Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Lande 100mph for raskt. Hvorfor det opereres med mph ved en del ulykker har jeg ingen anelse om.

    feil flap settinger både ved take off og landinger er en «gjenganger». Prosedyrene gjennomgås og bekreftes men flaps står likevel i feil pos.

    Forsøkt å lande 737n 161 km/t for raskt?
    Skall erkänna att jag imponeras över att du sitter och läser haverirapporter en fredagskväll! :rolleyes:

    Ja da, har landat 737 i den farten. Har till och med tagit av med en motor. Det går fint, men du har lite igen av banan i det en roterar. För ordningens skull har detta bara gjorts i simulator, självklart. 160 km/t är väldigt högt, men får du flapsproblem kan du komma i en situation där du måste landa helt utan flaps. Vad gör du då? Jo kompencerar bortfallet av lyft med högre hastighet. För en all flaps up landing ökas landningshastigheten med 55 knop≈102 km/t.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Forsøkt å lande 737n 161 km/t for raskt?
    I forhold til hva?
    Landingshastighet er ikke et statisk tall, det avhenger av flere faktorer, også faktorer utenfor flyet.

    Angående units, jeg flyr seilfly - der opererer vi med km/h for fart og meter ifht høyde enten den er QNF eller QNH :ROFLMAO:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nope. I disse havarirapportene oppgis alltid hastighet i miles. (Landing/avvik). Jeg bare gjorde om til km for enkelhetsskyld. Ved Cruise og takeoff ulykker opereres det med knuter ja. Vet da for fn forskjell på dette.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    161 km (100 mph) over normal landingshastighet. Refererer kun til faktiske ulykker og nei, jeg «leser» ikke rapporter på fredag kveld. Her er det visst som sliter litt på andre hold også.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vilka är dessa haverirapporter och vilka är dessa faktiska olyckor du refererar till?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    161 km (100 mph) over normal landingshastighet. Refererer kun til faktiske ulykker og nei, jeg «leser» ikke rapporter på fredag kveld. Her er det visst som sliter litt på andre hold også.
    Du vet det er to sider ved slike saker. Det behøver ikke nødvendigvis å bety noe at hastigheten er for høy. Det kan være vel så kritisk hvis rullebanen er for kort! Størrelsen betyr faktisk noe av og til! ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Sånn "off the top of my head" hvis jeg husker helt korekt en fredag kveld er det vel i store trekk kun Sverige og Russland som gjør dette her riktig. Dvs benytter internasjonal standard for høyde og hastighet. De flyr på meter høyde og kmt hastighet.
    Resten av "siviliserte land" flyr med knop og fot. Flygenivå baserer seg også på fot. Miles forsvant vel rundt omkring WWII.

    En historie i sakens anledning:
    De som under krigen kom hjem til messa i UK etter et tokt over kontinenetet og skrøt av at de hadde fløyet så lavt over kanalen at hastighetsmåleren viste farten i knop!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Gidder ikke bruke fredagskvelden på å mate dere med teskje men dere kan jo kose dere med denne inntil videre.

     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Så att komma med en link eller två, till haverirapporterar du menar du refererar till, gidder du inte för det är det samma som att mata oss med teskjed, men vi får en ny youtube-video?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Sånn "off the top of my head" hvis jeg husker helt korekt en fredag kveld er det vel i store trekk kun Sverige og Russland som gjør dette her riktig. Dvs benytter internasjonal standard for høyde og hastighet. De flyr på meter høyde og kmt hastighet.
    Resten av "siviliserte land" flyr med knop og fot. Flygenivå baserer seg også på fot. Miles forsvant vel rundt omkring WWII.

    En historie i sakens anledning:
    De som under krigen kom hjem til messa i UK etter et tokt over kontinenetet og skrøt av at de hadde fløyet så lavt over kanalen at hastighetsmåleren viste farten i knop!
    Civilt är det inte mycket meter och km/t i Sverige, men flygvapnet har använt det. (Är väl utfasat mer eller mindre där också), men kommer ihåg att det var bäst att hålla tungan rätt i munn och ha konverteringstabellerna lätt tillgängliga på turerna till Moskva och St. Petersburg förr i tiden.:eek:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Meget mulig Crosswind, Det er noen år siden jeg har hatt Flygvapnet på frekvensen, men sist jeg hadde en "Sigurd Erik" SAAB 105 fra Østersund så fløy han på meter. Men det begynner som sagt å bli noen år siden.
    Våre russiske venner fløy konsekvent på meter og kmt, men de gjorde så mye annet rart også dette var ikke noe vi hengte oss opp i. :ROFLMAO:


    Edit:Typo
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Nope. I disse havarirapportene oppgis alltid hastighet i miles.
    I mine drøye 15 år i den bransjen, var jeg aldri borti mph som hastighetsangivelse.
    Har aldri sett det i offisielle havarirapporter, heller.

    (Men var på et uvekslingsoppdrag på svensk militærbase (Lidköping) i min tid i Luftforsvaret, og fikk litt briefing på et par svenske jagere. Det opplevdes merkelig med metriske instrumenter...)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Sånn "off the top of my head" hvis jeg husker helt korekt en fredag kveld er det vel i store trekk kun Sverige og Russland som gjør dette her riktig. Dvs benytter internasjonal standard for høyde og hastighet. De flyr på meter høyde og kmt hastighet.
    Seilflyaktivitet i Norge også, meter for høyde og km/h for hastighet :geek:
    (Men har digitale instrumenter som parallelt gir informasjon om høyde i fot/FL både ifht MSL eller std.trykk siden det er nyttig info ifht koordinering med annen trafikk - så slipper man hoderegning)

    Apropos Youtube-videoer, her er en fra i for der jeg var på tur:
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Surra mag aldri så langt at jeg fikk tatt seilflypapirer. Har vel tre fire turer med Blanik.

    Hadde en ambisjon om å bli slepeflyger, men slik gikk det ikke.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Seilflyaktivitet i Norge også, meter for høyde og km/h for hastighet :geek:
    (Men har digitale instrumenter som parallelt gir informasjon om høyde i fot/FL både ifht MSL eller std.trykk siden det er nyttig info ifht koordinering med annen trafikk - så slipper man hoderegning)

    Apropos Youtube-videoer, her er en fra i for der jeg var på tur:
    Herlig!
    For oss som er interessert, men ikke kan fly, verken med eller uten motor:
    Hvordan bruker du "lusene" (heter det innen seiling) som sitter rundt om på "frontruta" (heter sikkert canopy eller noe slikt?)?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Den ulltåden viser om du flyr "rett" i forhold til luftstrømmen. Står tråden "rett opp" så flyr du "rett fram".
    Hvis den sklir over til den ene eller den andre siden så flyr flyet ditt mer eller mindre "sidelengs".
    Det er ideellt at den står rett opp for det betyr at du ikke kaster bort høyde på å fly "sidelengs".
    I seilfly er høyden din tilsvarende bensinen du har i tanken på et motorfly så den tar du vare på så godet som mulig.
    Det snope med seilfly er at du kan "etterfylle" "tanken" mens du er i lufta hvis du finner termikk eller hang f.eks.
    Håper det var forståelig. Vanskelig å forklare slikt som man "bare kan" uten å tenke seg om.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Boeing Admits The 787 Carbon Fiber On The Wings Are Contaminated And May Compromise Wing Stability.

    A FAA Memo revealed this week that Boeing informed the FAA that in addition to all the other defects on the 787 Dreamliner now they have found that the revolutionary carbon composite wings may be in danger of failure due to contamination.
    This is what happens when a properly running company that designed the 777 then goes and buys a bankrupt company and puts the bankrupt executives in charge. Who then start giving early retirements to the engineers with all the experience.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Boeing Admits The 787 Carbon Fiber On The Wings Are Contaminated And May Compromise Wing Stability.
    Merk at dette er noe altså FAA har kontroll på; de anser det ikke for å være et såkalt "safety of flight issue", og de har dermed ikke utstedt safety bulletin som krever umiddelbar respons.
    Saken er forsåvidt seriøs nok, og mer seriøs til å sjekkes på en eller annen diffus YouTube-video, men som sagt er dette noe FAA overvåker, og sørger for oppfølging av.
    Prinsipielt sett er dette ikke annerledes enn andre, mindre techincal issues som ivaretas hver dag over hele verden, på mange flytyper.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Den ulltåden viser om du flyr "rett" i forhold til luftstrømmen. Står tråden "rett opp" så flyr du "rett fram".
    Hvis den sklir over til den ene eller den andre siden så flyr flyet ditt mer eller mindre "sidelengs".
    Det er ideellt at den står rett opp for det betyr at du ikke kaster bort høyde på å fly "sidelengs".
    I seilfly er høyden din tilsvarende bensinen du har i tanken på et motorfly så den tar du vare på så godet som mulig.
    Det snope med seilfly er at du kan "etterfylle" "tanken" mens du er i lufta hvis du finner termikk eller hang f.eks.
    Håper det var forståelig. Vanskelig å forklare slikt som man "bare kan" uten å tene seg om.
    Takker for god forklaring. Jeg er greit kjent med flyging og prinsipper, men de finere detaljer trenger man fagfolk til. 🤗
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Den ulltåden viser om du flyr "rett" i forhold til luftstrømmen. Står tråden "rett opp" så flyr du "rett fram".
    Korrekt, ulltråden som vi kaller den viser hvor "rent" flyet ligger ifht luftstrømmen. Rett og slett en enkel men veldig effektiv visuell indikator.
    Det vanligste er en ulltråd men jeg bruker to, gjør det samme men med to rett etter hverandre gir bedre kontroll på "mindre avvik" - og så hender det jo av og til at en forsvinner så da er det greit å ha en til ;) At ulltråden blafrer innimellom er også helt normalt for på en normal/god flydag så er ikke luften 100% stabil. Spesielt i termikken der lufta "bobler" oppover.

    I tillegg så har en en tilsvarende ulltråd på venstre side av canopyglasset, som evt kan gi meg en indikasjon på om jeg flyr for sakte (f.eks i termikk når jeg sirkler med minimumsradius), går det for sakte så vil flyet "falle gjennom / mushe" og vingene blir da ikke brukt effektivt. Da øker luftmotstanden drastisk og energitapet stiger tilsvarende. Men akkurat dennepå siden er mest for nysgjerrigheten min skyld ;)

    Ulltråden er et av seilflyets viktigste instrumenter :D
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg opprettet en egen tråd der videoene ville blitt lagt ut men den tråden er blitt "usynlig" og responsen fra moderatorene er nada når jeg konfirmerer de med dette....

    How-Ev-Er....

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    BREATHTAKING A400M & Tornado Jet-Fighter Air Refueling! Full DUAL Ultimate Cockpit Movie [AirClips]

     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    How-Ev-Er....
    Jeg for min del synes Youtube har veldig mye nyttig og kult, men uten at du poster noen intensjon for innlegget så velger jeg å ikke bruke tid på det for jeg vet ikke om selve videoen er interessant (for meg) eller om du har en interessant problemstilling å ta opp.

    Uten noen intensjon så blir det litt "tomt" om du skjønner hva jeg mener?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Enig med Halair och jag upplever de som støy all den tid det inte kommer en kommentar eller problemställning runt innehållet om varför jag ska bruke min tid till att se de.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Syntes alle disse trøstesløse you tube videoene som hentes i hytt og pine uten noen form for faglig kontroll og forståelse er under kategorien SPAM
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Uppss. Another Forum Sheriff...??

    De videoene jeg legger ut om flyulykker er alltid basert på offisielle havarirapporter.

    Dessuten kan man lett velge bort det man ikke ønsker å se.

    Klag gjerne til Moderat-Tore og be de å gjøre "min tråd" synlig igjen. Jeg får nemmelig intet svar fra de..

     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    YUKON, OKLAHOMA — On March 18, 2019, at 1531 central daylight time, an Israel Aircraft Industries Westwind 1124, registration N4MH, impacted terrain near the east side of runway 18 at Sundance Airport (HSD), Yukon, Oklahoma. As the airplane approached the approach-end of runway 18, it began to climb, rolled left, and became inverted before impacting terrain. The airplane was destroyed. Both pilots sustained fatal injuries. The airplane was registered to and operated by Sundance Airport FBO LLC under Title 14 Code of Federal Regulations Part 91. The flight was operating on an instrument rules flight plan. Visual meteorological conditions prevailed at the time of the accident. The flight departed from Northwest Florida Beaches International Airport (ECP), Panama City, Florida and was destined to HSD. The airplane was located about 1,472 feet down and 209 feet east of runway 18. The landing gear and wing flaps were extended. The left thrust reverser was unlatched and open and the right thrust reverser was closed and latched. The thrust reverser controls were in the stowed position; the aircraft was not equipped with a nose landing gear ground contact switch to preclude in-flight operation of the thrust reversers. A 1977 IAI Service Letter provided instructions for the removal of the nose gear contact switch, at the aircraft owner's discretion. Electrical testing of the thrust reverser left and right stow micro-switches within the cockpit throttle quadrant revealed the left stow switch did not operate within design specifications. Disassembly of the left and right stow switch revealed evidence of arc wear due to aging. The chief pilot for N4MH had reported a thrust reverser problem several weeks prior to the accident of N4MH to a fellow mechanic who held an inspection authorization, was a mechanic at Tinker Air Force Base, and worked as a mechanic at a warbird museum in Oklahoma City. It was also reported that there had been an uncommanded thrust reverser deployment in N4MH during a night taxi in Florida. Mark Jernigan, who served as second-in-command in N4MH, had reportedly witnessed "issues" with the thrust reversers. The left seat pilot was unbuckled except for one strap that was connected to the unguarded rotary buckle. The unbuckled straps were not torn, and the unbuckled strap metal latches were not deformed or torn through. Testing of the buckle was performed by holding two straps inserted into the buckle and striking the buckle's backside against a concrete floor. After several strikes, one of the belts became unlatched from the buckle. The airplane was equipped with a cockpit voice recorder (CVR); however, the accident flight was not recorded. The audio on the CVR indicated the last events recorded were from 2007. Investigatory material from this accident and related material from another Westwind accident can be found at https://rwp.yt/iai.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Miner om og Reposter det første innlegget i tråden.


    Flyvning har alltid fascinert oss, i alle former og fasonger. Selv er jeg svak for EKTE flyvning, dvs. vintage
    fly som vitterligen må flys pr. definisjon!

    MEN - alt er velkomment her bare det er interessant nok

    Spennvidde (eller vingespenn kanskje); microplanes to Antonov


    Vis vedlegget 355741

    Vis vedlegget 355742
     
    Sist redigert:

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Klag gjerne til Moderat-Tore og be de å gjøre "min tråd" synlig igjen. Jeg får nemmelig intet svar fra de..
    Hifisentralen er ingen YouTube kanal, men et diskusjonforum, og YouTube hjørnet ble opprettet for mange år siden, og den gang så var det ikke så enkelt å "embedde" YouTube videoer, men vi fant en løsning, men vi måtte legge det i en egen avdeling.

    I dag, mange år senere, kan brukerne "embedde" You-Tube videoer i et hvilket som helst innlegg, så dette hjørnet har mistet sin funksjon.

    Selve hjørnet var ment for hi-fi og musikk relaterte innlegg, og ikke en kanal for Donald Trump, Romfartsteknologi og andre temaer som strengt tatt ikke har noe som helst å gjøre på HFS. Det er også svært få brukere som engasjerer seg i trådene, og det viser vel at interessen ikke er tilstede.

    Off Topic er ment som et hjørnet hvor brukerne kan diskutere temaer som ikke er relatert til hi-fi, men stikkordet her er "diskutere", og alle disse YouTube trådene er fullstendig ensporet, og det foreligger ingen diskusjon, så vi vurderer faktisk å fjerne disse tråden. Hifisentralen ønsker ikke å ta noe standpunkt vedrørende f.eks. Donald Trump eller temaer som ligger langt utenfor HFS sine intensjoner, og en har andre kanaler for slikt (f.eks. Sosiale medier).

    Forløbig har jeg kun fjernet YouTube hjørnet fra Forumoversikten, og årsaken var kort og greit at hver morgen var fanen med Off Topic fullstendig dominert av WayAhead sine videoer. Neste steg blir sannsynligvis å stenge YouTube-kategorien da den ikke lenger er av interesse, men den vil forbli åpen for lesing pga. arkivhensyn.

    Hvis noen ønsker å klage på dette til "Moderator-Tore" så "be my guest", men tror ikke det vil endre mitt synspunkt, og jeg tror også veldige mange vil være enige ettersom jeg mottok en rekke klager på alle disse trådene.

    Mvh
    Høvdingen
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Og konklusjonen er...:?

    Flytråd uten videoer... den er ny....

    Både når det gjelder Trump og denne tråden må det vel være av interesse å komme under huden på saker og hendelser?
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Både når det gjelder Trump og denne tråden må det vel være av interesse å komme under huden på saker og hendelser?
    Du viser din versjon av saken, og det er ikke måten å komme under "huden av saken på". Alt du poster er videoer som støtter din side.

    Du må også la andre kunne vise deres "side av saken", men trådene er ikke lagt opp slik, og da blir det heller ingen interesse. Du skriver også svært lite selv, og du poster kun videoer. Det hele blir nokså poengtløst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn