Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vil tro å spraye med "vedlikeholdsolje" og ha vanlig trekk over gjør samme nytten.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjøpte en sånn grønn plastsekk som selges gjennom MC-Avisa. Denne sekken er satt inn med noe "lurium" som skal hindre rust gjennom vinteren. Plasserte sykkelen i denne sekken og det hele sto i kaldgarasjen. Fungerte helt som lovet.
    Har du no mer info.. finnes det et navn eller en link du kan oppdrive på dette
    Har tilfeldigvis siste nummer av MC avisa med meg på jobb i kveld.:rolleyes:

    På baksiden av MC avisa er det en helsides annonse, det kalles VCI posen og sitat fra annonsen:

    VCI står for "Vapor Corrosion Inhibitor", en korrosjonshindrende dampfase-teknologi som er utviklet i USA - bl.a. for beskyttelse av utstyr i offshore-industrien. For MC-bruk er effekten testet med glimrende resultater. Med andre ord : Lukker du posen rundt klenodiet ditt i vinter, er motorsykkelen din like blank of fin til våren.

    Posen har en tett glidelås og du kan ta sykkelen ut noen ganger i løpet av vintersesongen så lenge du holder posen lukket mens den er tom.

    Jeg har ikke prøvd å ta ut sykkelen i løpet av vinteren, men jeg har brukt min i fire sesonger og den fungerer greit, eller fungerte greit siste vinter er vel rettere. De har vist begrenset levetid disse posene. Men hvordan man merker at den er "utbrukt" er jeg usikker på.

    Prisene er fra 779,- til 879,- avhengig av størrelse. Du får 150,- i rabatt hvis du tegner abbonement på MC avisa, koster 479,-.

    Mer info på 51 67 53 00.

    Nå må det understrekes at jeg ikke har noen som helst interesser i hverken MC avisa eller i denne posen. Jeg kjøpte en slik pose da jeg begynte å abonere på bladet, som den gangen var en avis på avispapir. Senere vant jeg en pose til i en konkuranse.

    Min erfaring er i allefall at det ikke blir kondens inne i posen selv om det blir 40 kuldegrader. Så som jeg ser det virker dette.

    Forøvrig finnes det i Stavanger, Bergen og Trondheim noen butikker som heter "Bikerstreet" som tar i mot sykler for vinterlagring. Hva de forlanger vet jeg ikke noe om.
    Askim MC tar også vinterlagring. Vask batterilading smøring og polering samt tilstandsrapport og lagring 1895,-
    Quale MC på Vormsund tilbyr også vinterlagring.
    Hjelpis MotorStall i Sinsenveien tilbyr vinterlagring.
    Twin Thunder i Lyngdal tilbyr vinterlagring for 1300,-
    Yamaha Vinterbro tilbyr vinterlagring
    Harly Davidson Vestfold i Sandefjord tilbyr vinterlagring.

    Det var de jeg fant når jeg gikk gjennom MC Avisa i dag.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Vil tro å spraye med "vedlikeholdsolje" og ha vanlig trekk over gjør samme nytten.
    Mulig bambadoo, men som sagt det blir ikke kondens eller rim inne i posen. Det blir gjerne rim på sykkelen om den står i garasjen uten slik pose når det blir kaldt.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Takk spiralis for flott info, settes pris på ;)

    Let me think... Narvesen next.... :cool:

    Edit: Eller google og finne annonsen :rolleyes:


    /JR
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309










    Før nylakkering







    Veldig lite kjørt i sommer grunnet sykdom.

    Får se om jeg får gjort litt i vinter.

    Har lyst på en mc til, en Honda 900 Hornet eller lignende til neste sommer.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Det var da en meget vakker sykkel Rock!
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Flott Honda, Rock! Jeg hadde en CB750K2 for maaange år siden, savner den fortsatt..


    Pleier dere å bytte motorolje hvert år på mc'ene? Bytter dere til fersk olje før eller etter vinterlagringa?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Pleier dere å bytte motorolje hvert år på mc'ene? Bytter dere til fersk olje før eller etter vinterlagringa?
    Nei jeg bytter ikke "årlig". Kjørelengden spiller også inn. På Street Glide´n bytter jeg på serviceintervall (8000km), og på chopperen bytter jeg +/- hver 5000km. Bytter samtidig filter. Begge mine sykler står vinterlagret tørt og temperert.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Flott Honda, Rock! Jeg hadde en CB750K2 for maaange år siden, savner den fortsatt..


    Pleier dere å bytte motorolje hvert år på mc'ene? Bytter dere til fersk olje før eller etter vinterlagringa?
    Takker:)

    Prøver å holde den i noenlunde bra stand.

    Har mye nytt liggende, som skal monteres etterhvert.
    Greier jeg å få den i litt bedre stand for hvert år så er jeg fornøyd.

    Brukes bare på solskinnsdager og er knapt kjørt 40.000km.

    Liker litt klassisk utseeende, også gamle Kawa 900 og 650, Suzuki GS osv.
    Noen av de gamle totaktere var også ikke helt borte.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Enig, Kawa Z900 er fortsatt en av de vakreste mc'ene som er produsert. Kjøremessig bortimot elendig, men utseendemessig en juvel. Min favoritt, er Laverda Jota 1000 jubileumsmodell, sort med gullfarget ramme. Vakrere og meir macho, blir det ikke!
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Den 19. september 1983 ble BMW K-serien lansert. Vi har altså passert et 30-årsjubileum, og det uten at jeg har satt meg ned sammen med Heintz, min K100Rs og utbragt en skål for slekta. Den forrige eieren døpte den for Heintz, så jeg må vel nesten videreføre navnet....:rolleyes:

    Heintz er en K100Rs 1992- modell, såkalt "type 2", d.v.s. oppgradert med teknologi fra K1, inkl. 16-ventilersmotoren med 100 hk og dreiemoment på 100 Nm. Godt nok for meg... her finner dere meir om k-100 serien, for de som er interessert.. BMW K-serie 25 år - mc24.no

    K100Rs.jpg
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hur ska man nå forholde seg til dette med oljeskift før vinterlagring? I manualen står det att før lenger oppstilling/vinterlagr skall olje byttes, eller er intervallene på 1000km
    Byttet forrige høst kjørt ca 350mil oljen føles fin ut mellom fingrene og ikke svart.
    Tenkte gjøre ett bytte eller er det ikke nødvendigt nå? vente til neste sesong? Står lagrad i varm garage.

    mvh
    Roger
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I manualen står det att før lenger oppstilling/vinterlagr skall olje byttes, eller er intervallene på 1000km
    Byttet forrige høst kjørt ca 350mil oljen føles fin ut mellom fingrene og ikke svart.
    Tenkte gjøre ett bytte eller er det ikke nødvendigt nå? vente til neste sesong? Står lagrad i varm garage.

    mvh
    Roger
    Det mangler vel en 0 i det intervallet? Hver 100 mil er vel litt drøyt:)
    Jeg anser det ikke som nødvendig å bytte oljen etter 350 mil, når syklen står lagret tørt og varmt. Som du skriver - oljen ser "frisk" og fin ut. Er syklen ordentlig varmkjørt i det den settes inn, og lagres i stabilt tempererte omgivelser, så er det minimalt med kondens som vil/kan gjøre skade.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hei!

    "Min resept"

    Olje bør byttes før man setter unna mc.
    Kun varmkjør etter oljebytte.
    En Gammel myte er at olje blir svakt syreaktig når brukt.(dvs tærer på lager etc)

    Sunt for mc med fersk varmkjørt olje som dekker motor innvendig.
    Koble på ladeplugg, ctek laderne er fantastiske.
    Vask mc etter beste evne. Spray olje på alle beveglige deler. inkl gaffelben.
    (nei-bremser ansees ikke som bevegelig)

    Vent til 02/03 frem med Mc
    Alle penger spart på mc, brukes uavkortet til Hifi.
    Torshov bil har hatt mc presenninger til 99 kr.
    De med tørt sted. : stretch laken fungerer veldig godt.

    Mvh
    ex-mc mek
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Enig, Kawa Z900 er fortsatt en av de vakreste mc'ene som er produsert. Kjøremessig bortimot elendig, men utseendemessig en juvel. Min favoritt, er Laverda Jota 1000 jubileumsmodell, sort med gullfarget ramme. Vakrere og meir macho, blir det ikke!
    En annen mc jeg kikket mye på siste halvdel av 70-tallet var Benelli SEI 750 og 900

    Benelli Sei - Wikipedia, the free encyclopedia







    We ride the Honda CBX, Benelli 900 Sei and Kawasaki KZ1300 Sixes

    Var en Benelli 750 SEI tror jeg - i Grønn farge til salgs på Finn.No for ett par år siden.
    Trengte omfattende restaurering, er forholdsvis sjeldne i Norge.

    Kawa 1300 hadde en kompis først på 80-tallet - kjøpt splitter ny.

    "Alle" husker jo Finske Arto Nyquist som sto på treklompene etter en Kawa 1300....

    http://www.youtube.com/watch?v=WmIZd8C-oOA

    http://www.youtube.com/watch?v=uIEgwwZpL-o

    http://www.youtube.com/watch?v=D0UDzvo2mdA

    http://www.youtube.com/watch?v=J2oJO2MScsk

    Var tider dèt, halvparten så gammel som nå, og halvparten så tung som nå.
     
    Sist redigert:

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Hva er det beste middelet som fjerner oljesøl. Det har vært en liten lekkasje fra oljekjøleren min som har griset til noen kabler og slanger på min MC. Jeg må få fjernet det så godt jeg kan før vinterlagringen og tips tas imot med takk:)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Diesel og vask av umiddelbart etterpå med varmt vann og såpe
     
    J

    J.J

    Gjest
    Hver sin greie, men syntes det til tider blir brukt vel mye aggressive vaskemetoder.
    Det er vel ikke mange såpene som er såpass Ph nøytrale og mild som Zalo er, samtidig som den er så effektiv til å fjerne olje og fett.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Diesel er agressivt ja og bør skylles av rett etterpå. Er også et kjent triks for å få bort asfaltflekker på billakk mm. Må brukes skånsomt.. Zalo matter ut plastdeler er min erfaring.. Høytrykksvask er fyfy :)

    Til dere som lurte på presenning til vinterlagring. Mener det er noe som heter motodome ettellerannet som kan brukes.. Koster 30 euro i tyskland . Louis.de
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Diesel er agressivt ja og bør skylles av rett etterpå. Er også et kjent triks for å få bort asfaltflekker på billakk mm.
    Lampeolje er også effektivt mot asfaltflekker
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hva er det beste middelet som fjerner oljesøl. Det har vært en liten lekkasje fra oljekjøleren min som har griset til noen kabler og slanger på min MC. Jeg må få fjernet det så godt jeg kan før vinterlagringen og tips tas imot med takk:)
    Torshov bil.
    Bremserens spray.
    Tørk over med gammel skjorte eller twist poler garn.
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Takk for tips. Jeg brukte glohett vann med en god dæsj med omo vaskepulver iblandet. Skylte godt med mye rent, varmt vann etterpå. Dette fungerte utmerket, oljen nærmest gled rett av selv om den har vært der nå i 2-3 mnd!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Neste på lista? Skal skrive meg på prøvekjøring. Kommer til Norge om kort tid :)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fra min arbeids kollega som skruvat og byggd sykler i en mansalder fick jeg hans "synpunkt" på det med oljeskift før vinterlagr. Som i mitt tilfelle ca350mil på kvalitets oljer idag, bortkastede penger og skifte til ny så tidl! særlig som hojen står i varm garage i tillegg.
    Skall uansett kjøpe olje/filter så det finns tilhands.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er veldig mange meninger og ingen enighet på masse forskjellige mc forum dette med oljeskift.
    Hvor ofte, før eller etter lagring etc.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg trur poenget hans var allt for lite mil, hade det vært snakk om opp mot intervall bytte 10000km så gjør ett skift før lagr.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fra min arbeids kollega som skruvat og byggd sykler i en mansalder fick jeg hans "synpunkt" på det med oljeskift før vinterlagr. Som i mitt tilfelle ca350mil på kvalitets oljer idag, bortkastede penger og skifte til ny så tidl! særlig som hojen står i varm garage i tillegg.
    Skall uansett kjøpe olje/filter så det finns tilhands.
    Det er, og vil alltid være delte meninger om dette. Men dagens kvalitetsoljer - og de additiver som benyttes i kvalitetsoljer i dag "tåler" mer enn oljer gjorde for noen år tilbake. Med "tåler" i denne sammenheng mener jeg mer motstandsdyktig mot forurensing og syre.
    Det vil selvfølgelig aldri være feil å bytte olje og filter hver høst og så varmkjøre ordentlig før lagring. Ikke representerer det den helt store kostnaden heller, men flere med meg (som din kollega) mener at det ikke er nødvendig ved så lave kjørelengder.

    Motoren i chopperen (97 evo) har nå gått +/- 40000 km. Har tråsykkelspeedometer så jeg er ikke helt sikker på eksakt kjørelengde:cool:.
    Den har kun ved et par anledninger fått ny olje/filter før høstlagring. Og (bank i bordet) pr. dato er det ingen indikasjoner på at den har tatt "skade" av dette.
     
    Sist redigert:

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Skal - skal ikke:confused:

    Har alltid likt CBX helt siden de kom ut.

    Nå dukket denne opp på Finn.No















    Skal jeg gi ett på på 100.000,- kontant mot at selger holder av mc til neste sommer og jeg henter den kjøreklar?
    Bare suse rundt neste sommer...

    FINN.no - Mulighetenes marked
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Om du skal?? Ja selvsagt!!!! Det er jo en av de vakreste MC som noengang er produsert. Og denne ser da ut til å være i utrolig fin stand. Det er et stil ikon som gjerne kunne vært i designtråden.

    Og husk, det er de feilgrep i livet som du ikke gjorde da du hadde sjansen som du angrer til slutt! Og det er jaggu sant, det kan jeg bekrefte.

    Go for it !!!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Rack-Mannen,

    Ikke for å være sur, men HA har fint lite i MC tråden å gjøre! :)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Er klar over at denne stilen neppe faller i smak hos alle og enhver, men i mine øyne bygger japanerne de råeste custom HD'ene på planeten!

    Ser ut som tung pønkrock på to hjul... :cool:


    11.jpg 14.jpg 20.jpg 35.jpg 37.jpg 52.jpg 53.jpg 74.jpg 75.jpg 83.jpg 242.jpg 282.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn