Mat, drikke og røyk Den lille Cognac tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    C. Alshus skrev:
    Hjertlig takk for gode tips.

    Nyter Single Malts. Har fått sansen for Calvados i det siste. Har prøvd noen fra Domaine Dupont og funnet dem gode.

    Fadern kom hjem fra Cognac med noen Bache-Gabrielsen Hors D'age. Det var et helt annet produkt enn Braastad XO og lignende. Etter det jeg leser på nettsiden deres, så er de yngste elementene fra 1960.

    Blir vel en bestilling i romjula.
    Du bor i Oslo gjør du ikke?
    Stikk innom polet på Briskeby, der er det mye spennende på malt fronten.
    Hors D'agen til bache (eller Dupy om du vil) er ganske fin og som du sier noe helt annet enn det søte klisset f.eks Braastad representerer.
    Calvados er utrolig deilig. Dupont og Roger Groult regnes som veldig gode produsenter. I disse juletider vil jeg Anbefale Roger Groult Vénérable. Fantastisk flott Calva til en hyggelig penge.
    Skal man ha søtt brennevin prøv rom! Angostura 1824 er skikkelig flott og et spennende møte for oss som liker brunt brennevin.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.243
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har vært på Briskeby en gang tidligere. Rørslig utvalg, fårn si. Igjen, takk for tips.

    Kjekt med en kunnskapsbrønn på alkoholholdige drikker.
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Lekker flaske ihvertfall! ;D
    Har ikke prøvd den.

    Har dog en Martell Cordon Bleu (?hm...) stående. Skal åpnes i julen.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.243
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det ble en tur til Briskeby i romjula, men ikke i rød BMW. ;)

    Kom hjem med en:

     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    C. Alshus skrev:
    Det ble en tur til Briskeby i romjula, men ikke i rød BMW. ;)

    Kom hjem med en:

    Så på de flaskene jeg også, mye fint på briskeby :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.243
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    På CC Vest hadde de kun "norske" cognacer, og VSOP fra Martell og Corvousier. Rart, i og med at det er Norges største pol.

    Kanskje generelt litt høyere prisklasse hos Briskeby?
     

    Odder

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    623
    Antall liker
    4
    Tenkte å kjøpe inn noen nye cognac'er til helga. Gjerne Brut varianter, men tar i mot tips generelt også. Gjerne i flere prisklasser også!! Er godt kjent med de store franske som Martell, Otard, Courvesiour osv... så gjerne litt mer "ukjente" varianter..
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.243
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Odder - sett dette?


    wotg skrev:
    C. Alshus skrev:
    WOTG.
    Har du noen gode tips på litt bedre og mer smaksrike typer? Synes Braastad XO er for søtt og for kjedelig i smaken. For mye tresmak (eller er det dette som er fat?) med en gang cognacen kommer i munnen.
    Jeg liker de cognacene som lar opphavet og foredlingsprosessen skinne gjennom.
    Mange gode merker å ta av, de fleste desverre på bestillingsutvalget.
    De små produsentene som holder til i Grande Champagne området har mulighet til å holde høyere standard og et jevnere produkt enn f.eks Hennessy som er avhengig av å kjøpe inn druer eller ferdig destilert sprit fra hundrevis av bønder spredt over hele cognac området.
    Leopold Gourmel er et ungt merke grunnlagt i 1977, de dyrker uten sprøytemiddler og lager små kvanta med minimalt ( eller ingen avhengig av typen) karamell.
    Jean Fillioux og Pierre Ferrand er begge små produsenter i Grande Champagne. Delamain (som er den franske siden av Braastad) er et firma som selv ikke dyrker druer og helst foretrekker å kjøpe inn ferdig lagret sprit for så å foredle produktet vidre (såkalte negotiant firmaer) ikke min favoritt approach, men Delamain gjør ihvertfal dette på en meget god måte, jeg vil trekke frem Vesper som deres beste produkt.
    Tesseron og A.E Dor er firmaer som begge spesialiserer seg i meget gamle cognacer, i praksis betyr det at deres unge produkter som VSOP og XO er noe man bør styre unna da disse er tilsatt endel karamell for å visuellt ligne litt på de andre produktene de kan tilby. Begge produsentene har en nummer serie A.E Dor fra 6 til 11 og tesseron som har forskjellige årstall på sine, 90, 76, 53 og 29.
    Jeg liker A.E Dor No 8 og Tesseron 53 veldig bra, de har mye smak av drue, fat og blomster. Jeg er faktisk litt usikker på prisen, jeg tipper begge ligger på rundt 2000/flaske
    Skal jeg anbefale en rimelig Cognac så pleier jeg å anbefale Meukow XO, da får du en Cognac med 100% Ugni Blanc dyrket i Grande Champagne med minimalt med karamell og til under tusenlappen.
    Meokow har to forskjellige XO, en som bare heter XO og en som heter XO Grande Champagne, faktisk så foretrekker jeg den plaine XO`en best, den er mere fruktig og blomstrete, men den er litt vanskeligere å få tak i.
    Det finnes mange andre gode produsenter, men nå har du ihvertfall noen konkrete produkter å lete etter, felles for disse produktene er at de representerer en stil som er meget langt unna den stilen de "Norske" cognacene satser på. Det krever nok at du er litt vant med sterk drikke og skjønner at ikke Cognac skal shottes! da disse Cognacene har en smak, aroma og finish som gjør at det ofte holder med et glass eller to før munnen og nesa nesten blir nummen av smak, etter det så er det jo som kjent perler for svin osv...
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Odder skrev:
    Tenkte å kjøpe inn noen nye cognac'er til helga. Gjerne Brut varianter, men tar i mot tips generelt også. Gjerne i flere prisklasser også!! Er godt kjent med de store franske som Martell, Otard, Courvesiour osv... så gjerne litt mer "ukjente" varianter..
    Ikke så mye spennende brut å få tak i på vinmonopolet :(
    Kan dog komme med noen forslag på spennende Cognacer:
    -Paul Giraud Vieille Réserve og Tres Rare
    -Paul Beau hors d`Age
    -Delamain Vesper
    -Jean Fillioux Tres Vieux og Resreve familiale
    -A.E Dor No6, 7, 8 og 9
    -Brillet Trés Vieille XO og Trés rare héritage
    -Leopold Gourmel Age des Épices
    -Ragnaud Sabourin Florilége
    -Pierre ferrand Abel

    Jeg kunne sikkert gått on and on. Men dette er for det meste cognac fra små produsenter som holder høy kvalitet.
    Smaksmessig så er disse Cognacene veldig forskjellige, men felles for alle sammen er at de er langt unna den "Norske" stilen med lite frukt, kort anslag, overdreven sødme og kraftig spritstikk i finishen.
    Jeg tror de fleste Cognacene jeg har listet opp fåes på Norske pol. Prismessig så begynner denne listen på ca. 600,- for den billigste flasken, Hovedvekten av Cognacene ligger på 1000 - 1300,- og noen ligger over 2000,- merket.
     

    Odder

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    623
    Antall liker
    4
    Takker!! Skal gå igjennom og se hva jeg finner, og ike minst hva som er tilgjengelig lokalt her!
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Må innrømme skepsis til brut-varianter etter å ha drukket Jean Fillioux Brut XO. Den er slett ikke dårlig, men smaken ble for skarp for meg. Foretrekker en litt mykere opplevelse. Sikkert mange gode å velge imellom, fra listen til wotg.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Har vært stille i denne tråden en stund.
    Tenkte egentlig bare jeg skulle nevne at jeg her om dagen smakte på A.E Dor Vieille Reserve XO. En Cognac med mild rancio, tørket frukt og hint av anis.
    En skikkelig flott Cognac til bare 895,- for flasken.
    Ikke i samme liga som Pierre Ferrand Abel eller Brillet Très Rare Héritage, men så koster den jo også nesten en tredjedel.
    Siden vi nå går inn i sommermånedene så vil jeg så absolutt slå et slag for Pineau Des Charentes.
    Jeg synes Jean Fillioux sin Rosé variant er deilig.
    Hvis man har en veldig søt Pineau slik som f.eks Tiffon sin så er den utrolig bra til å lage Charentinia, altså en Caipirinha, men med Pineau isteden for Cachaca.
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    Jaja, er kanskje ikke en av dere "kjennere" når jeg drikker denne?



    Jeg synes iallefall den er meget god! :)

    Mvh
    Ole Borgenvik
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    wotg skrev:
    Har vært stille i denne tråden en stund.
    Tenkte egentlig bare jeg skulle nevne at jeg her om dagen smakte på A.E Dor Vieille Reserve XO. En Cognac med mild rancio, tørket frukt og hint av anis.
    En skikkelig flott Cognac til bare 895,- for flasken.
    Ikke i samme liga som Pierre Ferrand Abel eller Brillet Très Rare Héritage, men så koster den jo også nesten en tredjedel.
    Siden vi nå går inn i sommermånedene så vil jeg så absolutt slå et slag for Pineau Des Charentes.
    Jeg synes Jean Fillioux sin Rosé variant er deilig.
    Hvis man har en veldig søt Pineau slik som f.eks Tiffon sin så er den utrolig bra til å lage Charentinia, altså en Caipirinha, men med Pineau isteden for Cachaca.
    Veldig bra tips wotg :)Har du nogen armagnac tips
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Veldig bra tips wotg :)Har du nogen armagnac tips
    Med fare for utestengelse fra Cognactråden, så må jeg bekjenne et aldri så lite sidesprang med denne Armagnacen her. Fåes på alle pol. Usikkert om det er den som er avansert eller jeg som er enkel, men godt smaker det!
     

    Vedlegg

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    65finger skrev:
    wotg skrev:
    Har vært stille i denne tråden en stund.
    Tenkte egentlig bare jeg skulle nevne at jeg her om dagen smakte på A.E Dor Vieille Reserve XO. En Cognac med mild rancio, tørket frukt og hint av anis.
    En skikkelig flott Cognac til bare 895,- for flasken.
    Ikke i samme liga som Pierre Ferrand Abel eller Brillet Très Rare Héritage, men så koster den jo også nesten en tredjedel.
    Siden vi nå går inn i sommermånedene så vil jeg så absolutt slå et slag for Pineau Des Charentes.
    Jeg synes Jean Fillioux sin Rosé variant er deilig.
    Hvis man har en veldig søt Pineau slik som f.eks Tiffon sin så er den utrolig bra til å lage Charentinia, altså en Caipirinha, men med Pineau isteden for Cachaca.
    Veldig bra tips wotg :)Har du nogen armagnac tips
    Vinmonopolet har jo ikke mye å ta av...
    Domaine du Tariquet har en stor range av anstendig kvalitet. Det samme har Marquis de Montesquiou. Spør meg heller om Calvados :)
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Calvados er godt. Min klare favoritt er Ch. du Breuil Réserve du Château 8 Ans. Mange av de andre blir for bløte i smaken etter min preferanse, men denne er litt mer futt i, avbalansert og fin.

    Cognac er også gode greier, der er foreløpig Bache Gabrielsen Sèrènitè på topp.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    pedal skrev:
    65finger skrev:
    Veldig bra tips wotg :)Har du nogen armagnac tips
    Med fare for utestengelse fra Cognactråden, så må jeg bekjenne et aldri så lite sidesprang med denne Armagnacen her. Fåes på alle pol. Usikkert om det er den som er avansert eller jeg som er enkel, men godt smaker det!
    Den er god pedal :) har hatt noen flasker av den de siste årene.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.243
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Odder skrev:
    Takker!! Skal gå igjennom og se hva jeg finner, og ike minst hva som er tilgjengelig lokalt her!
    Hva som helst kan bestilles, så lenge varen finnes i Norge.
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Fant denne rundt årsskiftet



    Ved første øyekast en relativt "ordinær" vare. Saken er imidlertid at cognacen er tappet på kun 2160 flasker.
    Dette er flaske nummer 2160.



    Saken er bare den at jeg liker å kose meg med innholdet i disse flaskene, men jeg har litt problemer med å sprette denne. Lurer på om den har noen verdi for samlere ???.

    Mvh. Birdman
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Næææ siste flaske i serien...er vel bare bunnfallet ;D

    Arne K
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Heller Calvados enn Cognac. En smak av svidd fallskjermsilke og hekkekamp.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    90% av Cognac er søtt kliss jeg helst holder meg unna, men noe av det er børst med skikkelig smell. Av de som er kurant å få tak i her på berget har jeg sans for Brillet XO. Husker jeg smakte på den som var anbefalt i boken Farlig Godt, det var virkelig saker – men navnet klarer jeg ikke komme på akkurat nå. Verdt å slå opp for den som har boken, og verdt å kjøpe boken for den som ikke allerede har den.
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Etter å ha lest denne artikkelen ville vi teste litt av hans påstander:

    http://www.adressa.no/kultur/vin/article1378388.ece

    Leste denne artikkelen. Fikk bestilt Pettersens brandy til 289,- og hans variant nevnt i artikkelen til ca. 440,-. Kjørte sammenligningstest mellom disse to, to fra Torres, Jaime I (649,-) og Imperial 20 Hors d'Age (440,-) samt en noe egenblended/moddet Hennesy Fine (415,-).

    Klare forskjeller mellom alle. Rangering av tre personer etter denne testen:

    Jaime I : 90 poeng
    Torres 20: 80 poeng
    Hennesy Fine blended: 70 poeng
    Fernando de Castilla (Pettersen): 50-60
    Pettersen very old: 30

    Unge Pettersen har et stykke igjen på produktutviklingen enda...sammenlignet med Torres produkter er dette et stykke unna. Fyldigheten, smaksrikdommen etc. man får med Torres er et godt stykke unna Pettersens produkter pr. dato. De er mere sammenlignbar med f.eks. Bache Gabrielsen (ikke et godt navn i dette huset).

    Synes generelt at bl.a. spansk brandy er bedre og mere drikkbar enn fransk cognac. Sammenlignet med lydfrekvenser blir ofte fransk cognac for spiss i toppen med for mye nivå i diskanten... 8)

    Spansk vare er rundere, mere smaksrik og har en dypere ettersmak til et noe lavere prisnivå.
     

    Balla1823

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    133
    Antall liker
    1
    Cognac tråden.

    Jeg gadd ikke å bla igjennom 139 sider for å se om det fantes en Cognac tråd, så jeg starter en tråd i håp om at det er likesinnede Cognac elskere her inne på sentralen. Alt annet ville jo vært rart ;) Det hadde vært morsomt om noen kom med bilder på sine favoritter, å kanskje det kommer noen gode tips på Cognac som en ikke har hatt gleden av å nyte :)

    Jeg legger ved et bilde på en Cognac som gir god valuta for kronene, tror ikke denne er særlig kjent for folk flest, men den er fortreffelig til hverdagslig kos.

    Frapin VSOP.



    BALLA
     

    Vedlegg

    Balla1823

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    133
    Antall liker
    1
    Cognac tråden.

    Har smakt en Christmas edition av den der, mener den falt i smak ja ;)

    BALLA
     

    Balla1823

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    133
    Antall liker
    1
    Cognac tråden.

    Her er en annen som anbefales, dessverre er denne vanskelig å få tak i :mad: Men jeg var så heldig å få ei flaske for kort tid siden ;D

    Martell Artys.




    BALLA
     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Cognac tråden.

    Dersom de ikkje på død&liv må ha druebrennevin frå ein fransk provins, kan det sparast mykje pengar på å drikke portugisisk Macieira. Rasande billeg - du kan gå rusa i dagevis - og utmerka til sånne samanhengar der ein elles drikk fransk.

    Men det er altså i Portugal ein finn denne drikken....litt langt, kanskje?
    I Spania lagar dei også utmerka brandy. Eg er glad i karamellsausaktige ting som passar til kaffi og klassisk musikk, og tykkjer Carlos 1. er utmerka. Det finnest også meir franskinspirerte ting, for den som har mage og hovud til å leite
     

    Vedlegg

    Balla1823

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    133
    Antall liker
    1
    Cognac tråden.

    Jeg har ikke hatt gleden av av smake denne Brandyen, Carlos derimot er velprøvd. Jeg er ikke like stor fan i Brandy som jeg er i Cognac. Men det finnes sikkert mye god Brandy som en ikke har smakt.

    Denne Cognacen er derimot ren pleie for ganen ;)

    Otard XO Gold.




    BALLA
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Cognac tråden.

    Jeg er ikke noen utpreget Cognac entusiast men jeg synes Bache Gabrielsen - 3 kors er meget god og så gjør det heller ikke noe at det er en av de rimeligste på polet. Har smakt ymse eldre Cognacer som ikke har falt i smak i like stor grad.
     

    Balla1823

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    133
    Antall liker
    1
    Cognac tråden.

    Bache 3 kors, er helt greit, prisen er også grei. Anbefaler deg å prøve Frapin VSOP, hvor du får en helt annen smaksoplevelse, jeg mener personlig at det er fløte i forhold. Den koster kun i underkant av 200 kr mer :) Men det er mulig den må bestilles på ditt lokale vinmonopol.

    BALLA
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Cognac tråden.

    Jeg har ei Bache Tre kors som visstnok er noen tiår gammel. Veit ikke riktig hvor gammel, men flaska er veldig pent fletta inn i bast, med en hank av bast. Jeg fikk den av min far som igjen hadde fått den av morfaren min. Går ut fra at den tåler å stå noen år til....
    ;D mvh. VilhelmW
     

    Balla1823

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    133
    Antall liker
    1
    Cognac tråden.

    Den tåler nok det, men det er vel kanskje ikke verdt å knekke denne, den har vel kanskje oppnådd en viss affeksjonsverdi :)

    BALLA
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Cognac tråden.

    I kveld nytes rolig jazz med Martell XO :) Den anbefales selv om den koster noen kroner, til og med på taxfree..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn