Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Skuffer er det eneste som gjelder for hodetelefoner. Mer beskyttet, mindre støv, bedre for puter etc etc.
    Er vel mye sant i det du sier, med mindre du har "støv frakk" - noe Erlend fikk med på mitt sett. Har dog mye av mine egne pakket ned i dertil esker og tas fram når lysten er der. Dog skal det nevnes at mine HD580 Jubilee har svamp og "hodeputer" som har "dæva" ila av årene selv med den oppbevaringen du nevner, så svamp osv morkner på en eller annen måte som gjør at i alle fall Jubilee klokkene brukes på jobb som ett "av og til" oppsett.

    Happy listening.
    N
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    IMG_0006.jpg

    DSC_0305.jpg

    Litt bedre og mindre rotete bilde.(uten hd700 som liker seg best i eska si.) Synes ¨knaggen¨ passer godt med HD800 jeg. Om noen forventer fotografkvalitet så er det good old iphone og null peil på foto.Siste bildet tatt av ett speilreflekskamera som egentlig er ALT for ava for meg. Må skaffe meg noen skikkelige stands i fremtiden ja. Men de koster jo en halv HD600 pr stk. Finnes sikkert flere løsninger der ute.
     
    Sist redigert:

    Nas

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    2
    Liten edit:

    Hallo,

    jeg har prøvd meg litt frem i hodetelefon verdenen det siste året. Begynte med audio technica ath m50, garage 1217 sin project ember med abrahamsen II som konvertør. Var fornøyd med setupet men jeg følte på at det ble lett veldig slitsomt å høre på i lengden, prøvde med å oppgradere rør fra original til amperex bugle boy, førte til kjappere tretthet, men en mer oppløst lyd. For å få et bedre lyd bilde falt valget på sennheiser hd700, da jeg har god erfaring med billigere hodetelefoner fra dem og iems. Denne endringen førte til en lysere lyd med større klarhet. Men den lytte trettheten var fremdeles den samme, kan være at det er mine ører som det er noe galt med, ikke vet jeg. Jeg holdt ut med denne kombinasjonen i et par måneder, deretter var det tid for å gjøre noen endringer.

    Første valget var å skifte hodetelefoner, det ble en endring i lyd signatur og over til Audeze LCD2. Lyden ble noe fetere i tonen. Etter å ha lest mye frem og tilbake, gikk jeg til innkjøp av en violectric v200. Denne ga betraktelig mindre tretthet, noe mindre oppløst enn project emberen. Dette er det verdt, når bruken strekkes over et godt antall timer i strekk (5+). Det var bare en komponenten som ikke var blitt byttet, og det var dacen(abrahamsen dacII). Testet derfor en electrocompaniet ecd-2, det ga en endring i lydbildet til noe litt mer avslappet og en riktigere fordeling av hvor lydene skal ligge i dybde(vanskelig å forklare.). Føler at abrahamsen dacen prøver seg på høy oppløst hifi-lyd(som er veldig oppløst), som for min del skaper en veldig slitsom diskant. Dacene har blitt brukt med USB interface på w8, med spotify og foobar200 som kilde. Eneste som irriterer meg med ECD-2en er at den har en høyfrekvent lyd som kommer ut av boksen, kan være at det kun er denne som er slik?

    Elektrocompaniet sin ECD-2 er kun på lån, lurer derfor på om dere har noen forslag til dac for mitt nåværende oppsett?

    Har vært innom tanken på Linnenberg Vivace, lite informasjon og stiv pris gjør meg usikker.

    Audeze LCD2 + Violectric V200.
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Har du hørt Hegel HD25? Og om Abrahamsen er problemet her, har du hørt HD700 med en annen dac ?
     

    Nas

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke testet HD700 med annen dac enn Abrahamsen, har ikke de hodetelefonene lengre. Har ikke hatt anledning til å teste en HD25, ser ut til at electrocompaniet sin DAC er en bedre match enn Abrahamsen i det oppsettet jeg har nå. Er det noe spesiell karakteristikk til Hegel HD25 som får deg til å foreslå den?
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Jeg bruker Violectric sin egen DAC-V800 å blir forsåvidt ikke plaget av lytte tretthet. Jeg har også V200 og LCD2. Eneste "poblemet" jeg har med det oppsettet er at en trenger nakkestøtte, 580gram med hodefon er bøst over lang tid!
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe annet enn at jeg har prøvd HD25 en rekke ganger med strålende resultat. Og det på hodetelefoner som kan være diskantkanoner for mange. Jeg blir lyttetrett av alle hodetelefonene mine etter 5+ timer om jeg ikke kjører ett meget moderat volum. Kan ikke si at jeg har fått til å kjøre magnumøkter med 5+ timer sammenhengende på en stund. Men etter så lang tid er jeg sliten uansett.. Jeg vet om folk som bruker høreapparat som ikke klarer så lang tid uten tretthet.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kan ikke ha Audeze på hodet mer enn 1 time før det blir ubehagelig i hodebunnen. Det ser jeg på som positivt da man bør være varsom med lyd. Nå hører jeg også på meget høyt volum, visst ikke får jeg ikke fram trøkket Audeze kan gi.

    5+ timer høres meget mye ut. Det er klart man blir trett da
     

    Nas

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    2
    Flytter på bøylen og hodet, løser det seg relativt fort. Lytte volumet mitt er nok relativt lavt, men kjenner bassen kommer frem bedre på det dobbelte, så noen ganger blir det også høyt :) Får følge litt med på torget mtp. en Hegel HD25 ^^
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vil - ligesom andre ovenfor - si at 5+ timer i seg selv er årsaken til lyttetrettheten. Ørene er ikke designet til å høre på musikk så lang tid, tror jeg. :rolleyes:
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har selv erfart at DAC kan være alfa og omega mtp lyttetretthet. Men det et jo litt individuelt hva man blir trett av. Violectric V800 er en god og nøytral DAC som samtidig er litt tilbakelent, og bør kunne anbefales. HD25 er veldig bra også.

    Ellers må jeg innrømme at jeg aldri hatt hørt på hodetelefoner 5 timer i strekk.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Har nå hatt LCD-3F ett par uker og må virkelig si det er noen fantastiske hodetelefoner.
    Som man kan lese rundt forbi har dem ikke like mye omph i bassen som LCD-X, men syntes dem har mer punch enn LCD-2rev2,3 som jeg hadde. Det ganske mulig at LCD-2F har lignende punch som LCD-3F selvfølgelig. LCD-X har også litt mer luftig lyd, hører pusten til vokalisten litt bedre.
    Men det spiller ingen rolle, fordi LCD-3F tar deg med på en reise inn i musikken!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Sitter å hører på Vonde Visu med Bjella via en 30 år gammel CD-spiller, Philips CD-304 mk II (umod) direkte inn i Bryston BHA-1 og Sennheiser HD-650. Jeg tar av meg støvet og innrømmer glatt at Sennheiser kan spille uten Sennheiser's typiske "Sintetico"-diskant. Det er første gang jeg opplever og dette spiller virkelig bra til en moderat pris. Den eneste relativt kostbare komponenten i dette oppsettet er Bryston. Og så er det litt deilig å kjenne på det å ta feil en gang i blant ;). Tør ikke tenke på hvordan dette kan låte med Denon AH-D5000. Men jeg må si at Sennheiseren vokser med oppgaven og trenger en skikkelig forsterker.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har lest flere ganger at nettopp HD650 er en av de hodetelefonene som skalerer spesielt bra når den blir drevet balansert.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Da må jeg vel prøve den bslansert også da. Trenger kabel....
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Jeg har lest flere ganger at nettopp HD650 er en av de hodetelefonene som skalerer spesielt bra når den blir drevet balansert.
    Jaja... man skal ikke tro alt man leser på nett...

    Alt drivern (elementet) i hodetelefonen "vet" er spenningsdifferanse over terminalene. Om det er f.eks. - 100mV til 100mV eller 0V til 200 mV, spiller ingen rolle for driveren. Driveren merker bare differansen som er 200mV.
    Hvis noen mener dette utgjør noen forskjell, forklar gjerne hvordan. Og "søk" snarest om Nobelprisen i fysikk da det er oppdaget et nytt fenomen som ikke er forklart av vitenskapen.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lest flere ganger at nettopp HD650 er en av de hodetelefonene som skalerer spesielt bra når den blir drevet balansert.
    Dette avhenger vel mest av forsterkerens indre konstruksjon - noen forsterkere har stor forskjell på den balanserte og ubalanserte utgangen, mens andre ikke. Ekte balanserte forsterkere vil ofte yte vesentlig bedre på den balanserte utgangen, og da vil HD650 (som er en hodetelefon som skalerer bra) låte bedre. Så grovt sett har du jo rett i det, egentlig :)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Haha er dette det nye å krangle på? Balansert vs ubalansert. Er en kjent sak at man fjerner støy ved balanserte koblinger. De fleste som har balanserte systemer har hørt forskjell i lyd kontra ubalansert. Handler mer om å fjerne uønsket støy enn hva driverene får av strøm. Og så hiver jeg meg på det Ardilla skriver.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Hvem kranger?!? Er det ikke mulig å føre en saklig diskusjon i dette forumet?
    Kom gjerne med (vitenskaplige) bevis for det du mener er riktig.

    Det er en kjent sak at i de fleste tilfeller vil en "single ended" konstrukson til en gitt pris, låte bedre enn enn balansert til samme pris.
    100% flere komponenter i signalveien er aldri bedre for lyden og kun balanserte konstruksjoner der "motsvarende" komponent er matchet vil kunne ha bedre S/N forhold og lavere forvrengning. Støy er skjelden eller aldri et problem ved komponenter til hjemmebruk, med mindre du har lange signalkabeltrekk (typisk > 10 m) eller bor rett ved "norsk sluttstrøm".
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ingen krangel. Det var en dum måte å si diskusjon på. Støy er ofte ett problem når TVer- dacer, blue ray-spillere stackes i hyller. AAsgard peip til den fikk skikkelig kabel. Jeg hadde for mye komponenter samlet. Resten av systemet fikk egen kurs og en renser for sikkerhets skyld. Du snakker som meg når jeg nettop var ferdig på NISS. Flere firmaer ansatte ikke slike knowitalls. Det er en kjent sak at i HIFI-verden er ikke alt svart eller hvitt. Mitt råd er å få hele signalveien balansert om det lar seg gjøre. Hodetelefonene kommer ikke alltid med en kurrant kabel heller. En meget aktiv hodetelefonist som brukte å henge her la seg lagom til for hogg, da han sa at kabler har noe å si. På skolen lærte jeg at det var kun lederene og diameter på dem samt lengden som har noe å si. I Hifi verden kan jeg definitivt si at det ikke er slik. Når kona lodda stage boxer med 20 kanaler brukte hun en dag, fordi det er skikkelig mye arbeid og fordi alt skal strømpes. Slik unngår man støy i live sammenheng. At folk kan få en AHA-opplevelse ved å kjøre balansert er for meg ikke akkurat en overraskelse.

    Jeg begynnte min he'd-fi karriere med med alle tabbene man kan gjøre. Fordi det ikke ligner proff-verden i det hele tatt. Alt er så mye mer skjørt og detaljfokusert. Mens man lodder pro-kabel av loddetinn fra biltema og bruker kabel på rull fra den billigste, samt neutrik plugger. Forøvrig de samme pluggene jeg ser en del highend kabler bruker. Så er det en grunn til at DJs bruker ortofon s når det skal lagres og høres på nytt. Og på nytt høres det...De fleste audiofile har en playlist de går igjennom hver gang en ny komponent er kjøpt. Dette er kritisk lytting og da har faktisk kabel litt å si. Om det er placebo er vanskelig å tro. Rettere sagt.. jeg vet det ikke er placebo!. Faktisk så foretrakk jeg vanlig jack på Taurus til jeg fant ut at den faktisk var defekt. Når jeg fikk en flonkandes ny Taurus hørte jeg alt for the win å kjøre balansert, og det tilbake til hva Ardilla skrev. ALt for mange bruker elendige kabler, de trenger ikke å være dyre..Kjør på

    Edit: Jeg sier ikke at man skal kjøre på med de dyreste snakeoil kablene. Audioquest og lignende er suupert for de fleste anlegg. Men bruker man en mill på anlegg så ser jeg egentlig ikke problem i galskapen.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Enig med Bart at vi hverken krangler, eller at balansert er bedre per se. Er jo ingen fasitsvar på dette - mye av det ypperste i forsterkeri er ubalansert.

    Folk som er er generelt begeistret for balansert drift sammenligner gjerne balansert vs ubalansert utgang fra samme forsterker - da vil gjerne den balanserte komme bedre ut. Jeg har hørt forsterkere med balansert hodetelefonutgang som låter klart bedre med balansert enn ubalansert, og andre der det er liten eller ingen forskjell.

    Kostnaden av å doble komponentene kommer ikke alltid inn i debatten - Det blir jo samme debatten som "dual mono" eller dobbelt så dyr stereo på mange måter. Eller biamping - haha - det slipper vi i hvertfall å krangle om i hodetelefonverdenen :rolleyes:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kommer til å prøve mine HD650 balansert vs ubal da jeg har begge deler i samme forsterker.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Er det noen som har hørt disse?
    Definitive Technology Symphony 1 Hodetelefoner - Hodetelefoner

    Jeg liker generelt Definitive Technology sine produkter, og har god tro på at disse kan være knall.
    Har lest noen anmeldelser hvor de får veldig bra score, men er det noen som har first-hand erfaring med de?

    Edit: Er det eventuelt noen andre hodetelefoner i samme prisklasse jeg bør sjekke ut? :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Eller biamping - haha - det slipper vi i hvertfall å krangle om i hodetelefonverdenen :rolleyes:
    Si ikke det.
    Jeg hadde en gang i tiden et sett htlf fra Vivanco (mod 8300) som var to-veis - ja separat driver for diskant. På de kunne jo, i sin ytterste konsekvens, bi-amping vært et tema;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Hei,

    Er det noen som har hørt disse?
    Definitive Technology Symphony 1 Hodetelefoner - Hodetelefoner

    Jeg liker generelt Definitive Technology sine produkter, og har god tro på at disse kan være knall.
    Har lest noen anmeldelser hvor de får veldig bra score, men er det noen som har first-hand erfaring med de?

    Edit: Er det eventuelt noen andre hodetelefoner i samme prisklasse jeg bør sjekke ut? :)
    Jeg har kjøpt disse. Lytterinntrykk kommer muligens etterhvert. Er det trådløse med NC du er ute etter?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Eller biamping - haha - det slipper vi i hvertfall å krangle om i hodetelefonverdenen :rolleyes:
    Si ikke det.
    Jeg hadde en gang i tiden et sett htlf fra Vivanco (mod 8300) som var to-veis - ja separat driver for diskant. På de kunne jo, i sin ytterste konsekvens, bi-amping vært et tema;)
    IEM er vanlig med flere drivere for hvert sitt frekvensområde. Siden signalstyrken er lav er det lite snakk om aktiv deling og/eller bi-amp.

    Ser at balansert blir dratt fram som "bra" siden det benyttes i proff. sammenheng. I proff. sammenheng brukes balansert kabling utelukkende for å unngå støyproblemer. Er ikke vanlig med hel-balansert forsterkeri i proff. verdenen (inngangstrinn og utgangsstrinn er balanserte slik at balanserte signaler kan mottas og formidles til neste komponent i kjeden).

    Jeg står fortsatt for at en "singel-ended" konstruksjon ofte er bedre enn balanserte konstruksjoner (til samme pris).
    Hvis man har problemer med støy blir saken en annen. Å gå opp i pris for å få en bra balansert konstruksjon kan da bli eneste alternativ. Personlig har jeg aldri opplevd problemer med støy fra elektriske komponenter eller elektrisk anlegg.
     
    Sist redigert:

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Er det noen som har hørt disse?
    Definitive Technology Symphony 1 Hodetelefoner - Hodetelefoner

    Jeg liker generelt Definitive Technology sine produkter, og har god tro på at disse kan være knall.
    Har lest noen anmeldelser hvor de får veldig bra score, men er det noen som har first-hand erfaring med de?

    Edit: Er det eventuelt noen andre hodetelefoner i samme prisklasse jeg bør sjekke ut? :)
    Jeg har kjøpt disse. Lytterinntrykk kommer muligens etterhvert. Er det trådløse med NC du er ute etter?
    Hei,

    NC er ikke så viktig.
    Regner med de isolerer ganske greit når de dekker ørene, men mulig jeg tar feil?

    Trådløse er greit at de er så slipper jeg kabelen.

    Takk for svar ??????
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Eller biamping - haha - det slipper vi i hvertfall å krangle om i hodetelefonverdenen :rolleyes:
    Si ikke det.
    Jeg hadde en gang i tiden et sett htlf fra Vivanco (mod 8300) som var to-veis - ja separat driver for diskant. På de kunne jo, i sin ytterste konsekvens, bi-amping vært et tema;)
    IEM er vanlig med flere drivere for hvert sitt frekvensområde. Siden signalstyrken er lav er det lite snakk om aktiv deling og/eller bi-amp.

    Ser at balansert blir dratt fram som "bra" siden det benyttes i proff. sammenheng. I proff. sammenheng brukes balansert kabling utelukkende for å unngå støyproblemer. Er ikke vanlig med hel-balansert forsterkeri i proff. verdenen (inngangstrinn og utgangsstrinn er balanserte slik at balanserte signaler kan mottas og formidles til neste komponent i kjeden).

    Jeg står fortsatt for at en "singel-ended" konstruksjon ofte er bedre enn balanserte konstruksjoner (til samme pris).
    Hvis man har problemer med støy blir saken en annen. Å gå opp i pris for å få en bra balansert konstruksjon kan da bli eneste alternativ. Personlig har jeg aldri opplevd problemer med støy fra elektriske komponenter eller elektrisk anlegg.
    AKG 340 hadde jo en toveisløsning med elektrostat-diskant, erindrer jeg nå :)

    Prinsipielt enig med deg der, Bart - "til samme pris" er ofte et element man glemmer i diskursen.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    akg340_2.jpg

    Tøft utseende også.Leser at de fleste gikk for bass heavy versjonen
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    På HeadRoom (Headphones: Full-Size, In-Ear, Wireless, Noise Cancelling, Bluetooth) sin hjemmeside er det en beskrivelse av hvordan balansert drift av hodetelefoner fungerer. Det er ikke det samme som balansert forsterkerkonstruksjon.

    Det en balansert forsterker gir billigere enn en tilsvarende single ended konstruksjon er "hurtighet". Når man dobler komponentene dobles evnen til impulsgengivelse. Jeg er ikke ingeniør, så dette er bare hva jeg har forstått på folk som angivelig vet hva de snakker om. Noe annet er at en balansert forsterker ikke nødvendigvis alltid er bedre enn en single ended.

    Mht. HD650 er det altså flere som har opplevd at akkurat denne modellen responderer spesielt bra på balansert drift. Her snakker vi forskjellen mellom bal. og SE fra samme forsterker. Med andre ord en "alt annet likt" situasjon. Har man en single ended forsterker må man ut og kjøpe ny. Har man en balansert er det "bare" et kabel, så da er det en annen snakk, og det er denne situasjon jeg tok utgangspunkt i, da jeg nevnte det.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    AKG 340 hadde jo en toveisløsning med elektrostat-diskant, erindrer jeg nå :)

    Prinsipielt enig med deg der, Bart - "til samme pris" er ofte et element man glemmer i diskursen.
    Ikke glem AKG K 280 Parabolic med 2 dynamiske drivere.
    Finnes også noen "gaming" hodetelefoner med mange elementer og elendig lyd... men de teller ikke i denne hifi sammenheng.

    "Til samme pris" er en forutsetning for min påstand :)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Artikkelen er teknisk korrekt men Headroom glemmer å nevne ulemper (her er noen få, fler i listen fra Stereophile);
    -balansert drift gir forsterker dobbel utgangsimpedans i forhold til tilsvarende "single-ended". Har ikke mye å si for hodetelefoner men viser hvordan artikkelen er vinklet.
    -pris.
    -reduksjon i THD er bare mulig ved bruk av matchede komponenter.

    Her er en gammel artikkel fra Stereophile som er litt mindre salgsdreiet:
    Balance: Benefit or Bluff? | Stereophile.com

    For:
    1) High electrical noise immunity to both induced signals (Radio Frequency and Electromagnetic Interference, RFI and EMI) and chassis ground-hum loops.

    2) Essentially noiseless, hands-on cable connection; with the ground made first, contact transients are suppressed.
    3) Standardized XLR connectors are mechanically self-locking; make good, gas-tight contact to a specified close tolerance; and generally have good cable strain-relief fittings.

    4) With balanced cable, the + and - signal paths are equal; ie, they have the same conductor, which improves the potential for good cable sound.

    5) Effective over very long runs—greater than 60'—and/or for very-low-level signals of very wide dynamic range, such as those from microphones.

    6) Professional and broadcast studio use implies quality by association.

    7) Safety requirements for effective chassis grounding can be easily met.

    8) Encourages good practice for low electromagnetic radiation and good immunity.

    9) For the digital interface, it provides a beneficially higher operating level.

    Against:
    1) Greater cost.

    2) Greater length and complexity of audio circuits.

    3) Often results in matching difficulties with existing normal equipment.

    4) Restricted choice of cables.

    5) Restricted choice of connector grades; the best XLR types are technologically inferior to the best, albeit costly, RCA plug types.

    6) Partial disagreement between Europe and the US over pin connections.

    7) Poorer sound?
    Tiden har tatt igjen Punkt 4 og 5 i mot listen. Er like bra utvalg og kvalitet i XLR og RCA.
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tror at alle high end forsterkere av balansert type har matchede komponenter.
    Uansett, så er det "ørene" som bestemmer hva som høres best ut, ikke spesifikasjoner og teorier.

    Snakker vi budget segmentet, da er det naturligvis mer tvilsomt med balansert konstruksjon.
    Da kan det meget vel være "salgsgass" mer enn forbedring av lyden.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Ta også med "mid fi" segmentet (opp til norsk gjennomsnitt netto månedslønn for en amp). Masseprodusert er stort sett ikke matchet men man klarer å fjerne komponenter som måler dårligere enn spec.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Ta også med "mid fi" segmentet (opp til norsk gjennomsnitt netto månedslønn for en amp). Masseprodusert er stort sett ikke matchet men man klarer å fjerne komponenter som måler dårligere enn spec.
    Prisnivået du antyder kjenner jeg meg ikke igjen i. Det er mulig det gjelder (meget) kjente merker, men ikke nødvendigvis mindre kjente merker, som kanskje heller ikke kan regnes for å drive masseproduksjon. Det finnes veldig mange entusiast-firmaer som produserer veldig bra utstyr, men som selger relativt få enheter pr. modell. Disse produsenter lever FOR bra lyd og ikke bare AV det. Danske Lars Clausen (LC Audio) er et eksempel på dette.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Prisnivået til Bart er høyt. Man får mange forskjellige ¨high end¨ hodetelefonforsterkere til en månedslønn. Headfi er heldigvis ikke så dyrt som tradisjonell HIFI, kommer også an på månedslønnen. Mid fi segmentet ? Når man bruker 40k på en headfi-rigg så får man jo noe av det beste som er å få tak i. Klart, om man satser på elektrostatisk som Sr-009 med en heftig kompatibel forsterker så blir det fort dyrt. (Rundt 75k -80k) Men en flott rigg med noen av de beste hodetelefonene som finnes er ikke så dyrt..heldigvis.
    Fin diskusjon. Konklusjonen er vel at begge løsninger funker som bare det om utstyret tillater det.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Prisnivået nevnt er en antydning, ingen fasit, og var for en forsterker, ikke headamp. Skulle vært mer presis.
    Er nok av eksempler på produsenter som hevder å levere unike produkter, til skyhøy pris, og blir avsørt som leverandører av billig elektronikk i fin innpakning.
    Minst 3 forholdsvis kjente dac/headamp leverandører faller i denne kategorien.

    Flott at det finnes produsenter som er entusiastiske på riktig måte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn