Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.961
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Når det gjelder hjelm (og hansker) så er det absolutt viktigste at den passer. Jeg ville tatt en runde & prøvd litt forskjellig. Shoei, Agv, arai, Schubert osv lager alle gode hjelmer. Hjelm med baugport (åpningshjelm) kan være veldig praktisk, men de er som oftest litt tyngre. Det er absolutt ingen hjelm som er så støydempet at en kan kjøre uten øreplugger av noe slag. Det er også kjekt med pinlock type visir, de dugger gjerne litt mindre i fuktig vær. Personlig liker jeg dobbel D-ring til hakestroppen, men det finnes mange andre gode stroppelåser. Kan være kjekt med uttagbart vaskbart innerfor.
    Skal man "spisse" det ytterligere, så kan man også ta hensyn til aerodynamikk og hjelmdesign. Enkelte modeller er designet for mer fremoverrettet sittestilling, mens andre igjen er designet for oppreist sittestilling.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Mens jeg i stadig økendende grad funderer på å kjøpe meg motorsykkel, og enda mer hvilken, så planlegger jeg å leie litt ulike typer fremover for noen helgeturer.

Fortsatt veldig på gjerdet om det blir en adventure type GS eller cruiser type R18, uten at det trenger å være BMW. Men dere skjønner tegningen, altså ingen gate-racer eller sportsmotorsykkel, men en motorsykkel for (lang)helgturer for både motorveietapper og litt mer svingete veier uten at jeg tenker å dra utenfor asfalterte strøk.

Hjelm må man jo selvsagt ha uansett, så tenkte å begynne der. Begynner å bli ganske mange år (20 for å være mer presis) siden jeg sist kjøpte hjelm, og da var jo Shoei det store. Er de det fortsatt eller er det andre merker jeg bør ta en titt på?
    Når det gjelder hjelm (og hansker) så er det absolutt viktigste at den passer. Jeg ville tatt en runde & prøvd litt forskjellig. Shoei, Agv, arai, Schubert osv lager alle gode hjelmer. Hjelm med baugport (åpningshjelm) kan være veldig praktisk, men de er som oftest litt tyngre. Det er absolutt ingen hjelm som er så støydempet at en kan kjøre uten øreplugger av noe slag. Det er også kjekt med pinlock type visir, de dugger gjerne litt mindre i fuktig vær. Personlig liker jeg dobbel D-ring til hakestroppen, men det finnes mange andre gode stroppelåser. Kan være kjekt med uttagbart vaskbart innerfor.
    Shoei og Arai er mine favoritter, og det er jo som med skomerker dette, kjenner det med en gang de «sitter».
    Kanskje jeg har et japansk hue?
    Men apropos dette med støy: Jeg synes det er blitt dårligere støydemping i hjelmene, stemmer dette, eller er det jeg som har blitt mer sensitiv for støy tro?
    Ang.plugger: Har ikke kostet på meg bespoke plugger, og bruker fortsatt de orange fra 3M. Når de utvider seg etter sammenrullingen så tetter de skikkelig og jeg bruker dem flere turer. Fant ut etter nød kjøp på tur nylig at tilsynelatende lignende orange plugger fra andre fabrikanter ikke demper i nærheten så mye som 3M sine. Annen konsistens også. 3M sine er mer kompakte og «seige». Tips til andre gjerrigknarker som ikke koster på seg annet, men ønsker å bevare vår kritiske hørsel så vi kan kverulere videre :)

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    440
    Sted
    Østfold
    Se på statistikken ang dødsfall med Mc før du vurderer sykkel. (Er nå min mening om saken) Skjønner at dere som kjører aktivt syntes jeg har helt feil mening om dette men statistikken blir ikke noe bedre med åra virker det ut som desverre.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.961
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ang.plugger: Har ikke kostet på meg bespoke plugger, og bruker fortsatt de orange fra 3M. Når de utvider seg etter sammenrullingen så tetter de skikkelig og jeg bruker dem flere turer. Fant ut etter nød kjøp på tur nylig at tilsynelatende lignende orange plugger fra andre fabrikanter ikke demper i nærheten så mye som 3M sine. Annen konsistens også. 3M sine er mer kompakte og «seige». Tips til andre gjerrigknarker som ikke koster på seg annet, men ønsker å bevare vår kritiske hørsel så vi kan kverulere videre :)
    Det er forskjell på engangsplugger. Ikke minst ved at det nå også har kommet varianter som i hovedsak demper den omgivelsesstøyen som er skadelig.

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    544
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Se på statistikken ang dødsfall med Mc før du vurderer sykkel den. (Er nå min mening om saken) Skjønner at dere som kjører aktivt syntes jeg har helt feil mening om dette men statistikken blir ikke noe bedre med åra virker det ut som desverre.
    Men det er ikke typen sykkel som er avgjørende her; det er den som sitter på den. Men så er det selvfølgelig sammenheng mellom eier og den sykkelen som velges.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.254
    Men apropos dette med støy: Jeg synes det er blitt dårligere støydemping i hjelmene, stemmer dette, eller er det jeg som har blitt mer sensitiv for støy tro?
    Jeg bruker utelukkende engangs-plugger og bruker de til de enten blir våte, eller ser lite innbydende ut. Bruker faktisk å ha 5-6 par plugger i jakkelomma. Så tar jeg to tilfeldige hver gang.
    Jeg bruker det jeg finner ifm. Jobb. For tiden er det grønn 3M, dette er varianten som demper best, oransje er litt enklere å rulle.
    Har vært veldig fornøyd med Moldex Spark Plugs også.
    Så er det forskjell på hvilke type støy de demper. Noen demper høyfrekvent lyd bra, andre tar lav frekvens bra.
    Grønn 3M har jeg litt problemer med når man begynner å pushe typ 10-12 timer, da får jeg en smerte i høyre øret, en kort stopp og man kan fortsette noen timer til.
    Eneste jeg har å utsette på de.

Se på statistikken ang dødsfall med Mc før du vurderer sykkel. (Er nå min mening om saken) Skjønner at dere som kjører aktivt syntes jeg har helt feil mening om dette men statistikken blir ikke noe bedre med åra virker det ut som desverre.
    Det er vel greit å mene det.
    Jeg synes imidlertid at ved god opplæring, et friskt hode, fokus på kjøreteknikk og opptrening kan redusere sannsynligheten drastisk.
    Jeg er mye ute på veien med motorsykkel. Hver eneste dag stort sett, og jeg ser utrolig mye rar kjøring.
    Så har det vært noen unnamanøvere, harde nedbremsninger, kryssende vilt og nesten-påkjørsler i de 10 årene jeg har kjørt(omtrent 150 000km sommer og vinter), men marginene har vært store nok.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.961
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Statistikk er statistikk. Man kan egentlig få ut det svaret man selv ønsker ved å definere gitte kriterier. Fortsatt er det vel slik at de fleste dødsfall skjer i en seng - så får man tolke den sannheten dit man ønsker.

Fra spøk til side så er det for mange dødsfall (og alvorlige skader) som skjer med MC. Samtidig så må man se utviklingen i antall ulykker i sammenheng med økningen i antall MC - og totalt utkjørte kilometer.
    Når det gjelder MC-ulykker og årsak, så ser det ut til (selvom det er kronglete å finne gode statistikkoversikter) at hovedtyngden utgjør utforkjøring i sving. Men noe dypere analyse - dvs sannsynlig årsak - er det vanskelig å finne noe mer konkret om.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.961
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Menn 50-70 år er mest representert ang. dødsfall med MC, men hvilken type sykkel kjører de?
    Nope - Hittil i år har aldersspredningen vært "jevnt" fordelt fra tidlig 20-åra til slutten av femti-årene.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.649
    Takker for utfyllende svar.

Hadde tenkt meg en slik åpningshjelm, men får vel som du sier ta meg noen timer i ro og mak og prøve ulike typer for å sjekke hvordan de kjennes på knollen.

Det med uttagbart og vaskbart innerfor er notert på sjekklisten!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.649
    Skal man "spisse" det ytterligere, så kan man også ta hensyn til aerodynamikk og hjelmdesign. Enkelte modeller er designet for mer fremoverrettet sittestilling, mens andre igjen er designet for oppreist sittestilling.
    Godt poeng jeg ikke hadde tenkt på. Blir definitivt oppreist sittestilling for min del, så er dette lagt til sjekklisten også.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    534
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet en enkel måte å sjekke om man er nmcu medlem? Ser ikke noen innlogging hos de (som regel enkleste måten å se om man faktisk er medlem).

Når jeg leste de siste innleggene kom jeg til å tenke på at det er lenge siden jeg har fått mc bladet i posten. Har de sluttet å sende det ut (blitt digitalt)?

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.254
    Noen som vet en enkel måte å sjekke om man er nmcu medlem? Ser ikke noen innlogging hos de (som regel enkleste måten å se om man faktisk er medlem).

Når jeg leste de siste innleggene kom jeg til å tenke på at det er lenge siden jeg har fått mc bladet i posten. Har de sluttet å sende det ut (blitt digitalt)?
    NMCU har det jo bare vært rot og surr med de siste årene.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.961
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da bør du vel lese deg opp litt på det som faktisk har skjedd......
    Javel?!?
    19, 22, 25, 49, 50ish, 60ish er såvidt jeg har klart å finne alder på de som har omkommet hittil i år.
    Har du link/underlag som tilsier noe annet?

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    544
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    I denne typen diskusjoner mangler som regel informasjon om det vi i forsikring kaller eksponering. Skader dividert på eksponering gir frekvens, og snittalder på norske motorsyklister er HØY uten at jeg har "kalde fakta" tilgjengelig her og nå.

Men med den aldersfordelingen som fremgår av artikkelen det linkes til, er det helt klart at unge er kraftig overrepresentert.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.918
    Sted
    Holmestrand
    Men det er ikke typen sykkel som er avgjørende her; det er den som sitter på den. Men så er det selvfølgelig sammenheng mellom eier og den sykkelen som velges.
    Ikke våpen som dreper, det er mennesker, mener du?
    Både når det gjelder biler og motorsykler så er det nok en hel del som overvurderer egne kapasiteter.

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    544
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Ikke våpen som dreper, det er mennesker, mener du?
    Både når det gjelder biler og motorsykler så er det nok en hel del som overvurderer egne kapasiteter.
    Ja, sykkelen eller bilen er bare en gjenstand som brukes av en mer eller mindre kompetent fører.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.961
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    MC-ulykke med alvorlig skade på Kløfta i retning Kongsvinger for ca 1 time siden. Litt spesielt da det for drøyt 14 dager siden var MC-ulykke på (slik det ser ut fra bildene) akkurat samme sted.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.649
    Hvor mye penger har du tenkt å legge i en sykkel (?)
    Det går et skille rundt 2010-12 et sted, da ble det påbudt med abs bremser. Det kan være kjekt.
    Tja, det har jeg vel egentlig ikke tenkt så mye på ennå.

Har i utgangspunktet tenkt å kjøpe ny når jeg først får bestemt meg for hva, uten at jeg har noen hast. Planlegging, lese seg opp og litt generell mysing og sondering er jo halve moroen i en hver hobby.

Har leid GS1200 noen ganger ute på ferie i Alpene og Spania, og også en HD Road King for en uke i USA for noen år siden. Trivdes godt med begge, men ser for meg at det nok blir mindre eventyr og mer passe sedat kosekjøring fremover.

Har riktig nok ikke prøvekjørt ennå og vet ikke hvordan den er på litt mer svingete veier, men jeg har blitt litt fortjust i designet til R-18 Classic, og da nærmer vi vel oss fort 400 Fana-dalere og vel så det.

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    440
    Sted
    Østfold
    MC-ulykke med alvorlig skade på Kløfta i retning Kongsvinger for ca 1 time siden. Litt spesielt da det for drøyt 14 dager siden var MC-ulykke på (slik det ser ut fra bildene) akkurat samme sted.
    Hørte det på radioen i stad. Æsj.🥲

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.212
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tja, det har jeg vel egentlig ikke tenkt så mye på ennå.

Har i utgangspunktet tenkt å kjøpe ny når jeg først får bestemt meg for hva, uten at jeg har noen hast. Planlegging, lese seg opp og litt generell mysing og sondering er jo halve moroen i en hver hobby.

Har leid GS1200 noen ganger ute på ferie i Alpene og Spania, og også en HD Road King for en uke i USA for noen år siden. Trivdes godt med begge, men ser for meg at det nok blir mindre eventyr og mer passe sedat kosekjøring fremover.

Har riktig nok ikke prøvekjørt ennå og vet ikke hvordan den er på litt mer svingete veier, men jeg har blitt litt fortjust i designet til R-18 Classic, og da nærmer vi vel oss fort 400 Fana-dalere og vel så det.
    Det finnes jo Ducati Diavel og Multistrada også :cool:

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Da må du spre beina ptb, og slutte med selvskryt;)

I dag ble min trofaste ganger de siste to årene solgt på første visning, til en ung kar ikke eldre enn min egen sønn, hvor også faren var med og selv holder på med sertifikatet. Sånt synes jeg er veldig koselig, og jeg ønsker begge to en herlig sesong:)

*Selv må jeg over på varebil for en periode. Det er ikke like stas. Det er faktisk så lite stas med den type bil jeg behøver at det er vondt å både se på finn annonser og til slutt måtte bruke penger på den.
    Kanskje jeg behøver no ny HiFi til trøst.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn