Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    SOA-lenker

    Sorry, trodde SOA var velkjent........ SOA er en DIY rør hodetelefon forsterker som kan bygges nesten så dyr man bare måtte ønske, eller som den jeg får som kostet en 7-8000 i deler + en koffert med rør.
    Kan du gi oss en eller flere lenker til relevant informasjon?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.538
    Antall liker
    7.647
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Sorry, trodde SOA var velkjent........ SOA er en DIY rør hodetelefon forsterker som kan bygges nesten så dyr man bare måtte ønske, eller som den jeg får som kostet en 7-8000 i deler + en koffert med rør.
    Kan du gi oss en eller flere lenker til relevant informasjon?



    Pr dags dato kan jeg ikke det, men skal spørre kompisen som har bygget den når han stikker nesa innom........ kan ta et bilde eller to av herligheten om det skulle være noen interesse for det også.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    SOA-informasjon

    Sorry, trodde SOA var velkjent........ SOA er en DIY rør hodetelefon forsterker som kan bygges nesten så dyr man bare måtte ønske, eller som den jeg får som kostet en 7-8000 i deler + en koffert med rør.
    Kan du gi oss en eller flere lenker til relevant informasjon?
    Pr dags dato kan jeg ikke det, men skal spørre kompisen som har bygget den når han stikker nesa innom........ kan ta et bilde eller to av herligheten om det skulle være noen interesse for det også.
    Jeg antok at et eller annet firma selger byggesett, eller at noen i det minste har publisert informasjon om og tegninger for konstruksjonen på en eller annen vevside. Man vil også forvente en eller flere forumtråder om den rundt omkring.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.538
    Antall liker
    7.647
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Sorry, trodde SOA var velkjent........ SOA er en DIY rør hodetelefon forsterker som kan bygges nesten så dyr man bare måtte ønske, eller som den jeg får som kostet en 7-8000 i deler + en koffert med rør.
    Kan du gi oss en eller flere lenker til relevant informasjon?
    Pr dags dato kan jeg ikke det, men skal spørre kompisen som har bygget den når han stikker nesa innom........ kan ta et bilde eller to av herligheten om det skulle være noen interesse for det også.
    Jeg antok at et eller annet firma selger byggesett, eller at noen i det minste har publisert informasjon om og tegninger for konstruksjonen på en eller annen vevside. Man vil også forvente en eller flere forumtråder om den rundt omkring.


    Så det du sier er altså at det ikke er godtagbart for deg at jeg ikke sitter på den informationen fordi det ikke er jeg som har bygd den og at jeg skal spørre kompisen som HAR bygd den om relevant info og komme tilbake med det når det foreligger.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    SOA-informasjon og misforståelser

    Sorry, trodde SOA var velkjent........ SOA er en DIY rør hodetelefon forsterker som kan bygges nesten så dyr man bare måtte ønske, eller som den jeg får som kostet en 7-8000 i deler + en koffert med rør.
    Kan du gi oss en eller flere lenker til relevant informasjon?
    Pr dags dato kan jeg ikke det, men skal spørre kompisen som har bygget den når han stikker nesa innom........ kan ta et bilde eller to av herligheten om det skulle være noen interesse for det også.
    Jeg antok at et eller annet firma selger byggesett, eller at noen i det minste har publisert informasjon om og tegninger for konstruksjonen på en eller annen vevside. Man vil også forvente en eller flere forumtråder om den rundt omkring.
    Så det du sier er altså at det ikke er godtagbart for deg at jeg ikke sitter på den informationen fordi det ikke er jeg som har bygd den og at jeg skal spørre kompisen som HAR bygd den om relevant info og komme tilbake med det når det foreligger.
    Nei, det er en stor misforståelse.

    Når jeg leser ditt første utsagn, fikk og får jeg inntrykk av at du skriver om noe du mener er et velkjent og spesielt godt produkt. Da synes ikke jeg det er så rart at jeg også trodde at du hadde informasjonen jeg spurte om. De fleste nå til dags pleier jo å lese noe på verdensveven om et produkt før de bestiller det.

    Jeg forstår nå at jeg har tolket deg feil/misforstått på dette punktet, og skal derfor vente tålmodig på at du publiserer informasjon om SOA.

    For sikkerhets skyld, og for å unngå flere misforståelser:
    Jeg har skrevet dette og de foregående innlegg i konstruktiv og beste mening. Jeg har overhode ikke forsøkt meg på ironi el.l. Hvis noe kan tolkes som det, er det en ikkeintendert bieffekt.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Krever endel innspilling sa han i butikken i det jeg forlot butikken.
    hjemme nå og plugga i dacen.
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.538
    Antall liker
    7.647
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Dette SOA opplegget var MYE mindre kjent enn jeg trodde........ grunnen til at jeg fikk det for meg at det var kjent er nok at kompisen har snakket om det i dann og vann i noen år....... MEN jeg fant da en link med noe info som dere kan ta en titt på mens jeg venter på at kompisen svarer på min mail.
    SG-Acoustics ? Samuel Groner ? Discrete OpAmps
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dette SOA opplegget var MYE mindre kjent enn jeg trodde........ grunnen til at jeg fikk det for meg at det var kjent er nok at kompisen har snakket om det i dann og vann i noen år....... MEN jeg fant da en link med noe info som dere kan ta en titt på mens jeg venter på at kompisen svarer på min mail.
    SG-Acoustics � Samuel Groner � Discrete OpAmps
    Hvis jeg ikke misforstod og overså for mye, må vi nok vente på din venn.

    Det ser ut som om den vevsiden kun nevner SOA i forbindelse med diskrete operasjonsforsterkere. Jeg fant intet om rør eller hodetelefonforsterker.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.538
    Antall liker
    7.647
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Hodetelefon forsterkeren heter SohaII og ikke bare Soha som jeg skrev først, hvis man søker på SohaII så finner man masse.

    The SOHA II Headphone Amplifier

    Jeg fikk mitt ex i går kveld, men har ikke hatt tid til og prøve den enda..... det eksemplaret jeg har fått til låns er med en del oppgraderinger, men eieren/byggeren fortalte at start byggesettet koster ned mot 2k også kan man legge på hva man vil av opppgraderinger og det skal hvistnok ikke være noe problem og brenne av 40k på topp komponeneter til den om man skulle ønske det, men selv utgangspunktet til 2k er veldig bra.
    Kan komme tilbake med litt bilder og inntrykk etterhvert.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Balancing act" Eddie Current balanced amplifier

    ps1000.jpg


    Dac`en der koster 6400 Euro..Noen som har lest noe om forsterkeren?

    Ikke at jeg har planer i den retningen..:cool:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Eddie Current Balancing Act

    Eddie Current Balancing Act nevnes stadig på Head-Fi.org.

    Retro er visst bare forbokstaven etter bilder å dømme. Hvis man benytter svarthvittfoto med en tanke sepiatone vil den skli rett inn blant bilder fra senest 1950-tallet, men gjerne før.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    511
    Torget vurderinger
    9
    Ville vel ikke kalt det "retro" av utseende. Mer "noe skrot skrudd sammen av deler fra tilbudshylla til Chlas Ohlson". Herri-jesus så stygt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Eddie Current Balancing Act

    Ville vel ikke kalt det "retro" av utseende. Mer "noe skrot skrudd sammen av deler fra tilbudshylla til Chlas Ohlson". Herri-jesus så stygt.
    Jeg tror ikke Clas Ohlson fører særlig mye som teknologisk er så gammelt. Det er sannsynligvis lenge siden Clas Ohlson sluttet med radiorørrelatert utstyr.

    Det er nesten så man lurer på om bryterne er av bakelitt. Østblokkland (på 1950-tallet) var en annen tanke som innfant seg.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jo styggere noe er, og jo høyere prisen er, desto mer ekslusivt er det for noen. Den saken der ser ut til å ha stått i rommet med den røde telefonen i USSR under den kalde krigen.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    1.012
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Eddie Current Balancing Act, ofte bare kalt BA er en av hoved-refereansene på Head-Fi - og om jeg lykkes i mine planer om plutselig og uforutsett bli middels rik, kommer jeg sporenstreks til å bestille en slik.

    I motsetningen til IKEA-hodene ovenfor ELSKER jeg simpelthen utseendet.

    Eddie Current Zana Deux er også en referanse med fabelaktig utforming.


    zdseweb_3rio.jpg


    Det bør også anmerkes at Eddie Current har laget en elektrostatforsterker som blir sendt avgårde til de første kundene ila kort tid.

    Eddie Current Electra


    fd748ceae8c51479d663919a4bd6a5e8_nup1.jpg

    http://www.head-fi.org/t/612247/eddie-current-electra-electrostatic-amplifier

    http://www.eddiecurrent.com/





    Vis vedlegget 191789

    Dac`en der koster 6400 Euro..Noen som har lest noe om forsterkeren?

    Ikke at jeg har planer i den retningen..:cool:
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Eddie Current

    Eddie Current Balancing Act, ofte bare kalt BA er en av hoved-refereansene på Head-Fi - og om jeg lykkes i mine planer om plutselig og uforutsett bli middels rik, kommer jeg sporenstreks til å bestille en slik.

    I motsetningen til IKEA-hodene ovenfor ELSKER jeg simpelthen utseendet.

    Eddie Current Zana Deux er også en referanse med fabelaktig utforming.
    Ja, jeg har også stadig støtt på disse på Head-Fi.org.

    Bildet du presenterer av Eddie Current Zana Deux ser i hvert fall bedre ut.

    En ting jeg har lurt på når jeg har sett bilder med det: Hva er formålet med disse kablene på rørene? I dette tilfellet en rød kabel tilkoblet toppen av (i hvert fall) to rør.

    Det bør også anmerkes at Eddie Current har laget en elektrostatforsterker som blir sendt avgårde til de første kundene ila kort tid.

    Eddie Current Electra

    Vis vedlegget 191808
    Dette arrangementet av brytere nær ubeskyttede rør fremstår for meg som en ulykke som venter på å skje. Bottlehead Crack har noe lignende.

    Dette kan da neppe være lovlig? Jeg tror jeg husker at Jan Meier skrev at det egentlig er påbudt med tildekkede rør, enten i form av en lukket boks á la Stax, EAR Yoshino HP 4 m.fl. eller en form for bur el.l. Han skrev videre at dette allikevel fikk passere, sannsynligvis fordi rørforsterkere er et nisjeprodukt for entusiaster.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    1.012
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    En ting jeg har lurt på når jeg har sett bilder med det: Hva er formålet med disse kablene på rørene? I dette tilfellet en rød kabel tilkoblet toppen av (i hvert fall) to rør.

    ...


    Dette arrangementet av brytere nær ubeskyttede rør fremstår for meg som en ulykke som venter på å skje
    ...
    1) Ledningene er der nok for å lede strøm - det er kontakter på toppen av noen rør

    2) Rørene biter ingen og de får mye bedre ventilasjon i friluft - bedre for rør, kondensatorer og trafoer. Eneste ulempen er hvis noen kaster noe stort på forsterkeren og slår løs noen rør... men det er jo lov med riller i kabinettet, noe som gir fare for krotslutninger ved f.eks. vannsøl....

    Bilde av ledningene
    DSC07102zd1.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ubeskyttede rør

    [...]
    Dette arrangementet av brytere nær ubeskyttede rør fremstår for meg som en ulykke som venter på å skje
    [...]
    [...]
    2) Rørene biter ingen og de får mye bedre ventilasjon i friluft - bedre for rør, kondensatorer og trafoer. Eneste ulempen er hvis noen kaster noe stort på forsterkeren og slår løs noen rør... men det er jo lov med riller i kabinettet, noe som gir fare for krotslutninger ved f.eks. vannsøl....
    [...]
    Nei, rør biter neppe, men brent barn kan raskt lukte svidd. Jeg tenker særlig på brannskade.

    Jeg tror Jan Meier, (eller noen annen?) nevnte å falle, eller på annen måte helt eller delvis havne/ramle oppe i rørene, f.eks. ved å ta seg for med hånden. Noen av disse scenariene er formodentlig ekstra relevant for gulvplasserte effektforsterkere med ubeskyttede rør.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    1.012
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^^ Rør blir ikke såååååå varme, CDW. Komfyrer er mye farligere.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Interessant, så denne artikkelen om det samme på hw.no for noen dager siden: Nå har forskerne laget en høyttaler av grafén - Hardware.no

    Utdrag fra den ardilla linket:
    "These guys have created a speaker using a thin film of graphene just 30 nm thick and 5mm in diameter as the diaphragm. And they’ve compared its performance to a conventional Sennheiser MX-400 earphone with promising results. “Even without optimization, the speaker is able to produce excellent frequency response across the whole audible region (20 Hz~20 KHz), comparable or superior to performance of conventional-design commercial counterparts,” they say.

    That’s a handy result. Best of all, the air-damped graphene converts most of its energy into sound and so is extremely energy efficient. That’ll be useful for mobile devices in which energy consumption is crucial. So it’s not hard to imagine that earphones using graphene will be available in the short term and may come to dominate the market in the long term. Worth keeping an ear open for."

    Nå er vel ikke Sennheiser MX-400 en høykvalitets lydenhet, men er det slik å forstå at vi her kan forvente top notch lyd a lá feks Stax SR-007/SR-009 e.l. på lette og enkle konstruksjoner som i tillegg er enkle å drive? Eller smører man litt tykt på når man beskriver mulighetene med grafén innenfor lydreproduksjon?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    1.012
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^Det er jo snakk om elektrostat-høyttaler - men filmen er annerledes. Den er så tynn man får den, og dermed ligger alt til rette for bedre prestasjoner. Stax jobber jo mot tynnere membranfilmer, de er jo dem som burde kune implementere grafen best.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lyttet til SR325is og RS1i med originale puter idag, og må si RS1i virkelig falt i smak. Den kunne være noe sibilant iblant, men dette gav virkelig mersmak. Har inntrykk av andre brukere at PS500 framstår som vesentlig roligere i toppen sammenliknet med disse og flere av de andre modellene.

    De hadde absolutt en egen måte å formidle musikk på disse hodetelefonene, en måte som var forførende og engasjerende på samme tid, og relativt særegent sammenliknet med det meste annet jeg har hørt på tidligere. Har riktignok hatt 325is med G-pads tidligere, men de putene var en skrekkelig kombo med den modellen. Det ble veldig tynt og spisst, hvilket endte opp med salg. RS1i (stock) var dog knall å lytte til! :D

    Me likes!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Lyttet til SR325is og RS1i med originale puter idag, og må si RS1i virkelig falt i smak. Den kunne være noe sibilant iblant, men dette gav virkelig mersmak. Har inntrykk av andre brukere at PS500 framstår som vesentlig roligere i toppen sammenliknet med disse og flere av de andre modellene.

    De hadde absolutt en egen måte å formidle musikk på disse hodetelefonene, en måte som var forførende og engasjerende på samme tid, og relativt særegent sammenliknet med det meste annet jeg har hørt på tidligere. Har riktignok hatt 325is med G-pads tidligere, men de putene var en skrekkelig kombo med den modellen. Det ble veldig tynt og spisst, hvilket endte opp med salg. RS1i (stock) var dog knall å lytte til! :D

    Me likes!
    Hva brukte du dem med? V200?

    Hadde selv PS 1000, men de ble for sibilante og tynne i lyden. Disse inntrykkene fant jeg ikke gehør for blant andre eiere, så det er mulig at mitt par var et mandagsprodukt, eller at Grace Design m903 ikke var rett partner for dem. Komfårmessig var de dårlige, koppene i metall er for tunge, og de blir hengende å slenge på hodet. Man må sitte som et skolelys mao.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Neida, var koblet opp mot en helt kurant Marantz cd spiller og Rega Ear amp i butikk. Låt likevel kanon. Rs1i var definitivt den jeg likte best, mye lytteglede, selv om disse fonene ikke er for alle.

    Har lest tilsvarende om ps1000, men blir vel som med alt annet - smakssak. Kunne godt tenkt meg å teste gs1000i, men ingen i Bergen har på demo nå trur eg.

    Henter Ps500 imorgen, og blir å lytte til disse tilkoblet v20 hjemme. Kanskje det blir en fin kombo? =)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    PS500 skal, etter grafer og inntrykk å dømme, være vesentlig fyldigere og beroliget i toppen. Blir uansett spennende med en lytt!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn