Den store bilpleietråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Naboen henter bilen hver gang han synes den er for skitten. Det er alltid før jeg synes den er skitten så det passer meg fint.
    Så blir det full rens inni, polering og motorvask før den blir tilbakelevert i shipshape. Selvsagt vanker det kjeft men den rir jeg av.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hei. Er det noen som har erfaring med AutoGlym Carbon Shield?

    Mvh
    Palle
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Har noen prøvd disse Swisswax produktene?
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Har noen prøvd disse Swisswax produktene?
    Bruker forskjellig Swisswax produkter og er fornøyd, men er usikker på om det kan forsvare prisen. Finnes nok andre produkter som er like bra og som er billigere.

    Jeg har foliert bil og de har egen produktserie til disse som jeg er usikker på om andre produsenter leverer.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Prøvde denne for første gang på bilen; tidligere brukt Collinite Insulation Wax. Kjempeprodukter til en rimelig penge.

    IMG_5973.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Vanlig collinite 845 insulator wax er genialt - enklere voksing er rett og slett ikke fysisk mulig.
    smør inn hele bilen med et tynt lag, vent 20-30 min til voksen blir hazy og poler av med en klut.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Enig; Fleetwax'en er litt verre å tørke av men tenkte å prøve siden den fikk så mye skryt og skal være halket hvassere enn 845.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært autorisert Swissvax detailer og har prøvd mye forskjellige produkter derfra.
    Noen spesielle produkter du lurer på?
    Hadde tenkt å kjøpe den der skinnpleiepakken "Leather care kit Forte" (lyse skinnseter).
    Ellers lurer jeg på voksen. Særlig "Shield" i og med at støv visstnok ikke fester seg så lett (alt vises på den mørke bilen jeg har nå). Men den er dyr. Lurer på om jeg heller skal prøve Collinite 845 nevnt ovenfor...

    Bilen:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Skinnpleien til Swissvax er meget god! Den er lett å jobbe med, effektiv og den lukter godt. Kjøp en extra klut og en kost til å skumme opp med. Børsten som følger med er praktisk, men jeg liker å bruke en rund malerkost i tillegg ( finn en med plastbeslag rundt og ikke stål )

    Voksene til Swissvax er lette å påføre og lette å fjerne, men jeg kan ikke påstå at de varer spesielt lengre enn f.ex Collinite voksen.
    Collinite lukter løsemidler og er ikke like lett å legge i tynne lag.
    Problemet som KAN oppstå hvis du ikke legger en voks i tynnt lag er av voksen svetter og skjolder og særlig på en Svart bil.

    Har du vurdert å lakkrense bilen før du legger på voks?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Har du vurdert å lakkrense bilen før du legger på voks?
    Kanskje det. Hvilken rens anbefaler du?
    Bilen er forøvrig blå, men ekstremt mørk blå.
    Polerte den forøvrig for et par uker siden med noe dritt fra Biltema med fargestoff i
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg bruker ofte 3M til lakkrens da jeg synes de er effektive og greit priset. Bruker Rupes og Flex maskiner.
    Jeg ville nok anbefalt deg å kjøpe en maskin da det vil ta deg flere dager å lakkrense en hel bil for hånd.

    Kestrel Deltalyo DAS-6 Pro oscillerende – Bilnerden.no

    Puter:

    Uber 140 mm poleringsputer – Bilnerden.no

    Polish:

    Rupes UHS Easy Gloss – Bilnerden.no

    Rupes sin Easy gloss er en ett stegs rubbing som gir et resultat de aller fleste blir fornøyde med.
    Sett av en hel dag og hust å avfette bilen og vaske den grundig først.

    Sammen med en god voks så har du en fin pakke der til å vedlike holde bilen med.

    Ps
    Lakken på bilen din er fryktelig hard så du kan trygt bruke en slik maskin med Rupes Easy gloss uten å frykte at du går igjennom klarlakken på bilen.
    Sett av 1 time til You tube videoer som viser deg fremgangsmåten først.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.269
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har sverget til Biltema i mange år, og ingen har så blank bil som meg i nabolage. Riktignok en testet variant med slipemiddel, men allikevel. Tror jobben som gjøres er like viktig som produktet. Har og god erfaring med voksen de har på spray som jeg drar ut med pusseskinnet etter vask.

    Billigste poleringsmiddel best - Bil og trafikk - VG
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har sverget til Biltema i mange år, og ingen har så blank bil som meg i nabolage. Riktignok en testet variant med slipemiddel, men allikevel. Tror jobben som gjøres er like viktig som produktet. Har og god erfaring med voksen de har på spray som jeg drar ut med pusseskinnet etter vask.

    Billigste poleringsmiddel best - Bil og trafikk - VG
    Den testen er skrevet ev noen med lite kunnskap og dårlig tid..

    Et produkt mange burdte unne seg er
    Bilt-Hamber Korrosol – Bilnerden.no

    Og
    Bilt-Hamber AutoClay Medium – Bilnerden.no

    Dette er produkter som hjelper til å fjerne flyverust. Det er det mye av på en bil etter vinteren!
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Har sverget til Biltema i mange år, og ingen har så blank bil som meg i nabolage. Riktignok en testet variant med slipemiddel, men allikevel. Tror jobben som gjøres er like viktig som produktet. Har og god erfaring med voksen de har på spray som jeg drar ut med pusseskinnet etter vask.

    Billigste poleringsmiddel best - Bil og trafikk - VG
    Den testen er skrevet ev noen med lite kunnskap og dårlig tid..

    Et produkt mange burdte unne seg er
    Bilt-Hamber Korrosol – Bilnerden.no

    Og
    Bilt-Hamber AutoClay Medium – Bilnerden.no

    Dette er produkter som hjelper til å fjerne flyverust. Det er det mye av på en bil etter vinteren!
    Jeg har brukt Iron X et par år og synes den funker bra. Hvordan vurderer du denne opp mot Bilt-Hamber sin? Hvis du har testet begge da.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har sverget til Biltema i mange år, og ingen har så blank bil som meg i nabolage. Riktignok en testet variant med slipemiddel, men allikevel. Tror jobben som gjøres er like viktig som produktet. Har og god erfaring med voksen de har på spray som jeg drar ut med pusseskinnet etter vask.

    Billigste poleringsmiddel best - Bil og trafikk - VG
    Den testen er skrevet ev noen med lite kunnskap og dårlig tid..

    Et produkt mange burdte unne seg er
    Bilt-Hamber Korrosol – Bilnerden.no

    Og
    Bilt-Hamber AutoClay Medium – Bilnerden.no

    Dette er produkter som hjelper til å fjerne flyverust. Det er det mye av på en bil etter vinteren!
    Jeg har brukt Iron X et par år og synes den funker bra. Hvordan vurderer du denne opp mot Bilt-Hamber sin? Hvis du har testet begge da.
    De lukter ulikt, eller synes jeg de er nokså like.
    Den viktigste egenskapen i tillegg til virkegraden til avfetting er "hengetiden" og der synes jeg de er nokså like.
    Car-pro lager fantastiske produkter og de er nok kneppet bedre på mye enn Bilt-hamber, men Korrosol og Iron x er nokså like synes jeg.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Jeg bruker denne mye.Den gir svært god glans og varer lenge men dyr,400.- nesten.
    Bilen får "ordntlig" polering og voksing høst og vår.

    IMG_2664.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som kan gi et par gode tips om hvordan jeg skal holde matte skinnseter rene og matte?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt Auto Glym sin skinnrens siden (forrige) bilen var ny. Gir ikke glinsende seter.

    Siste nummer av Bil inneholder en artikkel om vedlikehold av skinnseter. Her hevdes det at nye biler har "klarlakk" over skinnet slik at skinnkrem ikke er anbefalt da det likevel ikke trekker inn i skinnet. Noe som vet mer om dette og hva man skal bruke?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Vanlig skinnkrem/melk bruker jeg på skinnseter for å hindre skinnet fra å tørke ut. Klarlakken er ment for å beskytte fargen i skinnet.
    Det du ikke trenger å smøre skinnsetene med er elefantfett/sadelfett. ( med mindre du har vasket skinnsetene med salmiakk for da ødelegger du skinnet )

    Ps
    Det er ikke skinnrensen som gjør setene blanke. Det er det i såfall skinnkremen som gjør. ( noen typer )
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hei.
    Se informasjon, tips og eventuelt kjøp det dere trenger hos Bilpleiekongen.no. Der får dere den hjelp dere trenger innen alt av bil, mc, og båtpleie. Når det gjelder skinn, så er "eddik-trikset" til bilpleiekongen veldig bra. Det bruker jeg, og det fungerer utmerket. Se tipset og prøv selv.

    Mvh
    Palle
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er det med keramisk forsegling?

    Henter ny bil til torsdagen og lokal bilpleier anbefaler Gyeon til den nette pris av 5490 kroner.

    Hva bør man gjøre?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Polerte konebilen med Collinite 845 i dag. Enkleste voksen jeg noen gang har prøvd. Noen erfaringer med holdbarheten?

    Ble ikke til at jeg kjøpte keramisk forsegling til egen bil, synes det ble vel dyrt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg korrigerte lakk og la ppf når jeg henta min nye bil. Enklere vedlikehold har jeg aldri hatt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ppf er folie?

    Fruen min har det enkleste bilholdet, til slutt er den så skitten at jeg ikke klarer å la være å vaske den.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Paint protection film, byttet et panel i fronten etter sist vinter. Utover det bare vedlikeholdsvask med skumkanon og høytrykk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Skal ikke skryte over at jeg er glad i eller flink til å vaske bil.

    Derfor liker jeg lettvinte løsninger så lenge de fungerer etter hensikten.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Polerte konebilen med Collinite 845 i dag. Enkleste voksen jeg noen gang har prøvd. Noen erfaringer med holdbarheten?

    Ble ikke til at jeg kjøpte keramisk forsegling til egen bil, synes det ble vel dyrt.
    Voks og polish er ikke det samme Anonym. Det som er vanlig er å polere først og vokse etterpå.
    Det som menigmann kaller polish er som regel Autoglym Super resin polish. Et poleringsmiddel som inneholder fillere som maskerer vaskeriper og gir en midlertidig blank overflate.
    Jeg personlig skyr den som pesten da den legger igjen Hvite rester som er nær sagt umulig å få bort.

    Det jeg kaller polish er rubbing i ulike grovhetsgrader. Ultra fin-fin-medium-grov og ekstra grov. I de siste årene har det kommet finere og finere og grovere og grovere polisher.
    Når jeg polerer så kortigerer jeg lakken. Dvs jeg fjerner riper helt.
    Til slutt bruker jeg f.ex Collinite 845 i et tynt lag.
    Holdbarhet kommer an på været, kjørelengde, hvor på bilen og vedlikeholdet ditt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men for en blank person som meg men en nyere koreansk og amerikansk bil.

    Blir det feil å ta en grundig vask etterfulgt av voks? Ser at det er lite vaskeriper på konebilen som er 3 år nå.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Men for en blank person som meg men en nyere koreansk og amerikansk bil.

    Blir det feil å ta en grundig vask etterfulgt av voks? Ser at det er lite vaskeriper på konebilen som er 3 år nå.
    Voksen bør herde ett par dagen før neste vask.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg personlig skyr den som pesten da den legger igjen Hvite rester som er nær sagt umulig å få bort.
    Jeg polerer bilen tre-fire ganger i året, for hånd. En grå Transporter.
    Hva anbefaler du av polering? Har vel stort sett brukt den poleringen du ikke liker.
    De siste gangene har jeg brukt Muc Off Uber voks. Hovedsaklig fordi vi selger den på jobben. Tidligere brukte jeg Autoglym HD og bilen ble litt blankere med den. 5050 neste gang kanskje?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg personlig skyr den som pesten da den legger igjen Hvite rester som er nær sagt umulig å få bort.
    Jeg polerer bilen tre-fire ganger i året, for hånd. En grå Transporter.
    Hva anbefaler du av polering? Har vel stort sett brukt den poleringen du ikke liker.
    De siste gangene har jeg brukt Muc Off Uber voks. Hovedsaklig fordi vi selger den på jobben. Tidligere brukte jeg Autoglym HD og bilen ble litt blankere med den. 5050 neste gang kanskje?
    Fortsett gjerne med Super resin polish, men du bør maskere hele bilen hvis du ikke synes det er pent med hvite silikonrester på gummi og plastikk. Som en kortsiktig beskyttelse er den grei hvis du gjør det 2-3 ganger i året. Topp den med et tynt lag med voks.

    Når jeg drev aktivt med bilpleie så var det flere som stusset på at jeg brukte 10-30 timer på å polere en bil når de mente at det var noe de fikk til på 2 timer i garasjen. De samme menneskene trodde at jeg brukte slike produkter og tok 1000vis av kroner for en jobb som var så enkel. Det er et stort stykke fra sannheten.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva er beste understells-/rustbehandling på en litt eldre bil?

    Mener å ha hørt om bruk av noen stoffer som de bruker der ute i nordsjøen, men greier ikke koble til noe spesielt.

    Tillegg: Lurer på om det var Fluid film
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Fluid film er riktig.
    Funker veldig bra, men resultatet avhenger selvfølgelig av hvor nøyaktig det blir påført.
    Har behandlet Domingoen min to ganger hos oslo antirust siden 2015, og det funker som bare det på mesteparten av bilen, men bærearmer og deler i blandt annet motorrommet som ikke er blitt smurt inn fortsetter å ruste... tror det beste er å betale for en behandling, og deretter kjøpe seg en sprayboks slik at man kan gå over og spraye denslags selv etterpå.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Jag fick min Geländewagen behandlad med lanolinolja nu i höstas. Om det står sig mot andra alternativ vet jag inte, men blev anbefalt lanolinolja av andra som gjort det med gott resultat.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Endelig vår og aktuelt å stelle med bilen igjen.

    Fikse småskader på lakkert plast?
    Jeg har lagt ut betydelige summer på å få proffene til å gjøre denslags de siste årene.
    Nå er bilen så gammel at jeg kan gjerne prøve selv.
    Klarer jeg dette?
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Endelig vår og aktuelt å stelle med bilen igjen.

    Fikse småskader på lakkert plast?
    Jeg har lagt ut betydelige summer på å få proffene til å gjøre denslags de siste årene.
    Nå er bilen så gammel at jeg kan gjerne prøve selv.
    Klarer jeg dette?
    Klart du gjør!:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn