Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    HIFIMAN HE-35X er å finne til $95 hos Massdrop.

    tBCGrbbDTayoIdIf8FvC_3ErYn5mrTWmPdV1BcipB_PC.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvordan ble forskjellen på AT M50 og Hifiman 400i, vedkommende som kjøpte dette? Lurer på de samme klokkene ...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har HIFIMAN HE-4XX som er litt dyrere enn 35X.
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    424
    Antall liker
    118
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan ble forskjellen på AT M50 og Hifiman 400i, vedkommende som kjøpte dette? Lurer på de samme klokkene ...
    Tja.. 2 helt forskjellige klokker dette. 400i låter større. Litt mer luft og bredere stereoperspektiv. AT låter nok tøffere. Foretrekker disse på tyngre musikk. 400 i synes jeg låter mørkere. Hadde nok forventet en noe mere åpen klang i disse. Gode men hadde kanskje forventet enda litt mer. Meget behagelig å ha på og lytte tretthet finnes ikke.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hvor mye over.
    WA22 koster 2499 USD. WA6SE er sikkert ikke mye dårligere, og den vanlige WA6 med gode rør er vel også et alternativ (ikke WA2, den er best med høye impedanse) . Hvis du er på jakt etter en transistorforsterker med litt varme i klangen, er Heed Canalot en super forsterker. Har ikke prøvd den med Ananda, men skulle gjerne ha gjort det. Jeg likte ellers Ananda godt med V200 og Taurus, men de er mer nøytrale av seg. Den låt som nevnt godt med alt, så lett å drive. Men den skalerer jo også med ampen..
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvordan ble forskjellen på AT M50 og Hifiman 400i, vedkommende som kjøpte dette? Lurer på de samme klokkene ...
    Tja.. 2 helt forskjellige klokker dette. 400i låter større. Litt mer luft og bredere stereoperspektiv. AT låter nok tøffere. Foretrekker disse på tyngre musikk. 400 i synes jeg låter mørkere. Hadde nok forventet en noe mere åpen klang i disse. Gode men hadde kanskje forventet enda litt mer. Meget behagelig å ha på og lytte tretthet finnes ikke.
    Dette ville omtrent vært som min beskrivelse av Philips Fidelio X2 mot AT M50, per dags dato bruker jeg kun AT M50 til film-titting og Philips til musikk, men jeg hadde håpet på en mer åpen lyd med Philipsene, derav er jeg heller ikke sånn kjempefornøyd med de. Philips kontra AT M50 fungerer dårlig på bærbart, så det er en annen side ved saken. Da blir det nok ikke H400 på meg, må kanskje se på Stax i stedet?
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    424
    Antall liker
    118
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Synes også at AT responderte positivt på en dedikert hodetelefonforsterker. Bedre kontroll og litt mer attakk. Skikkelig underholdende lyd av disse klokkene.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Nå har det skjedd noe med Fidelio X2, plutselig låter de ikke innestengt på bærbart (mobil, pc) og låter betraktelig mer åpent med hodetelefonforsterker. Har vel brukt de rundt 50 timer etter at jeg kjøpte de, kanskje de ikke var innspilt når jeg kjøpte de .... for all del, de kunne vært luftigere, men ytelsen stemmer mer med pris-segmentet nå.
     

    Hobby

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2019
    Innlegg
    14
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Sitter her uten hodetelefoner for tida, mine HE400 ble stjålet i går... Så da er jeg på jakt etter noe under 20k (kan strekke meg et par laken opp, til rundt 23).


    Grado er ikke aktuelt, ønsker større klokker. Åpne og skal brukes med Schiit Jotunheim. Hører på jazz, klassisk, opera og elektronisk (Aphex Twin, Squarepusher, etc). Har tidligere hatt gamle Audeze LCD-2 som jeg var meget fornøyd med, digger også lyden i Shure 1540 (lukkede). Har tinnitus så hvil ikke ha noe som er for spisst og aggressivt. Hva anbefaler folket?
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er rimelig forskjellige klokker du nevner her. Jeg regner med at god dypbass er ønske. Har du noen sterke preferanser for hvor mye du vil ha i øvre mellomtone (tenk 1-4KHz)? Audeze sine LCD-hodetelefoner dipper veldig der mens for eksempel Shure 1540 hadde veldig mye energi i det området fra den (korte) lytteseansen jeg hadde med dem. Jeg har ikke hørt HE-400 så kan ikke si noe om dem.

