Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har også et sett 325i og kan glede deg med at de slett ikke låter klinisk med en grei forsterker og kilde; i mitt syn trenger man slett ikke rør for at de skal låte rikt og klangfullt, dersom det er av interesse å høre.

    Mvh Vidar P
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    De låter helt forskjellig i mitt oppsett, klart best med oppsettet som er mest upraktisk. Uansett kjekt å være klar over at det er alternative måter å koble til utstyret.
    jon :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vidar P skrev:
    Jeg har også et sett 325i og kan glede deg med at de slett ikke låter klinisk med en grei forsterker og kilde; i mitt syn trenger man slett ikke rør for at de skal låte rikt og klangfullt, dersom det er av interesse å høre.

    Mvh Vidar P
    Det stemmer helt sikkert for dynamiske hodetelefoner. Selv om jeg er litt av en rørfantast selv, så ser jeg ikke nødvendigvis noen gevinst på slike hodetelefoner som AKG og Grado. Jeg har brukt begge deler i studio med transistorforsterkere, og tror ikke det hadde vært så mye å vinne på rør der.

    Men når det gjelder elektrostat, så stiller det seg annerledes. Etter å ha brukt transistorkrefter i årevis, så ble det en åpenbaring å gå over til en liten rørforsterker. Og vi kan vel også konkludere ut fra nyere konstruksjoner fra Stax at også de mener at rør er riktig teknologi. Mine hauggamle SR Lambda med den originale SRD-7bla bla kunne ikke fått noen bedre partner, så til gamle Stax-er er jeg overbevist om at rør er det som skal til for at de skal yte sitt beste. Uten at det betyr at de ikke låter fabelaktig med transistor, for de låt jo glimrende før jeg skiftet forsterker også. Eller hadde jeg ikke eid dem, he he.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    novgarod skrev:
    Skal på postkontoret å hente en nyankommet Shanling PH-100 i morgen, som skal prøves på AKG K701. Regner med å kunne si noe om resultatet i løpet av de kommende dagene. Ser i følge en del "Head-Fi" folk, ut til å være en svært god partner til K701. Time will show! :)
    Den Shanlingen så spennende ut! Kjøpte du den på e-bay? Hvor mye kom den på? Må man betale toll i tillegg til frakt?
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    decibelius skrev:
    Den Shanlingen så spennende ut! Kjøpte du den på e-bay? Hvor mye kom den på? Må man betale toll i tillegg til frakt?
    Det er ikke toll på denne type elektronikk. Du må derimot ut med mva, der kjøpesum og frakt inngår i beregningsgrunnlaget. Og om du ikke fortoller selv tar posten eller hvem du bruker som befrakter et gebyr for arbeidet.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er ute etter en veldig bra hodetelefon som også kan brukes på bærbart utstyr. Størrelse/vekt har ingenting å si. Maks pris ca. 3000 kr. DENON AH-D2000 kan brukes på bærbart utstyr?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Forstår spørsmålet dithen at du ikke ønsker en portabel headamp mellom f.eks. iPod og hodetelefonene? De fleste hodetelefomner "kan" brukes på iPod, og jo lavere impedans jo bedre. Har selv prøvd Sennheiser HD555 (50 ohm) og AKG K701 (32 ohm). Begge gir god lyd. HD555 gir litt mer fylde på en iPod. Ulempen med gode hodetelefoner er at ofte så er pluggen 6.3mm og ikke 3.5mm. Det kan derfor blir litt uhamslig med å benytte 63->35mm adapter (som følger med hodetelefonene).

    Innen ditt budsjett så får du også Sennheiser HD650, men den er 300 ohm, så volumet du får fra iPoden blir nok for lavt samt at jeg vet sannelig ikke om iPoden har spenning nok på batteriet. Tror lyden vil forvrenges på maks volum.

    Denon 2000 har fått mye god kritikk, men du får samme problematikk som de øvrige i prisklassen.

    Hva med øreplugger eller litt mindre hodetelefoner?
     

    oyvindth

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2006
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har testet AHD 5000 og 2000 som er ganske like, sammen med iPhone og det spiller faktisk veldig ok. Begge har også liten plugg på kabelen. Spiller med god bass og med ganske ok volum, litt avhengig av hvor høyt du vil spille. En annen mulighet er jo kanskje Monster sitt Dr Dre headsett. Jeg synes nok at Ahd 2000 låter bedre på de fleste måter, men Monster sitt spiller høyere også får du noise cancelling...Lykke til, hva slags bærbart spiller du på?
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    :) Hei

    Har en AKG K501 og MF X-CANS som jeg syns spiller (meget?) bra med detaljert,
    oppløst og med stort rom og med brukbar bass, Men jeg syns det mangler noe basstrykk.
    Settet er kjøpt brukt og svært lite brukt i flg tidligere (og eneste) eier..
    K501'ene er ikke spilt så mye på - kanskje de rett og slett kan vere at de ikke har "gått seg" til ennå??
    Har forstått det slik at AKG'ene trenger svært lang innspillingstid.

    K501 er 120 Ohm og skulle vere forholdsvis lettdrevne.
    Er det noen som har efaring med og/eller synspunkter på denne komboen?

    mvh :) :) :D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ikke for å være platt, men AKG K701 gjør like stort inntrykk på meg nå som Stax Lambda gjorde i 1985-86. Nytt nivå oppnådd i heimen, hvorvidt dette er ekstremt avhengig av headamp vet jeg ikke, men min DIY fra AKAudio må ligge langt over på godkjentsiden såvidt mine ører kan registrere. Langt over.
    Dette satt langt inne, Staxene ble provosert og vil gjerne forsvare seg med oppgradering til rør. Ting tar kanskje nye retninger.

    J.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nye muskler med glødende rør, gir gammel Stax samme storhet som før. 8) (Nytt jungelordtak.)
     

    Springbank

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    132
    Antall liker
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har et sett Grado SR325 som sårt trenger en boks å plugges i.
    Rør er tingen til Grado, har jeg hørt - på Ebay er det hyggelige priser på Little Dot-forsterkere, men så leste jeg et sted at Little Dot er bedre egnet til hodetelefoner med høyere impedans enn Grados 32 ohm... Darkvoice har jeg også kikket på - men kikking blir man ikke så mye klokere av.

    Mapletree Audios forsterkere har jeg hørt bra ting om, men de ligger litt i overkant av det jeg synes jeg har råd til..

    Noen som har synspunkter som kan forvirre meg ytterligere?
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg tror jeg har fått spilt inn disse skikkelig nå - masse FM susing når jeg ikke har vært hjemme - må si meg meget godt fornøyd - til 1.400 må de være verdt spenna. Jeg har ikke noen amp til dem, og plugger dem rett i NAD'en. Jeg hadde noen Stax greier før (Lambda og T1), men jeg liker disse bedre - Stax opplegget ble for slapt i mine ører. Jeg skal kjøpe amp etterhvert, Argon, Pro-Ject eller kanskje en Shanling f.eks 8)

    Edit: De får meg ihvertfall til og forstå att jeg må se og få meg noen bedre høyttalere da, men de var vel egentlig bare ment som en midlertidig løsning...
     

    Vedlegg

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Forsøkte en sammenligning av Sennheiser HD555 og AKG K701, for et par uker siden. Der var det ingen tvil om hvilken konstruksjon som kom seirende ut! Oppsett som ble benyttet var Original 2008F HDCD spiller og Shanling HP100 forsterker. Detaljeringsgraden og romfølelsen med K701 var i en helt annen liga, men forsterkeren måtte skrus opp noen hakk for å få samme "output" som på HD555. (Det klarte seg imidlertid med ca. halv styrke for å gi passende høyt volum, så det var mer enn nokk å ta av.)

    HD555 opplevdes som noe tilslørt og med et tydelig midbass-fokus. Liten romfølelse og nokså "høyre/venstre"(om dere skjønner hva jeg mener) En behagelig, men noe uengasjerende lyd... Alle instrumenter fikk liksom en slags felles "grunntone" eller "farge" om du vil.

    K701 på sin side, opplevdes som svært detaljert, oppløst og luftig med stort rom og god plassering av instrumenter og stemmer. Tørr kjapp og nøyaktig i bassen, og til tider skremmende dyp. Alt fra stemmer til instrumenter fremsto med sine unike "signaturer" og egenarter. Når vi hørte flere gitarer spilles samtidig var det helt uproblematisk å følge den enkelte uavhengig av de andre, og skille stålstrenger fra nylon, 6 fra 12strengere. Det samme var nest intil umulig på HD555. Der fløt gitarene sammen og ble til ett og samme instrument.

    Låter som lokket frem litt "fot" med HD555, ga gåsehud og fårete glis med K701. Enkelte sanger opplevdes så forskjellige, at vi ble sittende å måpe når vi byttet mellom de respektive hodetelefonene.

    Nå vil jeg poengtere at jeg ved flere anledninger har lyttet til HD555 før, og har tidligere opplevd den som en god hodetelefon, det er først ved en slik direkte sammenligning vi begge, (jeg og eieren av HD555) ble smertelig klare over dens tilkortkommender... Det tok likevel ikke mange minutter med lytting før ørene vente seg til lyden, og uansett hvilken hodetelefon som var tilkoblet så forsvant vi inn i musikken, og måtte "hentes ut" av den som utålmodig satt og ventet på å få lytte... ;D

    Når jeg nå har blitt vant med hva denne nokså billige Shanlingen kan trylle frem av godlyd, blir jeg enda mer nysgjerrig på hva en dyrere og mer påkostet konstruksjon vil kunne avstedkomme. Hadde vert morro å fått sammenlignet med DOGE, Stello, Grace og ikke minst Naim. At AKG K701 har mange gode kvaliteter er jeg ikke i tvil om. ;)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Litt urettferdig sammenligning det der. Toppmodellen til AKG mot en billig Sennheiser, så resultatet burde vel gi seg selv. Blir som å sammeligne en BMW X5 med en Suzuki Grand Vitara. Skjønner egentlig ikke at noen hifiinteresserte gidder å kjøpe Sennheisere som ligger under HD595 i modellhierarkiet, den koster jo i seg selv nesten ingenting. Selv HD650 er billig synes jeg (om man kjøper den på cdon.no).
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Enig Bach_man, det der var litt urettferdig med tanke på pris.
    AKG701 har en ordinærpris i butikk rundt 4500.

    Selv lurer jeg på om jeg skal ta med meg Staxene i butikken i dag og prøve dem på Jasmine.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Årsaken til at jeg dro frem akkurat denne sammenligningen var at HD595 ble nevnt i posten over til en pris på 1.400,- og på HeadFi blir HD595 og HD555 beskrevet som nesten identiske, og K701 går fint å få kjøpt for under 1.500,- så da blir ikke sammenligningen helt uten poeng mener jeg...

    Om den er rettferdig eller ei i forhold til veiledende (villedend) utsalgspris, er vel uvesentlig i forhold til de opplevde forskjellene...?

    Et viktig poeng er jo at HD555 låter bedre uten en skikkelig amp enn hva K701 gjør, så totalprisen kan nok likevel bli høyere for K701...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Elektrostater krever sin forsterker for å slå ut i full blomst. Jeg brukte mine på forskjellige gode transistorforsterkere uten at det gav meg den helt store skyven, og det var først med rør at jeg virkelig fikk utnyttet potensialet i dem. Men de blir kanskje litt for hifi-riktige til å nyte punk og heavy rock på den måten mange foretrekker det.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    novgarod skrev:
    Årsaken til at jeg dro frem akkurat denne sammenligningen var at HD595 ble nevnt i posten over til en pris på 1.400,- og på HeadFi blir HD595 og HD555 beskrevet som nesten identiske, og K701 går fint å få kjøpt for under 1.500,- så da blir ikke sammenligningen helt uten poeng mener jeg...
    Hvor man jeg kjøpt AKG 701 til 1500,- ?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    baluba skrev:
    Nye muskler med glødende rør, gir gammel Stax samme storhet som før. 8) (Nytt jungelordtak.)
    Etter en runde på byen idag ble Jasmine med meg hjem, og nå hiver vi oss på

    Hun er i hvertfall pen, Jasmine, selv med sine små skavanker. Hennes søster står alene igjen i butikken. :-\
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bach_Man skrev:
    novgarod skrev:
    Årsaken til at jeg dro frem akkurat denne sammenligningen var at HD595 ble nevnt i posten over til en pris på 1.400,- og på HeadFi blir HD595 og HD555 beskrevet som nesten identiske, og K701 går fint å få kjøpt for under 1.500,- så da blir ikke sammenligningen helt uten poeng mener jeg...
    Hvor man jeg kjøpt AKG 701 til 1500,- ?
    Mine ble knappe 1200,- inkludert frakt, fra USA... Handlet de på ebay... Nå skal det sies at kursen var ca ei krone bedre da jeg kjøpte, men det utgjør jo ikke all verden...
    Med min nyinnkjøpte Shanling PH-100 er nå hodetelefonriggen oppe i en pris på svimlende 3000 norske oljekroner, en pris den forsvarer svært godt i mine ører.... :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jøgga skrev:
    baluba skrev:
    Nye muskler med glødende rør, gir gammel Stax samme storhet som før. 8) (Nytt jungelordtak.)
    Etter en runde på byen idag ble Jasmine med meg hjem, og nå hiver vi oss på
    [im]http://i301.photobucket.com/albums/nn58/jolutr/hifi/DSC_0102.jpg[/im]
    Hun er i hvertfall pen, Jasmine, selv med sine små skavanker. Hennes søster står alene igjen i butikken. :-\
    rør og elektrostater er en saftig kombo som aldri slår feil 8)
    driver mine jecklin elektrostater med en MA kt88.
     

    Vedlegg

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jøgga skrev:
    baluba skrev:
    Nye muskler med glødende rør, gir gammel Stax samme storhet som før. 8) (Nytt jungelordtak.)
    Etter en runde på byen idag ble Jasmine med meg hjem, og nå hiver vi oss på

    Hun er i hvertfall pen, Jasmine, selv med sine små skavanker. Hennes søster står alene igjen i butikken. :-\
    Hvordan kobler du staxene til Jasmine? Har ikke de en litt spesiell kontakt?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    novgarod skrev:
    ........................
    Hvordan kobler du staxene til Jasmine? Har ikke de en litt spesiell kontakt?
    Jasmine Serenade er en liten integrert forsterker (får her signal fra tape out på preampen), og Stax Lambda kobles i SRD7 som drives av høyttalersignal, den kobles rett og slett til høyttalerutgangene. Mulig at Stax/Jasmine blir et eget separat hode-anlegg, det er grunnen til å velge denne løsningen.Og hvis dette ikke fungerer optimalt kan jo alltid en pen liten integrert komme til nytte et sted i familien.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jøgga skrev:
    novgarod skrev:
    ........................
    Hvordan kobler du staxene til Jasmine? Har ikke de en litt spesiell kontakt?
    Jasmine Serenade er en liten integrert forsterker (får her signal fra tape out på preampen), og Stax Lambda kobles i SRD7 som drives av høyttalersignal, den kobles rett og slett til høyttalerutgangene. Mulig at Stax/Jasmine blir et eget separat hode-anlegg, det er grunnen til å velge denne løsningen.Og hvis dette ikke fungerer optimalt kan jo alltid en pen liten integrert komme til nytte et sted i familien.
    Dette blir bra, Jøgga. Tipper du kommer med glade tilbakemeldinger når du har fått testet det ut. Jeg ville nok ha gjort som jeg har, nemlig å lage en liten Stax-rigg som står ved siden av en god stol/sofa, der man kan flykte fra familiens krav om tilstedeværelse. Far sitter i godstolen med firkantene på hodet - ikke forstyrr ;)

    Ser forresten at en av oss kjører på Sumo. Slike saker har jeg ikke sett siden åttitallet. Min bror hadde Sumo effektforsterker, og den pre-en ligner forøvrig på GAS Thalia. Samme konstruktør?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    baluba skrev:
    Ser forresten at en av oss kjører på Sumo. Slike saker har jeg ikke sett siden åttitallet. Min bror hadde Sumo effektforsterker, og den pre-en ligner forøvrig på GAS Thalia. Samme konstruktør?
    jepps, det er den lettere eksentriske James Bongiorno som står bak både sumo og GAS.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    bjarnetv skrev:
    baluba skrev:
    Ser forresten at en av oss kjører på Sumo. Slike saker har jeg ikke sett siden åttitallet. Min bror hadde Sumo effektforsterker, og den pre-en ligner forøvrig på GAS Thalia. Samme konstruktør?
    jepps, det er den lettere eksentriske James Bongiorno som står bak både sumo og GAS.
    Ja, det demrer nå. Det lå litt langt bak i hukommelsen, for det er endel år siden nå. Selv har jeg hatt to Bongiorno-konstruksjoner, en GAS Thalia og en Thoebe preamp. Min bror hadde som nevnt en Sumo effekt. Ingen av oss har hatt et komplett JB-forsterkersett. Jeg brukte min Thalia i kombinasjon med klassiske Bedini 25/25.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    baluba skrev:
    ......................
    Dette blir bra, Jøgga. Tipper du kommer med glade tilbakemeldinger når du har fått testet det ut. ...............................
    Ja dette ble riktig moro, skal si det synger!
    Jeg satt oppe til langt på natt, og spiser frokost med Stax på hodet.
    Takk for tipset, baluba.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jøgga skrev:
    baluba skrev:
    ......................
    Dette blir bra, Jøgga. Tipper du kommer med glade tilbakemeldinger når du har fått testet det ut. ...............................
    Ja dette ble riktig moro, skal si det synger!
    Jeg satt oppe til langt på natt, og spiser frokost med Stax på hodet.
    Takk for tipset, baluba.
    Bare hyggelig, Jøgga. Velkommen til oss som har sett lyset gjennom elektrostater drevet av rør.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    baluba skrev:
    Jøgga skrev:
    baluba skrev:
    ......................
    Dette blir bra, Jøgga. Tipper du kommer med glade tilbakemeldinger når du har fått testet det ut. ...............................
    Ja dette ble riktig moro, skal si det synger!
    Jeg satt oppe til langt på natt, og spiser frokost med Stax på hodet.
    Takk for tipset, baluba.
    Bare hyggelig, Jøgga. Velkommen til oss som har sett lyset gjennom elektrostater drevet av rør.
    Takk, jeg er så heldig at jeg ser lys både her og der nå.... ;)
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Puscifer skrev:
    Da var Trends PA-10 Tube Headphone/Pre Amplifier
    levert av DHL på døra 4 dager etter bestilling fra Hong kong. Ikke dårlig  ;D



    Nå skal den få stå å spille noen dager før jeg gjør meg opp noen mening om den.

    Squeezebox Duet-Abrahamsen V6.0 DAC-Trends PA-10-Sennheiser HD650.

    Denne skal også få prøve seg som pre til nye monoblokker senere.

    Knut :)
    Da har den fått noen timer på baken så da tenkte jeg det var på tide med justering av bias.
    Det skal settes til 16.5 v
    Ved måling var høyre kanal 18.3v og venstre 17.5v
    Skal man kunne høre forskjell godt før å etter justering ?
    Redigert: Ups ! Volum skulle kansje stått på min ? Det gjorde den ikke !
    Var kansje ikke så galt alikevel da.


    http://www.head-fi.org/forums/f70/t...e-tube-amp-update-w-photos-393735/index2.html

    Har  ikke fått gjort noe seriøs lytting enda men før justering hørtes det som et behagelig lydbilde.

    Første gang med headsett og headamp, så har ingen ting å sammenligne med.
    Normalt lyttevolum ligger på kl 21 med HD650.

    Knut :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dette blir til et eget lite hode-anlegg bortgjemt i en stille krok av huset

    Fint matchende blålys i pene Jasmine Serenade.

    Her trenger jeg en fornuftig CD-spiller, får sjekke litt snadder på brukten. Det glapp en Rega for meg der nylig. Ellers har Jasmine USB-inngang, men jeg får ikke antydning til lyd fra laptopen, og det får vel bli en annen tråd.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    og nå er dette settet på tur til meg:




    Gleder meg... :)
    MEN en må vel ha en rørdriver etterhvert også ::)

    Og jeg som egentlig ikke har bruk for hodetlf. ::)
    Forresten noen som har prøvd staxer til lytting av instrumenter ? (les ut fra gitarforsterker)
    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    sleivspark

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    25
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei!
    Jeg har funnet at head fi kan være et godt supplement/ erstattning for stereoen. Jeg har hatt sennheizer HD595 og Hd650 hodetelefoner samt Meier Audio Corda Cantate og MF X-Can3(m/oppgradert strømforsyning). På disse settene ble det som kilde brukt Maranz cd 5400 og Cambridge 640V2. Kablingen betod av Tara labs, Supra, Mundorf og Monster. Den beste kombinasjonen jeg personlig kom frem til blandt disse komponentene var Cambridge, MF X-Can, HD650 og kabler fra Tara Labs. Men det sagt låt det ikke så galt med Marantz, Meier og Hd650 heller. Dette sier vel helst at det er synergien du får ut av komponentene som er avgjørende, pluss selvfølgelig hva slags musikalsk/hifi preferanse du har. (Dersom du vanligvis lytter til musikk via noen billige pc høytalere, vil du få helt bakoversveis av porta pro + en Mp3 spiller). Kan forøvrig varmt anbefale HD 650 med mindre man utelukkende lytter til hard, rytmisk og tung musikk, da finnes det nok både bedre og billigere alternativer (selv om de fikser dette også;-) Corda Cantate har foresten innebygget USB-Dac som fungerer veldig bra dersom man satser Pc..
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei
    Er det noen som vet om stax har en egen rørbasert driverbox med forforsterker? (for drift av både hodetlf. og effektforsterker )
    Mvh Jan I
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    603
    Antall liker
    71
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    stax srm006t kan brukes som preamp.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Spennende tråd dette. Jeg kommer nok trekkende med et lite anlegg her etterhvert, jeg også.

    Det som er litt moro er at et hodetelefonoppsett meget enkelt kan tas med til kamerater og sammenlignes. Det gjør at man raskt kan bedømme lydkvalitet og komme seg nærmere hodetelefonnirvana enn tilsvarende for høyttalerbaserte oppsett. :)
     

    STAX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.03.2004
    Innlegg
    85
    Antall liker
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    stax srm006t kan brukes som preamp.

    dette var nytt for meg. gjelder det srm 007t også?

    Steinar
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Som nevnt tidligere har jeg nå fått meg en liten hodetelefonrigg. Om dette er nirvana er vel litt tidlig å si (det er det vel neppe), men det er ihvertfall et greit utgangspunkt i hodetelefonverdenen:



    Ovenfra og ned:

    Sennheiser HD 380 Pro
    Musical Fidelity V-CAN
    Musical Fidelity V-DAC

    Kommer nok til å bruke både bærbar PC og Squeezeboks på dette. Planlegger også å bygge en enkel, batteribasert strømforsyning til Musical Fidelity-boksene, slik at løsningen blir ganske portabel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn