Den store kabeltest-helgen

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Er det noen her på sentralen som har arrangert en seriøs blindtest?
Det virker som om det brukes så mye tid på endeløse diskusjoner her inne at det burde være tid til å bruke en dag eller to til litt skikkelig testing også.
Det hadde jo vært moro å samlet en gjeng her inne og utført en skikkelig test en gang. Tenk å vært en gjeng på f.eks 10 stykker som hadde satt av en helg i vinter til litt seriøs hi-fi nerding med kabelbytting og lytting?

Hva trenger man?

1. Et bra lytterom med et minimum av gode akustiske tiltak.
2. Et par sett høyttalere av rimelig god kvalitet. (innspilte)
3. Et par sett med gode forsterkere og pre-amper.
4. Signalkilder bør jo være et par gode CD eller SACD spillere.
5. Man kunne jo også ønske seg et par gode streamer/DAC'er for testing av ethernet kabler.
6. En haug med kabler i alle varianter.

Jeg vil tro at hvis nok folk er med så burde ikke det være noe problem å få tak i nok utstyr. Jeg har tilgang på en del brukbare ting selv også.

Testingen må selvfølgelig utføres blindt og man utarbeider på forhånd et sett med kabelbytter som utføres, kontrolleres og registreres av minst to i gruppen mens resten lytter og gir sine vurderinger.

Målet med øvelsen vil jo være å avdekke hvor mye kabler har å si for lyden. Det er klart at vi får bare testet kablenes effekt på akkurat det utstyret som er tilgjengelig, men slik som jeg oppfatter mange her på sentralen så har kabler så mye å si på lyden at det vil være enkelt å høre forskjell på lakrissnører og dyre kabler uansett.

Uansett hvilken "leir" man tilhører vil resultatet være lærerikt. Personlig har jeg liten tro på kabler, men det ville vært utrolig interessant om det viste seg at kabelgutta klarte å plukke ut de dyre kablene.

Jeg har et rom i kjelleren på 30m^2 som skal pusses opp og gjøres klart for akustikktiltak i løpet av høsten. Så det er jo et alternativ. Jeg kan fint sette av en helg til dette. Eventuelt andre steder.
Jeg kunne også tenke meg å lage en ABX testboks med signalreleer som kan styres fra fjernkontroll der man plugger inn forskjellige kabler. Men dette blir vel underkjent siden man da potensielt introduserer feil.

Hordan er interessen for en slik helg (dag) der ute?
Mvh Armand
 
Sist redigert:
M

Medlem 1792

Gjest
Ja dette høres jo interessant ut, bor i Kongsberg jeg også og har jo noen kabler....

POM
 
Sist redigert av en moderator:

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
kan alltids delta med litt div høyttaler kabling(industri kabling, 2 skjermet), test av 10 amp mot 16amp kurs krever litt mere forberedelser en det som bør gjøres her, signal kabling kan jeg og bidra med litt selv lagd av, og strøm kvalitets kontroll tester (thd osv)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Merkelig stille. Hvorfor det, mon tro? ???
 
M

MusicBear

Gjest
Jo, det skal jeg fortelle deg vinagunnar, det er fordi det er håpløst å sette seg ned med så mange kabler i en blindtest, fordi man blir så sliten (og dermed forvirret!) av å huske de enkelte alternativer = ingen gidder delta på sånt fordi man driter seg ut som følge av dette og ikke det at man ikke hører forskjell.

Derimot tror jeg mange ville sette pris på en test hvor gode og rimelige kabler folk selv vet/mener er bra - blir jamført med rådyre kabler hvor RESULTATET av en slik "test" kan bety gode tips til oss andre. Kan også være litt gøy i de tilfeller hvor keiserens klær avsløres.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Håpløst, javel. Enda mer håpløst og mindre fruktbart enn de evindelige diskusjoner om kabler her inne, kan det neppe bli.;)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om vi skal få noe nytt å tilføre debatten, og kanskje tilogmed noe revolusjonerende, må sannsynligvis følgende punkter sikres i forkant:
1: Den eller de som skal lytte må være noen som VET at det er store, hørbare forskjeller på kabler, basert på erfaring. Å sette en skeptiker i stolen gir ingen mening, siden det ikke er noen stor bragd å bevise at man ikke får til noe.
2: Testen bør egentlig foregå i så kontrollerte og kjente omgivelser som absolutt mulig, slik at det eneste fremmedelementet som innføres er kablene (pluss testscenarioet, noe som faktisk kan gi en del utslag på stress). Med andre ord: Den som skal lytte bør helst gjøre dette hjemme hos seg selv.
3: De som styrer testen bør være noen som lytteren kjenner eller føler seg avslappet med, slik at dette ikke medfører stress som dermed kan påvirke resultatet. (Er lytteren en svært utavdendt person kan dette punktet muligens strykes)

Dersom noen ønsker å melde seg til testing og forventer at det ikke har noe å si at de ikke kan lytte på sitt eget utstyr i sitt eget lytterom med sine egne venner som utfører testen, så er det jo bare å kjøre på. Men jeg tror nok at det må kjøres såpass grundige tiltak dersom man skal klare å få gjennomført en test som faktisk kan dokumentere forskjeller, uten at folk trekker seg grunnet fremmede omgivelser og ukjent utstyr.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
MusicBear: Poenget er ikke teste så mange kabler. Kanskje 3 stykker. F.eks. i prisklassene 50,- 1000,- og 25000,-. På forhånd bestemmer vi oss for om det er SE eller BAL vi går for. Det kommer litt an på hva slags utstyr vi får fatt i. Målet med en slik helg skal være å "drite ut" de som ikke hører forskjell. Målet er å utfordre kablene. Hvis resultatet skulle bli at ingen hørte en døyt forskjell på noen ting så kan man jo i hvert fall bli enige om at kabler har en begrenset effekt. Bli med da vel!

Javerion: Jeg har egen 25A kurs med 4mm^2 kabel ned til rommet. Da kan vi jo sammenligne med en skjøteledning jeg kan hente fra en annen 10A kurs i huset.

P.O.M: Du er velkommen. Du har jo en del fine kabler :)

AndersR: Ja, du har noen poeng her som jeg innser er en utfordring. Allikevel synes jeg det er dumt hvis dette alene skal forhindre oss i å gjøre et forsøk på å sette et kritisk lys på kablene som forbinder våre kjære komponenter. Det er dermed viktig at vi tar oss god tid og at vi har en avslappet stemning. (Jeg har noe flytende som kan hjelpe på dette, men jeg er redd det også påvirker dømmekraften vår ;) )
EDIT: Og ja, vi TRENGER en del karer som har tro på at de hører forskjell på 0,75mm^2 lampettledning og 25.000,- kroners høyttalerkabel.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Veldig mye "om" og "men" om noe som svigermor hører før hun kommer inn i stuen.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Veldig mye "om" og "men" om noe som svigermor hører før hun kommer inn i stuen.
Hehe. Jeg ser du har europriskabler, så da må vel kommentaren tolkes ironisk. Som nevnt i en annen kabeltråd så må man når det gjelder kabeldiskusjoner være ytterst forsiktig med ironi. :D
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg stiller dersom vi får til en "delegasjon" fra Oslo/Akershus. Bidrar gjerne med det jeg disponerer pt av HT-kabler (Tranparent Audio Ultra MM2, Soundstring Standard, Wire World Equinox bi-wire og Kimber Kable 4TC).

Mistenker at sjansen for en AHA!-opplevelse er større enn å lese om kabler her inne.
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
MusicBear: Poenget er ikke teste så mange kabler. Kanskje 3 stykker. F.eks. i prisklassene 50,- 1000,- og 25000,-. På forhånd bestemmer vi oss for om det er SE eller BAL vi går for. Det kommer litt an på hva slags utstyr vi får fatt i. Målet med en slik helg skal være å "drite ut" de som ikke hører forskjell. Målet er å utfordre kablene. Hvis resultatet skulle bli at ingen hørte en døyt forskjell på noen ting så kan man jo i hvert fall bli enige om at kabler har en begrenset effekt. Bli med da vel!

Javerion: Jeg har egen 25A kurs med 4mm^2 kabel ned til rommet. Da kan vi jo sammenligne med en skjøteledning jeg kan hente fra en annen 10A kurs i huset.

P.O.M: Du er velkommen. Du har jo en del fine kabler :)

AndersR: Ja, du har noen poeng her som jeg innser er en utfordring. Allikevel synes jeg det er dumt hvis dette alene skal forhindre oss i å gjøre et forsøk på å sette et kritisk lys på kablene som forbinder våre kjære komponenter. Det er dermed viktig at vi tar oss god tid og at vi har en avslappet stemning. (Jeg har noe flytende som kan hjelpe på dette, men jeg er redd det også påvirker dømmekraften vår ;) )
EDIT: Og ja, vi TRENGER en del karer som har tro på at de hører forskjell på 0,75mm^2 lampettledning og 25.000,- kroners høyttalerkabel.
skal de testes så er det viktig og isolere 1 og 1 endring utført så man er sikker på hva man tester.

for ht-kabel test så bør benyttes tilstrekkelig tversnitt så man ikke får div rlc ledd som kommer opp i 1+ ohm ved drift og påvirker testen med noe som er kjent at vil påvirke lydbildet
så tilsvarende tversnitt til de dyre høytaler kablene er foretrukket
 

skallet hare

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2012
Innlegg
305
Antall liker
671
Sted
Oslo
Torget vurderinger
53
skal dere teste bare høytallerekabler eller andre også?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
javerion: Ja, en ting om gangen er viktig.

skallet hare: I utgangspunktet kunne jeg tenke meg å teste både signalkabler og høyttalerkabler.
F.eks. i tre prisklasser av hver.

1. Billig-billig dvs. 2,5mm^2 HT kabel og signalkabel ca. 50 kr. meteren (men terminert skikkelig med f.eks. rimelige Neutrik kontakter)
2. Halvdyre anerkjente kabler til "betalbar" pris. Alt fra noen hundrelapper til et par tusen kroner. Vi kan jo diskutere hva som kan passe i denne klassen
3. Skikkelig overprisede dyre kabler i luksusklassen til 25k+++.

Det er forholdsvis stor enighet blant mange i Hi-Fi miljøet at det er stor forskjell på kategori 1 og 2. Personlig tviler jeg på dette og har i mange år hatt lyst til å få med en gjeng på en slik test.

Jeg ser for meg at det blir to omganger der vi i den ene fokuserer på signalkabler og den andre der vi fokuserer på HT kabler.

Hvis tiden strekker til kan vi også leke oss med 10 meters lengder med 0,75mm^2 lampettledning slik at til og med de mest tonedøve av oss har mulighet til å høre forskjell. :)

Lytterommet mitt blir nok ikke ferdig på mange uker enda så vi har god tid på oss til å bli enige om hvordan en slik test bør utformes og gjennomføres. Det ser så langt ut som det er en del som er interessert, og jeg kommer til å holde denne tråden "varm" slik at vi etterhvert får med oss flere på lasset.

Armand
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Dette høres veldig spennende ut, og jeg håper virkelig det blir noe av! Selv er jeg ikke kompetent til å være med; men håper de som er det kjenner sin besøkelsestid! :)
 

skallet hare

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2012
Innlegg
305
Antall liker
671
Sted
Oslo
Torget vurderinger
53
hva slags utstyr har du? hvis det er "mellom klasse" det er ikke vitsen å prøve kablene 20k+
enklest er å teste strømkabler...
 
U

Utgatt24668

Gjest
Dette kan være interessant å være med på. Det er viktig å ha utstyr man da faktisk kan høre forskjellene på. Det mange som har høyttalere og forsterkere der forskjellen mellom rimelige og dyre kabler er minimal eller ingenting. Dette betyr ikke at utstyret er dårlig i seg selv av den grunn.

I mitt hodet er kabler noe man "tuner" anlegget med - derfor er det stor forskjell fra anlegg til anlegg hvilke kabler som fungerer best. I tillegg har du de subjektive preferansene - der noen liker litt mer avrundet lyd som eks. mens andre vil ha skikkelig "hifi" opplevelse der man hører alle detaljer uansett. Til sist har man de som har satt sammen anlegg som ikke kan avdekker forskjeller og lever på ren placebo. Dette kan være dyre ting, og da blir det vanskelig å komme med en belærende tone som skal forklare at de kunne ha kjøpt kabler på Clas vs. Nordost til en halv formue.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Spennende, men det ble som nevnt et annet sted gjort noe liknende av noen i Vestfold for noen år siden og publisert og diskutert på AVForum - skal se om jeg finner tråden, om den fortsatt finnes. På husk kan jeg summere:

- Testen ble gjort som en ABX test. DVS at man først hørte kabel A, deretter kabel B og så skulle man si hvilken som ble spilt igjen - kabel X.
- Det var flere som klarte å svare riktig enn feil, men forskjellen var meget marginale så folk slet selv på utstyr i 500' klassen, og det sier vel sitt...
- Folk som var med ble meget slitne og synes at etter som dagen gikk mistet de helt fokus
- Masse diskusjon i etterkant om hvordan testen var gjort og om resultatet var signifikant i den ene eller andre retning
- Konklusjonen var vel at man var like langt ;)
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
Dette kan være interessant å være med på. Det er viktig å ha utstyr man da faktisk kan høre forskjellene på. Det mange som har høyttalere og forsterkere der forskjellen mellom rimelige og dyre kabler er minimal eller ingenting. Dette betyr ikke at utstyret er dårlig i seg selv av den grunn.

I mitt hodet er kabler noe man "tuner" anlegget med - derfor er det stor forskjell fra anlegg til anlegg hvilke kabler som fungerer best. I tillegg har du de subjektive preferansene - der noen liker litt mer avrundet lyd som eks. mens andre vil ha skikkelig "hifi" opplevelse der man hører alle detaljer uansett. Til sist har man de som har satt sammen anlegg som ikke kan avdekker forskjeller og lever på ren placebo. Dette kan være dyre ting, og da blir det vanskelig å komme med en belærende tone som skal forklare at de kunne ha kjøpt kabler på Clas vs. Nordost til en halv formue.
la oss holde oss på denne jorden takk, du er nå på vei til å lage mange unnskyldninger for om det ikke virker på dette anlegget osv, er det sånn at det bare virker på noen anlegg så vil jeg si at de anleggene som ikke påvirkes er lagd med bedre design bak da disse anleggene ikke er tilpasset for kun en kabel/høytaler osv
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Skallet hare og Redux;
Dere er inne på noe jeg er helt enig i. Det er ingen vits å gjennomføre en slik test på middels utstyr.

Først og fremst må rommet mitt være bra. Det er på 30m^2 og kommer til å få diverse akustiske tiltak som skal få kontroll på førsterefleksjoner og sikre jevn etterklang i hele frekvensområdet. Med såpass stort dedikert rom har jeg plass til mange kubikk med isolasjon som kan ta bassen i hjørnene f.eks. Det blir ingen test før rommet er laget og testet.

Utfordring nr.2 blir å få tak i høyttalere som er bra nok. Selv har jeg bare (utenom selvbygg) to stk. JmLab 915.1 som i sin tid kostet 20k. Disse holder knapt til mellomnivå, så her er vi avhengige av å få lånt noe skikkelig bra. Ideelt bør det være et sett som spiller hele frekvensområdet.
F.eks. Focal scala utopia. Jeg kan jo være så freidig å spørre puristen om å låne hans hvis han ikke har solgt dem enda.
Ellers er det ikke umulig at en slik test vil ha såpass reklameverdi at vi kan låne et 100k++ demosett fra f.eks Intrepid, Auidoaktøren, Lyric HiFi eller andre??

Når det gjelder forsterker kan jeg stille med Musical Innovation 80W klasse A i 8 ohm eller Hypex ncore 2x200W i 8 ohm.

Når det gjelder preamp, så har jeg toppmodellen til Musical innovation. Men her kan kanskje andre også bidra. Det er jo ikke så stor jobb å koble opp og ned en preamp.

Når det gjelder kilde, så må jeg også ut på lånemarkedet da jeg kun har en miniDSP som er integrert i mitt 6 kanals opplegg.

Hvis det er noen som har lyst til å bli med og som som har solide greier de kan låne bort en helg er det bare å sende meg en PM. Jeg kommer til å holde tak i dette fremover for å se om vi klarer å få satt sammen en pakke som kan gi oss noe å jobbe med.
Mvh Armand
 

skallet hare

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2012
Innlegg
305
Antall liker
671
Sted
Oslo
Torget vurderinger
53
hele annleget skal spille like dårlig som svakeste ledd
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg har gjort mye blindtesting av kabler og jeg vil si at dere 99% sikkert ikke vil klare å bevise at dere hører forskjell på kabler på en slik testhelg.

Dette mener jeg skyldes to hovedfaktorer, den ene er forskjellenes form og størrelse og det andre skyldes hvordan hjernen fungerer når vi lytter.

Det kan uansett være interessant å teste for å lære litt om egen hørsel. Det kommer til å bli rabalder på HFS uannsett og jeg ville nok brukt energien på noe annet hvis jeg var dere. :)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
AtleT; Målet med denne helgen er å teste kabler. Men jeg synes også det ville være hyggelig å møte andre folk med samme hobby for å lære litt, bli bedre kjent og teste forskjellig utstyr.
En annen ting er at jeg er lei av å si at jeg ikke tror det er forskjell på kabler uten å ha gjort et skikkelig forsøk!
Og jeg tror det er lettere å komme frem til et brukbart resultat hvis vi er flere som går sammen.

Derfor har jeg lyst til å bruke en del energi på å samle bra nok utstyr og få med meg noen som er mye bedre enn meg til å lytte og/eller har en bedre hørsel enn meg. Uansett utfall av testen så er jeg sikker på at alle som deltar kommer til å lære noe og forhåpentligvis ha en hyggelig helg.

Det hadde jo vært utolig bra hvis vi kunne klart å bevise at at i det minste én person klarte å skille en billig kabel fra en dyr en. Da kunne kanskje kabeldiskusjonene her inne fått en litt mer ydmyk tone fra kabelskeptikerene.

Armand
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
AtleT; Målet med denne helgen er å teste kabler. Men jeg synes også det ville være hyggelig å møte andre folk med samme hobby for å lære litt, bli bedre kjent og teste forskjellig utstyr.
En annen ting er at jeg er lei av å si at jeg ikke tror det er forskjell på kabler uten å ha gjort et skikkelig forsøk!
Og jeg tror det er lettere å komme frem til et brukbart resultat hvis vi er flere som går sammen.

Derfor har jeg lyst til å bruke en del energi på å samle bra nok utstyr og få med meg noen som er mye bedre enn meg til å lytte og/eller har en bedre hørsel enn meg. Uansett utfall av testen så er jeg sikker på at alle som deltar kommer til å lære noe og forhåpentligvis ha en hyggelig helg.

Det hadde jo vært utolig bra hvis vi kunne klart å bevise at at i det minste én person klarte å skille en billig kabel fra en dyr en. Da kunne kanskje kabeldiskusjonene her inne fått en litt mer ydmyk tone fra kabelskeptikerene.

Armand
Du tenker likt som jeg gjorde for mange år siden. Poenget er at det er veldig vanskelig å bevise at en person hører forskjell.
Uannsett så vil du aldri få bukt med kranglingen dessverre. Det var min hovedmotivasjon med kabeltestene mine.

Ta en titt hvis du vil:

Forsøk på en vitenskapelig vanntett blindtest hvor ingen klarte å høre forskjell.

http://www.hifisentralen.no/forumet...obbel-abx-blindtest-arrangert.html#post101300


Etter en del research fant jeg ut hvorfor jeg ikke hørte forskjell og testet en kompromissløs metode for meg selv som gav positivt resultat.

http://www.hifisentralen.no/forumet/forskjeller-og-testmetodikk/66187-seende-vs-blind-lytting.html


Man kan nok si mye om presentasjonen av budskapet, men intensjonen min var som din å få en bedre tone på forumet. ;)

Uannsett så blir det etter mitt skjønn brukt altfor mye spalteplass på kabelkrangler på forumet. Det er ikke der slaget bør stå i mine øyne.

Edit: Ikke misforstå, hvis dere gjennomfører og får til et spennende resultat skal jeg stå først i køen å applaudere.
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Dæven, for et rått forsterkeri du har Armand! Toppmodellen av MI pre ser jeg, og masse klasse A fra samme produsent, det der må låte noe vanvittig bra kan jeg forestille meg! Forsterkerne, er det monoblokker eller stereo? Hva veier dette?

Sorry avsporing, forresten :)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Interessant forslag som jeg støtter fullt ut. Forsøk er morsomme i seg selv - uansett om de fører til et positivt resultat eller ikke.

Men jeg mener man er på ville veier dersom formålet er å høre forskjell på dyre kabler versus billige. En billig kabel kan godt låte bedre enn en dyr en på et gitt anlegg. Poenget må være å undersøke om folk er i stand til å høre forskjell på kabler i det hele tatt. Så får det være opp til den enkelte å ta stilling til hvilken kabel han eller hun foretrekker.

Selv har jeg vraket temmelig dyre kabler (rundt 20 K) til fordel for brukte gamle kabler jeg har fått gratis, og bruker en herlig blanding av kabler med ulike egenskaper. En av den er kjøpt hos Clas til en hundrelapp. Så med andre ord hør ppå kablene uten hensyn til pris. Prisen kan uansett ikke høres......
 
Topp Bunn