Den nye metoden for komprimering enkelt forklart

PeriodeLytter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
104
Antall liker
37
Tror denne videoen kan være intressant å få med seg. Foredraget starter 1:45 ut


Ca 23 minutter ut kan muligens forklaringen til hvorfor mange blir/ble sliten av å lytte til streaming.

Gir det et par år til så gamle lydbiblioteker får tid til å bli oppdatert med nye mastere så kanskje CD samlingen likevel kan gå på sikt :D
 

Balle Clorin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
4.263
Antall liker
2.209
Torget vurderinger
1
Takk! Gir håp. Nå må bare alle mixere mastere se denne.. om de ikke vet allerede
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
2.171
Antall liker
651
Lærerikt. Kan noen hjelpe meg med å forstå anekdoten i starten om den nye Neuman graveringen, den skulle være 60-et ellerannet louder ? 60 hva da?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
104
Antall liker
37
Takk! Gir håp. Nå må bare alle mixere mastere se denne.. om de ikke vet allerede
Bransjen har jo selv jobbet fram ny standard. Men insisterer likevel på å ødelegge på oppdrag fra plateselskapene som bestiller master klippet til -8dB for det meste av populærmusikken. Årsaken skal være at mastrer man til -14dB høres det ikke ut som produktet er ferdig. Så tydelig at mange år med komprimert musikk har satt et avtrykk i hjernen som ikke lett slipper taket i bransjen.

Men det er muligens bedre håp for dem som liker musikk fremført med tradisjonelle instrumenter som folk, klassisk, jazz mm.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
104
Antall liker
37
Her er et annet aspekt ved dynamikk godt demonstrert. Intressant når han på slutten demonstrerer avspilling av komprimert musikk kan ha samme lave støynivå som en 32-bit float-point gitt at avspiller ikke rendrer til 16-bit som de fleste trolig gjør.


Og før man går amokk og konverterer alt til 32-bit FP
The dynamic range of human hearing is roughly 140 dB, varying with frequency, from the threshold of hearing (around −9 dB SPL at 3 kHz) to the threshold of pain (from 120–140 dB SPL). This wide dynamic range cannot be perceived all at once, however; the tensor tympani, stapedius muscle, and outer hair cells all act as mechanical dynamic range compressors to adjust the sensitivity of the ear to different ambient levels.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range#cite_note-11
 
Topp Bunn