    Dersom øvre mellomtone ikke er så viktig så kan Sennheiser HD800S eller en Audeze LCD være verdt å ta en titt på. Audeze sine moderne hodetelefoner er ca. -2dB@20hz mens HD800/800S er rundt -3dB@20hz så det mangler ikke noe på dypbassen. Jeg nevner spesifikt 800S fremfor 800 da 800 ikke lenger er å få kjøpt samt at den er relativt kvass i toppen.

    Dersom øvre mellomtone derimot er ganske viktig så er kanskje noe fra Hifiman verdt å ta en titt på selv om de fleste hifiman har en del energi i toppen (men tvilsomt mer enn 1540). Størsteparten av hifiman har også superb bass men de moderne mangler nok litt i dynamikken kontra 800S og LCD-serien.

    Det er også verdt å nevne Focal clear, selv om jeg ikke har hørt den selv. Den føyer seg fint inn i budsjettet ditt og måler også fantastisk i bassen (som er blitt backet opp av mange som har hørt dem, dessverre ikke undertegnede).
     

    Hobby

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2019
    Innlegg
    14
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Takker for utfyllende svar :)

    Øvre mellomtona kan gjerne være litt nedtona eller bakpå. Sånn du forklarer det virker 800s og LCD noe som bør være noe for meg. Har som sagt hatt LCD-2 for MANGE år siden, men det er så mange forskjellige modeller der ute så må lese meg opp litt... LCD-X, LCD2 classic, LCD2C (er dette samme som classic), LCD2 ++
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har LCD-2rev1, X og 3. De er alle variasjoner over det samme - så hvis du har likt en LCD-variant er sjansen stor for at du vil like det igjen. LCD2-C brukes vel rindt om både om Closed og Classic. Anbefaler definitivt åpen versjon med mindre du har et klart behov for lyddemping.

    En annen hodetelefon jeg liker godt er Sundara. Den har utrolig lyd for pengene.. For 20k kan du jo få TO gode hodetelefoner.. Jeg er en sånn som aldri ville valgt kun ett sett. Det er godt med variasjon.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg vurderer litt dyrere klokker da Philips er litt på kanten av det jeg er på jakt etter, hva spiller mer åpent/luftig oppover samt ikke MÅ ha en rådyr hodetelefonforsterker? Tenkte meg en makspris på rundt 5k brukt, ser det ligger Hifiman HE560 på finn, hvordan er disse?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.057
    Antall liker
    7.900
    Torget vurderinger
    12
    Selv synes jeg Denon AHD-5000 er veldig bra. Kjenner dessverre ikke 560.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Selv synes jeg Denon AHD-5000 er veldig bra. Kjenner dessverre ikke 560.
    Kan du prøve å beskrive litt hvordan du opplever lyden i de, er de runde/lyse/mørke? Bedre i toppen enn i bunn? Føler du behov for mer trøkk noe sted? Eventuelt feil/mangler med konstruksjon, putene eller lydbilde de gir? Hva er de best på, hva er de dårligst på? Eventuelt hvilke kilder/amper de fungerer bra og mindre bra på?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    560 har fantastisk bass, men er ganske tilbaketrukket i mellomtonen. En god hodetelefon, men ikke nøytral. Trenger en (ordentlig) kraftig forsterker.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    560 har fantastisk bass, men er ganske tilbaketrukket i mellomtonen. En god hodetelefon, men ikke nøytral. Trenger en (ordentlig) kraftig forsterker.
    Andre anbefalinger? Tilbaketrukket mellomtone er ikke nødvendigvis dårlig, men jeg har stereohøyttalere som løfter mellomtonen, så da blir det kanskje merkelig med slike klokker ....
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Tilbaketrukken øvre mellomtone (2-4KHz i mitt hode) er dessverre veldig vanlig i hodetelefoner. HD800, de fleste hifiman, Audeze osv. har alle typisk lite energi i dette området. Dessverre så har det seg slik at de fleste klokker ikke klarer å gjenskape den klangbalansen som HD6X0-serien til sennheiser har, som i mine øyne er den ideelle mellomtone (hvis vi snakker ren frekvensrespons).

    Dessverre har du ikke mye å velge i hvis skikkelig mellomtone er et ønske, dersom mellomtonen betyr veldig mye for deg så er HD6X0-serien definitivt verdt å ta en titt på, selv om det mangler litt i bunn der. Trenger ikke mye forsterker på den fronten heller.

    Som Trondmeg nevnte så er kanskje D5000 et godt alternativ, selv om jeg følte at også den manglet litt i øvre mellomtone kontra bass og diskant, det er riktignok en veldig moro hodetelefon å lytte til, den har bittelitt ekstra i bassen som jeg opplever at høyttalerfolket ofte liker.

    Jeg skal også være så skamløs at jeg nevner den Stax SR-X MK3 jeg har for salg for øyeblikket, der er det ingen mangel på mellomtone men jeg tror diskanten kan bli litt mye for folk, samt at den mangler en del på dynamikken (ikke at noen hodetelefon kommer til å konkurrere med høyttalere på dynamikk).
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    560 har fantastisk bass, men er ganske tilbaketrukket i mellomtonen. En god hodetelefon, men ikke nøytral. Trenger en (ordentlig) kraftig forsterker.
    Andre anbefalinger? Tilbaketrukket mellomtone er ikke nødvendigvis dårlig, men jeg har stereohøyttalere som løfter mellomtonen, så da blir det kanskje merkelig med slike klokker ....
    Ananda har veldig fin mellomtone, synes jeg. Har kun hørt Arya kjapt, men den er jo en variant over HE1000mk2, så med en god amp match er det nok et supert valg.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tilbaketrukken øvre mellomtone (2-4KHz i mitt hode) er dessverre veldig vanlig i hodetelefoner. HD800, de fleste hifiman, Audeze osv. har alle typisk lite energi i dette området. Dessverre så har det seg slik at de fleste klokker ikke klarer å gjenskape den klangbalansen som HD6X0-serien til sennheiser har, som i mine øyne er den ideelle mellomtone (hvis vi snakker ren frekvensrespons).

    Dessverre har du ikke mye å velge i hvis skikkelig mellomtone er et ønske, dersom mellomtonen betyr veldig mye for deg så er HD6X0-serien definitivt verdt å ta en titt på, selv om det mangler litt i bunn der. Trenger ikke mye forsterker på den fronten heller.

    Som Trondmeg nevnte så er kanskje D5000 et godt alternativ, selv om jeg følte at også den manglet litt i øvre mellomtone kontra bass og diskant, det er riktignok en veldig moro hodetelefon å lytte til, den har bittelitt ekstra i bassen som jeg opplever at høyttalerfolket ofte liker.

    Jeg skal også være så skamløs at jeg nevner den Stax SR-X MK3 jeg har for salg for øyeblikket, der er det ingen mangel på mellomtone men jeg tror diskanten kan bli litt mye for folk, samt at den mangler en del på dynamikken (ikke at noen hodetelefon kommer til å konkurrere med høyttalere på dynamikk).
    Spennende det du skriver her, har sett litt på han "Z-reviews", der han stadig kommer tilbake til Sennheiser HD660S, så han brukte de på en Aune X7S, vil en slik kombo fungere OK? Høres spennende ut i alle fall.
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Med all respekt for arbeidet Z-reviews gjør så er han potensielt en av de verste kildene dersom du leter etter god lyd, han er flink til å poengtere kvalitetsfeil og kjipe småting (stive kabler, harde øreputer osv.) men meningene hans om lyd har ingen form for sammenheng. Han elsker enkelte ting og hater deretter noe annet som har lignende klangbalanse osv. Han er eller ikke veldig flink til å forklare hvorfor han ikke liker noe.

    Folk jeg synes beskriver lyd i en mye bedre grad (av youtube-folket) er Resolve Reviews, Metal571, Max Settings og Aornic/Innerfidelity (Tyll) (som ikke lager reviews mer riktignok). Alle disse er langt mer konkrete med hva de hører og det de sier matcher ofte nærmere opp mot den målte frekvensresponsen til en gitt hodetelefon.

    Ang. 660S så har jeg ikke vært så heldig at jeg har fått høre den enda. Jeg foretrekker personlig 600 fremfor 650 men jeg har også jaktet litt på HD580 som var den aller første hodetelefonen i den serien, på tross av navnet.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg baserer aldri kjøp på ett review, lurte ganske enkelt på om de er nøytrale da han beskrev de som nøytrale .... samt at hans oppfatning av f.eks Fidelio X2 som jeg har nå stemmer ganske bra med hvordan jeg opplever de .... jeg har kikket på hifiman h400i og h4xx, men er usikker på de .... jeg liker z-reviews, men ja, forklaringer er ikke alltid de beste, uansett så nevner han hd660s i gjentatte videoer (som forøvrig ikke har noe med de klokkene å gjøre) så noe bra må de klare å produsere av lyd. Jeg skal undersøke litt, jeg bemerket meg at det ikke lå noen hd660s på brukten heller og det er vanligvis en god indikasjon på at folk liker de (ingen selger noe de liker) .... eller de fleste gjør ikke det
     

    Fiskekongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.11.2018
    Innlegg
    55
    Antall liker
    16
    Jeg har ett BO H9 og en Hegel Super til bruk på jobbreise. Hva er å anbefale til bruk til PC og telefon på ett hotellrom eller buss som er en god oppgradering? Tenker da på mer oppløst og nærmere å høre på ett godt HI END anlegg?. Klokkene kan gjerne ha en stram bass, god separasjon, men helst ikke alt for lys i toppen.
    Noen tips? Pris 10-15k på brukten, og helst ikke behov for mer enn en mindre forsterker/dac ALA Hegel Super.
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Har en Argon HA2 forsterker som støyer. Det er en konstant støy som ikke påvirkes av volum.
    Er det nok info til å gi dere en antydning om hva som kan være galt? Røret som er tatt kvelden? :D
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Så langt virker Sennheiser hd 660 s, hifiman sundara eller stax l300 som det som frister mest .... samt en aune x7s amp, så får jeg følge med litt på nyåret om det er noe interessant som dukker opp på brukten. Får man tak i pads til stax i Norge? Eller må de 3d-printes og kjøpe pads til andre klokker? Andre gode billige amp/dac løsninger?
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det å gå for en 6X0-serie hodetelefon er en finfin ide hvis du ikke trenger så mye bass, da de ruller av ganske kraftig der. Personlig tror jeg at jeg ville anbefalt Sundara som en allrounder mens 6X0-serien gjør det veldig godt med akustisk musikk. Give and take.

    Unngår for all del L300, det er en riktig fæl hodetelefon om jeg skal være ærlig, total mangel på bass, peak i mellomtone og veldig ujevn og slitsom diskant. På toppen av det er komforten bånn i bøtta. Et mine største feilkjøp tror jeg.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.411
    Antall liker
    12.485
    Sted
    Sørlandet
    Frekvensresponsen til Sennheiser 660s ser jo fryktelig ut på papiret. Basslett og problemer med de øverste frekvenser. Ikke mye high fidelity:

    82641A9A-E2C8-424A-9581-3FF01D6158EB.jpg


    -BB-
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg er usikker for å si det mildt .... Philips fidelio x2 er ganske dårlige de og, men de er billige i alle fall
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn