Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    La til litt i innlegget mitt. Tar du en kikk på det? :)
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    mteinum bør kanskje svare litt på det :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Loevhagen snakker mye om de ørsmå forskjellene i denne verdenen. Er det slik at noe musikk overhodet ikke passer til i dette oppsettet?
    Du sier det jo selv: "ørsmå".

    Finn et oppsett som du synes låter bra med den musikken du spiller mest, og så vil det låte bra nok til alt annet også.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    jeg er det prisgitt det andre sier, i og med at jeg ikke får fartet rundt i butikker for å høre. Må da som sagt fly til oslo.
    MEN, jeg har fått fantastisk gode råd her inne på sentralen tidligere/alltid, og jeg er blodfersk på headfi.

    Jeg føler jeg er inne i et bra spor nå. Det føles trygt..
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Loevhagen snakker mye om de ørsmå forskjellene i denne verdenen.
    Kan ikke huske å ha sagt at det generelt er ørsmå forskjeller innen head-fi. Da har jeg blitt feilsitert. ;)

    De jeg sa i min korte omtale mellom Burson HA-160D og LehannAudio BCL var at "Tenk at du sitter der med begge og switcher frem og tilbake. Tenk deg at du sitter der og ikke switcher frem og tilbake, men bruker en forsterker over noen dager. Vet du hva? Du kommer høyst sansynlig ikke til å foretrekke den ene fremfor den den andre dersom du har variert musikksmak. Er du derimot veldig låst og har en forkjærlighet for en bestemt musikkgenre; først da skal du tenke deg riktig godt om før du velger."

    Det finnes svært mye forskjellig innen head-fi, og noe av dette er det ganske store og lett detekterbare forskjeller på i lydsignatur. Veldig stor forskjell. Andre ikke.

    Men, dersom man begynner å sirkle inn sitt lydideal, og velger komponenter som støtter opp under den signaturen, så vil jo (naturlig nok) forskjellene mellom ulike komponenter være mindre. Essensen her er at når man sitter å switcher mellom ulike oppsett, så legger man merke til ulikhetene.

    Lykke til med å velge din lydsignatur. :) Head-fi gir mye glede og musikknytelse for pengene.


    Kanskje bruke én feriedag i hovedstaden? edit: må fly ned, bor i trh

    Hva ville folket gjort?
    Jeg ville sett gjennom denne tråden og funnet likesinnede: Norsk AKG K701 forening avd. Trøndelag -> http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18530.0.html
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    bra du tok min feilsitering med godt humør. Jeg beklager at jeg tolket det du skriver dit. Synes forøvrig du skriver godt, forklarer bra.

    Jeg synes dette er vanskelig, redd for å trå feil osv.
    Noe i meg, har lyst til bare å hoppe i det. Bestille noe, få det hjem, spille musikk!
    Jeg startet med vincent og dynaudio, jeg endte opp med sonic frontier og dynaudio.
    Jeg startet med en dvdspiller til kilde, jeg endte på emc1.

    Med overgang til headfi ville jeg at alt skulle være enklere, at jeg hadde lagt tallerkenen rett, det var bare å finne rett bestikk.
    Jeg er vinglete, ubestemt og usikker. Redd for å gå på en smell.

    Tror jeg trår rimelig greit med burson som amp. Har lest at sennheiser også samarbeider fint med denne ampen, og da kan man jo bytte, hvis man føler for det.
    En headamp til nesten 10k, må vel sies å være i en god klasse?
    Alt bestemmes ikke av pris, som vadset sier, men er f.eks sennheiser 800 helt klart mye bedre enn akg701 (jeg skjønner at lydsignaturen er en annen), eller er det kun nivåforskjeller? Det fins jo også mye mye dyrere hodetelefoner enn 800 (nå er 800 bare et eksempel altså).

    Mitt alterego, the dark side om dere vil, vil bare utsette, usikkerheten blir for stor.

    Kall meg gjerne lett nevrotisk, men sånn er jeg bare.

    Det er mange veier til Rom, men et sted må jeg starte.

    edit: kjenner minst ett medlem av 701trøndergjengen, og ja, det skal jeg gjøre. Har allerede snakket med en av de, og lest hele tråden!
    Men, tid er mangelvare, og jeg må være opplagt når jeg skal ut på turné! :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Som du selv vet etter å ha hatt stereoanlegg; man kan ikke utelukkende lese seg til hvilken lyd man skal ha og treffe alltid 100%. Men, man vil ved å lese / sondere markedet kunne sirkle inn et startpunkt som kanskje er 100%, eller "bare" 95%. Når man får ting i hus så er det lettere å ha et eget referansepunkt der man vurderer andre komponenter utifra.

    Burson HA-160D og K701 er et svart godt referansepunkt. :) Vil gi deg mange gode stunder med musikk. Slå til, for det er jo en grunn til at du selv har satt dette på shortlista etter å ha gjort din research.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nå har jeg sendt en forespørsel til moiz angående Burson HA-160D, og faktisk kjenner jeg bittelittegrann adrenalin.. :)
    Fredagskveld, responstid er kanskje noe lengre enn 10minutter? :p

    edit: det gikk 8 minutter faktisk....

    edit2: ser veldig mange bruker digitale kilder, mtenium? med ipod f.eks i den videoen.
    Spent på lyden via min kjære cdspiller!
    jeg har faktisk ikke rcakabler liggende. DET er skremmende det...


    Jeg har nå kommet meg et skritt videre. HA 160D er faktisk bestilt... Huff, skremmende.. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Gratulerer med 1 av 2. :) den skremmende følelsen du nå har litt i magen vil gå over til spenning og deretter pur glede før søndag...

    DAC i 160D er i mine ører såpass god at jeg ikke ville utelukke den, men testet den opp mot din CD-spiller koblet analogt.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    2 av 2. Ingen vits i å vente med klokkene. K701 bestilt hos multicom :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fornuftig å velge K701 fremfor K702 prismessig. :) Gratulerer del 2; håper du blir fornøyd. Det får vi vel vite sånn ca. onsdag da. 8)
     

    Petter-S

    Medlem
    Ble medlem
    10.07.2007
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hva er egentlig forskjellen mellom K701 og K702 ? har selv Q701, som er identisk med K702(?)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    K702 er mørke blå med sort hodeband, mens K701 er hvit med brunt hodeband. K702 har mini-XLR kontakt på venstre side som gjør det lett å bytte til annen kabel (produsent og/eller lengde).

    Vil bare påpeke at K702 ikke er en balansert utgave av K701. K702 har mini-XLR-plugger og 3 ledere. Balansert krever 4 pinner. K701 har i motsetning til K702 internkabling som lettere gjør at man via DIY kan lage K701 om til balansert kobling. K702 krever mye mer DIY.
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har du et godt lydkort i pcn, så mener jeg at Sennheisers trådløse gjør en god jobb...
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Da har jeg fått prisoverslag på neste HPA prosjekt. PBA i tilsvarende konfig med lovely cube 198USD, det jeg titter på vil koste meg 850USD som PBA (populated circuit board). Fullbalansert beta22 med sigma22.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gwikse skrev:
    Da har jeg fått prisoverslag på neste HPA prosjekt. PBA i tilsvarende konfig med lovely cube 198USD, det jeg titter på vil koste meg 850USD som PBA (populated circuit board). Fullbalansert beta22 med sigma22.
    Har du mulighet for poste noen linker? :).
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    gwikse skrev:
    Da har jeg fått prisoverslag på neste HPA prosjekt. PBA i tilsvarende konfig med lovely cube 198USD, det jeg titter på vil koste meg 850USD som PBA (populated circuit board). Fullbalansert beta22 med sigma22.
    Har du mulighet for poste noen linker? :).
    http://www.amb.org/audio/beta22/

    PBA fra http://www.ybmaudio.com/

    http://www.head-fi.org/forum/thread/503443/the-22-threads-thread-help-yourself

    Sendte en forespørsel på mail og fikk svar med overslag. Har ikke fastsatt alle detaljer, men satt sammen etter amb`s guide vil koste 850,- for 4 beta og en sigma. NB. dette er kun kortene med komponenter ikke en ferdig amp.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.152
    Antall liker
    3.959
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    edit2: ser veldig mange bruker digitale kilder, mtenium? med ipod f.eks i den videoen.
    Jeg bruker Squeezebox Touch i mitt oppsett sammen med HA-160D. All musikk er rippet fra CD/DVD-A med EAC og lagret som flacfiler (+cue sheet). Meget fornøyd med komforten dette gir.

    ivar skrev:
    Jeg har nå kommet meg et skritt videre. HA 160D er faktisk bestilt... Huff, skremmende.. :)
    Velkommen i det gode selskap! :)
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Nå har jeg sendt en forespørsel til moiz angående Burson HA-160D, og faktisk kjenner jeg bittelittegrann adrenalin.. :)
    Fredagskveld, responstid er kanskje noe lengre enn 10minutter? :p

    edit: det gikk 8 minutter faktisk....

    edit2: ser veldig mange bruker digitale kilder, mtenium? med ipod f.eks i den videoen.
    Spent på lyden via min kjære cdspiller!
    jeg har faktisk ikke rcakabler liggende. DET er skremmende det...


    Jeg har nå kommet meg et skritt videre. HA 160D er faktisk bestilt... Huff, skremmende.. :)
    Gratulerer :)

    ivar skrev:
    2 av 2. Ingen vits i å vente med klokkene. K701 bestilt hos multicom :)
    Og gratulerer igjen :)

    Blir moro å høre hva du syntes, ettersom jeg tror vi begge var ute etter noe av det samme :)
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hei,lurer på om noen har hørt/testet.rådyre(20-100tusen)headamper.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hansen48 skrev:
    hei,lurer på om noen har hørt/testet.rådyre(20-100tusen)headamper.
    Finnes det hodetelefonforsterkere til 100.000,- ?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det kan vi vel gå ut ifra.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Burmester 088 f.eks har hodetelefonutgang. Tror neppe du finner produkter som i utgangspunktet ikke er markedsført som pre-amp i det segmentet i den vestlige verden. "Head-end" er nok mer utbredt i Asia (kina, japan osv) enn i vesten.

    Og ja, Burmester kan sine ting, men jeg har ikke hørt det med headphones. Tror neppe det er umulig å få testet ett sett skikkelige hodetelefoner på OHFC f.eks dersom det er ønskelig (og seriøst), men tror neppe markedet er stort...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gwikse skrev:
    Burmester 088 f.eks har hodetelefonutgang. Tror neppe du finner produkter som i utgangspunktet ikke er markedsført som pre-amp i det segmentet i den vestlige verden. "Head-end" er nok mer utbredt i Asia (kina, japan osv) enn i vesten.

    Og ja, Burmester kan sine ting, men jeg har ikke hørt det med headphones. Tror neppe det er umulig å få testet ett sett skikkelige hodetelefoner på OHFC f.eks dersom det er ønskelig (og seriøst), men tror neppe markedet er stort...
    Ja, men en forforsterker med hodetelefonutgang er vel ikke en "hodetelefonforsterker"? Med "Headamp" mener i alle fall jeg en forsterker med kun hodetelefonutgang(er).
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dazed skrev:
    gwikse skrev:
    Burmester 088 f.eks har hodetelefonutgang. Tror neppe du finner produkter som i utgangspunktet ikke er markedsført som pre-amp i det segmentet i den vestlige verden. "Head-end" er nok mer utbredt i Asia (kina, japan osv) enn i vesten.

    Og ja, Burmester kan sine ting, men jeg har ikke hørt det med headphones. Tror neppe det er umulig å få testet ett sett skikkelige hodetelefoner på OHFC f.eks dersom det er ønskelig (og seriøst), men tror neppe markedet er stort...
    Ja, men en forforsterker med hodetelefonutgang er vel ikke en "hodetelefonforsterker"? Med "Headamp" mener i alle fall jeg en forsterker med kun hodetelefonutgang(er).
    Det tror jeg det finnes generelt sett veldig lite av.

    Edit: altså forsterkere med kun hodetelefonutganger. En hodetelefonforsterker er jo en pre-amp.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    everlong: ja, jeg storgleder meg selvsagt til jeg har ting i hendene. Må selvsagt lytte tvert vil jeg tro, før jeg setter ting til innspilling.
    Til alle som gratulerer: takk skal dere ha! :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.250
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dazed skrev:
    hansen48 skrev:
    hei,lurer på om noen har hørt/testet.rådyre(20-100tusen)headamper.
    Finnes det hodetelefonforsterkere til 100.000,- ?
    Man kommer et lite stykke på veien med USD 1600 (+mva etc) til HeadRoom Balanced ultra desktop amp

    http://www.headphone.com/headphone-amps/headroom-balanced-ultra-desktop-amp-buda.php

    Det er den dyreste dedikerte hodetelefonforsterkeren jeg kommer på i forbifarta.

    EDIT og da glemte jeg selvfølgelig SPL Phonitor som koster omkring 14K kongelige norske kroner:
    http://www.soundshop.no/spl-phonitor-hodetelefon-forsterker-p-3945-c-244.aspx

    mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gwikse skrev:
    Det tror jeg det finnes generelt sett veldig lite av.

    Edit: altså forsterkere med kun hodetelefonutganger. En hodetelefonforsterker er jo en pre-amp.
    Der tar du feil. Det finnes mengder.

    Her har du et helt forum om dem:

    http://www.head-fi.org/forum/list/5/headphone-amps-full-size

    En hodetelefonforsterker er ikke en forforsterker, men utgangssignalet på en har et såpass likt nivå at den sikkert kan benyttes som en.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dazed skrev:
    gwikse skrev:
    Det tror jeg det finnes generelt sett veldig lite av.

    Edit: altså forsterkere med kun hodetelefonutganger. En hodetelefonforsterker er jo en pre-amp.
    Der tar du feil. Det finnes mengder.

    Her har du et helt forum om dem:

    http://www.head-fi.org/forum/list/5/headphone-amps-full-size

    En hodetelefonforsterker er ikke en forforsterker, men utgangssignalet på en har et såpass likt nivå at den sikkert kan benyttes som en.
    Jaha, der har jeg aldri vært.... Takk så meget for linken.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Du, med din kjennskap til head-fi har ikke vært på head-fi.org. Oj. Fy og skam. ;D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hansen48 skrev:
    hei,lurer på om noen har hørt/testet.rådyre(20-100tusen)headamper.
    Blue Hawaii SE kan man kjøpte til rundt 5000 USD. Det blir sånn roughly 35.000 importert til Norge ... etter å ha ventet ca. 1 år på den (ref. må bygges til deg).
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Sitter og tenker på kildevalg til burson-akgoppsettet mitt.

    Jeg har en cdspiller (emc1up), men dette krever plass. Må jo også ha inn noen cd-er osv.
    SB er selvsagt en mulighet, men da må jeg ha en maskin stående med musikk et sted.

    Hva annet digitalt helst med lagring hadde vært et alternativ, med mitt forsterkervalg?
    ipad, mac mini, ipod? iphone? noe helt annet?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.152
    Antall liker
    3.959
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Hva annet digitalt helst med lagring hadde vært et alternativ, med mitt forsterkervalg?
    ipad, mac mini, ipod? iphone? noe helt annet?
    Har ikke prøvd dette, men det kan tenkes at iPad med Apple iPad Camera Connection Kit kan fungere



    http://www.head-fi.org/forum/thread...udio-interfaces-via-camera-connection-kit/180

    Du skal da kunne bruke iTunes på iPad'en og denne vil/skal/bør se HA-160D som et USB lydkort - noe det er.

    230,- på komplett : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618018 - hmmm... støtter raw filer, kanske jeg burde hatt denne i fotobag'en :D

    Evt. Apple TV der du bruker AirPlay mellom denne og iPad. Du bruker du spdif ut fra apple tv og inn i HA-160 og kan ha iPad'en i fanget som fjernkontroll.

    http://www.netonnet.no/art/tv-og-bi...iller/mediaspiller/apple-atv2gen/145279.5319/



    Vent nå litt - det var bare optisk inn i den - da utgår det alternativet.
     

    Vedlegg

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hm, *tenke*
    Kanskje få ut fingern og strekke opp kablet hjemmenettverk, for så å legge fingra på en SB touch.
    Evt selge cdspillern prompte, så blir det enklere å få ut fingern... :p
    Ser for meg et pent lite hyllesystem (hengende litt opp på veggen), med burson og stativ til k701 stående side om side. Da kan SB stå rett under f.eks.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn