Den nokså store MM eller MC-tråden

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg vil jo tro det er meg du sikter til
Joda, det var nok det. Innbilning og en uidentifisert forandring var helt enkelt de eneste forklaringene jeg kom på, og fremdeles kommer på, siden det ikke er fysisk mulig at en økning i kapasitans kan medføre noen "bassbonanza" alene. Ellers synes jeg på ingen måte at innbilning er det minste rart, enten man er solo eller ei. Jeg har innbilt meg mye rart oppigjennom og stort sett når jeg har vært alene.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Med tanke på at @Morten S tross alt er utdannet lydtekniker og veldig vant til å høre på nyanser her og der (og litt vel ydmyk i denne tråden imho), så tipper jeg det er noe annet enn innbilning i dette tilfellet.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Noe uenig med mijnheer VdH; muligens er det en gammel artikkel?

Nålene som sitter på en MM vs en MC skiller seg nok ikke fra hverandre, med mindre det er snakk om det aller billigste segmentet av MM. Det lages ikke flere utgaver av Micro Line nåler for eksempel, i gode og mindre gode diamantkvaliteter. Det samme gjelder garantert alle andre avanserte profiler. Koniske nåler i industriell diamant finnes imidlertid, siden jeg har sett slike selv.

Henvisningen til aluminium-cantilever på MMer er relativt uinteressant, både fordi mange MMer har cantilever i boron og lignende og fordi aluminium har blitt mye mer vanlig innen MCer, også i de høyere prissjikt, utvilsomt fordi det er helsefremmende for produsentenes avanse.

Jeg tænker vdHulś holdning er, folk ofrer mye mere på MC - derfor ofrer producenterne bedre nåleslibninger på MC.
Og selvom der også findes fine slibninger på nogle få MM er der stadig lettere bevægelig masse på MC
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
8
Jeg har tidligere brukt Grace Ruby F9. Den har ved flere anledninger overrasket mtp holografi og lydbilde generelt, bla mellomtonen har vært veldig bra. Den har da vært koblet opp på pass x-ono clone.
Delosen jeg bruker i dag har imidlertid en helt annen slam og dynamikk - men det burde den også til den prisen…
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg tænker vdHulś holdning er, folk ofrer mye mere på MC - derfor ofrer producenterne bedre nåleslibninger på MC.
Og selvom der også findes fine slibninger på nogle få MM er der stadig lettere bevægelig masse på MC

Fine slipninger på noen få MMer?? Da tror jeg du har sovet ganske tungt i timene gjennom flere år...

Når det gjelder bevegelig masse, i alle fall rent generelt, er vi helt enige. Dog er det etterhvert mange unntak og langt flere enn i tidligere tider. Mens prisene har beveget seg skarpt oppover, har spesifikasjonene (ift masse, men også slipninger) beveget seg nedover, hva angår en del produsenter.
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
399
Fine slipninger på noen få MMer?? Da tror jeg du har sovet ganske tungt i timene gjennom flere år...

Når det gjelder bevegelig masse, i alle fall rent generelt, er vi helt enige. Dog er det etterhvert mange unntak og langt flere enn i tidligere tider. Mens prisene har beveget seg skarpt oppover, har spesifikasjonene (ift masse, men også slipninger) beveget seg nedover, hva angår en del produsenter.
Kan du notere opp MM pickuper som har nevnte slipinger og kan fighte med MC i tilsvarende priskategori?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.386
Antall liker
20.793
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
For gøy, AudioTechnica. Til venstre deres fjongeste MM, så en fra samme serie men med samme slipning som MCen til høyre. A-T har et innbytteprogram for MC-pickuper, så kostnaden ved ny pickup blir lavere. For MM må man kjøpe ny stift, som på den til venstre koster €570.

1650869416074.png


Tar med hovedfotografiet fra Herr Korfs blogg. Han har retusjert bort typebetegnelsen på nålebeskytteren på VM760SLC'en.
1650870225769.png
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Wot he said + Goldring 1042 og tidligere Audio-Technica høydare, men de må nesten garantert handles brukt og det er jo en risikosport.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Quite. Og armer og pickuper var noget annerledes på 50-tallet, da dataene som fremdeles er i bruk ble til.
 
Topp Bunn