Den koselige tråden om høyttalerplassering og optimalisering av rommet.

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Antall liker
0
Tenkte å lage en tråd der kloke gamle menn kan komme med erfaringer og tips angående plassering av høyttalere og optimalisering av rommet de står i.

Som så mange andre har jeg erfart at rommet og plasseringen av høyttalerene har utrolig stor påvirkning på lyden. Har selv brukt over 1,5 år med utprøving av forskjellige plasseringer og er fortsatt ikke helt i mål :) Heldigvis synes jeg dette er bare morsomt å holde på med, da lyden forandrer seg betydelig ved hver minste lille tweak.
Har flere ganger opplevd forandringen som om det var kommet helt nye høyttalere i hus!

Planen med denne tråden var ikke bare å få tips til mitt eget anlegg, men at dette kunne være en slags infotråd, der hvem som helst kan spørre om lignende spørsmål og få svar fra alle de kunnskapsrike menneskene som henger her på forumet. Akustikk er et stort og for uinvidde folk som meg et vanskelig område. Har dog merket at min forståelse for nettopp dette temaet har øket ved å bla. lese den fantastiske faq'en som Ethan Winer har skrevet, samt egne erfaringer ved prøv-og-feil metoden.

Kan jo fortelle litt om hvilke plassering høyttalerene mine har hatt den siste tiden. Jeg bor i en typisk "grunerløkka" bygårdsleilighet. Altså en slik klassisk leilighet som ble bygget for over 100år tilbake med ca. 3meters takhøyde. Har tegnet en liten illustrasjon som viser hvordan plasseringen var tidligere og den nåværende.

Når høyttalerne sto plassert på langsiden klemt inn på ene siden så opplevde jeg at bassen var utrolig fattig og tynn i sweetspot. Bassen forsvant til hjørnene og spesiellt det hjørnet nærmest døra. Absolutt ikke heldig da mellomtonen/diskant ble noe masete og bassfundamentet som gjør at man tramper i takt med musikken ikke var tilstedeværende i det hele tatt. Treg romle bass og masse forstyrrende resonnanser.
Da leiligheten min kun er på 45kvadrat så jeg jeg egentlig ikke at jeg kunne endre denne plasseringen noe særlig da det ikke bare er anlegget som skal ha plass i stua.

Men en vakker dag blomstret hifinerden i meg opp og jeg bestemte meg for å hive ut all unødvendig skit i stua og plassere høyt. nøyaktig i midten av rommet. Med nøyaktig målt avstand fra bakvegg og sidevegger. Økte også avstanden mellom høyttalerne og trakk sofaen en god del ut fra bakveggen. Hva skjedde?
Jo ikke så rent lite! Lydbildet økte voldsomt i størrelse, dybden ble bedre, mellomtonen kom mye bedre frem og jeg hørte detaljer i musikken jeg aldri tidligere hadde hørt. Nå var det plutselig masse ambient lyder fra opptaksrommet som klart sto frem og skapte en virkelig god illusjon om at musikerne sto framfor meg. Setningen "å kunne se inn i musikken" fikk en helt ny mening. Vokaler ble tydelig plassert i midten og sto meget tydelig frem samt instrumenter fikk mye mer luft mellom seg. Transientene kommer mye raskere, de har bedre timing og "henger" mere i lufta og låter rett ut fantastisk!

Bassen endret seg også markant. Den ble kraftigere, tightere, gikk dypere og skapte utrolig mye mindre resonnanser i rommet. Der hvor jeg tidligere hadde opplevd en ganske så kraftig "festpukkel" var det nå bare nydelig definert og rolig bass.
Kort sagt så var forskjellen som natt og dag! Endelig fikk jeg smake på hvordan high end lyd kan høres ut, og det smakte utrolig godt med tanke på hvor mye tid og penger jeg har brukt på denne hobbyen :)
Skal sies at jeg har dempet alle førsterefleksjonpunktene med akustikkplater og dette har mye å si. (hadde dog dette ved den gamle posisjonen også)
Kjedelig nok legger jo anlegget nå beslag på hele stua, men som dere kanskje skjønner så har jeg ingen kjæreste eller kone å ta hensyn til, så for meg ble denne prioriteringen en enkel sak!

Så kommer jeg til det jeg lurer på. Hva er riktig bredde mellom høyttalerene? Følger dere noen spesielle regler?
Etter noen tips av en bruker her på sentralen så har jeg i dag fått mekket meg noen høyttaler-underlag av et slik vanlig bobleplast-sitteunderlag.
Virker som om mellomtonen klarnet opp, muligens litt mindre fyldig, samt bassen ble mindre kraftig men kanskje også en smule tydeligere.
Det jeg er interessert i å vite er hvordan et slikt mykt oppheng påvirker lyden på et mykt tregulv? Vil elementene miste litt fraspark og bli mindre tight og muligens skape tynnere lyd? Eller er det bare positivt og isolere høyttalerene fra tregulvet? Mitt neste prosjekt blir å få inn noen bassfeller i de hjørnene der jeg har mulighet til det, noen som har erfaringer her?

Håper denne tråden kan leve et aktivt liv og påvirke andre til å leke med plasseringen, det er så mye å hente! Hold forøvrig tråden fri for kabel-prat, har vært mange sinte diskusjoner her den siste tiden og dette trekker fokuset bort fra hva denne hobbyen vår egentlig handler om.

Mvh.
Magnus.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Et svært godt initiativ Magnus. Deling av kunnskap som dei fleste av oss vil ha nytte av
som et utgangspunkt må jo vere til glede.. :D
Rommets beskaffenhet (pent ord gitt ;D) hos den enkelte er jo det som
til syvende og sist vil gi fasiten sammen med den utvalgt høytaler..

En kjenning av meg i bransjen med svært god peiling på ht-oppsett, gav meg et enkelt og godt råd:
Unngå symetri til sidevegger...
Det funker hos meg.. :)

mvh :)

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Antall liker
0
Ja, har også hørt dette om at symmetri ikke er bra for lyden. Skal visst bli lettere for at det dannes stående bølger i rommet. Men hos meg er ikke dette tilfelle.
Det er vel dette som gjør akustikk vanskelig men også spennende, det finnes ingen nøyaktig fasit.
En er nødt til å prøve og teste selv for å finne ut hva som fungerer i egen stue.
-Så her er det bare å hive ut kjerringa dere, ta på arbeidshanskene og prøve i vei :D

Det er rart ved det, det er ofte ikke før man hører noe bedre at man skjønner hvor feil den og den komponenten eller plasseringen er...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.740
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du er heldig som har så stor takhøgd. Om du også hadde hatt litt skråtak, ville det vore perfekt....
Eg brukar ofte "tredjedelsregelen" som utgangspunkt for høgtalaroppstilling - målar lengd og breidd på rommet, delar måla på 3, og plasserer høgtalarane 1/3 frå sidevegg/kvarandre, medan dei står 1/3 frå bakvegg, som også lytteposisjonen er. Så justerer eg til eg er fornøgd.
Tredjedelsregelen er ganske ok når ein skal fjerne så mykje innverknad frå rommet som råd. Likevel tykkjer eg det er eit poeng "å vere på lag med rommet", slik at romeigenskapar brukast til å forbetre lyden. Bipolare/dipolare høgtalarar kan gjerne stå tettare på sideveggar utan at det gjer så mykje, og skal bassen understrekast, er det ofte lurt å plassere høgtalarane nærare bakvegg.
Normalt rotar og flyttar eg ganske mykje på høgtalarane før eg er fornøgd, og er i grunnen ikkje redd for "å bryte reglar". Eg har berre ein som eg er veldig nøye på; ikkje ha noko stort og høgt mellom høgtalarane. Det klussar alltid til lydbildet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har myke tregulv som svinger med i musikken. Gammelt trehus. Her har myke høyttalerunderlag vært en ubetinget fordel. Jeg bruker Clas Ohlsons 40x40 mm dørstoppere som føtter under både rack og høyttalere. Det ser ikke så ille ut som man skulle tro, jfr "Mad Science"-tråden i signaturen.

Tommelfingerregelen er at hvis underlaget presses sammen 1,5 mm under vekten av det du setter oppå, så er resonansfrekvensen godt under audiobåndet og underlaget vil dempe energioverføring ved alle audiofrekvenser. Harde spikes og lignende vil ha en resonansfrekvens rundt 4-600 Hz. Da forsterkes frekvenser rundt det punktet, alt nedenfor slippes gjennom uhindret, og alt over dempes. Ikke i mitt hus, sier jeg bare. :)

Stående bølger i rommet får du uansett om veggene er skrå eller rette, og om ting er plassert symmetrisk eller asymmetrisk. Med asymmetri og skrå vegger er det bare vanskeligere å regne ut hvilke frekvenser som rammes.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Flott initiativ av trådstarter.

Har ett rom med følgende mål; H= 2.45 B= 3.75 L= 4.50

Høytalere satt 1/3 av lengderetning og 1/5 av bredderetning,10 graders innvinkling mot lytteposisjon.Dette er resultat av ett møysommelig arbeid med å finne
"beste" posisjon i forhold til rommets beskaffenhet. (les 2 år!!)

Lytteposisjon er omtrent en meter ifra bakvegg og jeg har akustikkplater ved førsterefleksjon,framvegg og bak ved lytteposisjon. Taket blir mitt neste prosjekt.

Intet rom er likt rent akustisk,så her må prøve/feile metoden utøves og man bør gjerne inneha en solid porsjon tålmodighet. Målinger er bare ett verktøy som kan gi en pekepinn på hvor man kan begynne med akustikken. Deretter bruk ørene!

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tips til trådstarter og eventuelt andre:
Prøv anlegget på kortsiden av rommet. Og plasser sitteplassen enten 37.5%, 28.57% eller 42.85% fra en av veggene (frontvegg eller bakvegg). Prosent av den totale lengden av langsiden (5 m hos deg). Når lengden ikke er større enn 5 m, så er det mest sansynlig best å ta utgangspunkt fra bakveggen. Ellers blir du sittende for tett på høyttalerne og frontvegg. Vel, med 42.85% så går det nok fint i forhold til frontvegg også. Bare å prøve seg fram med disse tallene.
Håper det var forståelig.

Redigerte innlegget en smule.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
De aller fleste rom jeg har brukt til lyd har hatt et overskudd av bass. Det beste utgangspunktet har derfor vært å bruke 1/3 delinger (minus noder) for både høyttalere og lytteposisjon. Dette fungerer uavhengig av hvilken retning du spiller. Jeg ser det heller ikke som noe problem at man kommer tett på høyttalerene, men dette er selvsagt litt avhengig av hvilke høyttalere som benyttes. Det aller viktigste er å først få kontroll på bassen.

Spiller du på tvers av rommet med dette oppsettet slipper du også en del innvirkning fra rommet oppover i frekvens, og mindre "cross-talk" fordi hodet skygger for direktelyd fra motstående kanal. Problemet kan bli "hull" i lydbildet i mitten. Har du litt flaks så får du også etterklangstider under 10 ms.

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Du stillte spørsmål om hva som er riktig bredde mellom høytalerene din. Dette avhenger mye av rommet bredde. Et godt råd er imidlertid å se hva høytalerfabrikanten har sagt om dette i manualen til høytalerene dine. I manualen til mine høytalere (Dynaudio) står det at det bør være en avstand på to meter mellom senter på diskantene. I manualen er det også anbefalinger om mye høytalerene bør vinkles inn mot sitteposisjonen hvor lang fra bakvegg de bør stå osv. Prøv å plassere høytalerene dine i hht. manualen så langt rommet ditt tåler det. Når du har gjort dette prøver du deg frem ved å lytte, plassere høgtalerene litt fremover litt til siden osv. til du får den beste lyden i ditt rom. Ellers kan jeg anbefale Jim Smiths bok, "Get better sound" som fås kjøpt på nettet. Følger du anvisningene i boken vil du garantert få bedre lyd ut av anlegget ditt.
Lykke til med høytalerplasseringen.
MVH
Bjørn

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Jeg har stort sett benyttet stativhøyttalere i mitt lytterom på ca.4 x 3m (for tiden Monitor Audio PL100).
Høyttalere oppstilt på langvegg, og på grunn av noe kort avstand mellom frontvegg og bakvegg har jeg plassert høyttalerne 1/5 ut fra veggen (65cm målt fra vegg til fronten på høyttalerne) 50 cm fra den ene sideveggen og ca. 1,25 fra den andre og 2 m mellom høyttalerne målt mellom bånddiskantene. Lytteposisjon ca. 2,25m fra front høyttalere..
Dette gir i mitt rom et lydbilde med god dybde og bredde og stram detaljert bass med en mellomtone og diskant som gir en god nærhet til musikken uten å føre til lyttetretthet. (Er ikke så god på disse HiFi sjargongene, men håper dere forstår meg).
Bruker ingen vinkling av høyttalerne.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Daua litt vekk dette her, og da er synd..

Få ut noen tips til oss amatører.. Takk :)

Spørsmål:

Spiller på langvegg selv. Høyttalere står på langvegg, fra midten og ut til ene siden.
De sies at en tar lengden på rommet og deler på oddetall, f.eks 3,7,9 osv..
Men gjelder det meg også, siden jeg har høyttalerne på langveggen?
Har selv brukt oddetall basert på bredden, siden jeg spiller på langvegg, men er dette feil?

Anlegget må stå slik det gjør i dag!

Rommet er kledd med trepanel på vegger og tak, og gulvbelegg på gulv (Kjeller på enebolig).
Høyttalere er Kudos C2

Lengde: 6,85 Meter i halve bredden og 7,10 i halve bredden, dette på grunn av at det er laget et ildsted med vedovn og murt med tykke naturstein heller der rommet er lengst.
Jeg sitter på den lengste siden (7,10 og ovn siden)-sofa står her. Anlegget på motsatt vegg (6,85 siden)
Skjønner dere hva jeg mener?

Bredde:4,35 Meter bredt rom.

Høyde:2,45 Meter.

Sist redigert:

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Har ikke vært så opptatt av akustikk i et rom. Men det hjelper og ha et godt møblert rom, hvis en ikke har mulighet for og bruke absorbenter eller diffusorer som fagfolk kaller det. Men har drevet med hifi i mange år. En ting er sikkert, og det er at man helst bør sitte mest mulig midt i rommet hvis man ikke har gjort noe tiltak, da slipper man de stående bølgene som samler seg mest i hjørnene. Det høres når man går rundt og lytter etter. Da hører man hvor dårlig bassen lyder her:). Hvis man må plassere høyttalere nære vegg eller hjørner så har jeg best erfaring med 3-veis bassrefleks med frontladet port. 2-veis trykkammer bør ha større avstand fra hjørner, da bass/mellomtone blir lett påvirket. Høyttalerne skal vende mot det mest ''levende delen'' av rommet har jeg ofte lest. De fleste seriøse produsenter leverer en manual om hvordan høyttalerne skal plasseres. mvh.Guit

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Du finner svar på det du lurer på på side 7 i denne guiden fx: http://www.gamutaudio.com/Admin/Public/Download.aspx?file=/files/filer/User-guides/s7_userguide.pdf

Om du har høyttalerne på langvegg eller kortvegg har ikke så mye å si; samme tenkemåte uansett..

Dette er vel tatt utgangspunkt i at anlegget står på kortvegg sikkert.
Hvordan blir det for meg som har det på langvegg?

Blir da lengdemåla, det jeg må ha fra høyttaler til vegg?

Går jeg for Delt på 5 blir det da:
Lengde 1,4 (høyttaler til sidevegg (min lengdevegg), men var langt, kan jeg bruke 70 cm? )
Bredde 0,87 (Høyttaler til frontvegg / min lengdevegg)

Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Jeg har vert heldig med kjeller leiligheten jeg bor i , her under parkenten er det betong , samme med alle veggene . bass responsen er den jeg har vert heldigst med her nede , og det er ikke spor av ekko her nede. Jeg har 2 m mellom gulv høyttalerene , samme er det med surround høyttalerne bak.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Har ikke vært så opptatt av akustikk i et rom. Men det hjelper og ha et godt møblert rom, hvis en ikke har mulighet for og bruke absorbenter eller diffusorer som fagfolk kaller det. Men har drevet med hifi i mange år. En ting er sikkert, og det er at man helst bør sitte mest mulig midt i rommet hvis man ikke har gjort noe tiltak, da slipper man de stående bølgene som samler seg mest i hjørnene. Det høres når man går rundt og lytter etter. Da hører man hvor dårlig bassen lyder her:). Hvis man må plassere høyttalere nære vegg eller hjørner så har jeg best erfaring med 3-veis bassrefleks med frontladet port. 2-veis trykkammer bør ha større avstand fra hjørner, da bass/mellomtone blir lett påvirket. Høyttalerne skal vende mot det mest ''levende delen'' av rommet har jeg ofte lest. De fleste seriøse produsenter leverer en manual om hvordan høyttalerne skal plasseres. mvh.Guit
Midt i rummet er der faktisk tit basudligninger dvs. at der mangler bas. Det er godt at sidde en trejedel af rummet fra bagvæggen. Eller forvæggen.
Det er aldrig godt, at placere højtalerne op ad vægge. Prøv at høre sin egen stemme forskellig steder i rummet, så vil man erfare at hvis man står opad, lyder ens stemme ikke godt. Stemmen ændre sig grundet akustikken, vægge mm.
Trykkammer højtaler passer bedst med rummet. Trykkammer spiller dybere bas.

bjornid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.10.2007
Antall liker
134
Sted
Ensjø, Oslo
Når dere måler avstand til bakvegg, måler dere da fra frontbaffel (diskantens plassering) eller fra bakkanten av høyttaleren?

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
2
Det skal måles fra framkant (frontbaffel) og til frontvegg (vegg bak ht) ja :)

Topp Bunn