Tidsmaskinen
Et godt HIFI-anlegg gir oss mange forskjellige gleder. Det gir oss muligheten til å slappe av, utagere, mimre og utforske, og det gir oss muligheten til å nyte god musikk.
Min største glede er å bli transportert i tid og rom, gjennom en god innspilling. Lyden plukker meg bort fra stuen min, og inn i en konsertsal, eller et studio, en gang i nær, eller fjern fortid. Jeg trenger bare trykke på noen knapper, og vips, så er datoen 2. mars 1959, stedet er CBS 20th Street Studio, og foran meg står Miles Davis med venner, og spiller Freddie Freeloader. Fantastisk ikke sant?
Min HIFI-interesse startet tidlig på åttitallet, som tenåring. Jeg gikk på ungdomsskolen ett hyggelig sted i Inntrøndelag, og mine venner var stort sett veldig musikk-, og teknikkinteresserte. Vi begynte med våre foreldres gamle Tandbergforsterkere, bygde våre egne høyttalere, og sparte penger til nye forsterkere. Mitt første virkelige HIFI-anlegg ble en klassisk Electrocompaniet 25-watter, og et par Rogers LS3/5A. Lydinteressen førte også til at jeg ble radiojournalist når jeg ble stor. Der fikk jeg mulighet til å blande min kjærlighet for lyd, med mitt samfunnsengasjement og min nysgjerrighet.
Nå har det gått noen år. Det har vært perioder i livet mitt, der jeg nesten har vært uten en musikalsk tidsmaskin. De fleste av dere vet hvordan det er. Hverdagen og livet kommer ofte i veien for ting. Nå har jeg imidlertid fått frihet, og mulighet til å plukke opp interessen for fult igjen. Det finner jeg mye glede i.
Så... La oss se nærmere på min nåværende tidsmaskin, som er svært effektiv. Den er plassert i en stue som har et tak som er 280 cm over gulvet, kortveggen er 380cm lang, og langveggen 567cm.
Sånn ser tidsmaskinen ut. Den er delt inn i tre hoveddeler - to Magnepan 1.7 høyttalere, og ett rack med forsterkere og kilde.
Legg merke til at det, ved siden av racket er plassert ett PS Audio Dectet strømfilter, som er plassert på Vibrapods/Vibracones.
Kilden er en Linn Akurate DS musikkstreamer. Jeg har prøvd mange forskjellige streamere i mange forskjellige prisklasser de siste årene. Linns produkter er i en egen særstilling, etter min mening. Skal man ha noe som konkurrerer, må man SVÆRT høyt opp i pris. Linn DSen er koblet til nettverket via en håndfull In-Acustik Cat6 Ethernetkabler. Linn Akurate DS er i stand til å spille internettradio, streame fra Tidal, eller hente highres musikk fra min lokale nettverksdisk. Slik kan den spille musikk opp mot 24bit 192khz kvalitet.
Forsterkerne er konstruert og håndbygget av Roar Malmin på Hokksund. Effektforsterkeren er opprinnelig en MI9.1, som er bygget inn i et litt mindre kabinett enn orginalen. Men nå er det oppgradert til nye MI9.2, som har fått en ny, og forbedret inngangsdel, og som i forhold til MI9.1 har vesentlig mer "smekk", dynamiske muskler, og kontroll.
Dette er en klasse A-forsterker som er ekstremt strømsterk med 2 x 630VA / 8 x 47.000 uF strømforsyning.
Roar Malmin og Musical Innovation`s forforsterkere fikk virkelig opp øynene mine for hvor viktig en forforsterker er i kjeden. Før dette var holdningen min, less is more, og at en forforsterker var en glorifisert volumkontroll og koblingsboks. Jeg startet med Musical Innovation MI11. Dette var kanskje en av de største oppgraderingene jeg har hatt, i alle de årene jeg har drevet med musikalske tidsmaskiner. Etter kort tid falt jeg for fristelsen til å oppgradere til det neste trinnet på evolusjonsstigen, MI16, som er en sterkt forbedret forforsterker, basert på den vellykkede MI11. Nå har jeg imidlertid vært så heldig at jeg igjen har fått tatt et skritt opp på evolusjonsstigen til Roar Malmin. Han har akkurat utviklet en ny single ended forforsterker, som har fått navnet MI25. Med denne har jeg også, for første gang, fått fatt i en forforsterker med Musical Innovations digitalt styrte volum- og signalkildevelger. Særlig volumkontrollen, som betyr at "gammeldagse" potmeter er byttet ut med faste motstander i en attuneator, gir et enormt løft i kvaliteten.
Jeg har, på langt nær, hørt alle norske forforsterkere som er utviklet og bygget oppgjennom tiden. Men jeg ville vært overrasket om noen, noen gang, har bygget bedre forforsterkere i Norge, enn det Roar Malmin gjør i dag. Jeg våger påstanden om at hans beste forforsterkere er en skammelig lite kjent norsk hifi-diamant, som ville gjort det strålende i konkurranse mot det meste som finnes i verden.
Vel... Det var tidsmaskinen min. Om dere har noen kommentarer, spørsmål, eller lignende, er det bare å kaste seg på. Nå har jeg stilt inn anlegget på en tidsreise til august 1990, og Rainbow Studios!
Et godt HIFI-anlegg gir oss mange forskjellige gleder. Det gir oss muligheten til å slappe av, utagere, mimre og utforske, og det gir oss muligheten til å nyte god musikk.
Min største glede er å bli transportert i tid og rom, gjennom en god innspilling. Lyden plukker meg bort fra stuen min, og inn i en konsertsal, eller et studio, en gang i nær, eller fjern fortid. Jeg trenger bare trykke på noen knapper, og vips, så er datoen 2. mars 1959, stedet er CBS 20th Street Studio, og foran meg står Miles Davis med venner, og spiller Freddie Freeloader. Fantastisk ikke sant?
Min HIFI-interesse startet tidlig på åttitallet, som tenåring. Jeg gikk på ungdomsskolen ett hyggelig sted i Inntrøndelag, og mine venner var stort sett veldig musikk-, og teknikkinteresserte. Vi begynte med våre foreldres gamle Tandbergforsterkere, bygde våre egne høyttalere, og sparte penger til nye forsterkere. Mitt første virkelige HIFI-anlegg ble en klassisk Electrocompaniet 25-watter, og et par Rogers LS3/5A. Lydinteressen førte også til at jeg ble radiojournalist når jeg ble stor. Der fikk jeg mulighet til å blande min kjærlighet for lyd, med mitt samfunnsengasjement og min nysgjerrighet.
Nå har det gått noen år. Det har vært perioder i livet mitt, der jeg nesten har vært uten en musikalsk tidsmaskin. De fleste av dere vet hvordan det er. Hverdagen og livet kommer ofte i veien for ting. Nå har jeg imidlertid fått frihet, og mulighet til å plukke opp interessen for fult igjen. Det finner jeg mye glede i.
Så... La oss se nærmere på min nåværende tidsmaskin, som er svært effektiv. Den er plassert i en stue som har et tak som er 280 cm over gulvet, kortveggen er 380cm lang, og langveggen 567cm.
Sånn ser tidsmaskinen ut. Den er delt inn i tre hoveddeler - to Magnepan 1.7 høyttalere, og ett rack med forsterkere og kilde.
Legg merke til at det, ved siden av racket er plassert ett PS Audio Dectet strømfilter, som er plassert på Vibrapods/Vibracones.
Kilden er en Linn Akurate DS musikkstreamer. Jeg har prøvd mange forskjellige streamere i mange forskjellige prisklasser de siste årene. Linns produkter er i en egen særstilling, etter min mening. Skal man ha noe som konkurrerer, må man SVÆRT høyt opp i pris. Linn DSen er koblet til nettverket via en håndfull In-Acustik Cat6 Ethernetkabler. Linn Akurate DS er i stand til å spille internettradio, streame fra Tidal, eller hente highres musikk fra min lokale nettverksdisk. Slik kan den spille musikk opp mot 24bit 192khz kvalitet.
Forsterkerne er konstruert og håndbygget av Roar Malmin på Hokksund. Effektforsterkeren er opprinnelig en MI9.1, som er bygget inn i et litt mindre kabinett enn orginalen. Men nå er det oppgradert til nye MI9.2, som har fått en ny, og forbedret inngangsdel, og som i forhold til MI9.1 har vesentlig mer "smekk", dynamiske muskler, og kontroll.
Dette er en klasse A-forsterker som er ekstremt strømsterk med 2 x 630VA / 8 x 47.000 uF strømforsyning.
Roar Malmin og Musical Innovation`s forforsterkere fikk virkelig opp øynene mine for hvor viktig en forforsterker er i kjeden. Før dette var holdningen min, less is more, og at en forforsterker var en glorifisert volumkontroll og koblingsboks. Jeg startet med Musical Innovation MI11. Dette var kanskje en av de største oppgraderingene jeg har hatt, i alle de årene jeg har drevet med musikalske tidsmaskiner. Etter kort tid falt jeg for fristelsen til å oppgradere til det neste trinnet på evolusjonsstigen, MI16, som er en sterkt forbedret forforsterker, basert på den vellykkede MI11. Nå har jeg imidlertid vært så heldig at jeg igjen har fått tatt et skritt opp på evolusjonsstigen til Roar Malmin. Han har akkurat utviklet en ny single ended forforsterker, som har fått navnet MI25. Med denne har jeg også, for første gang, fått fatt i en forforsterker med Musical Innovations digitalt styrte volum- og signalkildevelger. Særlig volumkontrollen, som betyr at "gammeldagse" potmeter er byttet ut med faste motstander i en attuneator, gir et enormt løft i kvaliteten.
Jeg har, på langt nær, hørt alle norske forforsterkere som er utviklet og bygget oppgjennom tiden. Men jeg ville vært overrasket om noen, noen gang, har bygget bedre forforsterkere i Norge, enn det Roar Malmin gjør i dag. Jeg våger påstanden om at hans beste forforsterkere er en skammelig lite kjent norsk hifi-diamant, som ville gjort det strålende i konkurranse mot det meste som finnes i verden.
Vel... Det var tidsmaskinen min. Om dere har noen kommentarer, spørsmål, eller lignende, er det bare å kaste seg på. Nå har jeg stilt inn anlegget på en tidsreise til august 1990, og Rainbow Studios!
Vedlegg
-
43.2 KB Visninger: 1.045
-
92.7 KB Visninger: 1.155