Den store Tangential arm/spiller tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Det er lite om tangential armer og spillere for tiden, så derfor legg ut bilder av deres tangential arm/spiller/e og si gjerne litt om dem. Gode og midre gode sider om disse.
    Jeg begynner herved med en Yamaha PX-2 En stor tung og flott spiller som spiller aldeles nydelig. Ulempen er at de er tung å få tak i , og til dels helt ublue priser på ebay. En annen ting er at det er nesten umulig å få tak i deler til denne ,spesielt til armen.
    IMG_9708_edited-2.jpg
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    En annen spiller jeg har er en Pro-ject RPM-9 (som egentlig leveres med radial arm, men jeg har satt på en MG-1 luftlagret tangential arm
    IMG_9705_edited-2.jpg


    Denne comboen spiller utrolig bra , men MÅ justeres skikkelig (som alle armer for øvrig) Synes plasten som er brukt i denne ikke akkurat er spesielt god, men til prisen var den utrolig bra. Får en forresten tak i denne ennå?
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Tredje spiller ut er en spiller med et JVC TT-71 verk, og noe så utrolig som en Norskprodusert luftlagret tangential arm som heter Eikeland (etter hva jeg har fått hørt)
    En nydelig arm som spiller utrolig bra. Tror nok dette er den beste armen jeg har.
    IMG_9712_edited-2.jpg


    Beklager loinga fra tørkekluten ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.405
    Antall liker
    102.421
    Torget vurderinger
    23
    Bare å Google; Rockport Sirius, alle utgaver, Forsell, Walker, Clearaudio, Bergmann, Kuzma, Dereneville, Harman Kardon, Goldmund, V.Y.G.E.R., Bang Olufsen, Studer/ReVox, Technics...... and the list goes on.​
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    En annen Tangential arm jeg har liggende er en Rabco SL-8. Denne drives av et 1,5V batteri, og jeg vil si at den er stort sett egnet for megastive pickuper.
    Den er et sant HELV... å sette opp. Har ikke brukt denne mye,kjøpte den kun for kuriositetens skyld
    IMG_9716_edited-2.jpg
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Bare å Google; Rockport Sirius, alle utgaver, Forsell, Walker, Clearaudio, Bergmann, Kuzma, Dereneville, Harman Kardon, Goldmund, V.Y.G.E.R., Bang Olufsen, Studer/ReVox, Technics...... and the list goes on.​
    Det er greit å Google,men her er det snakk om medlemmers egne erfaring med tangential, så kom med bilder og erfaring
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    helt enig,utrolig flott den der Bergmannen

    EDIT: har du bilde av luftpumpe + +
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha tjent tilstrekkelig med penger på sommejobb kjøpte jeg en Beogram 4002 som 16 åring. Mener jeg betalte 3200kr. Det var en dyr platespiller dengang. Dum som jeg var solgte jeg den etter noen år og byttet den i en av disse Kenwood DD marmorgreiene (het den 550 kanskje?).

    B&O ble solgt til en kamerat og ble etterhvert overtatt av hans lillebror. For ca 10år siden hørte jeg om denne fremdeles var oppe og gikk, men desverre var den gått på dynga ett år tidligere etter å ha stått til pynt i mange år. Skulle gjerne har restaurert akkurat den spilleren...Tror likevel jeg skal prøve å skaffe meg en 4002 som nr.2 spiller...
     

    Vedlegg

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    016.jpg


    Gammel ET-2 arm på gammel spiller.
    Armen funker veldig bra selv etter 25 år+
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    bergmann. Luftpumpe. Beklager at jeg ikke gad å koble den fra:

    bergmann. Luftpumpe 001.jpg
    ligger litt kronglete til bak racket. Foto hadde gjort seg bedre i quiztråden:cool:.


    mvh
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg hadde en Opus med Cantus arm for et par år siden. Kjøpte den nagel neu for 10k
    Uåpnet kartong.
    Den ble som alt annet solgt lenge før jeg fikk et godt inntrykk.
    Skjønte selvsagt rimelig raskt at det å selge den ikke var det smarteste jeg har gjort.
    Bygges fortsatt i Sverige.
    En slik skal jeg ha igjen.

    valnot.jpg
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Flott spiller, cantus er faktisk en arm jeg kunne tenkt meg å teste ut :)
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Virker som Continuo Opus 3 er en spiller som gir MYE for pengene. Ser det har skjedd div. forbedringer i det siste; ny motor, lager, arm mm.




    Mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Merk at enhver arm, tangential el. ikke, trenger en god p.u. (og RIAA):

    magne. Tangentialarm 001.jpg
    her representert v. en Lyra Skala. Ikke den beste fra produsenten, men min mest innspilte.


    mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har eigd tre tangentialarmar. Den fyrste var Eminent Technology ET 2, ein fantastisk arm som gjorde at eg vart beinhard entusiast. Så flytta eg til utlandet, og måtte dumpe ET2 saman med Technics SL 1000 mk2 - det dummaste eg har gjort i hifi-samanheng. I staden fekk eg tak i ein Linn Sondek LP12, som var god, men ikkje så god som den eg hadde før. Eg kom heim frå utlandet med spelaren, kvitta meg med standard Akito-arm (grei arm det også, men ikkje tangential). Hadde aldri sett/høyrt ein tangentialarm på flytande opphengt drivverk, men kjøpte ein Cantus. Den fekk eg heller ikkje til, og herpa han, slik at han måtte attende til produsenten. På vegen attende gjorde postverket kort prosess og knuste glasrøyret.
    No har eg kjøpt platespelar til dotter mi, og sidan ho er novise på vinyl, bør det vere heilautomatikk, i tillegg til at det bør vere lett å justere, altså ein tangentialarm. Eg veit at jenta er rimeleg bortskjemd når det gjeld godlyd, så ein TP4-arm vil vere å avskjere henne frå dei store pickupopplevingane. Det same vil det vere med ein B&O-spelar. No er det rett nok gode pickupar til desse armfatningane, men jenta kjem frå ein møblert heim med ganske mange pickupar opp gjennom oppveksten. Altså måtte tangentialarmen ha SME-pickupshell. Då vert det noko snevert utval. Dei to mest utbreidde er Yamaha PX2, som stort sett kostar svinaktig mykje, og den noko rimelegare Pioneer PL-L-1000. Det vart den sistnemnde, då den var heilt i orden. Den var i Trondheim, men ved hjelp av gode vener er han no komen til Audiophile-stova, der eg sjekkar at alt er i orden. Den håpefulle, framtidige eigaren vil helst ikkje ha han før ho har flytta i nytt hus, så han er no oppmontert med ein ganske krevjande Fidelity Research MC 44, som trivast utmerka i tangentiarm. Når denne vert returnert til eigaren, skal det prøvast med Kiseki Blå og kanskje ein Accuphase AC 1.
    Å ha ein arm med perfekt geometri, altså ein tangentialarm, er kanskje viktigastste faktoren for pickupar med kritisk nålesliping. Mange har kritisert dei tunge sledane som gjerne skal dragast fram av rillene, men det ser ut til å fungere.
    Før eg kjøpte min VPI Super ScoutMaster hadde eg bestemt meg for å ha tangentialarm på denne også. Men det var vanskeleg å få til, difor tok eg standard JMW 9-arm. Sjølv om denne var lynrask å byte pickup på, var han for selektiv når eg skulle teste ulike pickupar. Så eg skifta til ein 12" kuzma 313 Reference, som rett nok er dyr, men som er svært allsidig og lett å bruke. Pickupshellet kan dessutan skiftast.
    Skulle eg kjøpe tangentialarm i dag, måtte den kunne brukast på VPI-drivverket. Men aller helst skulle det vere topparmen til Clearaudio eller Kuzma, og ein splitter ny Technics SL 1000 (ja, utgåva til 200 000).
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Har nå spilt på en Bergmann Sindre et par år, og må si meg veldig fornøyd. Min første erfaring med tangential arm, var på 90 tallet. Hadde en Luxman PD350, med Eminent Technology ET2 arm. Den spilte fantastisk, men var litt lett i bassen, uansett valg av pickup. Generell erfaring, er at luftarmer kan gjengi bassen med litt lite tyngde. Spesielt stor var forskjellen mot armer som Fidelity Research FR64FX.
    Kjenner ikke til dagens luftarmer, men Sindre mangler på ingen måte tyngde i bassen, så regner med at problemet er løst. En mulig svar, er at dagens luftpumper er av en helt annen kvalitet, i tillegg til at de kan stå ved siden av platespilleren, uten å høres. Min luftpumpe er i alle fall helt tyst.
    Pickup er en VDH colibri, som går via en Audio Research PH5 riaa. For meg en magisk kombinasjon. Valg av rør i riaa har også mye å si. Har testet mange forskjellige typer rør, men liker best eldre Tesla E88CC goldpin, med kryssa sverd i logoen.

    Har du først hørt en riktig justert luftarm, er det vanskelig å gå tilbake. Min høyst personlige mening.:)


    /Ruby:)

    Bergmann Sindre.jpg
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.487
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har nå spilt på en Bergmann Sindre et par år, og må si meg veldig fornøyd. Min første erfaring med tangential arm, var på 90 tallet. Hadde en Luxman PD350, med Eminent Technology ET2 arm. Den spilte fantastisk, men var litt lett i bassen, uansett valg av pickup. Generell erfaring, er at luftarmer kan gjengi bassen med litt lite tyngde. Spesielt stor var forskjellen mot armer som Fidelity Research FR64FX.
    Kjenner ikke til dagens luftarmer, men Sindre mangler på ingen måte tyngde i bassen, så regner med at problemet er løst. En mulig svar, er at dagens luftpumper er av en helt annen kvalitet, i tillegg til at de kan stå ved siden av platespilleren, uten å høres. Min luftpumpe er i alle fall helt tyst.
    Pickup er en VDH colibri, som går via en Audio Research PH5 riaa. For meg en magisk kombinasjon. Valg av rør i riaa har også mye å si. Har testet mange forskjellige typer rør, men liker best eldre Tesla E88CC goldpin, med kryssa sverd i logoen.

    Har du først hørt en riktig justert luftarm, er det vanskelig å gå tilbake. Min høyst personlige mening.:)


    /Ruby:)

    Vis vedlegget 679044
    Utrolig vakker spiller :)

    mvh
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Pickup er en VDH colibri, som går via en Audio Research PH5 riaa. For meg en magisk kombinasjon. Valg av rør i riaa har også mye å si. Har testet mange forskjellige typer rør, men liker best eldre Tesla E88CC goldpin, med kryssa sverd i logoen.


    /Ruby:)
    Audio Research PH-5 ER magisk ja. Har en sånn. Skulle gjerne hatt en Bergmann Magne, men blir nok for dyr.....
     

    his047

    Fersking
    Ble medlem
    29.03.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Jeg har købt en Eminent Technology ET2 fra USA.

    Nu leder jeg efter en god, lydsvag pumpe. Er der nogen af jer der har et godt forslag til sådan en?
     

    coab

    Medlem
    Ble medlem
    21.07.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    3
    Och en manometer och accumulatortank och filter och slang med kopplingar
     

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har fått meg en forsel arm som jeg holder på å rigge opp på min spacedek. Noen som har erfaring med denne armen og kan fortelle litt om den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn