Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ja man må ikke glemme å lytte oppi all målingen..! :cool:
    Nei for all del. Og det finnes mye utstyr som ikke måler så bra, men som høres skikkelig bra ut! Men den målingen av hd820 så skikkelig elendig ut for å si det mildt. Hadde det ikke vært Sean Olive så hadde jeg trodd den var fake. Men jeg begynner å forstå mer av hva folk hylte om på headfi.org, særlig på facebooksiden.
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Noen som fikk hørt nye Focal Elegia på butikkmessene i helgen?
    Tilbakemeldinger i utlandet er at Focal muligens har fått til en velykket lukket konstruksjon her?
    Håper Duet i Bergen får de inn snart, så får jeg lyttet selv.
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Hei, er det noen som vet om man kan bruke en 15 bånds pa equalizer med xlr inn/ut mellom dac og hodetelefonforsterker?
    20181016_210055.jpg
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    4.408
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo alltids mulig, men kvaliteten på de der er ikke alltid så mye å skryte av. Grafisk EQ er også et grovkornet verktøy med faste frekvenser og konstant Q (~båndbredde). Dersom du forer DAC fra en datamaskin, så har/finner du kanskje en parametrisk EQ som snakker sammen med avspillerprogrammet. En parametrisk EQ har justerbare frekvenser og Q.

    mvh
    KJ
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei, er det noen som vet om man kan bruke en 15 bånds pa equalizer med xlr inn/ut mellom dac og hodetelefonforsterker? Vis vedlegget 513514
    Om du har xlr ut fra dacen eller kilden så hvorfor ikke? Jeg aner ikke noe om kvaliteten på den eqen. Prismessig så er den nok litt shady. dbx lager kvalitets eqer også ned i en 3-4 tusenlapper. Har du kikket på schiit loke? Man har ikke like stor kontroll som en eq med mange flere bånd, men den skal være veldig god!. Med hodetelefoner er min erfaring at man ikke trenger å ratte like mye som man gjør for å tilfredsstille målinger i et rom med høyttalere. Men flere bånd er jo å foretrekke generelt. Disse PA-eqene av billigste sort er uansett ikke å foretrekke tenker jeg. Litt enig med han over. Men jeg har brukt dbx i studio og på veien.
     
    Sist redigert:

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Schiit Loki Mini er single ended og jeg ønsker å bruke balansert da min Stax srm-006ts låter bedre på xlr inngangen. Tar gjerne imot forslag om equalizer med bedre kvalitet, må ha xlr inn/ut.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Schiit Loki Mini er single ended og jeg ønsker å bruke balansert da min Stax srm-006ts låter bedre på xlr inngangen. Tar gjerne imot forslag om equalizer med bedre kvalitet, må ha xlr inn/ut.
    https://dbxpro.com/en-US/products/ieq15 Men jeg har aldri prøvd noe slikt til hifi. Men det er en gromsak for PAen. Lyden er veldig god. Du går kraftig opp fra den du linket til.
    https://evenstadmusikk.no/dbx/1056507/dbx-ieq15-digital-grafisk-equaliser-2-x15-bånd?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Dbx%20dbx%20IEQ15%20digital%20grafisk%20equaliser
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    4.408
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal du bruke EQ til ?

    For å justere den tonale balansen på innspillinger er det stort sett greit med tonekontoller og loudness.

    For å justere inn frekvensresponsen på hodetelefoner trengs det kanskje noe større presisjon og fleksibilitet som i en parametrisk EQ.

    mvh
    KJ
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Har tidligere linket til denne oversikt/tråd med hodetelefon-rørforsterkere i forskjellige avskygninger. Har nettopp blitt ferdig med den årlige oppdatering, og har lagt til ca 30 nye forsterkere.
     
    Sist redigert:

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Ønsker egentlig tonekontroller, men det har ingen av mine hodetelefonforsterkere. Dette er det schiit loki har, men skulle gjerne hatt noe lignende med xlr inn/ut hvis det finnes. Så på equalizer fordi den har denne muligheten, trenger ikke 15 til 30 justeringsmuligheter, bass mellomtone og diskant holder. Det er også viktig at elektronikken er tyst og at den ikke farger lyden.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker egentlig tonekontroller, men det har ingen av mine hodetelefonforsterkere. Dette er det schiit loki har, men skulle gjerne hatt noe lignende med xlr inn/ut hvis det finnes. Så på equalizer fordi den har denne muligheten, trenger ikke 15 til 30 justeringsmuligheter, bass mellomtone og diskant holder. Det er også viktig at elektronikken er tyst og at den ikke farger lyden.
    https://www.avshop.no/minidsp-ddrc-22a-dsp-kit-2x2/cat-p/c/p10520373 her får du full kontroll. Men du trenger jo ikke mic og målinger for rom, kun eqbiten. Tror ikke det finnes tonekontrollere lenger, untagen schiit!
     
    Sist redigert:

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker egentlig tonekontroller, men det har ingen av mine hodetelefonforsterkere. Dette er det schiit loki har, men skulle gjerne hatt noe lignende med xlr inn/ut hvis det finnes. Så på equalizer fordi den har denne muligheten, trenger ikke 15 til 30 justeringsmuligheter, bass mellomtone og diskant holder. Det er også viktig at elektronikken er tyst og at den ikke farger lyden.
    Hva bruker du som kilde?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jøss, ikke fått med meg hodetelefontråden :) Mitt oppsett på kontoret hjemme.

    IMG_0310.jpg


    - Moon MiND2 Network Player
    - Schiit Yggdrasil Analog2
    - Moon 430HAD
    - Isotek EVO3 Sigmas
    - Audiobyte Hydra-Z med Hydra-ZPM (kan kun skimtes såvidt bak skjermen)
    - iFi micro iUSB3.0

    Brukes vanligvis med Audeze LCD-4 (rev.2) eller Audeze LCD-XC (rev.2), og musikk spilles vanligvis via Moon MiND2 fra Nucleus+.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Da har jeg fått testet hodetelefoner på klubben. Spennende, tror det blir Sony.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jøss, ikke fått med meg hodetelefontråden :) Mitt oppsett på kontoret hjemme.

    Vis vedlegget 514950

    - Moon MiND2 Network Player
    - Schiit Yggdrasil Analog2
    - Moon 430HAD
    - Isotek EVO3 Sigmas
    - Audiobyte Hydra-Z med Hydra-ZPM (kan kun skimtes såvidt bak skjermen)
    - iFi micro iUSB3.0

    Brukes vanligvis med Audeze LCD-4 (rev.2) eller Audeze LCD-XC (rev.2), og musikk spilles vanligvis via Moon MiND2 fra Nucleus+.
    Nydelig rigg! Du kan leve noen høstkvelder med det der!! Hva synes du om isotek?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Isotek fungerer veldig bra, for å få samme lydkvalitet gjennom hele døgnet spesielt. Så jeg er veldig fornøyd, faktisk så fornøyd at jeg satte opp full Isotek på hjemmekinoen også (Sigmas EVO3 og Titan EVO3). Men jeg måtte sette hodetelefonsforsterkeren på høy-strøms-pluggene, ellers skjedde noe ikke positivt med lyden (den krever ikke veldig mye strøm, så det burde i utgangspunktet ikke ha noe å si).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Eneste forskjell mellom høy-strøms pluggene og vanlige sockets er normalt bare inrush toleranse.
    Man kan ikke trekke mer effekt ut av disse.
    Slik fungerer ihvertfall PS Audio sine regeneratorer.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Eneste forskjell mellom høy-strøms pluggene og vanlige sockets er normalt bare inrush toleranse.
    Man kan ikke trekke mer effekt ut av disse.
    Slik fungerer ihvertfall PS Audio sine regeneratorer.
    Sånn i teorien skal den kunne dra 1100watt før sikringen går på de 5amp kursene. Ikke sjans om 430 trekker mer en det. Men jeg har jo hørt snakk om manglende dynamikk osv.
    Edit: Legger til at jeg selv har erfart dette.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er nettopp det som skjer når man bruker "lav-strøms-pluggene", de er vel faktisk ikke definert som lavstrømsplugger, men midi; det blir dårlig dynamikk.

    Edit:
    IsoTek EVO3 Sigmas har 6 utganger; 2 av disse klarer maks 16Amp; de resterende 4 klarer 10Amp (naturligvis kan ikke alle trekke så mye samtidig, kursen har ikke mer enn 16Amp). Men det er noen flere forskjeller mellom disse 2 - høystrømspluggene anbefales for strømkrevende enheter; de andre fungerer også på disse men man kan få redusert dynamikk. Derfor jeg ble ekstremt overrasket over denne effekten på hodetelefonforsterker, sikringen i 430HAD er på 250V 0.5A.
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er nettopp det som skjer når man bruker "lav-strøms-pluggene", de er vel faktisk ikke definert som lavstrømsplugger, men midi; det blir dårlig dynamikk.

    Edit:
    IsoTek EVO3 Sigmas har 6 utganger; 2 av disse klarer maks 16Amp; de resterende 4 klarer 10Amp (naturligvis kan ikke alle trekke så mye samtidig, kursen har ikke mer enn 16Amp). Men det er noen flere forskjeller mellom disse 2 - høystrømspluggene anbefales for strømkrevende enheter; de andre fungerer også på disse men man kan få redusert dynamikk. Derfor jeg ble ekstremt overrasket over denne effekten på hodetelefonforsterker, sikringen i 430HAD er på 250V 0.5A.
    Jeg har samme erfaring. Men da med aktive høyttalere. Med rørampen min wa6 skjedde det motsatte. Det ble svartere bakgrunn og den roet seg slik at opplevelsen av dynamikk ble større.
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Marantz Sa-8005 og Bluesound Node 2 via Audiobyte Black Dragon.
     
    S

    svk

    Gjest
    fått min E5 til å fungere med android 9. måtte en OTG adapter til.
    trengte ikke otg med android 8.
    eneste minuset nå er at mobilen lader e5'n
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjøpt meg akg k1000. Klarte ikke å la være når dere pirret sånn på tråden her. Må ha de gamle om jeg en gang skal handle de nye. Skal mekke en test.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har kjøpt meg akg k1000. Klarte ikke å la være når dere pirret sånn på tråden her. Må ha de gamle om jeg en gang skal handle de nye. Skal mekke en test.
    Gratulerer! Det blir spennende!
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.741
    Antall liker
    3.349
    msph.jpg


    Tenkte å bestille Abyss 1266, men det ble Mysphere isteden.


    Fra en bruker:

    "It is difficult to describe sound of Mysphere. All headphones have their own signature. Mysphere are too natural to have it. In short - delightful treat. Out of this world. Super natural. MySphere combines all the best from speakers and headphones into one single device. Addictive. Detailed, but not sharp Deep, wide and high soundstage. Fast - even in messy tracks (AC/DC "Back in black") keep every single detail. There is no sense to discribe frequencies reproduction – Myshere singing effortless in whole spectrum. Due to open construction without earpds there is no acoustic pressure to the ears – even on loud volumes ears are in comfort zone. On low volumes they hold every detail still.

    Matching/pairing – enough to choose between 3.1 and 3.2 models with different impedance (15 and 110Ohm) – Mysphere will reproduce sound coming from your amplifier as it is. Not more, not less.

    MySphere can be compared only with very good speakers system costing tens of thousands. I will be short – they are supreme in all aspects to Sennheiser HD 800S, Focal Utopia, Stax Lambda Signature, AKG K1000."
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 515692

    Tenkte å bestille Abyss 1266, men det ble Mysphere isteden.


    Fra en bruker:

    "It is difficult to describe sound of Mysphere. All headphones have their own signature. Mysphere are too natural to have it. In short - delightful treat. Out of this world. Super natural. MySphere combines all the best from speakers and headphones into one single device. Addictive. Detailed, but not sharp Deep, wide and high soundstage. Fast - even in messy tracks (AC/DC "Back in black") keep every single detail. There is no sense to discribe frequencies reproduction – Myshere singing effortless in whole spectrum. Due to open construction without earpds there is no acoustic pressure to the ears – even on loud volumes ears are in comfort zone. On low volumes they hold every detail still.

    Matching/pairing – enough to choose between 3.1 and 3.2 models with different impedance (15 and 110Ohm) – Mysphere will reproduce sound coming from your amplifier as it is. Not more, not less.

    MySphere can be compared only with very good speakers system costing tens of thousands. I will be short – they are supreme in all aspects to Sennheiser HD 800S, Focal Utopia, Stax Lambda Signature, AKG K1000."
    Gratulerer så mye!! Påstanden til brukeren er relativt drøy synes jeg. Da skal den være helt vanvittig god for å slå dem på ALT. At de er bedre en 25 år gamle hodetelefoner som lamda og AKG skulle bare mangle! Venter i spenning på tilbakemelding når du har fått testet litt. Jeg sikler også på dem.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Gratulerer!
    Er virkelig interessert i dine erfaringer. Det er vel 3.1 du har fått?
    Lurer på om 3.2 vil bli rett for meg.
    Jeg sliter med at alle ht klokker klemmer rundt ørene, men her virker dette å være løst.

    Saftig pris, dog.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    IMG_1187.jpg

    IMG_1188.jpg

    Min sønn godkjenner min nyeste anskaffelse.

    Jeg fant endelig et nydelig eksemplar av orginalversjonen som var en av de 5000 første. Mange kaller denne versjonen for «bass heavy» versjonen da den har en del mer bass en versjonene som kom etterpå. Jeg har serienummer 4300 og den kommer i svart kasse. Akg begynnte serienummerene sine på 1000, så egentlig er det nummer 3300.
    Å finne en bass heavy orginal-versjon som er nær mint til ok pris er ikke så lett og det tok meg 4år. At mange sverger til disse enda forstår jeg da de spiller veldig flott, detaljert, luftig og åpent. Det er en ganske syk følelse av frihet å ha høyttalerene foran øret. Det skaper en luftighet som ingen andre hodetelefoner har.

    Denne posten ble bare rot så jeg repostet. Skal aldri mer laste opp bilder via mobilen. Det funker rett og slett ikke så bra ;P
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjøpt meg akg k1000. Klarte ikke å la være når dere pirret sånn på tråden her. Må ha de gamle om jeg en gang skal handle de nye. Skal mekke en test.
    Grattis med kjøpet, blir spennende å lese hva du synes sånn etterhvert..! :)
    Takker. Disse hodetelefonene har jo egentlig blitt samleobjekter. Prisene stiger hele tiden. Men jeg kom over en del tråder på headfi for noen år siden og da visste jeg det var et spørsmål om tid.
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Fryktelig spent på å høre mer om både k1000 og MySphere. Ser ut som slike "ørehøytalere" (i mer bokstavelig forstand enn det stax kan skryte på seg) er i vinden igjen. Den "nye" mysphere, akg k1000 som er blitt en kultklassiker og den nye RAAL ribbonhodetelefonen. Bare synd at mesteparten av disse hodetelefonene ligger veldig langt oppe i prissegmentet, kunne vært interessant å se hvor mye man kunne gjort med en billigere variant basert på det samme ekstremt åpne prinsippet.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Finnes mange forskjellige typer hodetelefoner, noen løsninger funker bedre enn andre. Stax satser på elektrostatiske elementer og de har i en årrekke brukt benevnelsen "earspeakers" vet ikke om de skryter så mye rundt dette, det er vel mer å prøve å få et lydbilde trukket foran lytteren og ikke midt i hodet.
    Prisene på headfi har skutt i været de siste årene og det ser ikke ut som det vil stoppe med det første, men en hodetelefon som AKG K1000 er nesten som en investering å regne, den vil holde seg godt i pris. :)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Finnes mange forskjellige typer hodetelefoner, noen løsninger funker bedre enn andre. Stax satser på elektrostatiske elementer og de har i en årrekke brukt benevnelsen "earspeakers" vet ikke om de skryter så mye rundt dette, det er vel mer å prøve å få et lydbilde trukket foran lytteren og ikke midt i hodet.
    Prisene på headfi har skutt i været de siste årene og det ser ikke ut som det vil stoppe med det første, men en hodetelefon som AKG K1000 er nesten som en investering å regne, den vil holde seg godt i pris. :)
    Helt enig Barathsec! Stax brukte ordtaket earspeaker på 70 tallet. De laget nok den første ørehøyttaleren i 1977 med Sigma. De må nok konkurrere om styggeste hodetelefon med den der. Jeg har aldri hørt dem og kjenner ingen som har gjort det heller. Ja, AKG k1000 kommer nok bare til å stige i pris fremover. Med den lyden k1000 klarer å levere er det nesten flaut at vi ikke har kommet lenger. For de kan greit måle seg med dagens high end, noe som sjokkerte meg litt. De er steømsultne som få og jeg bruker dem på en 2x70watts klasse a/b Consonance forsterker. Men Auralic Taurus klarte dem overraskende greit. Selv om Taurus er klasse a blir den normalt aldri skikkelig varm pga veldig effektiv kjøling. Men med k1000 fikk den kjørt seg og ble nesten for varm, så det holdt med en times spilling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn