Den langtekkelige (tatt seg vann over hodet) DIY hjemmekinotråden.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.670
Torget vurderinger
1
Har idag et sett med Quad Z-4 og en Z-C i hjemmekinoen. Veldig fornøyd i grunn, men det mangler liksom noe ompf! Har nylig solgt de to 12" tassene fra XTZ, så da er det vel bare på tide å starte å bygge noe selv istedet. Hvor ille kan det bli liksom? Nå skal det sies at ambisjonene står høyere enn ferdighetene, men det skader jo ikke å prøve.

Jeg sliter noe teknisk med duppedingser for å løse dette med aktivt delefilter, det blir 3 kanaler med 3 høyttalere i hver kanal og dette er en liten utfordring. I verste fall så får jeg bare lage det med klassisk passivt, selv om det virker utrolig mye kjedeligere.

Noe av greiene er allerede bestilt, men har noen designvalg å ta fremover. Dette blir neppe ferdig til jul kan man si..
Noen valg som er tatt, sub skal spille opp til 120Hz. Forsterker til disse blir en PA-amp som kobles til surround forsterker for å styre crossover fra den, PA-ampen har jeg uansett bare liggende å slenge og blir å drive disse midlertidig når de kommer. Subber er bestilt.
Mellomtone er ikke helt bestemt enda, står i mellom 2 forskjellige elementer og litt økonomi avhengig av hva jeg går for her. Regner med det blir 2 i hver høyttaler, 6"-6.5" som skal gå fra 80Hz til 3KHz der den ene tar laveste parten av frekvensene og den andre de høyeste (litt slik som Dali gjør det).
Diskanter ble bestilt for noen få dager siden og kom netopp i posten, disse blir å brukes fra 3KHz og opp, så da kan jo katta bli sluppet litt ut av sekken.
Ellers 3-veis høyttalere i front og senter. Bak og høyde (Atmos) får bare være de som står der allerede tenker jeg, Canton Vento 816. Oppgradering av elektronikk får man bare ta etter hvert som det passer seg når resten av bygget starter å komme i mål.

Målet kan man si er lav forvrengning med brukbart lydtrykk, uten å donere en nyre.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.670
Torget vurderinger
1
20230317_163620.jpg


20230317_163547.jpg


Har sittet lenge nok på gjerdet på disse nå og Audiocom hadde jo knallpris på de og leverte veldig kjapt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.670
Torget vurderinger
1
Så var det dette med vingling da, gå for 2-veis eller 3-veis høyttalere? Sub blir uansett kjørt separat.
Purifi 6.5" sammen med AMT og dele på 2300Hz burde jo også fungere høvelig som 2-veis.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.670
Torget vurderinger
1
20230516_151834.jpg


20230516_151905.jpg


20230516_152041.jpg



Da har det kommet noen subber, gikk for Dayton DCS-385 som er 15" og har ganske alrighte data til en snill pris. Får se om man får tid til å handle noen materialer så man får hivd inn to stk. i benken til helga og testet litt. Usikker på om man på sikt burde la de slå nedover imot gulv, rett frem eller litt på skrå oppover og om det blir bassreflex eller lukket kasse. Delingen vil ligge på 180-200Hz ifølge det jeg har kjørt av simuleringer og tanker i hodet, muligens ned imot 120Hz i verste fall om det høres crap ut med høyere. Men det får man se an litt etter hvert tenker jeg.
 
Topp Bunn