Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Og her kommer det allerede en oppdatering: Ved lavt volum på de første låtene jeg spillte så låt den tilsynelatende bedre enn org. kabel.. Skrudde opp lyden nå på noe Infected M og til min forsvilelse så vrenger lyden seg på et relativt lavt volum i forhold til hva jeg har spillt tildligere med orginal kabler. Med orginal kabler kan jeg spille kl 12 på PSii med Infected M uten at lyden vrenger seg, men nå på kl 11 så vrenger lyden seg med en gang bassen kommer.. merkelig.. Noen ide?
    Vel,burn in? La det ligge og spille noen hundre timer...
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Og her kommer det allerede en oppdatering: Ved lavt volum på de første låtene jeg spillte så låt den tilsynelatende bedre enn org. kabel.. Skrudde opp lyden nå på noe Infected M og til min forsvilelse så vrenger lyden seg på et relativt lavt volum i forhold til hva jeg har spillt tildligere med orginal kabler. Med orginal kabler kan jeg spille kl 12 på PSii med Infected M uten at lyden vrenger seg, men nå på kl 11 så vrenger lyden seg med en gang bassen kommer.. merkelig.. Noen ide?
    Vel,burn in? La det ligge og spille noen hundre timer...
    Er du seriøs?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ja, forsåvidt, men uten konkret erfaring på akkurat det du beskriver. Alternativt kan det være at kabelen har en lavere motstandsverdi, og at gamle klokken 12 er blitt kl 11, men dette er ikke mitt felt. Eller kanskje har du gjort noe rart med loddinga, eller tvunnet lederene på en måte som skaper forstyrrelser ved økende strømføring. Men jeg har ingen konkret erfaring med dette, altså.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ja, forsåvidt, men uten konkret erfaring på akkurat det du beskriver. Alternativt kan det være at kabelen har en lavere motstandsverdi, og at gamle klokken 12 er blitt kl 11, men dette er ikke mitt felt. Eller kanskje har du gjort noe rart med loddinga, eller tvunnet lederene på en måte som skaper forstyrrelser ved økende strømføring. Men jeg har ingen konkret erfaring med dette, altså.
    Pleier man ikke å anta at lederne har 0 motstand i elektriske kretser, og at dette er et godt estimat? Man skulle tro at en såpass stor forskjell (11 kontra 12) ikke kan komme av motstanden i kabelen.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Er så glad idag!

    Spiller musikk på full spiker her. Er selvsagt dannet nok til å utføre dette via Hodefoner slik at dette ikke er til skjenanse for noen andre:)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Har ikke noe med motstanden å gjøre. Kl 11 er fremdeles ca like høyt som kl 11 var, bortsett fra at bassen vrenger seg. På kl10 eller mindre låter de nydelig! Kan det jeg beskrev om jordingen være et problem?
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Ang innspilling.. Må dette skje på relativt høyt volum, eller kan jeg spille lavt like mange timer å få samme resultat?
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    4 pin mini xlr

    Pin 1: Channel +
    Pin 2: Channel -
    Pin 3: Channel -
    Pin 4: Channel +
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    kansje vi i hodetelefon kroken burde hatt egen DIY tråd
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ja, forsåvidt, men uten konkret erfaring på akkurat det du beskriver. Alternativt kan det være at kabelen har en lavere motstandsverdi, og at gamle klokken 12 er blitt kl 11, men dette er ikke mitt felt. Eller kanskje har du gjort noe rart med loddinga, eller tvunnet lederene på en måte som skaper forstyrrelser ved økende strømføring. Men jeg har ingen konkret erfaring med dette, altså.
    Pleier man ikke å anta at lederne har 0 motstand i elektriske kretser, og at dette er et godt estimat? Man skulle tro at en såpass stor forskjell (11 kontra 12) ikke kan komme av motstanden i kabelen.
    Joda, sikkert. Jeg bare drodler i vei.
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Rane Pro hodetelefon forsterker(e).

    EM Nordic AS

    HC6S Headphone Amplifier

    Features


    • 6 Independent Stereo Headphone Amplifiers
    • Master Balanced/Unbalanced Stereo Inputs with Master Level
    • Six Unbalanced Stereo Inputs
    • Front and Rear Output Jacks
    • Six Output Level Controls
    • Stereo/Mono Switch
    • Internal Universal Power Supply (100-240 VAC)
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.523
    Antall liker
    17.339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Om det ikke hjelper å lodde på "jumpere" som vist i den linken, så kan det virke som om det er valgt for lite tverrsnitt på lederne.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ Om det ikke hjelper å lodde på "jumpere" som vist i den linken, så kan det virke som om det er valgt for lite tverrsnitt på lederne.
    Finnes det noen regel som kvantifiserer påkrevd tverrsnitt? Eller kanskje enda bedre, finnes det noen retningslinjer for hvordan man bør velge tverrsnitt ut fra hva slags lyd man liker?
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    ^ Om det ikke hjelper å lodde på "jumpere" som vist i den linken, så kan det virke som om det er valgt for lite tverrsnitt på lederne.
    Finnes det noen regel som kvantifiserer påkrevd tverrsnitt? Eller kanskje enda bedre, finnes det noen retningslinjer for hvordan man bør velge tverrsnitt ut fra hva slags lyd man liker?
    Vil ikke tro at tverrsnittet jeg brukte er feil da Toxic cables lager en kabel til Audeze med denne kablingen med masse gode tilbakemeldinger.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hva med å spørre mr Toxic cables?

    kanskje du har putta noe rart i loddetinnet?

    ^ Om det ikke hjelper å lodde på "jumpere" som vist i den linken, så kan det virke som om det er valgt for lite tverrsnitt på lederne.
    Finnes det noen regel som kvantifiserer påkrevd tverrsnitt? Eller kanskje enda bedre, finnes det noen retningslinjer for hvordan man bør velge tverrsnitt ut fra hva slags lyd man liker?
    Vil ikke tro at tverrsnittet jeg brukte er feil da Toxic cables lager en kabel til Audeze med denne kablingen med masse gode tilbakemeldinger.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.523
    Antall liker
    17.339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Om det ikke hjelper å lodde på "jumpere" som vist i den linken, så kan det virke som om det er valgt for lite tverrsnitt på lederne.
    Finnes det noen regel som kvantifiserer påkrevd tverrsnitt? Eller kanskje enda bedre, finnes det noen retningslinjer for hvordan man bør velge tverrsnitt ut fra hva slags lyd man liker?
    Vil ikke tro at tverrsnittet jeg brukte er feil da Toxic cables lager en kabel til Audeze med denne kablingen med masse gode tilbakemeldinger.
    Ok - og de bruker det samme antall ledere? I såfall så er jo ikke det problemet.
    Jeg var litt der at feilsymptonene du beskriver kunne indikere at det ikke blir levert nok strøm - dvs. det vrenger i de lavere frekvenser når du øker volumet > ergo htlf "drar" mer strøm. Men - om Toxic lager en tilnærmet lik kabel, så er det ikke der det ligger.
    Prøv med jumperen og se om det løser saken.
    Jeg kan for lite om kobling av disse mini xlr. For alt jeg vet, så er det "påkrevd" at alle 4 kontaktpunkter har strøm/jord.
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Fikk med tinnet av toxic cable ;-)
    Hva med å spørre mr Toxic cables?

    kanskje du har putta noe rart i loddetinnet?

    ^ Om det ikke hjelper å lodde på "jumpere" som vist i den linken, så kan det virke som om det er valgt for lite tverrsnitt på lederne.
    Finnes det noen regel som kvantifiserer påkrevd tverrsnitt? Eller kanskje enda bedre, finnes det noen retningslinjer for hvordan man bør velge tverrsnitt ut fra hva slags lyd man liker?
    Vil ikke tro at tverrsnittet jeg brukte er feil da Toxic cables lager en kabel til Audeze med denne kablingen med masse gode tilbakemeldinger.
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    ^ Om det ikke hjelper å lodde på "jumpere" som vist i den linken, så kan det virke som om det er valgt for lite tverrsnitt på lederne.
    Finnes det noen regel som kvantifiserer påkrevd tverrsnitt? Eller kanskje enda bedre, finnes det noen retningslinjer for hvordan man bør velge tverrsnitt ut fra hva slags lyd man liker?
    Vil ikke tro at tverrsnittet jeg brukte er feil da Toxic cables lager en kabel til Audeze med denne kablingen med masse gode tilbakemeldinger.
    Ok - og de bruker det samme antall ledere? I såfall så er jo ikke det problemet.
    Jeg var litt der at feilsymptonene du beskriver kunne indikere at det ikke blir levert nok strøm - dvs. det vrenger i de lavere frekvenser når du øker volumet > ergo htlf "drar" mer strøm. Men - om Toxic lager en tilnærmet lik kabel, så er det ikke der det ligger.
    Prøv med jumperen og se om det løser saken.
    Jeg kan for lite om kobling av disse mini xlr. For alt jeg vet, så er det "påkrevd" at alle 4 kontaktpunkter har strøm/jord.
    Når jeg ser på DIY linken noen linket til her så kan det være jeg har koblet feil. Det ser ut til at jeg har koblet det for å kjøre det balansert. Det stemmer vel at jeg skal koblet det slik det er illustrert på bildet med hvit bakgrunn i denne linken?:
    DIY Audio Electronics from Zynsonix.com: A Custom Audeze Balanced Headphone Cable
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    @PTB og ja, kablen har like mange ledere og samme tverrsnitt som en kabel de selger mye av :) Så tviler på at det er problemet, selv om det også var en av mine første tanker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.523
    Antall liker
    17.339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Om det ikke hjelper å lodde på "jumpere" som vist i den linken, så kan det virke som om det er valgt for lite tverrsnitt på lederne.
    Finnes det noen regel som kvantifiserer påkrevd tverrsnitt? Eller kanskje enda bedre, finnes det noen retningslinjer for hvordan man bør velge tverrsnitt ut fra hva slags lyd man liker?
    Mot htlf > ja, sikkert, men jeg kjenner ikke til noe "minstemål", eller anbefalt tverrsnitt. Sikkert noen her inne som vet, eller kan linke til en eller annen side der slik info finnes.
    Vedr tverrsnitt og lydsignatur/karakteristikk. Nei, ikke direkte tversnitt, en del andre faktorer, ja.
    Men, nå skal vi vel vokte oss for å sette igang en kabeldebatt her, men alt lurveleven det medfører;).
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^ Om det ikke hjelper å lodde på "jumpere" som vist i den linken, så kan det virke som om det er valgt for lite tverrsnitt på lederne.
    Finnes det noen regel som kvantifiserer påkrevd tverrsnitt? Eller kanskje enda bedre, finnes det noen retningslinjer for hvordan man bør velge tverrsnitt ut fra hva slags lyd man liker?
    Mot htlf > ja, sikkert, men jeg kjenner ikke til noe "minstemål", eller anbefalt tverrsnitt. Sikkert noen her inne som vet, eller kan linke til en eller annen side der slik info finnes.
    Vedr tverrsnitt og lydsignatur/karakteristikk. Nei, ikke direkte tversnitt, en del andre faktorer, ja.
    Men, nå skal vi vel vokte oss for å sette igang en kabeldebatt her, men alt lurveleven det medfører;).
    @ptb: Vel talt! kabeldebatter skaper så dårlig stemning:) Men ikke for det. vi headfi nerder er ikke så veldig selvopptatte vi..:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.523
    Antall liker
    17.339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @ptb: Vel talt! kabeldebatter skaper så dårlig stemning:) Men ikke for det. vi headfi nerder er ikke så veldig selvopptatte vi..:)
    He, he - ikke si det. Kan jo hende noen head-fi´re da brått viser skjulte krangle-talenter:)

    Men, om noen ønsker å starte en tråd for kabel-tweaking av hodetelefoner, så kan det være formålstjenlig det.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har i utgangspunktet liten tiltro til forskjell på kabler av en god kvalitet, men jeg har tatt feil før, og lar meg gjerne motbevise gjennom lytting. Nå har det vært hodetelefoner og rør, og så får jeg begynne å lurke litt på kabler, og da blir det DIY.

    Velkommen ønskes den som vil lage en DIY/kabeltråd i forumet. pengelek kan jo begynne ved å poste det han postet her.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.523
    Antall liker
    17.339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Finnes masse teori å lese seg opp på der. Utfordringen er å skille "vås" fra fakta:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    DU får HØRE, mener du vel ;)

    jeg har hørt større forskjell på kabler i samme prisklasse enn dac-er, for å si det sånn.

    Har i utgangspunktet liten tiltro til forskjell på kabler
    Ja, jeg hører folk sier det. Vi får se. Jeg skal lage meg noen DIY kabler med gode termineringer o.l. så får vi se. Må bare lære mer om materialvalg o.l. først.
    Ikke nødvendigvis, jeg kan sende ting land og strand til riktige folk, jeg.
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Har i utgangspunktet liten tiltro til forskjell på kabler av en god kvalitet, men jeg har tatt feil før, og lar meg gjerne motbevise gjennom lytting. Nå har det vært hodetelefoner og rør, og så får jeg begynne å lurke litt på kabler, og da blir det DIY.

    Velkommen ønskes den som vil lage en DIY/kabeltråd i forumet. pengelek kan jo begynne ved å poste det han postet her.
    Jeg oppretter en slik tråd her senere, etter jobb ;-)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Har i utgangspunktet liten tiltro til forskjell på kabler av en god kvalitet, men jeg har tatt feil før, og lar meg gjerne motbevise gjennom lytting. Nå har det vært hodetelefoner og rør, og så får jeg begynne å lurke litt på kabler, og da blir det DIY.

    Velkommen ønskes den som vil lage en DIY/kabeltråd i forumet. pengelek kan jo begynne ved å poste det han postet her.
    Jeg oppretter en slik tråd her senere, etter jobb ;-)
    Har du handlet treklosser nå da? Blir ikke orntli lyd uten de har jeg lest ett annet sted her inne..:)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Har i utgangspunktet liten tiltro til forskjell på kabler av en god kvalitet, men jeg har tatt feil før, og lar meg gjerne motbevise gjennom lytting. Nå har det vært hodetelefoner og rør, og så får jeg begynne å lurke litt på kabler, og da blir det DIY.

    Velkommen ønskes den som vil lage en DIY/kabeltråd i forumet. pengelek kan jo begynne ved å poste det han postet her.
    Jeg oppretter en slik tråd her senere, etter jobb ;-)
    Har du handlet treklosser nå da? Blir ikke orntli lyd uten de har jeg lest ett annet sted her inne..:)
    For ikke å glemmet et nordisk navn ;)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Utdypende artikkel: Æser


    • Balder – sønn av Odin og Frigg, den mildeste og vakreste av gudene; ved Lokes list drept av sin bror Hod med en pil av misteltein
    • Brage – skaldekunstens gud
    • Eyr – legekunstens gudinne
    • Forsete – sønn av Balder og Nanna – rettferdighetens gud
    • Frigg – Odins hustru, er den mektigste av gudinnene. Kjærlighets- og skjebnegudinne
    • Frøy – Frøyas bror, fruktbarhetsgud; eier av det magiske skip «Skibladner» Sønn av Njord.
    • Frøya – kjærlighetens og fruktbarhetens gudinne, datter av Njord
    • Gerd – Frøys hustru; av jotunslekt
    • Heimdall – gudenes vokter, som foran Ragnarok blåser i sin lur; Gjallarhornet
    • Hel – dødsrikets gudinne
    • Hod – Balders blinde bror
    • Hermod Sønn av Odin, Gudenes sendebud.
    • Idunn – Brages hustru; forvalter de epler som gir gudene evig ungdom
    • Loke – æsenes svikefulle følgesvenn; egentlig en jotun, men får magiske krefter og blir tatt opp blant æsene etter å ha blandet blod med Odin
    • Magne – Tor sin sønn. Sterkere enn sin egen far og andre guder. Da han var tre dager gammel reddet han livet til Tor ved å fjerne Rungnes fot fra Tors hals. Som takk for dette fikk Magne Rungnes hest, Gullfakse (Gullmane) etter at Rungnes ble drept i kamp mot Tor.
    • Nanna – Balders hustru
    • Njord – vindenes og sjøfartens gud. Far til Frøya og Frøy.
    • Odin – Allfader, gudenes og menneskenes herre; visdommens gud med ravnene Hugin og Munin som speidere; opptar falne krigere til sin bolig Valhall; rir på hesten Sleipner som har åtte ben
    • Rån – Æges hustru og havets gudinne
    • Sigyn – Lokes hustru
    • Siv – Tors hustru
    • Skade – Njords tidligere hustru, skiløpingens gudinne
    • Skuld – en av de tre nornene
    • Tor – sønn av Odin, tordenens gud med hammeren Mjølner, den fremste kriger blant æsene
    • Tyr – seierens gud, krigsguden – rår over hvem som skal vinne i strid
    • Ull – jaktguden, gud over bueskyting og skigåing. Sønn av Siv, blir dermed Tors stesønn
    • Urd – en av de tre nornene
    • Vale – Lokes sønn
    • Vale – Odins sønn med jotunkvinnen Rind. Balders hevner
    • Ve – Odins bror
    • Verdande – en av de tre nornene
    • Vidar – Odins sønn, som ved Ragnarok skal hevne farens død
    • Vilje – Odins bror
    • Æge – havets gud
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det er noe magisk over norrøn mytologi. Som jeg sa i går, så bør den dyreste kabelen hete Loke. Skal jeg lage høyttalere eller hodetelefoner noen gang, så hadde Gjallarhornet vært stilig. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn