Men apropos dette med støy: Jeg synes det er blitt dårligere støydemping i hjelmene, stemmer dette, eller er det jeg som har blitt mer sensitiv for støy tro?
Ang.plugger: Har ikke kostet på meg bespoke plugger, og bruker fortsatt de orange fra 3M. Når de utvider seg etter sammenrullingen så tetter de skikkelig og jeg bruker dem flere turer. Fant ut etter nød kjøp på tur nylig at tilsynelatende lignende orange plugger fra andre fabrikanter ikke demper i nærheten så mye som 3M sine. Annen konsistens også. 3M sine er mer kompakte og «seige». Tips til andre gjerrigknarker som ikke koster på seg annet, men ønsker å bevare vår kritiske hørsel så vi kan kverulere videre
Jeg bruker utelukkende engangs-plugger og bruker de til de enten blir våte, eller ser lite innbydende ut. Bruker faktisk å ha 5-6 par plugger i jakkelomma. Så tar jeg to tilfeldige hver gang.
Jeg bruker det jeg finner ifm. Jobb. For tiden er det grønn 3M, dette er varianten som demper best, oransje er litt enklere å rulle.
Har vært veldig fornøyd med Moldex Spark Plugs også.
Så er det forskjell på hvilke type støy de demper. Noen demper høyfrekvent lyd bra, andre tar lav frekvens bra.
Grønn 3M har jeg litt problemer med når man begynner å pushe typ 10-12 timer, da får jeg en smerte i høyre øret, en kort stopp og man kan fortsette noen timer til.
Eneste jeg har å utsette på de.
Se på statistikken ang dødsfall med Mc før du vurderer sykkel. (Er nå min mening om saken) Skjønner at dere som kjører aktivt syntes jeg har helt feil mening om dette men statistikken blir ikke noe bedre med åra virker det ut som desverre.
Det er vel greit å mene det.
Jeg synes imidlertid at ved god opplæring, et friskt hode, fokus på kjøreteknikk og opptrening kan redusere sannsynligheten drastisk.
Jeg er mye ute på veien med motorsykkel. Hver eneste dag stort sett, og jeg ser utrolig mye rar kjøring.
Så har det vært noen unnamanøvere, harde nedbremsninger, kryssende vilt og nesten-påkjørsler i de 10 årene jeg har kjørt(omtrent 150 000km sommer og vinter), men marginene har vært store nok.