Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hadde vært kjekt å gå toe til toe med Sennheiser comboen siden Elear/Jotunheim nok har styrkene og svakhetene sine på litt andre områder enn 800 comboen.
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    nå er vell hd800 med minst bass,i prisklassen.så de vill aldri konkurere med høytalere.
    lcdx, eleare,he6 har bra med bass.også de som er 3,4 gang så dyr har jo kjempe bass.hd800 passer best til klassisk,der er de konge.
    eleare er veldig god nedover.
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    nå er vell hd800 med minst bass,i prisklassen.så de vill aldri konkurere med høytalere.
    lcdx, eleare,he6 har bra med bass.også de som er 3,4 gang så dyr har jo kjempe bass.hd800 passer best til klassisk,der er de konge.
    eleare er veldig god nedover.
    For å ikke glemme LCD2 :)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    HD800 rett og slett knuser de nevnte på alt untagen bass. Men bassen til HD800 er så stram og flot.t Jeg har en test på Elear i Stereo+. Håper dere leser den og kommer med tilbakemeldinger. Endelig en hodetelefon med null åpenbare feil?
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    HD800 rett og slett knuser de nevnte på alt untagen bass. Men bassen til HD800 er så stram og flot.t Jeg har en test på Elear i Stereo+. Håper dere leser den og kommer med tilbakemeldinger. Endelig en hodetelefon med null åpenbare feil?
    Venter i spenning - No.7 er vel rett rundt hjørnet?
    Hva med Elear drevet (balansert) av Schiit Jotunheim?
     
    Sist redigert:

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Har ikke Sony en 70mm driver i sine dynamiske hodetelefoner? Ser det står den er den største i bruk i dag
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Godt mulig! Kanskje de skjuler seg under ring- radiator prinsippet. Og derfor reklamerer med den største (og eneste). Tusen takk for tilbakemelding! Vi forsøker å holde hodefontråden så levende som mulig.Er det noen åpenbare feil i det jeg skriver så håper jeg dere sier fra. Jeg er en entusiast til min hals! Ingen journalist men entusiast.! Da det er sagt så vet jeg hva jeg skriver om.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Sony MDR-1000X fikk jeg såvidt testet litt på Arlanda på fredag. Butikken der hadde et par stående.
    Ojoj, det var flotte greier med herlig støydemping og flott lyd (LDAC og HiRez filmulighet), samt NFC tilkobling til Sony Xperia mobilen som gikk superkjapt.

    Bruker til vanlig Denon AH-GC20 og har til tider store problemer med å få koblet de sammen med Xperia'en (men når det er tilkoblet så er det stabilt og fin lyd).

    Noen her som har MDR-1000X og som kan bekrefte at testene der ute og mine (korte) inntrykk er til å stole på?
     
    Sist redigert:

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Noen som har inntrykk av Questyle Cma600i?

    qu_cma600i_front_angle_2500_24895963000_o.jpg


    Skal benyttes i lag med Sennbeiser HD800S. Fikk ikke lyttet til HDVD 800 da da de ikke hadde koblet denne opp. Questyle ble anbefalt fremfor HDVD 800 og 13k kontra 19k er en del.

    Selv synes jeg at komboen leverte en klarhet jeg aldri har hørt i hodetelefoner før. HD800S leverer vel ikke mengder av bass, men nok trykk er det. Skal benyttes mest til progressiv musikk ala Steven Wilson, Spock's Beard, Gazpacho og lignende.
     

    DigitalAnalog

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    30.07.2016
    Innlegg
    8
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Noen som har inntrykk av Questyle Cma600i?

    Vis vedlegget 409450

    Skal benyttes i lag med Sennbeiser HD800S. Fikk ikke lyttet til HDVD 800 da da de ikke hadde koblet denne opp. Questyle ble anbefalt fremfor HDVD 800 og 13k kontra 19k er en del.

    Selv synes jeg at komboen leverte en klarhet jeg aldri har hørt i hodetelefoner før. HD800S leverer vel ikke mengder av bass, men nok trykk er det. Skal benyttes mest til progressiv musikk ala Steven Wilson, Spock's Beard, Gazpacho og lignende.
    Hei Geir! Hyggelig at du likte den. Vi syns CMA600i gir masse for pengene og den er en klar anbefaling :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har inntrykk av Questyle Cma600i?

    Vis vedlegget 409450

    Skal benyttes i lag med Sennbeiser HD800S. Fikk ikke lyttet til HDVD 800 da da de ikke hadde koblet denne opp. Questyle ble anbefalt fremfor HDVD 800 og 13k kontra 19k er en del.

    Selv synes jeg at komboen leverte en klarhet jeg aldri har hørt i hodetelefoner før. HD800S leverer vel ikke mengder av bass, men nok trykk er det. Skal benyttes mest til progressiv musikk ala Steven Wilson, Spock's Beard, Gazpacho og lignende.
    Har CMA800R og de ter den beste transistorforterkeren jeg har hørt med HD800
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Grei test av Elear i siste Stereo+.
    Dog skjemmet av litt faktafeil og klipp og lim av selvfølgeligheter hentet fra andre kilder, slik jeg oppfatter det.
    Er helt enig i tilbaketrukket diskant/scene (uten EQ), men det gjør også at lyd ikke skriker inn i øret ditt på høyere volum og skaper lyttetretthet, bla.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Grei test av Elear i siste Stereo+.
    Dog skjemmet av litt faktafeil og klipp og lim av selvfølgeligheter hentet fra andre kilder, slik jeg oppfatter det.
    Er helt enig i tilbaketrukket diskant/scene (uten EQ), men det gjør også at lyd ikke skriker inn i øret ditt på høyere volum og skaper lyttetretthet, bla.
    Faktafeil? Godt mulig, det kan man aldri sikre seg mot. Om du mener at jeg og for eks Tyll ikke finner klare feil med denne hodetelefonen er det absolutt ikke klipp og lim. Det er slik at man skal slite med å finne helt klare mangler med Elear. Hva fakta om Elear angår så snakket jeg med sjefs utvikleren hos focal i London. Jeg deltok også på en konferanse der han snakket om Elear og utopia. Det er ikke så ofte jeg er enig med Tyll da han har en hang til mørkere lyd enn meg. At jeg bruker andre kilder for opplysninger er åpenbart om jeg ikke finner info på andre måter. Vi leser tester og finner info hos mange kilder og det skal godt gjøres å ikke bli noe farget. Men karakteren og mine tanker rundt elear er gjort etter timevis med lytting. Hadde jeg ikke likt dem så hadde jeg aldri gitt dem anbefalt.

    Hva lyttetretthet angår så mener jeg å ha nevnt det i testen. Og jeg mener disse hodetelefonene har mye mer til felles med HD600/650 enn stax sr-009, HD800, beyer t1 osv.

    De selger dem på Soundgarden Stavanger og de har et sett på demo.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Grei test av Elear i siste Stereo+.
    Dog skjemmet av litt faktafeil og klipp og lim av selvfølgeligheter hentet fra andre kilder, slik jeg oppfatter det.
    Er helt enig i tilbaketrukket diskant/scene (uten EQ), men det gjør også at lyd ikke skriker inn i øret ditt på høyere volum og skaper lyttetretthet, bla.
    Faktafeil? Godt mulig, det kan man aldri sikre seg mot. Om du mener at jeg og for eks Tyll ikke finner klare feil med denne hodetelefonen er det absolutt ikke klipp og lim. Det er slik at man skal slite med å finne helt klare mangler med Elear. Hva fakta om Elear angår så snakket jeg med sjefs utvikleren hos focal i London. Jeg deltok også på en konferanse der han snakket om Elear og utopia. Det er ikke så ofte jeg er enig med Tyll da han har en hang til mørkere lyd enn meg. At jeg bruker andre kilder for opplysninger er åpenbart om jeg ikke finner info på andre måter. Vi leser tester og finner info hos mange kilder og det skal godt gjøres å ikke bli noe farget. Men karakteren og mine tanker rundt elear er gjort etter timevis med lytting. Hadde jeg ikke likt dem så hadde jeg aldri gitt dem anbefalt.

    Hva lyttetretthet angår så mener jeg å ha nevnt det i testen. Og jeg mener disse hodetelefonene har mye mer til felles med HD600/650 enn stax sr-009, HD800, beyer t1 osv.

    De selger dem på Soundgarden Stavanger og de har et sett på demo.
    Fint det, Erlendb.
    Når det gjelder faktafeil, så tenkte jeg først og fremst på at du (og andre) opplyser om feil impedans. Riktig verdi er 80 Ohm, noe som spiller inn (spesielt) ved portabelt bruk.

    For ordensskyld så har jeg Elear, drevet med Jotunheim og Mojo, så jeg er selvsagt ikke negativ til disse høretelefonene :eek:
    Det var Tyll sin panegyriske og fargerike omtale som gjorde at sparegrisen min måtte ikle seg fullt kamuflasjeantrekk, uten at det hjalp særlig.
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Skal få rettet opp i den feilen om jeg kan. Den høye følsomheten gjorde meg ikke mistenksom på portabelt utstyr heller. Leser mye godt om Jotunheimen. Hadde en drøss med schiit produkter her for noen måneder siden. Kan ikke si annet enn at de generelt er fantastisk gode! Ikke minst til prisen.
     
    Sist redigert:

    kefcam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.10.2006
    Innlegg
    71
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg fått noen timer med Jotunheim m/ dac og LCD 2.
    I iveren etter å få lyd startet jeg med en 3 meter lang USB som fulgte med printeren min. Det skulle jeg ikke gjort. Det var lite av alt, og jeg måtte ha volumet på klokken 14 for å få nok lyd i high gain. Jeg var da oppriktig bekymret for at jeg hadde enten fått en defekt Jotunheim eller en svært dårlig match mellom LCD 2 og Jotunheim.
    I går gikk jeg til innkjøp av en relativt billig og kort USB kabel fra Audioquest. Det fikset heldigvis biffen. Nå har jeg mer enn nok lyd klokken 11 og bass, perspektiv og ikke minst fravær av støy var slik jeg mener det bør være i slike produkter.
    jeg gikk fra hifiman 400 og Fiio e17, og kan lett høre at joten og LCD spiller i en helt annen divisjon.
    svært nøgd til nå!

    Mvh
    Kenneth
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Ååååh, nå bare så det er sagt. HD 700 har en impedanse på 150 Ohm og de drives helt utmerket på de få mobiltelefonene jeg har prøvd. Jeg sier ikke at det er det beste som er å få, men impedanse er ikke alt!

    Sånn forøvrig, Fostex TH-X00 begynner å bli innspilt snart tror jeg. Eller så har ørene mine tilvent seg lydsignaturen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Da har jeg fått noen timer med Jotunheim m/ dac og LCD 2.
    I iveren etter å få lyd startet jeg med en 3 meter lang USB som fulgte med printeren min. Det skulle jeg ikke gjort. Det var lite av alt, og jeg måtte ha volumet på klokken 14 for å få nok lyd i high gain. Jeg var da oppriktig bekymret for at jeg hadde enten fått en defekt Jotunheim eller en svært dårlig match mellom LCD 2 og Jotunheim.
    I går gikk jeg til innkjøp av en relativt billig og kort USB kabel fra Audioquest. Det fikset heldigvis biffen. Nå har jeg mer enn nok lyd klokken 11 og bass, perspektiv og ikke minst fravær av støy var slik jeg mener det bør være i slike produkter.
    jeg gikk fra hifiman 400 og Fiio e17, og kan lett høre at joten og LCD spiller i en helt annen divisjon.
    svært nøgd til nå!

    Mvh
    Kenneth
    Har du satt gain switchen på Jotunheim til 'Hi' posisjon?
    Jeg kjører balansert, så jeg har pulver i bøtter og spann.
     

    kefcam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.10.2006
    Innlegg
    71
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg fått noen timer med Jotunheim m/ dac og LCD 2.
    I iveren etter å få lyd startet jeg med en 3 meter lang USB som fulgte med printeren min. Det skulle jeg ikke gjort. Det var lite av alt, og jeg måtte ha volumet på klokken 14 for å få nok lyd i high gain. Jeg var da oppriktig bekymret for at jeg hadde enten fått en defekt Jotunheim eller en svært dårlig match mellom LCD 2 og Jotunheim.
    I går gikk jeg til innkjøp av en relativt billig og kort USB kabel fra Audioquest. Det fikset heldigvis biffen. Nå har jeg mer enn nok lyd klokken 11 og bass, perspektiv og ikke minst fravær av støy var slik jeg mener det bør være i slike produkter.
    jeg gikk fra hifiman 400 og Fiio e17, og kan lett høre at joten og LCD spiller i en helt annen divisjon.
    svært nøgd til nå!

    Mvh
    Kenneth
    Har du satt gain switchen på Jotunheim til 'Hi' posisjon?
    Jeg kjører balansert, så jeg har pulver i bøtter og spann.
    Hei
    Etter å ha byttet ut USB kabelen har jeg også i bøtter og spann. Den gamle var enten for lang, siden dacen i Jotunheim får strøm via USB kabelen eller defekt. Beklager hvis ikke det kom god frem i innlegget mitt.
    En svært fornøyd Jotunheim eier her altså:)
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Faktafeil? Godt mulig, det kan man aldri sikre seg mot. Om du mener at jeg og for eks Tyll ikke finner klare feil med denne hodetelefonen er det absolutt ikke klipp og lim. Det er slik at man skal slite med å finne helt klare mangler med Elear. Hva fakta om Elear angår så snakket jeg med sjefs utvikleren hos focal i London. Jeg deltok også på en konferanse der han snakket om Elear og utopia. Det er ikke så ofte jeg er enig med Tyll da han har en hang til mørkere lyd enn meg. At jeg bruker andre kilder for opplysninger er åpenbart om jeg ikke finner info på andre måter. Vi leser tester og finner info hos mange kilder og det skal godt gjøres å ikke bli noe farget. Men karakteren og mine tanker rundt elear er gjort etter timevis med lytting. Hadde jeg ikke likt dem så hadde jeg aldri gitt dem anbefalt.

    Hva lyttetretthet angår så mener jeg å ha nevnt det i testen. Og jeg mener disse hodetelefonene har mye mer til felles med HD600/650 enn stax sr-009, HD800, beyer t1 osv.

    De selger dem på Soundgarden Stavanger og de har et sett på demo.
    Bortset fra en enkelt faktafeil ser det bestemt ut til, at du har gjort en bra jobb mht. research. Det er slik det er og skal være.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Fin artikkel Erlend. Kan feires med en flaske Calvados.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Herlig å se at det fortsatt er liv her.

    Selv så sitter jeg fortsatt med HE-500 og Audeze LCD-2, LCD-X og LCD-XC. Benytter LCD-X mest (ennå).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva lyttetretthet angår så mener jeg å ha nevnt det i testen. Og jeg mener disse hodetelefonene har mye mer til felles med HD600/650 enn stax sr-009, HD800, beyer t1 osv.
    Jeg lyttet litt til de i Horten. Ikke lenge, men lenge nok til å være enig i dette. Elear deler mye også mye av karakteristikken og lydsignaturen til mine Oppo PM-1
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    NOTE: OS 10.12 Sierra......Fostex kladden har slutta og virke :mad:

    Skjermbilde 2016-11-15 kl. 21.11.53.jpg
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Philips Fidelio X2 til 995,- hos Lefdal på onsdag. Jeg ble aldri komfortabel med dem, men mistenker at muligens andre liker disse godt? (Bassboost med skikkelig sting i diskant)
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Det er jo en knallpris for de. Kommer Philips med noe nytt siden de var så billige?
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Philips Fidelio X2 til 995,- hos Lefdal på onsdag. Jeg ble aldri komfortabel med dem, men mistenker at muligens andre liker disse godt? (Bassboost med skikkelig sting i diskant)
    Gjelder det alle forretninger? Hvor ser man dette tilbudet?
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Philips Fidelio X2 til 995,- hos Lefdal på onsdag. Jeg ble aldri komfortabel med dem, men mistenker at muligens andre liker disse godt? (Bassboost med skikkelig sting i diskant)
    Gjelder det alle forretninger? Hvor ser man dette tilbudet?
    Kommer fra Lefdal Alna nå. Her var prisen 1990.
    Trur den prisen dreier seg om black friday tilbudet som lefdal har hele uka før, er vel et begrenset antall også..! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn