Møbler og underlag Den ultimate stereobenken

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    image.jpg
    Hjelp :)

    har blitt litt forelsket i denne som desverre bare er 40cm dyp.

    Har du ett forslag på vad jeg skall bygge. Snekre. Metall eller annet som jeg kan ha 10cm bak denne.

    Tenker först en aluminium list. Men den blir ikke så fin på sidene.

    Kom med forslag folkens.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    hva er det du har av komponenter som er dypere enn noen og 40cm? :) mål eventuelt fra frontplate til bakre bein på komponenter og se.. om dem genger litt utfor bak gjør ikke noe? :)
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    hva er det du har av komponenter som er dypere enn noen og 40cm? :) mål eventuelt fra frontplate til bakre bein på komponenter og se.. om dem genger litt utfor bak gjør ikke noe? :)
    kablena som kommer ut der bak utgör ytterligare 10 cm. (Strömkablerna och XLR er verst) på grund av dem så blir benken stående minst 10 cm ut fra veggen og det blir det för stort avstand fra vegg till benk. det ser ikke så fint ut.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kom med forslag folkens.
    Du ber om forslag:)


    Du kan jo vurdere å skifte til vinklede kontakter på dine XLR-kabler og strømkabler. Da halverer du godt og vel hvor mye de bygger. Mao: Du er da nede i en mangel av dybde på 4 - 5 cm i steden for 10 cm, og da åpner det seg kanskje andre tilpasningsmuligheter.

    http://www.neutrik.com/en/xlr/rx-series/nc3frx-b

    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-336-80&toc=0&q=neutrik+vinklet+xlr

    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=43-499-85&toc=20063
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tja.. jeg ville da kjøpt hvit benkeplate fra IKEA.. lagt en plate på toppen som er 50cm dyp.. også laget to biter som er 10cm og montere fra platen og ned i gulvet bak.. det kan se bra ut. :)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Hva med å bare sette opp en hylle i samme farge bak, en hylle som bare ligger i samme høyde som benken?
    Søkeresultater - IKEA
    Da kan du bruke denne og alt som stikker ut bak synes ikke.
    Eventuelt noe som overlapper benken og som som kan brukes til oppbevaring eller lignende?
    EKBY GRUVAN Hylleplate - 119x28 cm - IKEA
    På sidene kan du kan henge opp svart tekstil.
    Det er mange muligheter...

    Benk - Forslag.jpg


    EDIT:
    Må innrømme at dette ser ganske lekkert ut:
    living-media-lowboard-weiss-glas-3035059.jpg
     
    Sist redigert:

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Visst er det ganske vakkert med den.

    Desverre er åpningen bara 11cm hög. Så den er utlukket.

    Får nog ta en titt på og bygge noe ikea saker. Dels så det blir så dypt och jeg får det som jeg vill :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det mest kostnadseffektive og stuevennlige produktet der ute heter Quadraspire. Du velger selv antall hyller, materiale og størrelse på stolper. Dette ser langt bedre ut enn bomøbler og annet tull som er til salgs i Norge. Du bestiller og bygger bordet selv som IKEA-varer, bare med svært høy kvalitet og meget fint utseende. Vår HIFI entusiast i Horten importerer disse og gir alltid en god pris! Jeg har også hørt rykter om at andre hifi-butikker vurderer å selge dette grunnet god kritikk osv.

    Du kan også bestille metallputer som spiksene hviler på, slik at du får et pent utseende med spikes samt veldig fine puter ned mot gulvet. Husk å bestille disse putene separat (de koster rundt 1000 NOK for 2 par). Du kommer unna med mellom 5 og 7k for selve bordet.

    Du gjør følgende:

    1. Gå på Quadrapsire egne sider og designe selv bordet du skal ha: http://quadraspire.co.uk/product-builder.html

    2. Bestill hos Importør i Norge, Audioaktøren. Send skjema som du fikk i retur etter å ha bygget ditt eget bord på Quadraspire.

    Du får virkelig ikke bedre kvalitet til en bedre pris - for å ikke nevne et bedre design tatt i betrakning et elendig tilbud på markedet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg forsket ganske lenge på hva som er tilgjengelig av stereobenker og rack her til lands, og hva som passet til lommeboka og komponentene jeg hadde. Er ikke bare enkelt det her, utvalget er ikke helt tilfredstillende IMO. Har vært innom litt forskjellig både fra HFK, IKEA, og endte foreløpig med svenske rack. Her er noen av mine erfaringer og betraktninger rundt dette:

    I en periode jeg bare hadde stereo og ikke altfor mange komponenter, så kjøpte jeg en tv-benk i eik fra Bohus som en midlertidig løsning fordi glassrack-på-veggen-løsningen som jeg hadde, ikke funket særlig bra. Eikebenken var egentlig ganske grei, den var solid og stabil, og jeg likte den varme gløden i treverket. Denne hadde også bedre lufting enn tilsvarende benk fra Jysk, da den er mer åpen på sidene. Eneste er at den ikke gir rom for senterhøyttaler av en viss størrelse på gulvet under tv'en, og den er kanskje litt smal hvis man trenger å ha tre komponenter på toppen. Dybden derimot er tilstrekkelig. Prisen er ikke avskrekkende, og den er som sagt solid. Jeg kan anbefale denne som en ren stereobenk hvis man liker utseendet, og har mulighet til å henge tv'en på veggen.
    ROYAL OAK TV-benk - Bohus

    Mens jeg hadde eikebenken vurderte jeg andre løsninger som f.eks. Norstone, men det utgikk da det ikke var plass til bl.a. forforsterkeren min mellom bena på rackene derfra. Ellers ville dette vært et mulig alternativ.
    NorStone Stabbl AV Møbel - AV/Hi-Fi møbel - Tilbehør
    Uansett trengte jeg mer plass, og ville også kombinere stereo og surround, og trengte da å få plassert en senterhøyttaler på gulvet under tv'en.
    Gikk til slutt for to stk. Solid Tech Radius Solo4, siden det virket som en relativt fleksibel løsning for framtidige forandringer i oppsettet. Ikke helt billig, men jeg er hittil ganske fornøyd med disse.
    PM Audio

    Men før jeg kjøpte Solid Tech rackene var jeg en kort tur innom IKEA bestå, og hadde to gulvstående hyller som jeg brukte uten bakplate. De virket mildt sagt ustabile og vaklevorne, så jeg prøvde så godt jeg kunne å forsterke og stive dem opp med flere vinkeljern som ble både skrudd og limt, en løsning jeg ikke var helt fornøyd med. De er også altfor grunne i dybden med sine 40 cm, men det går greit så lenge man ikke må bruke bakplaten. Men ble aldri helt fortrolige med dem, var alltid nervøs for at de skulle knele og dette sammen når jeg ikke var hjemme, siden jeg hadde en del tunge og store komponenter i dem. Vil ikke anbefale disse til noen. Det ble også mye varmere i de hyllene her enn i f.eks. Solid Tech rackene.
    BESTÅ Hylle/overhylle - brunsvart - IKEA
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Vis vedlegget 301134 Hjelp :)

    har blitt litt forelsket i denne som desverre bare er 40cm dyp.

    Har du ett forslag på vad jeg skall bygge. Snekre. Metall eller annet som jeg kan ha 10cm bak denne.

    Tenker först en aluminium list. Men den blir ikke så fin på sidene.

    Kom med forslag folkens.
    Gikk for denne fra Bolia, 53cm dyp... Fåes i ulike farger.
    Opus2

    A.J.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Dette racket likte jeg;



    662cab183e9214deaa8018a2fff74304.jpg


    Skulle gjerne likt å fått fatt i ett slikt :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.370
    Antall liker
    63.328
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    dette racket likte jeg;


    Vis vedlegget 303360

    Skulle gjerne likt å fått fatt i ett slikt :)
    Har et slikt jeg ikke bruker som du kunne fått til en billig penge hvis jeg hadde bodd i Norge. Et ålreit rack, men litt rikkaløst (som vi sier på bergensk). Ålreit å se på, men om det er det ultimate stereorack som trådtittelen indikerer....:rolleyes::)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Hmm Ikke akkurat det mest oppløftende å høre nei :p

    Har ikke SÅ tunge komponenter oppover sånn sett. Så det er ikke egnet for å ha en platespiller på toppen altså?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.370
    Antall liker
    63.328
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hmm Ikke akkurat det mest oppløftende å høre nei :p

    Har ikke SÅ tunge komponenter oppover sånn sett. Så det er ikke egnet for å ha en platespiller på toppen altså?
    Måtte sende den første jeg fikk i retur da det var skjevheter på en av hyllene. Den andre jeg fikk var helt grei, men ikke optimal. Surround skyldte på Posten, men forsto også at det var mange som hadde hatt samme problemet. Uproblematisk med tunge elementer, men selv ville jeg vært skeptisk til en platespiller på toppen.......antar det ikke er mange hundrelappene du må ut med for den, men ville likevel vært skeptisk til å sende den.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ok, fint med litt tilbakemeldinger :) Heller vel bare mer og mer mot å gå for ett enkelt Norstone rack fra Lsound..er uansett ikke store kostnaden. Men i en trang mnd. blir det likevel nok :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn