Den perfekte kurs?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Det er ikke aktuelt for meg å bygge noe selv. Men det er kanskje mulig å få noen andre til å gjøre det.

Utfordringen slik jeg ser det er at det virker som et området som er lite kartlagt og få kan noe særlig om, og de fleste synser og tenker litt høyt. Jeg skulle gjerne sett at det var noen med både kunnskap, erfaring og at man kunne dokumentere effekt. Og som i så fall også tilbø tjenester.

På en annen siden, ser jeg at det ikke akkurat den store bekymringen når man begynner å få plass de fundamentale områdene i anlegget. Da låter jo det bra og oppgradering/forbedring er ganske fjernt fra tankene.

Takk for tipsene om firmaer Anonym.
Det er ikke mer bygging enn å feste noen ledninger kontakter og brytere. En online UPS med «true sine» kan gjøre samme nytten - sjekk reguleringen og forvrengingen på utgangen.

mvh
KJ
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
KnB skrev:
hadde vært interessant å prøve re generatorer, har prøvd diverse filter, DIY og ferdigsydd. DIY filteret ga ikke noen aha opplevelse, kjøpefilter opplevde jeg heller negativt (isotek sigma) I nåværende anlegg/bolig har jeg ikke prøvd noe. Men skal teste litt etterhvert.
Avhenger jo selvsagt av lokale forhold og hvilke utstyr som brukes. Tror kanskje at store overkill power med masse jern ikke er negativt iht støy påvirkning.
Hos meg startet det hele som et støyproblem etter flytting til ny bolig. Irriterende støyinnslag av ymse karrakterer, til forskjellige tider. Enkelte ting kunne spores til apparater (ikke hos meg, dog) hvor støyen til tider kom og gikk med sekundpresisjon inn-ut. Målte tiden, som var 100% lik hver gang problemet oppsto. Så dukket det opp en P600 for salg like ved, og en time senere sto den og spilte; støyen var 100% borte, jeg opplvde det som om jeg fikk en halv oktav mer i bunn samt sortere bakgrunn og bedre oppløsning. Dette tilskriver jeg fravær av støykomponenter selvsagt, og ikke noen mirakuløs forbedring av selve lyden. Men fravær av støy HAR jo positiv innvirkning på hvordan en oppfatter luyden til syvende og sist, ingen tvil om det. Foretok så flere AB-tester, og de var konklusive hver gang. Veldig enkelt å AB-teste dette, forbruksapparatene inn i en standard padde med 0,5 m. kabel til støpsel, rett inn i enten veggkontakten ELLER P600. Ingen tvil.

Jeg ble i hvertfall kvitt meget irriterende støyproblemer og fikk subjektivt bedre lyd generelt, og til en kostnad lik en pølse i slaktetida i dette gamet her.

Jeg sier ike at alle vil kunne oppleve det samme, dersom du ikke HAR et støyproblem, why bother??
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Med re generator er en jo helt isolert, har en mye dritt på nettet er det jo ingen tvil imo.
En kan fremdeles ha nettstøy som påvirker negativt uten å vite det... så derfor vil jeg nok teste. Har litt høy spenning i et TN nett i nåværende bolig, re generering hadde løst det problemet...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Fin erfaring som du deler der sluket. Høres overbevisende ut.
Jeg er har en sub forsterker som brummer litt. Og det er åpenbart noe med strømmen her siden den er mer eller mindre tyst i andre hus jeg har koblet den opp. Usikker på om jeg skal bare skaffe et DC filter eller gjøre noe mer omfattende.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Hva var det han sa, elektrikeren som var blitt prest... "Det er mer mellom fase og jord enn noe annet sted.." Got that right!

Her som i alle andre hifisammenhenger er man mutters alene. Dvs. kun prøving hos deg selv, i ditt eget oppsett som vil gi deg et svar. Som Knb påpeker, det kan vogså være mye dritt på nettet som du ikke er klar over, og dette blir da en ikke-bekymring, noe som alene kan ha sin verdi for de mest angstbiterske (som meg, f.eks.).

Og så er det betryggende å vite at en har den spenningen en har valgt, uten fluktueringer uansett. Beskyttet mot tordenvær i tillegg. Jeg kjører på konstant 220V som er innenfor de +/- 5% som utsyret normalt er ratet for. Har tildligere sett følgeskadene av for høy nettspenning kombinert med rørkonstruksjoner "on the edge" og prislappen var 20.000,- i nye rør.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Spenningen her ligger så høyt som 237-238V. Kan det være en årsak til brum fra trafoen i subforsterkeren? Spenningen lå ved ca. 232V i de andre hjemmene hvor den ble oppkoblet.
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Spenning her varierer fra 235-240V og mener jeg har mer trafo brum en hvor jeg bodde før. (IT nett litt under 230)
Jeg har ikke DC på nettet, sjekket med skilletrafo.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Ja, er du i grenseland for akkurat det produktet så kan dette skje. Dersom produktet har den egenskapen så vil jo innslagspunktet ligge et eller annet sted på spenningsskalaen, og det kan like godt være 238V som 241V. Slikt utstyr burde ikke støye under noen omstendighet, og 238V er på ingen måte ekstremt, MEN det finnes mye utstyr som støyer(brummer) litt nærmest uansett, så alt kan skje. En del US utstyr har hatt disse tendenser, som ofte skriver seg til enklere/billigere trafo,s enn hva vi er vant til her. Større power amps var notorisk problematiske i gamle dager, med skranglete jernkjernetrafoer hvor blikke nærmest sto og flagret ;D ;D. Ringjerne etc. var ukjente begreper...
 
Y

ymir

Gjest
Hei
Den perfekte kurs er hos meg 1m til tavle med 16A kurs og 4m2 kabel.

Regenerator er ikke svaret på dårlig spenningskvalitet.Brukte PurePower regenerator.Den hjalp til når spenningskvaliteten var på sitt dårligste,men var ikke på nivå med nettet når det er på sitt beste.

Har en sak gående med netteiger,en sak som slik det ser ut nå,vil koste netteiger fryktelig med penger.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
orso skrev:
pengesluk skrev:
Det er nettopp dette PS Audio regeneratorerne gjør - konverterer AC inn til DC - bygger så opp igjen dette til ønsket AC med perfekt "sine wave" med justerbar frekvens. I prinsippet en stor forsterker, derfor såpass lav effekt som 600W på et 50 kg. monster av et apparat. Men jeg skal love deg det funker.
De selger også Noise Harvester. Rhesus målte effekten til lik null. Kan godt hende regenatorene funker, men det er ikke et firma som vekker troverdighet og tillit for min del.
Er ikke den bare en liten trafo og noen kondiser mellom fasene, altså et lite LC-filter? For utstyr som er plugget inn i stikkontakten er det knekkende likegyldig om det strømfilteret befinner seg i en "padde" eller i en separat boks som er plugget inn i en annen stikkontakt. Uansett havner filteret mellom fasene og i parallell med alt annet som er koblet til den kursen.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Om Noise Harvester:
Well I bought one just to test and bust the myth with. It did nothing. I had 2 Electricians take it and test it on a scope and also repeat the tests just as PSA did and it helped nothing. Then we busted it apart. There are some film caps in it and resistors. All in all there are about 10 bucks worth of parts. We looked up the part numbers in a mouser catalog and the film caps could be bought for 15 cents.Here are pics.
Kan legge ut bilder senere når kontoen min er aktivert på forumet.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
ymir skrev:
Den perfekte kurs er hos meg 1m til tavle med 16A kurs og 4m2 kabel.
Her snakker vi tverrsnitt... :eek: ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Om Noise Harvester:
Well I bought one just to test and bust the myth with. It did nothing. I had 2 Electricians take it and test it on a scope and also repeat the tests just as PSA did and it helped nothing. Then we busted it apart. There are some film caps in it and resistors. All in all there are about 10 bucks worth of parts. We looked up the part numbers in a mouser catalog and the film caps could be bought for 15 cents.Here are pics.
Kan legge ut bilder senere når kontoen min er aktivert på forumet.
Ja, det er sånn et filter er bygget opp. Kondiser mellom fasene blir et slags glattefilter. Den gjør "ingenting" ved vanlige AC-frekvenser, men kortslutter høyere frekvenser, kanskje fra 10 kHz og oppover. Imidlertid skjønner jeg ikke helt den historien om at de "lagrer støy" og bruker den til å drive lysdioden.
http://www.kemet.com/kemet/web/homepage/kechome.nsf/file/KEMET%20Kollege%20Presentations/$file/EvoxRifaRFIandSMD.pdf
 
8

8x12_TOM

Gjest
Kjekt med en slik tråd nå som jeg er i gang med nytt rom, tenkte jeg. Men har vel ikke blitt så mye klokere ved å lese gjennom her. En god del forskjellige meninger på hva som er nødvendig for optimal ytelse på anlegget.
Gjør det da helt enkelt ved og legge opp til 4 stk 16 amper kurser..........bare for å være sikker ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
8x12_TOM skrev:
Kjekt med en slik tråd nå som jeg er i gang med nytt rom, tenkte jeg. Men har vel ikke blitt så mye klokere ved å lese gjennom her. En god del forskjellige meninger på hva som er nødvendig for optimal ytelse på anlegget.
Gjør det da helt enkelt ved og legge opp til 4 stk 16 amper kurser..........bare for å være sikker ;D
Hva som er «nødvendig» for «optimal ytelse» er et case til case «problem», avhengig av de ulike komponentenes konstruksjon ift nett og nettjord - enkelte kombinasjoner av komponenter profitterer av mest mulig direkte kobling, andre kan godt isoleres fra nettet og hverandre, atter andre fordrer utstrakt lokal filtrering. På den andre siden så er kvaliteten på AC et sidespor ift den egentlige utfordringen mht et funksjonelt regime for jord vs signal, skjerming og kvaliteten på DC.

Dersom du ikke er redd for å pille på hifikomponentene, kan det være fordelaktig å undersøke mulighetene for 1) lokal nett filtrering og skjerming, og 2) forbedre kvaliteten på DC direkte.

mvh
KJ
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Asbjørn skrev:
orso skrev:
Om Noise Harvester:
Well I bought one just to test and bust the myth with. It did nothing. I had 2 Electricians take it and test it on a scope and also repeat the tests just as PSA did and it helped nothing. Then we busted it apart. There are some film caps in it and resistors. All in all there are about 10 bucks worth of parts. We looked up the part numbers in a mouser catalog and the film caps could be bought for 15 cents.Here are pics.
Kan legge ut bilder senere når kontoen min er aktivert på forumet.
Ja, det er sånn et filter er bygget opp. Kondiser mellom fasene blir et slags glattefilter. Den gjør "ingenting" ved vanlige AC-frekvenser, men kortslutter høyere frekvenser, kanskje fra 10 kHz og oppover. Imidlertid skjønner jeg ikke helt den historien om at de "lagrer støy" og bruker den til å drive lysdioden.
http://www.kemet.com/kemet/web/homepage/kechome.nsf/file/KEMET%20Kollege%20Presentations/$file/EvoxRifaRFIandSMD.pdf
Har en Noise Harvester som jeg ikke bruker. Denne gir samme "lydsignatur" som x-y kondiser så det stemmer sikkert det du skriver. Har ved enkelte anledninger prøvd å stikke denne inn i veggen når lyden av en eller annen grunn er pistrete og hard. Lysdioden blinker da raskt og uavbrutt. Når lyden fra anlegget er bra blinker heller ikke lysdioden på NH.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
orso skrev:
Men jeg har liten og ingen tro på de typiske hifi strømpaddene. Kommer til å vurdere utstyr som konstruert til industri og sykehus, og jeg kjøper neppe før jeg har fått prøvd det på forhånd.
Kom over noen svindyre nettkabler som ble kjøpt inn for innstallasjon av røntkenmaskiner og måleutstyr rundt om på norske sykehus. Iflg installasjonsfirmaet som utførte jobben var dette de beste nettkablene de noen gang hadde brukt. Prisen hadde sånn sett absolutt ingen betydning.

Klarte å snoke til meg noen til en saklig pris for å prøve hjemme. Kablene var selvfølgelig uten terminering i ene enden så jeg satt meg ned for å skru på en apparatplugg. Det er da jeg ser at det er stemplet "Audio Cable" på ledningen. Hehe, boutique cables anyone?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
ayaboh skrev:
Kom over noen svindyre nettkabler som ble kjøpt inn for innstallasjon av røntkenmaskiner og måleutstyr rundt om på norske sykehus. Iflg installasjonsfirmaet som utførte jobben var dette de beste nettkablene de noen gang hadde brukt. Prisen hadde sånn sett absolutt ingen betydning.
Nysgjerrig: På hvilken måte var dette det "beste nettkablene" ifølge installasjonsfirmaet? Altså, hvilke egenskaper var det de la vekt på når de sa det? "Mindre hardhet i mellomtonen" kan det jo ikke ha vært. ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Asbjørn skrev:
ayaboh skrev:
Kom over noen svindyre nettkabler som ble kjøpt inn for innstallasjon av røntkenmaskiner og måleutstyr rundt om på norske sykehus. Iflg installasjonsfirmaet som utførte jobben var dette de beste nettkablene de noen gang hadde brukt. Prisen hadde sånn sett absolutt ingen betydning.
Nysgjerrig: På hvilken måte var dette det "beste nettkablene" ifølge installasjonsfirmaet? Altså, hvilke egenskaper var det de la vekt på når de sa det? "Mindre hardhet i mellomtonen" kan det jo ikke ha vært. ;)
Det er vel filtreringsegenskapene som er det interessante i denne tråden.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
ayaboh skrev:
Asbjørn skrev:
ayaboh skrev:
Kom over noen svindyre nettkabler som ble kjøpt inn for innstallasjon av røntkenmaskiner og måleutstyr rundt om på norske sykehus. Iflg installasjonsfirmaet som utførte jobben var dette de beste nettkablene de noen gang hadde brukt. Prisen hadde sånn sett absolutt ingen betydning.
Nysgjerrig: På hvilken måte var dette det "beste nettkablene" ifølge installasjonsfirmaet? Altså, hvilke egenskaper var det de la vekt på når de sa det? "Mindre hardhet i mellomtonen" kan det jo ikke ha vært. ;)
Prisen var vel likevel ubetydelig i forhold til sirkusklovnekabler
Det er vel filtreringsegenskapene som er det interessante i denne tråden.
 

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Innlegg
77
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Jeg filtrerte ut 9/10 poster i denne tråden. Nek400 og mål selv.
 
R

Roysen

Gjest
orso skrev:
Fin erfaring som du deler der sluket. Høres overbevisende ut.
Jeg er har en sub forsterker som brummer litt. Og det er åpenbart noe med strømmen her siden den er mer eller mindre tyst i andre hus jeg har koblet den opp. Usikker på om jeg skal bare skaffe et DC filter eller gjøre noe mer omfattende.
Brummet du opplever kan også skyldes jordsløyfer som en regenerator ikke vil kunne rette opp i.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Har brukt PS Audio's PowerPlantPremiere nå i snart 3 år og er superfornøyd med denne. Eneste er at det ble lovet at den fint kunne dra effekttrinnet, det kunne den ikke. Det blir en tydelig "slapphet" over lyden hvis effekttrinnet går via denne. Dac/preamp derimot har glade dager med ren strøm, mens effekttrinnet har kobling på egen kurs med 2.5kv kabel. 3 meter fra sikringsskap.

...noen som har prøvd P10 PowerPlant fra PSA ??

Funbunny
 
Topp Bunn