Komponenten skrev:
Jeg er enig i at man ikke skal gå inn for å såre noen ved å bruke nedlatende ord om dem. Men jeg synes at det er vår plikt å opplyse de som kommer utenfra om at her i landet har vi brukt dette ordet (neger) som et nøytralt beskrivende ord i alle år uten å legge noe som helst negativt i det.
Nøytralt beskrivende ord? Å påstå at vi "her i landet" har brukt "neger" som et "nøytralt beskrivende ord" blir i beste fall like naivt som å ta for god fisk ultranasjonalisters egendefinering som "patrioter drevet av intet annet enn grenseløs kjærlighet til fedrelandet". Kort sagt, dette er med respekt å melde bokstavelig talt like blåøyd som en gjennomsnittlig russisk-ikonografiske fremstilling av Jesus.
I desember leste jeg gjennom en samling "kristelige julehefter" fra første halvdel av forrige århundre, arvet fra en grandtante av den mer pietistiske sorten. Blant kakeoppskrifter og gode råd til husvask frem mot julehøytiden, var det en rekke artikler sendt fra misjonærer på tur i Afrika. Og man trenger ikke være verken lingvist eller sofistisk semantiker for å skjønne hva som ble lagt i bruken "neger". De "svarte hedningene" blir gjennomgående beskrevet som primitive slektninger hvis genetiske materiale og intellektuelle evne syntes nærmere andre primater i området enn gudfryktige nordmenn. Videre benyttes så banale koblinger som "kristen, lys, hvit" versus "hedning, svart, neger" for at kontrastene skulle kunne forstås selv i de mest grisgrendte strøk her hjemme.
Nå vet jeg jo ikke hvilke konversasjoner du og Oddgeir har til dagen, ettersom dere synes å oppleve at deres språk blir forflatet og ødelagt ved at dere ikke kan få bruke ordet "neger" i tide og utide, men det fortoner seg for meg som et like monumentalt samfunnsproblem som for dem som for noen år tilbake fant det tilsvarende umulig å skifte fra "partiformann" til "partileder". Åja, det er sant; ett signifikant politisk segment sliter jo fortsatt også med det siste...