Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Herlig bilde! Jeg har åpenbart et sart hode, for jeg blir litt sliten i hodet av trykket fra mine nye Akg k242 HD. Så mitt spørsmål er følgende: Blir man fort vant til "trykket"? Vil de bli mindre stramme? Evnt. hvilke hodetelefoner sitter som en silkelue rundt hodet?
    Lyden fra hodetelefonene har jeg ikke stort å klage på, skulle det være noe, må det være at jeg savner et hakk mer "snert". :) Ha en herlig kveld folkens.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    På min nepe sitter Denon 7k også som en silkelue.

    Men det er greit å ha i bakhodet at komfort blant annet avhenger av hodestørrelse, hårmengde, hårlengde og preferanser.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hvor trykker det mest?

    Ang. snert så kan du fikse med å kjøpe fetere forstereker, men det kan bli for mye snert også...

    Herlig bilde! Jeg har åpenbart et sart hode, for jeg blir litt sliten i hodet av trykket fra mine nye Akg k242 HD. Så mitt spørsmål er følgende: Blir man fort vant til "trykket"? Vil de bli mindre stramme? Evnt. hvilke hodetelefoner sitter som en silkelue rundt hodet?
    Lyden fra hodetelefonene har jeg ikke stort å klage på, skulle det være noe, må det være at jeg savner et hakk mer "snert". :) Ha en herlig kveld folkens.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt 242HD og har nå 272HD til portabelt bruk. Presset mot kraniet vil gi seg med bruk. De oppfattes som særdeles lette og komfortable etterhvert. :)

    Hvis du er litt utålmodig kan du dra klokken fra hverandre slik at bøylen myknes opp, den ryker ikke. ;)
     

    Rein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.04.2011
    Innlegg
    65
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Jeg er bra tjukk i hue (size 62), men har ikke noe vesentlige problemer med trykk fra hørelurene. Mine Denon klokker (D2K og D7K) er klart de mest komfortable jeg har, så om dette er et problem er disse trolig en god løsning. At de spiller bra er heller ingen ulempe.
    Mine nye LCD-2 måtte imidlertid få en runde med tøying av hodebøylen før de satt som de skulle. En annen komfortraritet med LCD-2 er at de er så tette at lufttrykket innimellom kjennes på trommehinnene når de blir satt på, flyttet eller tatt av.

    -Rein
     

    Rein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.04.2011
    Innlegg
    65
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Ikke i nærheten av kvaliteten på LCD-3, de er jo silkemyke i skinnet i forhold til LCD-2.
    -Rein
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvor trykker det mest?

    Ang. snert så kan du fikse med å kjøpe fetere forstereker, men det kan bli for mye snert også...
    Min QED forsterker er sånn, kombinert med DT770 Pro blir det ordentlig fett på populærmusikk.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå var det utrolig deilig å sette seg ned å lytte til musikk! :D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jepp. Hagearbeid, strandliv og grilling på terrassen - og til slutt dessert; head-fi i godstolen i en airconditioned stue. Aahhh. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Skal ta en lytt i morgen. Nå snurrer gamle Hugger Mugger med September When - og eneste "krisen" er at det p.t. er dønn umulig å få kjøpt en NAD M51. :mad: :)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe :)

    Edit: Så veldig snasen ut den NAD DAC'en. Har du hørt den?
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Det trykker mest rett over ørene, tinningen. Ellers merker jeg hodebåndet også. Hvis jeg kan tøye en del på bøylen, skal jeg gjøre det. :) Snert ja, tror egentlig FiiO E10 er ganske habil, men det finnes selvsagt bedre der ute. Det at jeg savner et snev av det, er ikke vesentlig. Klokkene skal få spille seg inn, så får vi se hva jeg synes om noen uker. I tillegg vil nok for mye, gi kjappere lyttetretthet, så kanskje greit at det er balansert slik det er nå. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    ...NAD DAC'en. Har du hørt den?
    Nei, dessverre. Ofte er det jo slik at det nyeste som ankommer markedet er det latest AND greatest. Etter en stund, så er det ikke alltid produktene lever opp til de initielle inntrykkene. Det får man jo vite etterhvert, og nå så leter jeg litt rundt etter en DAC. M51 og Violectrics V800 er to av de på lista.

    Rega DAC + HE-500 er en særdeles god match, synes jeg. Rega DAC til LCD-3 skulle man trodd var en god match, men der er Hegels HD10 bedre - og spiller mer naturlig. Så, jeg ser da på DAC-er som ikke spiller mer nøytralt enn Rega. Det betyr ikke at jeg ikke synes noe om Rega. Tvert i mot så elsker jeg Regalyden - via andre hodetelefoner enn LCD-3.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KML

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Du får vel bare prøve en stund. Jeg har knapt vært borti mer komfy hodefoner, men vi har nok ikke det samme hodet. Vet ikke om du er uvant med hodefoner generelt? Det er jo litt tilvenning - som å bruke ryggsekk. Uanset hvor bra sekken er merker man at den er der liksom.

    Fiio E10 og 242 er en fin match. Men 242 vokser bra med ampen.. Prøv dem på en Cary SLI-80.... ;)

    Det trykker mest rett over ørene, tinningen. Ellers merker jeg hodebåndet også. Hvis jeg kan tøye en del på bøylen, skal jeg gjøre det. :) Snert ja, tror egentlig FiiO E10 er ganske habil, men det finnes selvsagt bedre der ute. Det at jeg savner et snev av det, er ikke vesentlig. Klokkene skal få spille seg inn, så får vi se hva jeg synes om noen uker. I tillegg vil nok for mye, gi kjappere lyttetretthet, så kanskje greit at det er balansert slik det er nå. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Takk for tilbakemelding Ardilla. :) Skal ha det i bakhodet, hvis oppgraderingssyken melder seg.
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Alloo godt folk.

    Kjøpte for en stund siden Trafomatic head one. Går og lurer på hvilke hodetelefoner som er en good mach til denne. Spiller det mest av musikk dog må innrøme at jeg er svak for gammel prog. Noen tips til en newbie

    mvh
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Dessverre ny selv, men vil bare gratulere med en lekker amp! :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det finnes noen inntrykk om matching av hodetelefoner på Trafomatic Experience Head One litt lenger fremme i denne tråden. Ca. mai i fjor.
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Dessverre ny selv, men vil bare gratulere med en lekker amp! :)
    Takk for det. Har ikke fått sett på den enda, dro på jobb rett etter at jeg kjøpte den på brukten.

    Har drevet og googlet endel, mase lese stoff og finne om head one og diverse hodetelefoner.
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.152
    Antall liker
    780
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    Alloo godt folk.

    Kjøpte for en stund siden Trafomatic head one. Går og lurer på hvilke hodetelefoner som er en good mach til denne. Spiller det mest av musikk dog må innrøme at jeg er svak for gammel prog. Noen tips til en newbie

    mvh


    start med audio technica w5000 eller w1000, bra utvalg av dem på ebay:)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Trafomatic Audio Experience HEAD ONE, Audio-Technica m.m.

    Trafomatic Audio Experience HEAD ONE

    Trafomatic Audio Experience HEAD ONE.jpg


    Kjøpte for en stund siden Trafomatic head one. Går og lurer på hvilke hodetelefoner som er en good mach til denne. Spiller det mest av musikk dog må innrøme at jeg er svak for gammel prog. Noen tips til en newbie
    Bruker Skylab på Head-Fi.org liker rørforsterkere og Trafomatic Audio Experience HEAD ONE. Han er ansett som en god ((test)omtale)skribent. Du kan med fordel lese det han har skrevet om Trafomatic Audio Experience HEAD ONE brukt med diverse hodetelefoner. NB: Mye av det er mest sannsynlig spredt rundt omkring i diverse tråder.

    Det fines en god del (test)omtaler av Trafomatic Audio Experience HEAD ONE.

    Audio-Technica
    start med audio technica w5000 eller w1000, bra utvalg av dem på ebay:)
    Audio-Technica ATH-W1000x.JPG

    Audio-Technica ATH-W1000X regnes som en god allrundhodetelefon og er omtalt tidligere i denne tråden og nylig i hodetelefonbildetråden. Det finnes en rekke omtaler og (test)omtaler av denne, også på internett. Se f.eks. tidligere nevnte "Audio Technica W1000x vs JVC HA-DX 1000".

    CDON.no selger Audio-Technica ATH-W1000X for kr. 5999,- med "Leveringstid: 2-5 arbeidsdager". Da gjelder norsk kjøpslov, reklamasjonsrettigheter m.m. Husk på at det kan være nødvendig å bøye bøylene for å tilpasse hodetelefonen til ditt hode.

    Jeg har derimot fått inntrykk av at Audio-Technica ATH-W5000 er en særere hodetelefon som langtfra passer alle. Du bør neppe kjøpe denne uten å ha gjort grundige lekser.

    Jeg har også inntrykk av at (de fleste av) Audio-Technicas hodetelefoner er noe (litt) for seg selv. Litt á la "Audio-Technica er Audio-Technica" som en parallell til f.eks. "stafett er stafett". purrin sa det slik:
    post #366 of 2731 11/22/11
    • purrin
    • Always plotting
    • 2,790 Posts. Joined 8/2008
    • Location: Orange County, CA
    Well I broke down and ordered it. I have to admit that I secretly like a lot of the Audio Technica's despite how wierd they sound. They know how to do wierd right, or at least better than Grado.
    Audio-Technicas vingesystem er også annerledes enn det meste annet innen hodetelefoner. Noen elsker det, andre har større problemer med å bli venner med det.

    Andre hodetelefoner
    Hvis du ikke allerede har forstått det: Du bør også vurdere andre hodetelefoner enn Audio-Technica.

    Det kan også være lurt å tenke gjennom åpen vs. lukket hodetelefon, dine krav til isolasjon mot omgivelsesstøy og lydlekkasje fra hodetelefonen.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    AKG K 242 HD: Mangelfull komfort og "snert"

    AKG K 242 HD.jpg

    AKG K 242 HD

    Herlig bilde! Jeg har åpenbart et sart hode, for jeg blir litt sliten i hodet av trykket fra mine nye Akg k242 HD. Så mitt spørsmål er følgende: Blir man fort vant til "trykket"? Vil de bli mindre stramme? Evnt. hvilke hodetelefoner sitter som en silkelue rundt hodet?
    Lyden fra hodetelefonene har jeg ikke stort å klage på, skulle det være noe, må det være at jeg savner et hakk mer "snert". :) Ha en herlig kveld folkens.
    Det trykker mest rett over ørene, tinningen. Ellers merker jeg hodebåndet også. Hvis jeg kan tøye en del på bøylen, skal jeg gjøre det. :) Snert ja, tror egentlig FiiO E10 er ganske habil, men det finnes selvsagt bedre der ute. Det at jeg savner et snev av det, er ikke vesentlig. Klokkene skal få spille seg inn, så får vi se hva jeg synes om noen uker. I tillegg vil nok for mye, gi kjappere lyttetretthet, så kanskje greit at det er balansert slik det er nå. :)
    Komfort
    Jeg har som tidligere skrevet et (rimelig) stort og (antagelig) høyt hode. Jeg har AKG K 701, AKG HSD 271, og har tidligere lånt AKG K 271 MK II. Mitt generelle inntrykk er at AKGs hodetelefoner med denne konstrukssjonstypen (bøyler + hodebånd) er noe knappe i høyden. Jeg må ha hodebåndet på fullt uttrekk, og enda er det litt knapt.

    På denne typen AKG-hodetelefoner er hodebåndet festet til strikker som trekker det ned mot klokkene. Dette er formodentlig fint for de med små hoder, men en ulempe for oss med store. Det er vanskelig å få hodebåndet til å opprettholde konstant fullt utslag. Jeg har derfor valgt å koble ut strikkene ved å binde opp hodebåndet med fullt utslag. På AKG K 701 har jeg gjort dette med buntebånd. På AKG HSD 271 benytter jeg anorakk-/jakkesnorer med tilhørende snorlåser fordi det passet bedre p.g.a. konstruksjonen som ligner mye på AKG K 242 HD. Denne løsningen er dessuten justerbar, hvilket er nyttig hvis flere benytter hodetelefonen. Begge løsninger er fininnstillbare (til f.eks. nesten fullt utslag) og reversible (i motsetning til klipping av AKG-strikkene).

    Klokkene på AKG K 701 har god bevegelighet rundt både horisontal og vertikal akse. Det har de dessverre ikke på AKG HSD 271 og AKG K 271 MK II. Der er det bare bevegelighet rundt én akse. Jeg antar at AKG tror at bøylenes fleksibilitet skal ordne den andre aksen, men det fungerer ikke skikkelig. STAX SR-007 har forøvrig samme problem. Jeg antar at det samme gjelder bl.a. AKG K 242 HD.

    Hullet i hodetelefonputene er dessverre litt lite på AKG HSD 271 og AKG K 271 MK II slik at innerkanten kan berøre ytterørene. Det er bedre på AKG K 701.

    Jeg har aldri opplevd det som at disse AKG-hodetelefonene har presset spesielt hardt mot hodets sider. Det er mer klemkraft i "klypa" på f.eks. Sennheiser HD 380 Pro og Sennheiser HD 6[05]0 skal visstnok ha en del klemkraft. Klemkraft og isolasjonsevne går forøvrig ofte hånd i hånd.

    Som andre har nevnt: Denon AH-D[57]000 er meget komfortable, men det finnes flere komfortable hodetelefoner. Noen ganger har man en dårlig/følsom dag, og da er det meste vrangt.

    "Snert"
    Hva mener du med "snert"? Mitt inntrykk er at både AKG K 701 og (også) AKG K 271 MK II er slanke/lette i bunnen. Jeg har inntrykk av at dette er typisk for (mange) AKG-hodetelefoner. AKG K 550 skal visstnok være bedre på dette området.

    Hodetelefonforsterkervalg kan ha betydning. En veldrevet hodetelefon er (selvfølgelig) alltid (betydelig) bedre enn det motsatte.

    Mer informasjon
    Se forøvrig mitt innlegg #2611 som handler om komforttiltak og (kompensasjonstiltak for) AKGs bunn. Innlegget nevner kun AKG K 701, men de gjelder også AKG K 271 MK II, AKG HS[DC] 271 og formodentlig AKG K 242 HD og AKG K 272 HD.

    Tillegg:
    Etter at jeg fikk hodebåndsoppbindingsideen, testet jeg den først med hyssing/snøre. Dette var raskt og billig, men jeg måtte tidvis etterstramme fordi knuten gled opp litt over tid. Testen var vellykket, og da gikk jeg over til henholdsvis buntebånd og (elastiske) anorakk-/jakkesnorer med tilhørende snorlåser. Disse løsningene trenger ikke etterstramming.

    Dette innlegget følges opp i innlegg #4214 "AKG: Komforttiltak: Oppbinding av hodebånd".
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Audio-Technica ATH-W1000X vs. ATH-W1000

    Treffets mest åpenbare bevis på matchning?

    [Bilde]
    [Bilde]

    Man hører ofte om matching av komponenter. Vi benyttet i starten Burson HA-160D som DAC til TEHO. Spilte deretter via enkelte hodetelefoner, men det løsnet liksom ikke. Ikke før man koblet på Audio-Technica W1000. Wow! Det var bevis på hvor viktig matching kan være. Romfølelse, mellomtone og "alt" stemte. Morro. :)

    Koblet etterpå inn Yulong D100 som DAC, og lydbildet åpnet seg på TEHO.

    Dog var Burson HA-160D (som DAC) -> TEHA -> AT-W1000 muligens treffets viktigste bevis på at matching ER viktig.
    Vær oppmerksom på at Audio-Technica ATH-W1000 er en annen og eldre modell enn Audio-Technica ATH-W1000X som jeg skriver om i innlegg #4188. Hvis jeg husker og har forstått rett, har Audio-Technica ATH-W1000X bedre allroundegenskaper enn den eldre Audio-Technica ATH-W1000 og anses generelt som bedre.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ahh, valgets kvaler.

    Jeg drives imellom HE-6, LCD-2 eller HE-5.

    Noen som gidder å si noe om forskjeller ? det er jo mange som sitter på gode erfaringer her vet jeg. HE-5 er vel en mye lettere last å drive enn sin storebror ? LCD-2 er vel greie å drive med normal forsterkeri ?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hva synes du så om Audez'e LCD-3?
    +
    Bassen føles mer fysisk enn jeg har opplevd fra noen annen hodetelefon.
    Altetende når det kommer til musikk og opptakskvalitet.
    Meget bra stemmegjengivelse.
    Godt oppløste.
    Mer følsomme og lettdrevne enn jeg forventet.
    Opplevd kvalitetsfølelse er høy, mykt skinn og eksklusivt tre.

    -
    Overraskende lite lydbilde, omtrent som Beyerdynamic DT770.
    Mangler det siste når det kommer til komfort men det kan være en tilvenningssak, de er massive i forhold til det jeg er vant til.

    Alt i alt meget gode hodetelefoner.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    EAR Yoshino HP4

    @johnnygrandis:

    Det slo meg etterhvert, basert på din hang til rør, manglende skrekk for høye priser ;) og dårlige erfaring med egenimport osv., at EAR Yoshino HP4 kanskje kan være noe for deg. EAR Yoshino har norsk importør og flere norske forhandlere, inkl. Audio Aktøren, Audio Norge og Renaissance Audio. Audio Aktøren oppgir pris kr. 32.336 og vare på lager. Det bør være mulig å få høre denne før bestilling (demomodell var på besøk hos Musik-Magazinet i Bergen under deres "Hodetelefonfest" 24.06.2010), og man nyter godt av norske lover og bestemmelser.

    EAR_Yoshino_HP4_Headphone_Amplifier_t.jpg


    EAR Yoshino HP4

    Produktside: Gå til "EAR Yoshino, professional audio equipment,Cambridgeshire,UK" og se under "Accessory" -> "HP4 Headphone Amplifier".
    Tim de Paravicini has long had a worldwide reputation for valve preamplifiers and power amplifiers. Now he has applied his expertise to produce what is arguably the world's finest headphone amplifier aimed at the highest quality dynamic headphones.

    The HP4 uses 6SL7 valves, properly matched to the load through de Paravicini's renowned transformers, to deliver nearly 1W of high quality, low distortion power into high or low impedance headphones. The output circuit configuration uses de Paravicini's 'Enhanced Triode Mode', as employed in the highly successful V20 and 859 integrated amplifiers, while the input is also transformer coupled, giving the flexibility to accept balanced or unbalanced signals from the preamplifier.

    For the greatest user convenience the HP4 has its own volume control, while input signals can be independently switched through to the power amplifier for headphone and/or loudspeaker listening. As with all EAR products, reliability is paramount and valve life is in excess of 10,000 hours.
    Det finnes ganske få (test)omtaler av den og man må lete litt her og der for å finne informasjon. Positive Feedback ISSUE 51 september/october 2010 inneholder (test)omtalen "e.a.r. HP 4 headphone Amplifier" av Robert H. Levi, men jeg tror jeg har lest en negativ kommentar om mannen, muligens av Skylab. Jeg tror kritikeren ikke anså Levi som pålitelig fordi han hadde skrevet (for) pent om et annet produkt (, men jeg husker ikke hvilket).

    Jeg har derimot knapt lest noe negativt om EAR Yoshino HP4. Tvert i mot uttrykker mange overraskelse over at et produkt som stammer fra ca. 2000-2001 fremdeles kan hevde seg så godt. Jeg har inntrykk av at dette er en nøytral rørforsterker.

    Jeg har videre inntrykk av at de som eier eller har eid en EAR Yoshino HP4, er meget godt fornøyd med den. Jeg har lest om minst en som har kjøpt flere ganger, og en annen(?) som skrev at han angret salget før den hadde forlatt huset. Det ser ut som om Skylab har et lignende inntrykk:
    post #2413 of 2731 4/26/12
    • Skylab
    • Reviewerus Prolificus
    • 19,580 Posts. Joined 4/2005
    • Location: Chicagoland
    The few people I know with an HP4 have shown zero interest in other headphone amps. Blackmore especially I respect, and he does indeed like it a great deal. I'd like to hear one, someday.
    Spesifikasjonene er ikke tilgjengelige på vevsiden, kun i brukerhåndboken:
    From the HP4 manual....

    Frequency response (at 1V output):
    Input impedance: 40K
    Output impedance: 2 Ohms
    Sensitivity: 300mv
    Channel balance + or - 0.5
    Residual noise (volume at minimum): 90dB
    Distortion: 0.5%
    Size (overall, excluding control knobs): W 245mm D 320mm H 95mm
    Weight (nett): 6 kg

    "The HP4 uses 6SL7 valves, properly matched to the load through de Paravicini's renowned transformers, to deliver 1W of high quality, low distortion power into high or low impedance headphones. The output circuit configuration uses de Paravicini's 'Enhanced Triode Mode' ........while the input is also transformer coupled, giving the flexibility to accept balanced or unbalanced signals from the preamplifier."
    Flere skriver at opphavsmannen Tim de Paravicini hevder at EAR Yoshino HP4 fungerer utmerket med de medleverte rørene (Sovtek 6SL7GT), og at rørbytte ikke gir bedre lyd. En del brukere er uenige med ham, og mener at andre rør kan gi betydelig bedre resultat. Hver gang rørbytte på EAR Yoshino HP4 dukker opp som et tema, henviser man raskt til Hirschs tråd "EAR HP4 Tube Rolling Thread".

    Det dukker stadig opp spørsmål om EAR Yoshino HP4 kan benyttes som forforsterker, ofte med henvisning til et eller annet med "Power" på fronten. Det kan den neppe.

    Jeg skrev at man må lete litt her og der for å finne informasjon. Noen nyttige søkeord:
    • EAR Yoshino HP4
    • EAR HP4
    • Yoshino HP4
    • På Head-Fi.org: Også kun: HP4
    Det finnes en rekke korte og noen (litt) lengre tråder på Head-Fi.org om EAR Yoshino HP4, men man må gjerne lete litt og være litt utholdende. Dessuten er den nevnt i en del andre tråder som f.eks. tråden om Audio-Technica ATH-W3000ANV (48 innlegg med treff på HP4).

    Noen (halvsorterte) tråder fra Head-Fi.org:

    Tillegg
    Noen tråder fra andre nettsteder enn Head-Fi.org:
    HFS-vennetråd: "Tims venner... EAR-Yoshino".

    Informasjon fra forhandlere:
    Danske Exotic Audio er skandinavisk distributør av EAR Yoshino. Norske forhandlere er:
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Den EAR saken var med på Hortenmessa tidligere sammen med HD800, tror det var i 2010.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Audez'e LCD-3

    +
    Bassen føles mer fysisk enn jeg har opplevd fra noen annen hodetelefon.
    Altetende når det kommer til musikk og opptakskvalitet.
    Meget bra stemmegjengivelse.
    Godt oppløste.
    Mer følsomme og lettdrevne enn jeg forventet.
    Opplevd kvalitetsfølelse er høy, mykt skinn og eksklusivt tre.

    -
    Overraskende lite lydbilde, omtrent som Beyerdynamic DT770.
    Mangler det siste når det kommer til komfort men det kan være en tilvenningssak, de er massive i forhold til det jeg er vant til.

    Alt i alt meget gode hodetelefoner.
    Takk.

    Fremdeles altså "Overraskende lite lydbilde"(?) Hvis jeg har forstått rett, skal dette være noe av det som er forbedret i flere runder, både fra Audez'e LCD-2 Rev. 1 til Rev. 2 og videre til LCD-3. Kanskje Loevhagen og ardilla kan hjelpe oss å sette dette i perspektiv?

    Er komforten først og fremst et spørsmål om vekt, eller er det også andre aspekter?

    Hvordan synes du den er i forhold til beyerdynamic T 1 (som den delte bord med)?

    Hvilken hodetelefonforsterker og kilde benyttet du?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn