G
Gjestemedlem
Gjest
Har sikkert glemt noe, men prioriter gjerne 2 av disse likevel.
Lurte på å ta den med, men droppet det, sammen med alternativer som 'bedre lyd', 'mer virkelighetstro gjengivelse' etc. da jeg enten ser på disse som alt for generelle eller altfor urealistiske. Det er alltid rom for forbedringer, selv når man er fornøyd og kan leve godt med det man har.Ulf-B skrev:Du har selvsagt glemt alternativet "kjempefornøyd - har ikke tenkt å forandre på noen verdens ting!".
Har du ikke bestilt det da.? ;D65finger skrev:dynamikk og akustikk, er de viktigste
Der du trenger en stor transistor vet duRotekroken skrev:I mine øyne er alltid det værste å få frem musikken og de små detaljer i de nederste oktavene, her syndes det fryktelig mye og det er her jeg ønsker størst forbedring, både i eget oppsett og av konstruktører som lager høyttalere..
Hadde enda de nederste oktavene vært like gjennomsiktige som resten av oktavene, så kunne det jaggu blitt musikk hele veien
Det er hvertfall mitt ønske..
Kjell
;D Tror du er inne på noe der.Jurassic skrev:Der du trenger en stor transistor vet duRotekroken skrev:I mine øyne er alltid det værste å få frem musikken og de små detaljer i de nederste oktavene, her syndes det fryktelig mye og det er her jeg ønsker størst forbedring, både i eget oppsett og av konstruktører som lager høyttalere..
Hadde enda de nederste oktavene vært like gjennomsiktige som resten av oktavene, så kunne det jaggu blitt musikk hele veien
Det er hvertfall mitt ønske..
Kjell
Får du dempefaktor >1000
Du klarte ikke å dy deg, nei ;DJurassic skrev:Der du trenger en stor transistor vet duRotekroken skrev:I mine øyne er alltid det værste å få frem musikken og de små detaljer i de nederste oktavene, her syndes det fryktelig mye og det er her jeg ønsker størst forbedring, både i eget oppsett og av konstruktører som lager høyttalere..
Hadde enda de nederste oktavene vært like gjennomsiktige som resten av oktavene, så kunne det jaggu blitt musikk hele veien
Det er hvertfall mitt ønske..
Kjell
Får du dempefaktor >1000
Hyggelig det, KW..KW skrev:;D Tror du er inne på noe der.Jurassic skrev:Der du trenger en stor transistor vet duRotekroken skrev:I mine øyne er alltid det værste å få frem musikken og de små detaljer i de nederste oktavene, her syndes det fryktelig mye og det er her jeg ønsker størst forbedring, både i eget oppsett og av konstruktører som lager høyttalere..
Hadde enda de nederste oktavene vært like gjennomsiktige som resten av oktavene, så kunne det jaggu blitt musikk hele veien
Det er hvertfall mitt ønske..
Kjell
Får du dempefaktor >1000
Mitt forslag vil være Kef207/2 og en Karan 270s med dempefaktor på >6000 20hz-20Khz, sistnevnte med signaler fra Linestagen til Karan som matcher bra og med (15V eff) 0,6 ohm på utgangen.
Skulle dette ikke holde så kan Karan 450s kanskje være noe med hele >10000 20hz-20khz.
Mvh.KW som virkelig trives med lyden for tiden og da ikke minst i bassområdet.
Jo ;D det kommerRotekroken skrev:Har du ikke bestilt det da.? ;D65finger skrev:dynamikk og akustikk, er de viktigste
Men for oss som leter etter musikken ned mot 20hz, så er jeg ikke helt sikker.Rotekroken skrev:Hyggelig det, KW..KW skrev:;D Tror du er inne på noe der.Jurassic skrev:Der du trenger en stor transistor vet duRotekroken skrev:I mine øyne er alltid det værste å få frem musikken og de små detaljer i de nederste oktavene, her syndes det fryktelig mye og det er her jeg ønsker størst forbedring, både i eget oppsett og av konstruktører som lager høyttalere..
Hadde enda de nederste oktavene vært like gjennomsiktige som resten av oktavene, så kunne det jaggu blitt musikk hele veien
Det er hvertfall mitt ønske..
Kjell
Får du dempefaktor >1000
Mitt forslag vil være Kef207/2 og en Karan 270s med dempefaktor på >6000 20hz-20Khz, sistnevnte med signaler fra Linestagen til Karan som matcher bra og med (15V eff) 0,6 ohm på utgangen.
Skulle dette ikke holde så kan Karan 450s kanskje være noe med hele >10000 20hz-20khz.
Mvh.KW som virkelig trives med lyden for tiden og da ikke minst i bassområdet.
Men for oss som leter etter musikken ned mot 20hz, så er jeg ikke helt sikker.!?!
Jeg skal hvertfall ikke dømme noe som jeg ikke har hørt.!
La oss hvertfall håpe at KEF har kommet seg noen lysår siden 103.4, 104.2 og 105.3 seriene for noen år siden, for der var det ikke stort som falt i smak i mine ører :-[
Kjell
Ut fra det jeg har erfart med rør så må man opp i ordentlig store rørsaker (>200W) før de har egenskaper i bassen som ligner en typisk transistor med dempefaktor rundt 1000 og da med høye driftskostnader og høy varmeutvikling.Rotekroken skrev:Hyggelig det, KW..KW skrev:;D Tror du er inne på noe der.Jurassic skrev:Der du trenger en stor transistor vet duRotekroken skrev:I mine øyne er alltid det værste å få frem musikken og de små detaljer i de nederste oktavene, her syndes det fryktelig mye og det er her jeg ønsker størst forbedring, både i eget oppsett og av konstruktører som lager høyttalere..
Hadde enda de nederste oktavene vært like gjennomsiktige som resten av oktavene, så kunne det jaggu blitt musikk hele veien
Det er hvertfall mitt ønske..
Kjell
Får du dempefaktor >1000
Mitt forslag vil være Kef207/2 og en Karan 270s med dempefaktor på >6000 20hz-20Khz, sistnevnte med signaler fra Linestagen til Karan som matcher bra og med (15V eff) 0,6 ohm på utgangen.
Skulle dette ikke holde så kan Karan 450s kanskje være noe med hele >10000 20hz-20khz.
Mvh.KW som virkelig trives med lyden for tiden og da ikke minst i bassområdet.
Men for oss som leter etter musikken ned mot 20hz, så er jeg ikke helt sikker.!?!
Jeg skal hvertfall ikke dømme noe som jeg ikke har hørt.!
La oss hvertfall håpe at KEF har kommet seg noen lysår siden 103.4, 104.2 og 105.3 seriene for noen år siden, for der var det ikke stort som falt i smak i mine ører :-[
Kjell
Det hadde faktisk vært veldig hyggelig, jeg setter pris på alt og alle som har samma interesse..KW skrev:Men for oss som leter etter musikken ned mot 20hz, så er jeg ikke helt sikker.Rotekroken skrev:Hyggelig det, KW..KW skrev:;D Tror du er inne på noe der.Jurassic skrev:Der du trenger en stor transistor vet duRotekroken skrev:I mine øyne er alltid det værste å få frem musikken og de små detaljer i de nederste oktavene, her syndes det fryktelig mye og det er her jeg ønsker størst forbedring, både i eget oppsett og av konstruktører som lager høyttalere..
Hadde enda de nederste oktavene vært like gjennomsiktige som resten av oktavene, så kunne det jaggu blitt musikk hele veien
Det er hvertfall mitt ønske..
Kjell
Får du dempefaktor >1000
Mitt forslag vil være Kef207/2 og en Karan 270s med dempefaktor på >6000 20hz-20Khz, sistnevnte med signaler fra Linestagen til Karan som matcher bra og med (15V eff) 0,6 ohm på utgangen.
Skulle dette ikke holde så kan Karan 450s kanskje være noe med hele >10000 20hz-20khz.
Mvh.KW som virkelig trives med lyden for tiden og da ikke minst i bassområdet.
Men for oss som leter etter musikken ned mot 20hz, så er jeg ikke helt sikker.!?!
Jeg skal hvertfall ikke dømme noe som jeg ikke har hørt.!
La oss hvertfall håpe at KEF har kommet seg noen lysår siden 103.4, 104.2 og 105.3 seriene for noen år siden, for der var det ikke stort som falt i smak i mine ører :-[
Kjell
Ta deg en tur å bli sikker
Har hørt at du snakker om musikk ned mot 20 hz og ikke basstoner ???
Kan du forklare hva slags musikk du har i tankene ved de frekvensene som ikke dreier seg om basstoner
Eller er det noe jeg misforstår :-\
Jeg foreslår (om vi ikke bor for langt unna hverandre) at vi besøker hverandre og finner ut av dette ;D
Mvh.KW
Jeg tror vi snakker om to vidt forskjellige verdner her.?Jurassic skrev:Ut fra det jeg har erfart med rør så må man opp i ordentlig store rørsaker (>200W) før de har egenskaper i bassen som ligner en typisk transistor med dempefaktor rundt 1000 og da med høye driftskostnader og høy varmeutvikling.Rotekroken skrev:Hyggelig det, KW..KW skrev:;D Tror du er inne på noe der.Jurassic skrev:Der du trenger en stor transistor vet duRotekroken skrev:I mine øyne er alltid det værste å få frem musikken og de små detaljer i de nederste oktavene, her syndes det fryktelig mye og det er her jeg ønsker størst forbedring, både i eget oppsett og av konstruktører som lager høyttalere..
Hadde enda de nederste oktavene vært like gjennomsiktige som resten av oktavene, så kunne det jaggu blitt musikk hele veien
Det er hvertfall mitt ønske..
Kjell
Får du dempefaktor >1000
Mitt forslag vil være Kef207/2 og en Karan 270s med dempefaktor på >6000 20hz-20Khz, sistnevnte med signaler fra Linestagen til Karan som matcher bra og med (15V eff) 0,6 ohm på utgangen.
Skulle dette ikke holde så kan Karan 450s kanskje være noe med hele >10000 20hz-20khz.
Mvh.KW som virkelig trives med lyden for tiden og da ikke minst i bassområdet.
Men for oss som leter etter musikken ned mot 20hz, så er jeg ikke helt sikker.!?!
Jeg skal hvertfall ikke dømme noe som jeg ikke har hørt.!
La oss hvertfall håpe at KEF har kommet seg noen lysår siden 103.4, 104.2 og 105.3 seriene for noen år siden, for der var det ikke stort som falt i smak i mine ører :-[
Kjell
Det du sier her, det er jo akkurat det jeg IKKE leter etter..Jurassic skrev:Jeg har fortsatt til gode å høre god dypbass fra lettstyrte høyttalere og små rørforsterkere.
Tror ganske mange av "rør-folket", megselv inkludert, har blitt litt ganske tilvendt lyden av litt mindre dypbass og litt ekstra mellombass.Rotekroken skrev:Det du sier her, det er jo akkurat det jeg IKKE leter etter..Jurassic skrev:Jeg har fortsatt til gode å høre god dypbass fra lettstyrte høyttalere og små rørforsterkere.
I stort sett alle mine oppsett så har jeg hatt masse dypbass med lettdrevne og lettstyrte høyttalere og få watt, men masse strøm..
Da snakker du/dere om den fysiske bassen.?Øivind skrev:Tror ganske mange av "rør-folket", megselv inkludert, har blitt litt ganske tilvendt lyden av litt mindre dypbass og litt ekstra mellombass.Rotekroken skrev:Det du sier her, det er jo akkurat det jeg IKKE leter etter..Jurassic skrev:Jeg har fortsatt til gode å høre god dypbass fra lettstyrte høyttalere og små rørforsterkere.
I stort sett alle mine oppsett så har jeg hatt masse dypbass med lettdrevne og lettstyrte høyttalere og få watt, men masse strøm..
En sånn bass-kasse med følsomme elementer med rett q-verdi (så den kan integreres godt) og STORT indre volum (slik de elementene krever for å gå virkelig dypt), virker kjempe spennende.
Man er avhengig av synergien mellom, høyttalere, rom og elektronikk. Jeg klarer å skille mellom forsterkeres egenskaper i bassen i mitt anlegg med mine høyttalere.Rotekroken skrev:Det du sier her, det er jo akkurat det jeg IKKE leter etter..Jurassic skrev:Jeg har fortsatt til gode å høre god dypbass fra lettstyrte høyttalere og små rørforsterkere.
I stort sett alle mine oppsett så har jeg hatt masse dypbass med lettdrevne og lettstyrte høyttalere og få watt, men masse strøm..
Skulle gjerne hatt oppskriften din, for du har tydeligvis funnet det som jeg leter etter, men som jeg aldri har funnet.!
Har du noe tips til meg.?
Det er egentlig ganske missvisende; dels fordi jeg ikke forstår hva hurtighet er, utover en tonalt skjev balanse med betoning av mellomtone/diskan på bekostning av bass;KJ skrev:Jeg krysset av for «Mer hurtighet og dynamikk». Det er egentlig ganske missvisende; dels fordi jeg ikke forstår hva hurtighet er, utover en tonalt skjev balanse med betoning av mellomtone/diskan på bekostning av bass; og dels fordi dynamikk kanskje ikke helt er dekkende for det jeg savner med hermetisert musikk. Utopia for hermetikken (mye av det skyldes hermetsiseringen men ...) er å reprodusere stoffligheten og intensiteten som jeg opplever med «ekte» levende musikk, både med og uten plugg.
mvh
KJ
Slike multimik-opptak ser jeg for meg kan ha svært kaotisk bassrespons, særlig med hensyn til impuls og fase, det er vel rett og slett litt for mange «elementer» som skal synge med.KindOfBlue skrev:...
Han påpekte bl.a. at Deutsche Grammophons teknikk med å benytte mange mikrofoner, tett plassert på instrumentene, resulterte i en tilrotet bassinformasjon, der instrumenter som ikke selv genererte bunnfrekvenser fikk sitt bidrag mudret til av at mikrofonen plukket opp deler av bassignalene fra omkringstående instrumenter, men uten nærfokus, altså som et "sekundærsignal."
Vedkommende mente at dette skapte en signaturbass som DGG er kjent for, men som er uren i forhold til bassen man opplever under konsert.
...
Hvis dere sammenligner f.eks ProAc D15 med Focal Utopia så vil dere høre at hurtighet (rise time, start/stopp egenskaper ol.) virkelig er en HiFi parameter. Men tilvenning gjør at det ikke er så lett å oppdage uten direkte sammenligninger tror jeg.KW skrev:Det er egentlig ganske missvisende; dels fordi jeg ikke forstår hva hurtighet er, utover en tonalt skjev balanse med betoning av mellomtone/diskan på bekostning av bass;KJ skrev:Jeg krysset av for «Mer hurtighet og dynamikk». Det er egentlig ganske missvisende; dels fordi jeg ikke forstår hva hurtighet er, utover en tonalt skjev balanse med betoning av mellomtone/diskan på bekostning av bass; og dels fordi dynamikk kanskje ikke helt er dekkende for det jeg savner med hermetisert musikk. Utopia for hermetikken (mye av det skyldes hermetsiseringen men ...) er å reprodusere stoffligheten og intensiteten som jeg opplever med «ekte» levende musikk, både med og uten plugg.
mvh
KJ
Det er slik jeg også etterhvert mener det forholder seg, og da må det vel mer dreie seg om inntrykk av hurtighet og ikke reelt så langt jeg kan skjønne.
Mvh.KW
Det høres muligens rart ut, men jeg har ikke for vane å assosiere en resonansfattig lydgjengivelse med «hurtighet», det være seg for bass, mellomtone, diskant eller musikken imellom. Mange av de HT som jeg har hørt som har «påklistret» merkelappen «kjapp bass», mener jeg har hatt betoning i mellomtonen og for lite bassnivå.Lyngen skrev:...
Hvis dere sammenligner f.eks ProAc D15 med Focal Utopia så vil dere høre at hurtighet (rise time, start/stopp egenskaper ol.) virkelig er en HiFi parameter. Men tilvenning gjør at det ikke er så lett å oppdage uten direkte sammenligninger tror jeg.
Jeg synes derimot at det ikke er så store dynamikkforskjeller mellom ulike komponenter.
Har litt vanskelig for å tro på dette. Jeg står på mitt . Naim gjengen bruker PR&T begrepet. Merkes best på hardrock/metal.KJ skrev:Det høres muligens rart ut, men jeg har ikke for vane å assosiere en resonansfattig lydgjengivelse med «hurtighet», det være seg for bass, mellomtone, diskant eller musikken imellom. Mange av de HT som jeg har hørt som har «påklistret» merkelappen «kjapp bass», mener jeg har hatt betoning i mellomtonen og for lite bassnivå.Lyngen skrev:...
Hvis dere sammenligner f.eks ProAc D15 med Focal Utopia så vil dere høre at hurtighet (rise time, start/stopp egenskaper ol.) virkelig er en HiFi parameter. Men tilvenning gjør at det ikke er så lett å oppdage uten direkte sammenligninger tror jeg.
Jeg synes derimot at det ikke er så store dynamikkforskjeller mellom ulike komponenter.
mvh
KJ
Tenkte på ca. derifra og nedover.Rotekroken skrev:Da snakker du/dere om den fysiske bassen.?
Coincident går ned til 28hz og det vil jeg kalle ganske dypt,
Litt på tynn is nå siden det er mange år siden jeg brukte knotten til beregninger osv, men det er +3db på 28hz og det er bassrefleks og da faller det vel med 18db pr oktav.?Øivind skrev:Tenkte på ca. derifra og nedover.Rotekroken skrev:Da snakker du/dere om den fysiske bassen.?
Coincident går ned til 28hz og det vil jeg kalle ganske dypt,
Da trengs det jo og mere krefter.
Ikke i mine ører..DAChild skrev:Er ikke basstoner musikk