jeg det? Fordommene mine er vel større ovenfor hifigjengen her inne enn folk der ute i verden antar jeg.
Men grunnen til at jeg startet denne tråden var nyskjerrighet på om dugnadsånden er til stede. Og motivet for uselvisk handling som kan sikkert være ganske så forskjellig. Interessant tema etter min mening.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.147
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Å, den lista kan nok bli lang, ja....
Alt fra å åpne dører for folk, til å tilby hjelp og støtte til personer som av ulike grunner har det vanskelig.....

Mye handler jo om "normal høflighet", men så finner man gjerne noen områder der man blir en ildsjel.
17.maikomitte, trenerverv osv....

mvh
Proffen

T

TT.

Gjest
På min daglige spasertur i dag plukket jeg med meg en flatklemt brusboks og noe plastsøppel, det var mye mer, men denne brusboksen kunne raskt endt i foret til feks en ku og gjort dødelig skade. Jeg bor på landet.

lurvis

vegspringar
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
6.956
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
Bra det TT! Det er ei litt eldre dame som går tur med den lille bikkja si i området der jeg har verksted/lager, hun har med seg en plastpose og plukker opp søppelet folk har slengt i fra seg... Bestemt meg for å stoppe for å fortelle henne at jeg setter stor pris på dette og at det egentlig ikke skulle vært nødvendig. Forsøpling tyder på ingen antenner når det gjelder tema uselvisme.

• Liker
Reaksjoner: TT.
T

TT.

Gjest
Jeg slår meg ikke på brystet av å plukke opp søppel fra andre, men etter å ha sett hva søppel kan gjøre ubotelig skade på et dyr, så er det min fordømte plikt som delvis oppdgående menneske å plukke det opp og kaste det der det skal. Om du skal kaste søppei , vært tøff og kast det der det skal, i søppelkassen, bosset, bosspøsen og hva nå man kaller det…

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Kjenner jeg blir litt provosert og samtidig nyskjerrig! Hva gjør en typisk hifisentralist av uselviske aktiviteter? Hjelper du eldre over gaten eller bruker du fritiden din på noe for samfunnet uten økonomisk godtgjørelse?
Tja, er vel ikke en typisk hifisentralist siden jeg hoppet av hifi-kjøret for mange år siden, men jeg har også en trang til å plukke opp søppel som folk har slengt fra seg, i hvert fall i nabolaget og hvor det er søppelbøtter i nærheten. Ellers har jeg vært tidvis engasjert i borettslag og velforening på jobb, som ikke er økonomisk motivert, men med et ønske om å bidra til trivsel. Og jeg gir bort ting på finn i stedet for å kaste dem, har gitt bort masse greier som jeg sikkert også kunne tatt betalt for.

Ellers gir jeg ikke penger til tiggere av prinsipp, men jeg prøver å være hyggelig og imøtekommende mot dem allikevel, siden jeg vet at hvem som helst kan havne der og de fortjener respekt like mye som noen andre. Og av og til kan jeg kjøpe en kaffe til én, hvis anledningen byr seg. Eller slå av en liten prat. En episode jeg husker var en gang en sigøyner med trekkspill falt av stolen sin fordi den knakk sammen under ham. Etter å ha tørka av meg fliret, for episoden var vitterligen ganske komisk, så sprang jeg hjem og hentet en klappstol og ga ham. Da jeg kom tilbake drev han og prøvde å surre sammen sin egen stol med en ledning som han hadde funnet i et søppelspann, så han ble overmåte takknemlig da jeg ga ham den jeg hentet. Det gjorde dagen min.

Og så har jeg et mål om å si «ja» til folk minst to ganger for hver gang jeg sier «nei».Det gjør hverdagen litt triveligere, for meg og forhåpentligvis også for folk rundt meg.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.721
Torget vurderinger
0
Men grunnen til at jeg startet denne tråden var nyskjerrighet på om dugnadsånden er til stede. Og motivet for uselvisk handling som kan sikkert være ganske så forskjellig. Interessant tema etter min mening.
Dugnadsånden er absolutt til stede for en HFS'er. Se bare på all den hjelpen folk som har havnet på kabel-kjøret får her inne. Tweaks er et stort og omfattende område som mange får hjelp til å søke refusjon av skolepengene...
Hvis logikk og fornuft ble utviklet mye tidligere i barnas oppvekst ville mye fremtidige dugnadsånder vokse seg store og sterke i flere lokalsamfunn og ikke slik vi opplever nå med strømpriser som stenger mange frivillige dører over det ganske land - tragisk 😭

T

TT.

Gjest
Jeg skulle så gjerne vært blodgiver, men får ikke lov da jeg står på medisiner. Det er i hvertfall en fin og uselvisk måte å kunne hjelpe andre i den ytterste nød. Samtidig får man status om egen helse ved hvert besøk.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Med fare for å pådra meg vrede fra fundamentalistiske ateister bidrar jeg om "leiesoldat" i Frelsesarmeen" som "grytevakt".

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Jeg skulle så gjerne vært blodgiver, men får ikke lov da jeg står på medisiner. Det er i hvertfall en fin og uselvisk måte å kunne hjelpe andre i den ytterste nød. Samtidig får man status om egen helse ved hvert besøk.

Og Organdonorkort bør alle opprette. Det tar bare noen minutter.

Gjør det nå!

• Liker

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Antall liker
14.959
Sted
Interiore Simplicitate
Har vært blodgiver en del år nå, det er virkelig ikke rare innsatsen. 10 minutter 2-3 ganger pr år. 👍🏻

Donorkortet er for lengst klargjort, og det er snakk om enda mindre innsats for om det blir aktuelt er jeg jo død. 🤔

• Love
Topp Bunn