Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    JPMi

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har et lite håp om at den separate klasse A forsterkeren som driver hodetelefonutgangen i Cambridgen skal gi et brukbart resultat.

    Doge 6210 blir nok for dyr, men jeg skal vel kunne strekke budsjettet til f.eks. en Corda Arietta dersom det blir behov for det.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tror nok ikke Cambridgen kommer til å gi optimalt resultat med AKG. Har selv eid denne forsterkeren, og resultatet var ikke mer enn helt greit med Sennheiser HD580. Men AKG701 er en enda mer krevende hodetelefon.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bach_Man skrev:
    Tror nok ikke Cambridgen kommer til å gi optimalt resultat med AKG. Har selv eid denne forsterkeren, og resultatet var ikke mer enn helt greit med Sennheiser HD580. Men AKG701 er en enda mer krevende hodetelefon.
    Det tror jeg du kan bite deg i nesa på. Det går ikke spesielt bra, det kan jeg underskrive på. Man får lyd, og tildels noe som likner grei om enn noe kjedelig lydkvalitet, men dette er kun en liten forsmak på hvilke gleder K701 byr på med gode forsterkere og knapt det, og en sur prøvesmak på all elendighet man opplever med uegnede forsterkere.

    K701 vil i min mening ikke på langt nær bli realisert med slike headamper. Jeg har begge deler selv, så har et personlig grunnlag for å mene noe om hva jeg hører. I min mening er K701 altfor billig priset; den lave prisen lar kjøper tro at han får god lyd med rimelig elektronikk, når han i virkeligheten må ut med opptil langt mer for bare headamp enn selve K701 koster, om han vil realisere den potiensielle lydkvaliteten hodetelefonene har, og slippe unna de kjipe unotene som monitoregenskapene nådeløst vil peke rett på.

    Med 640 forsterker foretrekker jeg personlig helt klart lyden fra den langt mer lettdrevne AKG K530, som man får kjøpt for 599,- på cdon; mye mer livfull og engasjerende. Det forholdet snur seg opp-ned med veldig gode forsterkere, som f.eks min egen Naim Headline med separat Napsc psu.

    Mvh Vidar P
     
    J

    JPMi

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg går ut fra at billige forsterkere som Argon HA1, Pro-Ject HeadBox II og Rega Ear ikke holder mål i denne sammenhengen.
    Hva med Corda Arietta som jeg nevnte ovenfor, Head Direct EF1 eller Vincent KVH-111?
    Finnes det andre forsterkere i prisklassen opp til 3000 som vil gi et bra resultat?

    Jeg er klar over at for å få perfekt lyd så må det mer penger til, men spørsmålet er altså om en forsterker til maks 3000 gir vesentlig bedre lyd i K701 enn Cambridge 640A v2?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvis du spør meg; aner ikke. Men hvorfor i alle dager kjøpe en så dyr, vanskelig og krevende hodetelefon dersom budsjettet er så stramt at du ikke kan drive den? Beats me.

    Mvh en nysgjerrig Vidar P
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bygg selv?

    Arne K
     
    J

    JPMi

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vidar P skrev:
    Hvis du spør meg; aner ikke. Men hvorfor i alle dager kjøpe en så dyr, vanskelig og krevende hodetelefon dersom budsjettet er så stramt at du ikke kan drive den? Beats me.

    Mvh en nysgjerrig Vidar P
    Mangelfull informasjon muligens.

    Det er i grunnen bare her på sentralen at jeg har fått det inntrykket at en hvilken som helst hodetelefon i 500-kroners klassen lett slår K701 på lydkvalitet dersom den kobles til en rimelig forsterker.

    I andre fora (bl.a Head-fi) anbefales det også å bruke en kvalitetsforsterker til K701, men samtidig finnes det mange som betegner k701 som en glimrende hodetelefon selv på forsterkere som ligger godt under Cambridge 640A i pris og formodentlig i kvalitet.
    Det ser ut til å finnes en rekke brukere som bare kobler den til et lydkort i PC-en, og finner at selv der er den et godt alternativ til billigere hodetelefoner.

    Cobra2 skrev:
    Bygg selv?

    Arne K
    Det ligger nok dessverre utenfor min kompetanse. :-\
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det der er jo et problem med internett; det å sile informasjon (som denne jeg kommer med f.eks). Enhver kan jo legge ut et innlegg inneholdende omtrent hva som helst.

    Når det gjelder K701 på PC (Dell XPS) og MacBook forsåvidt så er ikke det uprøvd her i gården heller, det går ikke særlig bra. Men jøss bevares; om man ikke har hørt annet, eller hva K701 egentlig kan, så er man jo i sin fulle rett til å mene at det låter bra. Jeg er veldig uenig, bare for å si det; det låter bedre enn Koss PortaPro, men gir kun et snev av K701's potensiale.

    Ergo kan du ikke legge sammen 2+2 som man ellers er vant til, dvs f.eks legge sammen 1) en svært god test fra en hifiomtalende ressurs og 2) en brukeromtale fra en K701/PC-bruker e.l.; og konkludere med at siden 1) dette er kjempegode hodetelefoner, og 2) disse fungerer supert på en rimelig headamp; så kan man konkludere med at dette vil låte bra på en slik forsterker.

    Du er velkommen til å høre hvor flate og kjedelige K701 høres ut på 640 her, eller for den del på BeoSound 3 eller Beresford TC7510 og mange andre rimelige headamper; og hvor voldsomme og bergtakende de er på f.eks Naim-forsterkeren. Om det er av interesse. Ikke for å kritisere kjøpet, men for å oppfordre deg til å ikke ta lett på headamp ved neste oppgradering; og ikke uten videre å skylde på og følgelig selge K701 hvis du synes de høres litt triste og fjerne ut.

    Mvh Vidar P
     
    J

    JPMi

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Når hodetelefonene kommer i posten i løpet av uken, så finner jeg nok ut hvordan de høres på 640-en.
    Skulle det høres helt feil ut etter innspillingen så får jeg heller returnere dem, men foreløpig velger jeg å være optimist.
    Jeg sjekket prislisten til Kontrapunkt, og fant at Naim Headline faktisk slett ikke er så dyr som jeg trodde. Jeg skal ha den i tankene når tiden (og kontoen) er moden for neste oppgradering.

    Edit: Strømforsyning kommer visst i tillegg ja. Da er den nok faktisk så dyr som jeg trodde. :(
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Skal på postkontoret å hente en nyankommet Shanling PH-100 i morgen, som skal prøves på AKG K701. Regner med å kunne si noe om resultatet i løpet av de kommende dagene. Ser i følge en del "Head-Fi" folk, ut til å være en svært god partner til K701. Time will show! :)
     

    Vedlegg

    J

    JPMi

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det skal bli interessant å høre om.

    Den har iallefall en grei pris. Ser at den koster ca 1500 på eBay. Ifølge ekspertisen her på sentralen koster det visst minst 4 ganger så mye å få god lyd fra k701.

    Jeg håper at det bare er snakk om forskjellig smak. Noen liker russisk kaviar, og andre foretrekker den fra Mills.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Graham Slee Novo til rundt £200 har fått veldig god mottagelse på head-fi. Det er en hederlig forsterker bygget av diskrete komponenter (ikke opamp-basert) med vekt på korte signalveier. Kan være et alternativ dersom du vil ha god kvalitet til rimelig pris. Naim headline er vel mest for de som har Naim-anlegg med strømuttak.

    http://www.gspaudio.co.uk/
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nå har jeg lyttet til noen kjente plater på den nye forsterkeren, og må bare si at jeg er mektig imponert!

    For det første er forsterkeren bygget som en tanks, med en nydelig finish, fløyelsmyk volumkontroll og presise vippebrytere. Tilkoblingene ser ut til å være av ypperlig kvalite. Den har nok gain til at den driver K701 til grensen av ubehagelig lydnivå uten snev av forvrengning eller å gi inntrykk av "pustevansker".

    Lyden er kontant, presis og med et flott attack! Stemmer har en fylde og "glød" som får dem til å stå frem i et stort og rommelig lydbilde. Detaljrikdommen er stor, men uten å trekke fokus vekk fra helheten i musikken.

    Til tross for K701's noe analytiske karakter (min subjektive opplevelse) synes lyden å helle mer mot det "varme" i kombinasjon med PH-100, men uten at jeg på noen måte vil si at lyden er direkte varm eller svulstig. Stillhet og transientvillighet gir en til tider spektakulær opplevelse av å forsvinne inn i musikken.

    De kontante og nesten eksplosive basslinjene gir en til tider fysisk opplevelse, jeg ikke tidligere har hatt med hodetelefoner, og tilstedeværelsen i stemmegjengivelsen fremkaller innimellom gåsehud. Toppen av frekvensspekteret synes lettflytende og åpent, uten noen påtrengende artefakter...

    Hva denne rakkeren kan trylle frem med noen timer spilletid på baken, vil jeg nesten ikke våge tenke på. Vil prøve å formidle litt mer etter noen dagers bruk. Men så mye kan jeg si, at PH-100 har min uforbeholdne anbefaling som partner til K701...

    --------------------------------------------------------------------------------------------

    Satte akkurat på Katy Perry "Hot & cold", (et impulskjøp i siste LP-bestilling. Den hadde så flott cover og var presset i sjokk-rosa og kanari-gul vinyl. ;D) Hu hui som denne overproduserte "tyggis-pop" låta svinger!!! Går en strøm av energi fra LP'n gjennom forsterker, hodetelefoner og ut i hver fiber av kroppen! Nesten uhyggelig dirrekte!
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Garttis novgarod!
    Rapporten din foteller meg at du synes denne ampen passer fint til K701.
    Håper anledningen byr seg en gang til å få testet denne opp mot Doge som jeg liker veldig godt.
    Ingenting er jo bedre enn en amp som klarer å drive K701, har lav pris og samtidig ser så bra ut som din Shanling.

     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hører jo klart at godeste Katy Perry har levert et nokså intetsigende album, men gud bedre så gøy å lytte til også denne musikken, når det låter så forbasket bra! Blir nok å pløye gjenom platesamlingen på jakt etter "uforløste perler", nå ja..

    K701 har tidligere bare hintet om sine kvaliteter, på moderat til lavt nivå, men endelig kan jeg "drive" de..
    Merker faren for å spille for høyt er til stede, når allt leveres så skimmrende rent og uforvrengt... Her er det bare å passe seg...

    Hadde vært gøy å hørt Doge'n ja, for den er liksom mer eller mindre blitt standarden alle andre amper måles opp mot her på forumet...
     
    J

    JPMi

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det var en god og fargerik anmeldelse Novgarod!

    Det er bare så vidt jeg ikke bestiller en PH-100 her og nå. :D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Interessant med Shanling, men er PH100 og PH1000 samme produkt, eller to versjoner?

    J
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bare å få plassert en liten bit elektrikertape over den dioden så går det an å ha den i stua ;)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hva ligger et par AKG K701 på i pris her til lands?

    mvh
     
    J

    JPMi

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ca 2500 fra cdon.com.
    Finnes sikkert billigere på eBay.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    JPMi skrev:
    Det skal bli interessant å høre om.

    Den har iallefall en grei pris. Ser at den koster ca 1500 på eBay. Ifølge ekspertisen her på sentralen koster det visst minst 4 ganger så mye å få god lyd fra k701.
    Jeg har aldri sett at noen hverken kaller seg eksperter på K701, eller hevder at man behøver å punge ut minst 6k på headamp? Håper det ikke er meg du sikter til?

    I så fall må denne misforståelsen oppklares snarest; jeg skrev i tråden for å hjelpe deg med tanker omkring hvordan K701/640 vil fungere, siden du spurte og siden jeg har begge deler. I beste mening. Og kommenterte på at man ideelt bør ta sikte på separate headamper av så høy kvalitet som mulig, og gjerne til minst prisen av K701 (jeg betalte 2.000,- for mine fra US). Og i mine ører har det fulle potensialet fra K701 først blitt realisert med såpass påkostede headamper.

    Skjønner jeg det rett at det ikke falt i god jord at jeg deler mine erfaringer med K701? Men det er nå engang mine opplevelser allikevel det da. Jeg har brukt K701 veldig mye, men er ingen ekspert, bare så det er sagt. Så jeg kan gjerne ta feil; men synes da allikevel at det bør være greit å utveksle opplevelser. Jeg måtte bare kommentere på og oppklare feilsiteringen, dersom det var meg du siktet til da.

    Mvh Vidar P
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hva med nye AKG K702 ?
    Er det bare fargen og kabelen som er forskjellig fra 701?
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jøgga skrev:
    Hva med nye AKG K702 ?
    Er det bare fargen og kabelen som er forskjellig fra 701?
    ja
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jøgga skrev:
    Interessant med Shanling, men er PH100 og PH1000 samme produkt, eller to versjoner?

    J
    PH 1000 er en 110volt versjon laget for USA.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nettkjøp gidder jeg ikke, enkelt og greit, da blir det heller å avlegge KTRadio i Vesterbrogade et besøk på fredag.
    2399.- Dkr burde dermed regnes som en grei pris utifra infoen jeg har fått hittil.

    Har jo i og for seg dugandes hørelurer, bare moro å prøve noe annet.
    Så mye som det er skrevet om denne modellen på HFS, gir de vel tilnærmet kultstatus. ::)
     
    J

    JPMi

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vidar P skrev:
    JPMi skrev:
    Det skal bli interessant å høre om.

    Den har iallefall en grei pris. Ser at den koster ca 1500 på eBay. Ifølge ekspertisen her på sentralen koster det visst minst 4 ganger så mye å få god lyd fra k701.
    Jeg har aldri sett at noen hverken kaller seg eksperter på K701, eller hevder at man behøver å punge ut minst 6k på headamp? Håper det ikke er meg du sikter til?

    I så fall må denne misforståelsen oppklares snarest; jeg skrev i tråden for å hjelpe deg med tanker omkring hvordan K701/640 vil fungere, siden du spurte og siden jeg har begge deler. I beste mening. Og kommenterte på at man ideelt bør ta sikte på separate headamper av så høy kvalitet som mulig, og gjerne til minst prisen av K701 (jeg betalte 2.000,- for mine fra US). Og i mine ører har det fulle potensialet fra K701 først blitt realisert med såpass påkostede headamper.

    Skjønner jeg det rett at det ikke falt i god jord at jeg deler mine erfaringer med K701? Men det er nå engang mine opplevelser allikevel det da. Jeg har brukt K701 veldig mye, men er ingen ekspert, bare så det er sagt. Så jeg kan gjerne ta feil; men synes da allikevel at det bør være greit å utveksle opplevelser. Jeg måtte bare kommentere på og oppklare feilsiteringen, dersom det var meg du siktet til da.

    Mvh Vidar P
    Som langvarig bruker av K701 må du vel kunne regnes som ekspert, i alle fall i forhold til meg som fortsatt venter på å få min i posten. Jeg ser ikke på ordet ekspert som et skjellsord.

    Jeg godtar at CA 640A ikke er optimal for å drive disse hotelefonene, og ba om din mening om noen forsterkere til rundt 3000 kroner. Jeg fikk et svar som jeg oppfattet som unødvendig aggressivt:

    Hvis du spør meg; aner ikke. Men hvorfor i alle dager kjøpe en så dyr, vanskelig og krevende hodetelefon dersom budsjettet er så stramt at du ikke kan drive den? Beats me.
    Jeg tolket det slik at du mente forsterkere i 3000-kroners klassen ikke var i stand til å drive K701.

    Det er naturligvis flott at du deler dine erfaringer med oss andre på sentralen. Det er vel hele poenget med slike fora. Jeg tror vi har blitt offer for en type misforståelse som lett kan opptre i skriftlig kommunikasjon, og særlig på nettet. Kroppspråk osv kommer dårlig fram, og en tolker gjerne ting i forhold til eget humør. Humøret var ikke på topp når jeg fikk følelsen av å ha kastet bort 2500 på hodetelefoner som jeg ikke kunne bruke.

    Det var vel etter en sånn misforståelse at noen fant det nødvendig å finne opp smiley-er :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vi snakket nok forbi hverandre; jeg trodde du måtte drive den med 640 på lang sikt jeg. Da ville muligens f.eks K530 være et mer hensiktsmessig alternativ.
    Du vil da finne plenty separate hodetelefonforsterkere i 2-3k-klassen som fungerer bra med K701, så det var ikke min mening å si at du ikke gjorde. Min feil i så fall. Beklager det.

    Og; du kan bruke den på 640, det fungerer, men det realiserer ikke det fulle potensialet. Tenkte at den innfallsvinkelen kan være greit å ha i bakhodet ved neste korsvei; slik at du ikke ditcher K701 bare på bakgrunn av at den ikke låt så bra... med 640 mener jeg. Det har vært innspill i beste mening.

    Mvh Vidar P
     
    J

    JPMi

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg fikk K701 i posten i dag, og her er førsteinntrykket etter et par timers lytting.

    I forhold til Sennheiser HD330 som kostet ca 1000 for noen år siden, lyder K701 mye bedre i mine ører. Jeg foretrekker den slankere lyden, og selv om bassen er mer dempet, så er den presis med hver tone tydelig definert. På Sennheiseren flyter det mer sammen.
    Den akustisk gitaren låter helt utrolig bra på Peter Brodericks "Below It".
    Det eneste jeg har å utsette etter så kort tid er at f.eks. cymbaler og sibilanter er noe spisse. Det blir nok litt travelt i lengden, og skyldes sikkert forsterkeren, så en Graham Slee Novo skal bestilles så snart Stereolab får inn de første.

    Komforten er utmerket bortsett fra de litt for harde "puklene" på hoderemmen. Kan skyldes at jeg begynner å bli litt tynn i hyssingen.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Grado har lansert en ny "i" serie i mars nå...
    Jeg har jo en Grado RS-2 (som jeg valgte fremfor RS-1...) ...nye RS-2i
    men duverden, det er lansert en ny toppmodell også!!!
    SIKLE!!!





    PS1000 heter de og kombinerer visstnok RS1 og HP1000 modelenes beste sider.
    Weeee!!!!

    Mitt par har nå over 15 tusen spilletimer på seg.. RS-2 altså... De låter bra enda..

    Jeg lytter ca 0 - 4 timer pr dag på headsett. Resten på annlegg...
    Og la meg bare si at heasettet er "nesten like bra..."
    Men ett headsett kan IKKE erstatte selv ett 5000kr vanlig annlegg...
    Det er noe med dette å føle lyden kontra bare å høre den...

    Mitt headsett anlegg er nå i prisklassen "ca 35k" ... og det er "noe unna" det vanlige annlegget... ;D

    Etter min mening... headsett er bra, men det er ikke det beste ...
    Det å fysisk føle lydtrykket er endel av lytteopplevelsen IMHO!!!


    mvh
     

    Sundance_Pete

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    JPMi skrev:
    Jeg fikk K701 i posten i dag, og her er førsteinntrykket etter et par timers lytting.

    I forhold til Sennheiser HD330 som kostet ca 1000 for noen år siden, lyder K701 mye bedre i mine ører. Jeg foretrekker den slankere lyden, og selv om bassen er mer dempet, så er den presis med hver tone tydelig definert. På Sennheiseren flyter det mer sammen.
    Den akustisk gitaren låter helt utrolig bra på Peter Brodericks "Below It".
    Det eneste jeg har å utsette etter så kort tid er at f.eks. cymbaler og sibilanter er noe spisse. Det blir nok litt travelt i lengden, og skyldes sikkert forsterkeren, så en Graham Slee Novo skal bestilles så snart Stereolab får inn de første.

    Komforten er utmerket bortsett fra de litt for harde "puklene" på hoderemmen. Kan skyldes at jeg begynner å bli litt tynn i hyssingen.
    Var det ikke noen som sa at Graham Slee og AKG ikke var bra match (inkludert konstruktøren selv)?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Graham sverger til den gamle proffmodelen HD250, og hater AKG701 inderlig (han er forresten heller ikke glad i HD650 uten at det forhindrer folk i å få gode resultater.) Det hindrer meg ikke i å vurdere anskaffelse av en 701.
     
    S

    stereo hans

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fikk i går på plass noen nye hodetelefoner.

    Planen var egentlig å bestille Alessandro MS1, men så kom jeg over noen Grado SR125 på bruktmarkedet.

    Testet disse i går kveld i kombinasjon med Project Headbox mkii. Godt fornøyd med denne kombinasjonen og Grado soundet virker å være noe som passer meg godt :) ProJect ampen gir uten tvil Grado klokkene et skikkelig løft, noe de også gjore på mine Sennheiser klokker (men i mine ører med noe "slapt" resultat). Mulig ProJect'en mather de lettdrevne Grado bedre enn Sennheiser'ne mine.

    Når jeg mater denne hodetlf/forsterker komboen med analoge signaler låter det i mine ører godt på alle måter.
     
    J

    JPMi

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Sundance_Pete skrev:
    Var det ikke noen som sa at Graham Slee og AKG ikke var bra match (inkludert konstruktøren selv)?
    Det er også mange som sier at K701 passer meget bra til Graham Slee Solo. Andre sier at det er minimal forskjell på Solo og Novo. Jeg legger sammen 2+2 og får ca. pi :D

    Sitat fra Graham Slee på forumet hans, etter at K701 har hengt over radiatoren hans over natten:
    What a difference! I can see why there are so many going ape about the K701 - probably the best stereo image I've heard yet!

    Bass last night was so tight it squeaked when it walked!

    Today it's getting there, but more than that, I think they may just bring back that emotional content that this old work hardened cynic hasn't had the time to be bothered hearing since the Era Gold 5.

    Yes! The equipment we make does that emotional thing - all of it! But this particular pair of K701's spoon-feed it like an elixir to the ailing Slee cranium (and I haven't been reading any reviewer prose by the way!)
    Mannen har sett lyset, eller i alle fall hørt lyden!
     

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    JPMi skrev:
    Jeg fikk K701 i posten i dag, og her er førsteinntrykket etter et par timers lytting.

    I forhold til Sennheiser HD330 som kostet ca 1000 for noen år siden, lyder K701 mye bedre i mine ører. Jeg foretrekker den slankere lyden, og selv om bassen er mer dempet, så er den presis med hver tone tydelig definert. På Sennheiseren flyter det mer sammen.
    Den akustisk gitaren låter helt utrolig bra på Peter Brodericks "Below It".
    Det eneste jeg har å utsette etter så kort tid er at f.eks. cymbaler og sibilanter er noe spisse. Det blir nok litt travelt i lengden, og skyldes sikkert forsterkeren, så en Graham Slee Novo skal bestilles så snart Stereolab får inn de første.

    Komforten er utmerket bortsett fra de litt for harde "puklene" på hoderemmen. Kan skyldes at jeg begynner å bli litt tynn i hyssingen.
    Jeg kunne tenke meg at du syntes det låt mere enn ok. For det gjør det om man skal sammenligne de flere "populære" hodetelefonene som florerer i butikkene idag.. Det bet jeg merke i da jeg har vært vant med flere forskjellige fra Koss o.l., og ja jeg vet at det blir feil å sammenligne billige mot dyre modeller ;) Men som Vidar P skriver vil man nok ikke få utnyttet K701 sitt fulle potensialet. Om man er fornøyd med det som kommer ut av dem er en annen sak :D

    Når det gjelder den spisse diskanten du nevner vil jeg her si at med litt innspilling av dine fantastiske K701 vil denne bli rundet av betraktelig! La de få spille et par hundre timer og de vil slutte å plage deg med den litt harde og "metalliske" diskanten :)

    Lykke til!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Husk å svette hodetelefonene over radiatoren da.
     
    J

    JPMi

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bach_Man skrev:
    Husk å svette hodetelefonene over radiatoren da.
    ;D

    De står i stativet sitt på et gulv med lunkne varmekabler. Det betyr nok mer at de har stått og spillt non stop siden jeg fikk dem. Passerer 50 timer i kveld.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn