Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    "Best" er jo en smått subjektiv øvelse. K550 er vel den av de jeg har nytt mest rent lydmessig i prisklassen og har hatt hjemme. Det i konkurranse med AKG K272, Beyerdynamic T70, Shure SRH-940 (på hjemlån nå) bl.a. Jeg nyter vel mest de åpne variantene, da lydbildet ofte blir en del større og luftigere. Det meste av min lytting skjer jo i rolige hjemmeformer, og ikke på farten.

    Men jeg har aldri hørt Denon sin lukkede modeller, og etter alle godordene her i tråden er den interessen vekket. Det gjelder både 2000, 5000 og ikke minst 7000-modellene, selv om disse jo ligger godt over prisnivået vi snakker om tidligere her og er derfor litt unfair fight...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er en evig karusell - det er sikkert. :)

    Hva bruker du som headamp etter at EF-5 gikk ut?
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    "Best" er jo en smått subjektiv øvelse. K550 er vel den av de jeg har nytt mest rent lydmessig i prisklassen og har hatt hjemme. Det i konkurranse med AKG K272, Beyerdynamic T70, Shure SRH-940 (på hjemlån nå) bl.a. Jeg nyter vel mest de åpne variantene, da lydbildet ofte blir en del større og luftigere. Det meste av min lytting skjer jo i rolige hjemmeformer, og ikke på farten.

    Men jeg har aldri hørt Denon sin lukkede modeller, og etter alle godordene her i tråden er den interessen vekket. Det gjelder både 2000, 5000 og ikke minst 7000-modellene, selv om disse jo ligger godt over prisnivået vi snakker om tidligere her og er derfor litt unfair fight...
    Jaja, triste nyheter. Shure 940'ene mine tok kvelden etter at jeg trøtt som jeg var skulle skifte op-amp og satt den feil vei i forsterkeren... Veldig trist da jeg likte dem meget godt, og spesiet etter rope-modden som jeg vil anbefale deg å prøve. Jeg har lagt ved bilde på modden litt lengre bak i tråden.

    Sunrise II er på vei, synd jeg ikke får testet den med Shurene så jeg lettere kunne valgt lydpreferanse på mine nye klokker. Jeg spurte selgeren hvilke klokker han ville anbefale på ampen og fikk til svar at han brukte mest Sennheiser HD 650. Har lest om veldig sprikende oppfattninger av den Hodetelefonen, jeg er redd den blir låtende litt ullen...

    Ser også folk som lovpriser Beyerdynamic 880 pro, da kunne jeg også eventuellt kjøpt AKG 550 slik at jeg også hadde en lukket klokke. Vurderer også å ta det store spranget til HD 800. Har sendt prisforespørsel på de til Prolyd.

    Jeg har hørt LCD-2 og HE 500, men i det prisområdet er det ikke så langt opp til HD 800 som ut ifra beskrivelsene virker å "treffe" bedre min smak.

    Legger med en link til en som lovpriser Beyerdynamic 880 pro: http://www.head-fi.org/t/441726/dt880-pro-appreciation-thread
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Loevhagen skrev:
    ayaboh skrev:
    Noen som har noen meninger om AKG K550?
    Anfield har vel en grei erfaring med disse, og kan sikkert dele litt.
    Kan godt dele litt info. Der K701 etter min mening takler best små akustiske ensembler, og har et litt for beskjedent bassfundament etter min egen preferanse, takler K550 et mye større spekter av musikksjangre. Bassmessig synes jeg at AKG har lykkes meget godt med K550, bassen går dypt og er fyldig, men pååleves allikevel som stram og ikke overdreven fet. Totalt sett litt på den "mørke" siden av nullpunktet, og oppleves heller ikke så tidvis skrikende i diskanten som K701. Mellomtonen står godt frem i lydbildet og passer sånn sett vokalbasert musikk strålende. Ingen problemer med plagsomme sibilanter. Har et av de største og mest tredimensjonale lydbildene jeg har opplevd at lukkede klokker i den prisklassen, uten at jeg har hørt absolutt alt som er. Sammenlignet med Beyerdynamic T70 (250 ohm) har K550 en noe fyldigere mellomtone, litt dypere bass men har ikke et så stort detaljeringsnivå i toppen.

    Grei passform, hodebåndet er bra og helt flatt men polstret. Det liker jeg. Klokkene er store, men ikke spesielt dype. Putene er silkemyke og behagelige, men er ikke helt optimale på svært lange lytteøkter. De kan de bli litt klamme.

    Det som dog irriterte meg mest var at de måtte "luftes ut" i en 14 dagers tid, da putene gav fra seg en litt plagsom duft....
    Etter å ha prøvd alle mine mulige kombinasjoner av avspillere og forsterkere har jeg funnet ut at det som fungerer best med K550 er å bruke kun iTunes som avspiller og rett ut fra MacBook Pro'en. Alle andre kombinasjoner ga for mye nedover, altså det høres ut som det spiller bass uansett musikkmateriale. Maks lydnivå er heller ikke noe problem. Egentlig passer dette meg veldig bra for det var dette jeg i utgangspunktet ville bruke dem til. Jeg trodde først at de var veldig krevende mht forsterker og at det var det som gjorde at jeg ikke fikk bassen under kontroll, men det ble rett og slett for mye av det gode. Med kun iTunes og rett ut ble de akkurat slanke nok i lyden for min smak.

    K272 virker litt gråe og livløse til sammenligning, men jeg mener K701 med en god forsterker og resten på stell fremdeles er langt bedre til sitt bruk, men dette er altså som du skriver veldig avhengig av musikktype. K550 har et langt heftigere fundament og skikkelig slam med rett musikk. Dette gjør at jazz-rock, symfonier, og ikke minst 70-talls rock blir langt morsommere å høre på enn med K701. Det er egentlig en helt annen "storhet" over lyden, litt som når du har fått nye fullfrekvens høyttalere i hus for første gang. Det virker som ingenting holdes tilbake. Jeg liker også denne lyden mye bedre enn HD 600 og 650, og T50RP (som bikkja har klart å spise opp, så jeg kan ikke sammenligne direkte). Lyden er frodig uten å ta helt av slik som Audio Technica ATH-M50 hvor alt stort sett høres likt ut. Det er altså en viss nøytralitet i lyden.

    Jeg har ikke hatt noen problemer med varierende lyd etter hvordan klokkene sitter over ørene slik som det beskrives rundt om på nettet. De er veldig behaglige å ha på, men kan bli litt klamme over tid. Og som du skriver, - det stinker skikkelig av dem de første dagene. Det kan kanskje være skinnet i putene?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vi er veldig på linje her. Godt å se at en ikke er helt "på jordet" :)

    Loevhagen skrev:
    Hva bruker du som headamp etter at EF-5 gikk ut?
    Akkurat nå er det Musical Fidelity M1 HPA som gjør mesteparten av jobben. For å teste ut hodetelefoner i sub 5k-klassen gjør den jobben bra. Lettflytende lyd med god dynamikk. Skal levere en liten omtale av den også etterhvert. Noe som gjør review-jobben litt lettere med den er at den har to identiske utganger som gjør det litt lettere å sammenligne to klokker mot hverandre. Det er selvfølgelig forskjeller på følsomhet med påfølgende volumforskjeller, men det er uansett raskere og enklere å switche frem og tilbake mellom klokkene for å oppdage forskjeller dem i mellom. Resten av oppsettet er forøvrig Rega DAC, en Denon DCD-510AE som rent drivverk og en MacMini med tilgang til "alt". Ellers så har Marantz PM-15s2 er rimelig god hodetelefonforsterker som jeg også bruker. På reisefot har jeg i det siste brukt en HRT HeadStreamer. Jeg er litt på utkikk etter en ny "referanse-forsterker", men har ikke landet i noen retning enda. Mye spennende der ute. Som da leder til:

    Jeg gikk på en liten "smell" i går, og slo til på det settet med Denon AH-D7000 som lå på børsen. Etter alle gode ord om dem her i denne tråden, bare "måtte" jeg slå til for å skaffe meg litt erfaring på Denon sine hodetelefoner, da erfaringsgrunnlaget der i gården er litt for dårlig. Det må vi jo gjøre noe med....

     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er verdt å sjekke hvordan hodetelefonutgangen på forsterkere er før man kjøper separat hodetelefon-amp, spør bar johnnygarndis :

    Anfield skrev:
    ....Ellers så har Marantz PM-15s2 er rimelig god hodetelefonforsterker som jeg også bruker.
    Grattis med D7000, forøvrig!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Akkurat nå er det Musical Fidelity M1 HPA som gjør mesteparten av jobben
    Jeg må si jeg stusser på at du vil bruke Musical Fidelity M1 HPA som en slags referanse for å teste hodetelefoner. Jeg kjøpte en slik og spilte i 4 dager på den. Ett mer skuffende produkt basert utifra omtaler er det lenge siden jeg har opplevd. Jeg skal ikke ramse opp hva den gjorde og ikke gjorde annet enn at jeg har ingen tro på at den vil åpne for potensiale i klokker opptil 5K klassen. Desverre nok er den sikkert mye brukt utifra hvilke omtaler den har fått uten at jeg klarer å skjønne hvorfor.

    Jeg solgte den MF`en raskt etter at jeg hørte hva hodetelefonutgangen i min Cary SLP03 kunne gjøre. Det blir som himmel og helvete igjennom mine Denon 7K.

    Grattis med Denon 7K klokkene ! Så ut som ett godt kjøp d der...
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @johnnygrandis Du likte Cary-en så godt med D7000 at du sporenstreks byttet den ut ;D Haha - det er den vanlige "Dette låter så jæ**la bra at jeg må oppgradere - og det med det samme!!

    johnnygrandis skrev:
    Jeg solgte den MF`en raskt etter at jeg hørte hva hodetelefonutgangen i min Cary SLP03 kunne gjøre. Det blir som himmel og helvete igjennom mine Denon K7.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    tittentei1000 skrev:
    Sieveking har et hodetelefonstativ som kalles Omega. Disse er ganske fine, men meget dyre. Jeg vet at det eksisterer kopier av disse rundt forbi, blant annet i plexiglass, men det ser ikke ut til at noen selger dem på eBay lenger.

    Er det noen som kan tipse om leverandører?
    Er det denne du mener ?


    Ebay


     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lol !

    Tja hva kan jeg si til mitt forsvar annet enn JA. ;D Egentlig hadde jeg prøvd å selge den over lengre tid, egentlig lenge før jeg i d hele tatt tenkte på hodetelefoner. Jeg vet hvor mye enn god preamp betyr i kjeden da jeg har hatt Cary SLP05 her over en 3-ukers periode. Da når fikk salg på 03`ern er ikke steget opp til B52 vond å ta basert på valg jeg har gjort i det siste > les. Hodetelefoner.

    Det gjenstår fremdels å se om det blir en oppgradering...

    ardilla skrev:
    @johnnygrandis Du likte Cary-en så godt med D7000 at du sporenstreks byttet den ut ;D Haha - det er den vanlige "Dette låter så jæ**la bra at jeg må oppgradere - og det med det samme!!

    johnnygrandis skrev:
    Jeg solgte den MF`en raskt etter at jeg hørte hva hodetelefonutgangen i min Cary SLP03 kunne gjøre. Det blir som himmel og helvete igjennom mine Denon K7.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Jeg gikk på en liten "smell" i går, og slo til på det settet med Denon AH-D7000 som lå på børsen. Etter alle gode ord om dem her i denne tråden, bare "måtte" jeg slå til for å skaffe meg litt erfaring på Denon sine hodetelefoner, da erfaringsgrunnlaget der i gården er litt for dårlig. Det må vi jo gjøre noe med....

    [bilde av Denon AH-D7000]
    Gratulerer, jeg har D7000 og kan bare si gled deg. :] Venter på et par D2000, og planen er å bruke de når jeg er på farten. Selv fyser jeg litt på å teste Audez'e LCD-2 Rev 2 som ligger på brukten, men bergenseren som selger slår meg vel ihjel om jeg sender inn et bud på 5k, hvilket er summen lommene tillater at jeg kan gi for dem nu.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Uff, nei vold er ikke løsningen. :p

    Foreløpig går jeg dessverre ikke under prisantydning pga alder og stand. Da beholder jeg dem heller en stund til da de blir en flott kontrast til Stax-settet. :D

    Edit: Gratulerer med D7000 Anfield! Har selv hatt veldig mange gode timer med både Denon's D2000, D5000 og D7000. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KML skrev:
    Uff, nei vold er ikke løsningen. :p

    Foreløpig går jeg dessverre ikke under prisantydning pga alder og stand. Da beholder jeg dem heller en stund til da de blir en flott kontrast til Stax-settet. :D
    Lol, der var du joggu! ;D Ja, jeg skjønner deg godt. Jeg satt og skrev mail til deg i stad, men slettet den igjen i fare for å virke fornærmende. :] Kan hende du hører fra meg om de fortsatt ligger ute og lommene er dypere / jeg er enda sikrere på kjøpet.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Haha! Nå føler jeg at vi virkelig er en liten gruppe idioter, når all kommunikasjon, også kjøp- og salgsforhandlinger får plass i en enkelt tråd.

    tittentei1000 skrev:
    KML skrev:
    Uff, nei vold er ikke løsningen. :p

    Foreløpig går jeg dessverre ikke under prisantydning pga alder og stand. Da beholder jeg dem heller en stund til da de blir en flott kontrast til Stax-settet. :D
    Lol, der var du joggu! ;D Ja, jeg skjønner deg godt. Jeg satt og skrev mail til deg i stad, men slettet den igjen i fare for å virke fornærmende. :] Kan hende du hører fra meg om de fortsatt ligger ute og lommene er dypere / jeg er enda sikrere på kjøpet.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ikke noe hastverk, tittentei. ;)

    Jeg håper da på at pluggene låter bra. Er en del meget positive erfaringer med dem. De er her sikkert på onsdag/torsdag, så kan komme tilbake med inntrykk! Blir spennende å høre hva Stax får til i kompaktformat.

    Edit:
    Her er link til måling av SR-003 (samme som SR-001, bare med annen endeplugg), utført av Tyll:
    http://www.innerfidelity.com/images/StaxSR003SA1993.pdf

    Litt forskjellige erfaringer:

    http://www.headfonia.com/baby-stax/

    http://hometheaterreview.com/stax-sr-001-mk-2-headphones-reviewed/

    http://www.stereomojo.com/HEADPHONE REVIEWS/STAXSR-001MK2review.htm

    http://www.head-fi.org/t/592031/stax-sr-001-mk2-baby-stax


    Hvordan min egen erfaring blir gjenstår dog å se. 8)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Jeg gikk på en liten "smell" i går, og slo til på det settet med Denon AH-D7000 som lå på børsen.
    Håper de gir "bang for the bucks" :) Gratulerer.
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Noen som vet om man kan drive Beats Pro med kun Iphone?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Det er verdt å sjekke hvordan hodetelefonutgangen på forsterkere er før man kjøper separat hodetelefon-amp, spør bar johnnygarndis :

    Anfield skrev:
    ....Ellers så har Marantz PM-15s2 er rimelig god hodetelefonforsterker som jeg også bruker.
    Grattis med D7000, forøvrig!
    Jepp. Leste det. Og har alltid flere alternativer av forsterkere jeg kan teste ut hodetelefoner på....
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Anfield skrev:
    Akkurat nå er det Musical Fidelity M1 HPA som gjør mesteparten av jobben
    Jeg må si jeg stusser på at du vil bruke Musical Fidelity M1 HPA som en slags referanse for å teste hodetelefoner. Jeg kjøpte en slik og spilte i 4 dager på den. Ett mer skuffende produkt basert utifra omtaler er det lenge siden jeg har opplevd. Jeg skal ikke ramse opp hva den gjorde og ikke gjorde annet enn at jeg har ingen tro på at den vil åpne for potensiale i klokker opptil 5K klassen. Desverre nok er den sikkert mye brukt utifra hvilke omtaler den har fått uten at jeg klarer å skjønne hvorfor.

    Jeg solgte den MF`en raskt etter at jeg hørte hva hodetelefonutgangen i min Cary SLP03 kunne gjøre. Det blir som himmel og helvete igjennom mine Denon 7K.

    Grattis med Denon 7K klokkene ! Så ut som ett godt kjøp d der...
    Har ikke sagt at jeg vil bruke M1 HPA for evig og alltid. Men til de klokkene jeg har brukt og testet hodetelefoner på har den gjort jobben bra. Hvor mange hodetelefoner var det du testet på M1 HPA? For om det bare var et par, med ditto dårlig match, så er det jo ikke slik at den vil være crap på alle andre hodetelefoner. ;)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Anfield skrev:
    Jeg gikk på en liten "smell" i går, og slo til på det settet med Denon AH-D7000 som lå på børsen.
    Håper de gir "bang for the bucks" :) Gratulerer.
    Vi får se. Jeg er aller mest i "nysgjerrig-modus" med dette kjøpet. Om de er i min gate gjenstår å se. Men det er det som er så strålende med hodetelefoner, en kan kjøpe og selge litt og utvide sin horisont uten å gå økonomisk bankerott av den grunn.

    Ut fra grafene kan det godt være at D7000 er en god match mot min smak. Som sagt heller jeg nok mer mot åpne klokker og jeg har jo selv fått de aller beste opplevelsene med klokker som HE-500, LCD-2 og ikke minst SRS-4170 settet fra Stax som jeg fremdeles holder som noe av det ypperste jeg har foret ørene med.

    Jeg er usikker på hvor mye penger jeg ønsker å legge i en komplett head-fi rigg for øyeblikket men det er lov å ha litt drømmer. Jeg må innrømme at jeg er mer enn litt sulten på å ta opp tråden med elektrostater i øret igjen med SR-507 sammen med Woo Audio GES. DEN komboen skulle jeg likt å hørt... :)



     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Anfield skrev:
    Akkurat nå er det Musical Fidelity M1 HPA som gjør mesteparten av jobben
    Jeg må si jeg stusser på at du vil bruke Musical Fidelity M1 HPA som en slags referanse for å teste hodetelefoner. Jeg kjøpte en slik og spilte i 4 dager på den. Ett mer skuffende produkt basert utifra omtaler er det lenge siden jeg har opplevd. Jeg skal ikke ramse opp hva den gjorde og ikke gjorde annet enn at jeg har ingen tro på at den vil åpne for potensiale i klokker opptil 5K klassen. Desverre nok er den sikkert mye brukt utifra hvilke omtaler den har fått uten at jeg klarer å skjønne hvorfor.

    Jeg solgte den MF`en raskt etter at jeg hørte hva hodetelefonutgangen i min Cary SLP03 kunne gjøre. Det blir som himmel og helvete igjennom mine Denon 7K.

    Grattis med Denon 7K klokkene ! Så ut som ett godt kjøp d der...
    Har ikke sagt at jeg vil bruke M1 HPA for evig og alltid. Men til de klokkene jeg har brukt og testet hodetelefoner på har den gjort jobben bra. Hvor mange hodetelefoner var det du testet på M1 HPA? For o det bare var et par, med ditto dårlig match, så er det jo ikke slik at den vil være crap på alle andre hodetelefoner. ;)
    Du har ett poeng men det vil overraske meg om den spiller kanonbra på andre når den blir så lite avslørende og kjedelig slik jeg opplevde den. Og jeg vet Denon sine 7000 er ganske allsidig når det kommer til amper, det er lett å lese seg til.

    Blir morro å lese dine inntrykk av D7000 om du poster dem her.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Åhh, jeg har blitt overrasket av mindre før... ;-)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    fordfiesta skrev:
    Noen som vet om man kan drive Beats Pro med kun Iphone?
    Ja, de drives godt av en iPhone. Jeg hadde disse klokkene for et snaut et år siden. De er forferdelig vonde å ha på etter en stund. De presset noe fryktelig på mine helt normale ører. Jeg er også velsignet med en helt normal hodeform, så du bør være obs på dette. Med mindre du har knøttlite hue, så burde du tenke deg godt om. Dette problemet står i mange reviews rundt forbi også. Pro er også overpriset (omfattende markedsføring koster flesk), så be warned. Ikke hopp på disse uten å høre annet først.

    Jeg synes de var morsomme, og blåser i om beats blir sett ned på av head-fi-entusiastene. De er litt som Cerwin Vega. Gøyale, men ikke komfortable i lengden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    Anfield skrev:
    Loevhagen skrev:
    ayaboh skrev:
    Noen som har noen meninger om AKG K550?
    Anfield har vel en grei erfaring med disse, og kan sikkert dele litt.
    Kan godt dele litt info. Der K701 etter min mening takler best små akustiske ensembler, og har et litt for beskjedent bassfundament etter min egen preferanse, takler K550 et mye større spekter av musikksjangre. Bassmessig synes jeg at AKG har lykkes meget godt med K550, bassen går dypt og er fyldig, men pååleves allikevel som stram og ikke overdreven fet. Totalt sett litt på den "mørke" siden av nullpunktet, og oppleves heller ikke så tidvis skrikende i diskanten som K701. Mellomtonen står godt frem i lydbildet og passer sånn sett vokalbasert musikk strålende. Ingen problemer med plagsomme sibilanter. Har et av de største og mest tredimensjonale lydbildene jeg har opplevd at lukkede klokker i den prisklassen, uten at jeg har hørt absolutt alt som er. Sammenlignet med Beyerdynamic T70 (250 ohm) har K550 en noe fyldigere mellomtone, litt dypere bass men har ikke et så stort detaljeringsnivå i toppen.

    Grei passform, hodebåndet er bra og helt flatt men polstret. Det liker jeg. Klokkene er store, men ikke spesielt dype. Putene er silkemyke og behagelige, men er ikke helt optimale på svært lange lytteøkter. De kan de bli litt klamme.

    Det som dog irriterte meg mest var at de måtte "luftes ut" i en 14 dagers tid, da putene gav fra seg en litt plagsom duft....
    Etter å ha prøvd alle mine mulige kombinasjoner av avspillere og forsterkere har jeg funnet ut at det som fungerer best med K550 er å bruke kun iTunes som avspiller og rett ut fra MacBook Pro'en. Alle andre kombinasjoner ga for mye nedover, altså det høres ut som det spiller bass uansett musikkmateriale. Maks lydnivå er heller ikke noe problem. Egentlig passer dette meg veldig bra for det var dette jeg i utgangspunktet ville bruke dem til. Jeg trodde først at de var veldig krevende mht forsterker og at det var det som gjorde at jeg ikke fikk bassen under kontroll, men det ble rett og slett for mye av det gode. Med kun iTunes og rett ut ble de akkurat slanke nok i lyden for min smak.

    K272 virker litt gråe og livløse til sammenligning, men jeg mener K701 med en god forsterker og resten på stell fremdeles er langt bedre til sitt bruk, men dette er altså som du skriver veldig avhengig av musikktype. K550 har et langt heftigere fundament og skikkelig slam med rett musikk. Dette gjør at jazz-rock, symfonier, og ikke minst 70-talls rock blir langt morsommere å høre på enn med K701. Det er egentlig en helt annen "storhet" over lyden, litt som når du har fått nye fullfrekvens høyttalere i hus for første gang. Det virker som ingenting holdes tilbake. Jeg liker også denne lyden mye bedre enn HD 600 og 650, og T50RP (som bikkja har klart å spise opp, så jeg kan ikke sammenligne direkte). Lyden er frodig uten å ta helt av slik som Audio Technica ATH-M50 hvor alt stort sett høres likt ut. Det er altså en viss nøytralitet i lyden.
    Synes du K550 er verdt prisforskjellen opp fra K271/272?

    Forøvrig er det interessant å lese hvordan vi oppfatter lyd, jeg foretrekker HD600/650 med klar margin fremfor K701. I mine ører er/var K701 en hype og HD600/650 er langt bedre hodetelefoner. Jeg lytter sikkert 10 ganger mer til mine HD600 enn mine K701. Men før jeg fikk lyttet til de to nyeste Tyske flaggskipene trudde jeg også at K701 var gode
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Men før jeg fikk lyttet til de to nyeste Tyske flaggskipene trudde jeg også at K701 var gode

    Ignorance is bliss ;D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Noen som vet om det finnes adaptere ala Hi-Fi-Man HE-6 til "vanlige" hodetelefoner også. Da tenker jeg slik at en kan kople de direkte på effektrinnet ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ray Samuels' new baby was conceived as an amp that could easily run even the most difficult to drive headphones -- like the AKG K1000 and the HiFiMAN HE-6 -- with ease. That's a tall order, but as soon as I heard the HE-6 with the Dark Star at CanJam I knew Samuels knocked this one out of the park! The HE-6 with the Dark Star blew my mind, I had heard the headphone many times before, but it was never like this! The amp/headphone pairing was incredibly dynamic, and at the same time, capable of exquisite delicacy.
    Dark Star
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ja. Men da må du passe på at forsterkeren bruker felles jord på høyttalerterminalene. Støy kan også fort bli et problem. Jeg har enda ikke prøvd dette selv, så andre får svare mer utfyllende. Det skrives litt om dette lenger bak i tråden også. Men jeg har funnet disse produktene (adapter for bruk mellom forsterker og hodetelefon):

    http://aloaudio.com/miniwatt-headphone-adapter.html

    http://www.miniwatt.com.hk/amplifiers/miniwatt-hpa-headphone-adapter.html


    Hva skal du med den?

    johnnygrandis skrev:
    Noen som vet om det finnes adaptere ala Hi-Fi-Man HE-6 til "vanlige" hodetelefoner også. Da tenker jeg slik at en kan kople de direkte på effektrinnet ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Hva skal du med den?
    Skal korte ned ventetiden :-\

    ardilla skrev:
    Takk, ingen i nærheten altså...


    johnnygrandis skrev:
    Noen som vet om det finnes adaptere ala Hi-Fi-Man HE-6 til "vanlige" hodetelefoner også. Da tenker jeg slik at en kan kople de direkte på effektrinnet ?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er jo strengt tatt bare litt tape og kabelstumper som skal til. På egen risiko....
    Kjøp deg heller noe rimelig på brukten som du kan selge videre når ray er ferdig. Eller hva med en Fiio E17 e.l. - å har du en grei bærbar forsterker også. Soundgarden fører Fiio.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Det er jo strengt tatt bare litt tape og kabelstumper som skal til. På egen risiko....
    Auu..

    ardilla skrev:
    Eller hva med en Fiio E17 e.l. - å har du en grei bærbar forsterker også. Soundgarden fører Fiio.
    Har sett den der, skal sjekkes ut.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Så... hvem av dere er dette? ;D

     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    tittentei1000 skrev:
    fordfiesta skrev:
    Noen som vet om man kan drive Beats Pro med kun Iphone?
    Ja, de drives godt av en iPhone. Jeg hadde disse klokkene for et snaut et år siden. De er forferdelig vonde å ha på etter en stund. De presset noe fryktelig på mine helt normale ører. Jeg er også velsignet med en helt normal hodeform, så du bør være obs på dette. Med mindre du har knøttlite hue, så burde du tenke deg godt om. Dette problemet står i mange reviews rundt forbi også. Pro er også overpriset (omfattende markedsføring koster flesk), så be warned. Ikke hopp på disse uten å høre annet først.

    Jeg synes de var morsomme, og blåser i om beats blir sett ned på av head-fi-entusiastene. De er litt som Cerwin Vega. Gøyale, men ikke komfortable i lengden.
    Takk for svar, da blir det nok å beholde mine Beats Studio, behagelige å ha på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn