Politikk, religion og samfunn Den lille jobbtitteltråden

T

TT.

Gjest
I senere tid har det dukket opp forskjellige jobbtitler jeg ikke har hørt om eller ikke kjenner til. Tenkte at denne lille tråden kunne belyse en ellers mystisk flora av jobbtitler. Jeg begynner med tre titler der jeg knapt vet hva den førstes arbeidsoppgaver består i:
Pøs på med titler
Diversør - Gjør forskjellige forefallende arbeid

Frisklivskoordinator - ?

Hverdagsmestringskoordinator - ?

T

TT.

Gjest
Opplevelsesskredder -

Vi er på jakt etter en markedsorientert produkt- og reisemålsutvikler med teft for hva som selger

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Livsglede konsulent
buljongterningpakkeassistent

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Jeg jobber innen oljebransjen og oppdaget drømmejobben.
Det begynte med at jeg skrev en RUH (rapport om uønsket hendelse) om at internettforbindelsen på riggen var for treg til å utføre jobben på en tilfredsstillende måte.
Etter ett par dager fikk jeg en e-mail fra en "Field connectivity champion" som spurte om spesifikasjoner på riggens internettlinje.
Dette er slik jeg har forstått det en person som loggfører hvor god Internett forbindelse boreriggene har uten å gjøre noe med det.
Sysselsetting :)

Z

Zomby_Woof

Gjest

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.629
Torget vurderinger
12
Botulist? Men jeg blander kanskje med en trosretning .....
Uansett så er det til å bli syk av.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.009
Et sted jeg jobbet en gang var det noen som hadde tittelen "Dynamo evangelist" (Dynamo var noe programvare og evangelistene var selgerene). Muligens kult i USA, men det funket inne fullt så bra i det katolske sørlige Tyskland.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Titler fra en herværende bedrift: Tårnmann, rennepasser, brenner. Silopasseren er visstnok faset ut.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vi fikk ny heis på jobben i fjor sommer. I den gamle sto det et skilt med 'vare og personheis uten fører'. Når gikk siste mann ut i pensjon fra det yrket?

T

TT.

Gjest
Eneste heisførere du finner i dag er de som passer heisene i alpinanlegg og tilsvarende. Tiden er svunnen for de som stod nærmest som piccolo i heisen på fasjonable hotell.

Lurer forresten på tittelen er på de som står og tar i mot penger, deler ut såpe, sigaretter osv på urinaler på utesteder. Kanskje ikke så mange i Norge lenger, men de fantes

Sist redigert av en moderator:

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
En av mine tallrike gammelonkler, i dette tilfellet; min fars tantes mann, titulerte seg dosent da han på sine gamle dager jobbet som eksamensvakt. En dosent er altså en som passer på at studentene ikke jukser på do.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.934
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg jobber innen oljebransjen.............:)
Jasså, du jobber på en bensinstasjon?

:cool:
Bensinstasjoner hører gjerne ikke til oljeselskaper lengre da trenden er å fokusere på kjernevirksomheten.
Er det Friele som har tatt over? Eller Gilde? Mener å ha en opplevelse av at det er trailergrill og latte som er kjernevirksomheten på bensinstasjonene?
Hehe. Noen tror faktisk at det er Shell og Statoil fremdeles :)
Nattugla og finnene har tatt over. Couche-Tard og ST1.
Gamle logoer er gull verd. Aldri tro på en logo.

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg jobber på Weiders farmasøytiske som paracethakklager. Sitter dagen lang og filer hakket i paraceten. Jobbet tidligere med å skru sammen depot tabletter.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.727
Torget vurderinger
0
Aluminiumstuberettleder.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
4.061
Torget vurderinger
0
Från Askersunds Kommuns websida:
Flytta till Askersunds kommun! För att det skall vara enkelt att komma på plats för dig som är på väg att flytta hit har vi en
inflyttningslots som hjälper dig med kontakter kring allt
inflyttningslots.jpg

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.278
Sted
Laksevåg - Bergen
Har en kompis som i en årrekke solgte hjul. Ikke bilhjul, men alle andre hjul - f.eks hjul til handlevogner, båtslipper, tilhengere, samlebånd, industrimaskiner etc, etc.
På selvangivelsene for mange år siden skrev han i feltet for yrkestittel : enten hjulenisse eller hjulist :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.727
Torget vurderinger
0
Jeg har gått fra å være aluminiumstuberettleder til å være "Statsstipendiat". :cool:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg synes slike "over"-prefiks er litt pinlige når de ikke er knyttet til funksjon eller oppgave, og når man ikke helt skjønner hva som er best. Om man har en avdeling med for eksempel både over-, senior- og avdelingsingeniører som gjør mye av den samme jobben så kan man jo lure på hvorfor ikke alle bare heter ingeniør. Og så rødmer jeg litt når folk presenterer seg som senior-etellerannet. Jeg ser at det er nyttig å fortelle hvilken rolle man har når man kjører presentasjonsrunden på møter, men når noen i selskapslivet sier at de er "seniorrådgiver i Rikstrygdeverket", så huff.

• Liker
Reaksjoner: TT.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.727
Torget vurderinger
0
Jeg synes slike "over"-prefiks er litt pinlige når de ikke er knyttet til funksjon eller oppgave, og når man ikke helt skjønner hva som er best. Om man har en avdeling med for eksempel både over-, senior- og avdelingsingeniører som gjør mye av den samme jobben så kan man jo lure på hvorfor ikke alle bare heter ingeniør. Og så rødmer jeg litt når folk presenterer seg som senior-etellerannet. Jeg ser at det er nyttig å fortelle hvilken rolle man har når man kjører presentasjonsrunden på møter, men når noen i selskapslivet sier at de er "seniorrådgiver i Rikstrygdeverket", så huff.
Det er jo genialt egentlig Totte. Treffer du en "seniorrådgiver" i selskapslivet vet du jo at det er bortkastet å knytte vennskapsbånd med vedkomemnde. Du får uansett ikke nytte av han fordi han snart går av med pensjon. Skal du skaffe deg en kontakt det kan være regningssvarende å ha gode forbindelse med måtte dte være en juniorrådgiver. Han blir der i mange år så han kan det være smart å investere litt i. For å si det på den måten. :rolleyes:

C

Cyber

Gjest
Er det ikke "Influencer" som er det hotteste nå? Det betyr at du legger ut bilder av deg selv i tight og penklær på Instagram.

T

TT.

Gjest
En annen ting som er blitt en greie nå er at man har flere titler og da minst tre av dem. Forfatter, komponist, skuespiller og aktivist den og den.

I Tyskland derimot er alle doktorer. Herr Dr.diploma xxx Schnabelswinger.

Hvis man bestiller noe fra en tysk nettside, får man tre valg, Fr, Hr eller Dr., velger alltid det siste. Hvorfor? Har alltid likt å leke doktor :rolleyes:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.009
En annen ting som er blitt en greie nå er at man har flere titler og da minst tre av dem. Forfatter, komponist, skuespiller og aktivist den og den.

Hvis man bestiller noe fra en tysk nettside, får man tre valg, Fr, Hr eller Dr., velger alltid det siste. Hvorfor? Har alltid likt å leke doktor :rolleyes:
Det stammer fra tyske nedgangstiden på begynnelsen av 2000-tallet. Universitetet ble brukt som oppbevaringsinstitusjon for ikke å sende folk rett i arbeidsledighet. Derfor er det enormt mange med doktorgrad i Tyskland. Og opptatt av titler e de også. Min favoritt er når det er dropdown-boks for adelstittel og lignende. Ikke helt uvanlig på tyske nettsider.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.727
Torget vurderinger
0

Det stammer fra tyske nedgangstiden på begynnelsen av 2000-tallet. Universitetet ble brukt som oppbevaringsinstitusjon for ikke å sende folk rett i arbeidsledighet. Derfor er det enormt mange med doktorgrad i Tyskland. Og opptatt av titler e de også. Min favoritt er når det er dropdown-boks for adelstittel og lignende. Ikke helt uvanlig på tyske nettsider.
Neida, dette var da et tema allerede under Wemar republikken. Husker ikke hele vitsen men det var snakk om 10 minutter stopp og Doktorgrad ved en eller annen jernbanestasjon.

Topp Bunn