Den ultimate røde?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
For å fortsette med de våte gleder, og forlenge tråden om edle dråper, så lurer jeg på hva deres ultimate røde vin vil være.
Jeg personlig liker meget godt Spanske vinsorter, men kan godt like en smakfull Italiensk en også.
Merkelig nok så har jeg aldri helt funnet den ultimate franske ;)

Har dere noe favoritter?

R

Roysen

Gjest
Røde:
Margaux
Barolo
Amarone

Hvite:
Puligny Montrachet
Mersault
Chavalier

Mvh
Roysen

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Den ultimate vin? det kommer jo helt ann på hva slags mat du spiser til. Viner fra Burgund området, både hvite og røde holder alltid god kvalitet.
Endel av de kjente Bordeauxene synes jeg er en smule oppskrytt, ihvertfall i forhold til prisen. En balansert Barbaresco eller Barolo er jo også en fin opplevelse.
Av hvitvin så er jeg enig med Roysen (for en gangs skyld...) puligny Montrachet er hærlig dekadent. En god Riesling eller poully fumè er også greit.
Av desertvin så fortrekker jeg Tokaji, 5 eller 6 puttonyos.
Ja også har du Champagne da selvfølgelig, personlig ingen stor fan, men det finnes merker jeg kan like: Billecart-Salmon, Pol Roger og Nicolas Feuillatte er de tre merkene jeg foretrekker. Bollinger, krug og "gul enke" som er standard champisene rundt om kring har jeg lite til overs for.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Liker generelt italienske til mat. Mange spanske er også gode.
Har liten erfaring med den dyre sorten, men en rimelig variant å drikke uten mat til er den meget gode og smakfulle portugiseren "fabelaktig Douro" (120kr).

Topp Bunn