Den JÆV _ _ POSTEN

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Ikke meningen å le, men jeg kan ikke annet når jeg ser hvordan posten har kost seg med guitaren din.
Håper du får igjen pengene og vel så det.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Du mener vel MOST og ikke kost ? ;) :-\ :'(
Mvh

O

OldBoy

Gjest
Jeg ler faktisk av emballasjen, jeg.

Det går ikke an å pakke inn noe så skjørt på den måten, og tro at det skal gå bra. I disse tider er det faktisk større sjanser for å få sett Julenissen med stor "J" enn at en slik forsendelse skal komme helskinnet frem.

Det eneste man kan klandre Posten for, er at de har påtatt seg transportoppdraget. De burde ha sagt "Nei, denne tar vi ikke i før den er skikkelig emballert!"

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.022
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Posten i drøbak utleverte en 22 toms Samsung spill skjerm som skulle være julegave til junior
til naboen,fordi de hadde lagt hentelappen i feil kasse.
heldigvis er naboen en straight sjel og julen er reddet.
mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
OldBoy skrev:

Det går ikke an å pakke inn noe så skjørt på den måten, og tro at det skal gå bra. I disse tider er det faktisk større sjanser for å få sett Julenissen med stor "J" enn at en slik forsendelse skal komme helskinnet frem.

Det eneste man kan klandre Posten for, er at de har påtatt seg transportoppdraget. De burde ha sagt "Nei, denne tar vi ikke i før den er skikkelig emballert!"
Jeg er faktisk helt enig her, dette er for dårlig innpakket.
MEN, jeg fikk en nesten lik gitar i helt lik innpakning og denne hadde det gått bra med. ( kansje unntaket som bekrefter regelen ;) )
Håper bare at den DYRE linsa mi har tålt transporten ( håper den er her i morgen)
Mvh En stormfull Jan I ( snakker om været og ikke sinnet ;D ;D ;D )

R

Roysen

Gjest
OldBoy skrev:

Dette er jeg rett og slett svært uenig i. Posten tar seg betalt i bøtter og spann for å sende brev og pakker. De tar imidlertid ikke ansvaret for noe som helst - ikke at det kommer frem til avtalt tid og ikke at det kommer helskinnet frem. Alt ansvaret legges fullt og helt på avsender. Ikke er de i stand til å fortelle deg hvordan du skal pakke pakken for at den garantert skal komme helskinnet frem og ikke advarer de om at emballasjen kan være for dårlig før de tar i mot pengene og maltrakterer pakkene.

Jeg bestiller mye musikk som sendes med posten og jeg kan nesten uten unntak si at det ikke er innpakingen som bestemmer om forsendelsene kommer helskinnet frem. Det er ene og alene Postens skjødesløse behandling av andres eiendom.

Mvh
Roysen

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.778
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Håper bare at den DYRE linsa mi har tålt transporten ( håper den er her i morgen)
litt OT, men hvilken linse ble det (husker du ikke var helt bestemt i en annen tråd)

O

OldBoy

Gjest
Roysen skrev:
Dette er jeg rett og slett svært uenig i. Posten tar seg betalt i bøtter og spann for å sende brev og pakker. De tar imidlertid ikke ansvaret for noe som helst - ikke at det kommer frem til avtalt tid og ikke at det kommer helskinnet frem. Alt ansvaret legges fullt og helt på avsender. Ikke er de i stand til å fortelle deg hvordan du skal pakke pakken for at den garantert skal komme helskinnet frem og ikke advarer de om at emballasjen kan være for dårlig før de tar i mot pengene og maltrakterer pakkene.
Å emballere varen slik at den tåler transporten, er faktisk avsenders ansvar. Det følger blant annet av Postens alminnelige leveringsvilkår, og tilsvarende gjelder for sendinger med andre transportselskaper. Avsender har ansvaret for at det som sendes, er forsvarlig emballert.

Man kan teoretisk tenke seg at man kunne overlate til Posten eller til et annet valgt transportselskap å emballere varen forsvarlig, som et oppdrag, men det ville sikkert ha blitt en dyr og veldig upraktisk tilleggstjeneste. Varen skal jo uansett komme uskadet frem til postkontoret eller til den aktuelle transportterminal.

Det firmaet jeg jobber i, både sender og mottar en masse pakker daglig, og det er ingen tvil verken blant våre kunder eller våre leverandører om hvilke spilleregler som gjelder. Å sørge for forsvarlig emballasje, er avsenders ansvar.

Jeg følger deg et stykke på vei når det gjelder det siste du sier: At Posten godt kunne være flinkere til å avvise sendinger som er dårlig emballert. Og at Posten, og andre transportører, burde være flinkere til å informere, og kanskje også ha et større utvalg av emballasje og beskyttende tilbehør tilgjengelig for kundene.

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Jeg melder meg herved inn i "JEG HATER POSTEN OG MÅTEN DE OPPFØRER SEG PÅ". På jobb mottar vi daglig paller fra flere transportfirmaer. Uten unntak er det de som Posten har håndtert som er i dårligst forfatning. Posten har en ukultur når det gjelder behandling av andres eiendom som ikke noe annet firma jeg har vært borti en gang er i nærhet av.

Et lite eksempel fra denne uken. En pall har under transport veltet og deler av innholdet er skadet. Sammen med sendingen ligger det er standard skriv som sier at at Posten beklager det inntrufne, men at det ikke ellers er noe de kan gjøre, og når det gjelder erstatning må jeg be avsender henvende seg til Posten for erstatning. Erstatningen vil da ligge på 17 SDR (ca 130kr) pr kg. Blir spennende når ML 30 dac'en på vei i Posten blir knust og erstatningen blir en drøy tusenlapp

Ellers må jeg nevne at i november når jeg ringte Posten, i en annen sammenheng, og samtidig spurte om Julen med økt transportbehov ville komme som en like stor overraskelse på Posten i år som tidligere år. Ja svarte fehodet i andre enden. :p Godt og vite dog.

En annen litt morsom ting er at Posten hentet 20 sjåfører fra en svensk firma for å hjelpe til i juletrafikken. Svensker kom, men biler til sjåførene var det ingen som hadde tenkt på, en annen avdeling selvfølgelig. Dermed har det siden 1. desember sittet 20 sjåfører på Alnabruterminalen og drukken kafffe. Vet ikke om sannhetsgehalten i denne er sann, men vår daglige postmann påstår det.

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
588
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Skader i postgangen er jo en gjenganger her på sentralen. Nå har heldigvis ikke posten monopol på frakt, og når monopolet på brevpost også faller vekk så spørs det om ikke posten utkonkurerer seg selv (om de ikke tar seg sammen)

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.251
Sted
Porsgrunn
eirik skrev:
En annen litt morsom ting er at Posten hentet 20 sjåfører fra en svensk firma for å hjelpe til i juletrafikken. Svensker kom, men biler til sjåførene var det ingen som hadde tenkt på, en annen avdeling selvfølgelig. Dermed har det siden 1. desember sittet 20 sjåfører på Alnabruterminalen og drukken kafffe. Vet ikke om sannhetsgehalten i denne er sann, men vår daglige postmann påstår det.
HAHAHA Hørtes nesten ut som en historie fra det gamle DDR. ::)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
I mitt tilfelle så ble en pakke "borte" på 0024/Gardermoen/postens toll.
Posten sier " beklager vi har rotet bort pakken din men vi tar ikke noe ansvar...."
Jaha sier jeg noe satt ut av den beskjeden jeg fikk på tlf.
" det er avsender som er ansvarlig for pakken til du har mottatt den...."
Datt ut ett øyeblikk der jeg da,mild sagt.
Det er ett eksempel bare av mange.

Har endel bekjente som har jobbet og fortsatt jobber på postterminalen her i byen (Grålum) og kjører bil (oslo-grålum) med bur og post/pakker.
Til og med de er forundret over at ikke mere blir "skadet".
Skal vel ikke gå i detalj her men regner med dere skjønner tegningen.

Nå skal det vel nevnes at jeg hadde en postiv opplevelse med posten her om dagen også.
Pakke stoppet i tollen,sender kvitto.asap,fikk mail dagen etterpå at pakken var sendt videre og fikk den hjem ett par dager etter insidentet.

/jan

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Problemet med Posten kontra alle andre speditører er at de som en statlig bedrift har alle innbyggerene som eiere og dermed har man som bruker av tjenestene har helt andre forventninger.

Noen som har sett reklamen til posten med de postbudene som gjøre det lille ekstra. Eneste problemet her er at markedsavdelingen glemte å fortelle det videre til resten av bedriften.

O

OldBoy

Gjest
Problemet med Posten er at Posten har alle innbyggerne som kunder, og at de aller fleste av disse innbyggerne er helt amatører på området "forsvarlig emballering av sarte produkter". Når tanter, bestemødre, og til og med små barn, skal pakke inn greiene sine, og ingen av disse har verken emballasje eller hva ellers man trenger for å sikre innholdet, er det jo nødt til å bli en statistisk skjevhet i Postens disfavør.

De som bruker private transportører har vanligvis litt bedre peiling, og gjør det sånn sett lettere for pakkene sine å overleve.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
10
Sikker på du ikke bestilte en "slik gitar Pete Townshend bruker"? I såfall ser det jo helt riktig ut.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ekspertisen synes å være ganske enige om at det bare er en riktig måte å emballere en gitar for shipping på. Disse viser til behandlingen UPS gir en pakke, så det er ikke nødvendigvis slik at postansatte er verre kløner enn andre som sorterer pakker til minimumslønn. Den innpakningen du viser beskytter jo ikke i det hele tatt.

http://www.bryankimsey.com/shipping/
http://www.rocknrollvintage.com/how-to-pack-a-guitar-for-shipment.htm

Jeg sendte en archtop med Posten for en tid tilbake, pakket den omtrent som beskrevet i disse to linkene, og ingen ting Posten gjorde kunne gi den så mye som en skramme. Det måtte i så fall vært å kjøre over den med en bulldozer.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Posten =
-tregt - du vet aldri når pakken kommer fram
- uforsiktig - de har 0 respekt for andres eiendom
-leveres i hytt og pine - virker helt tilfeldig om det er du eller naboen som mottar pakken -

Som Kari Bremnes ville sagt det - "det er noe alle veit"!

Så når dette til stadighet blir beskrevet her på hfs - hvorfor fortsetter dere å sende med posten?

For et par uker siden bestilte jeg pakke sent til meg med Shenker - Bergen-Sandefjord.
Ble innlevert av Selger i Bergen på ettermiddagen og garantert hos meg dagen etter før kl 1500.
Pakken ble levert kl 1330!

Ble nok noe dyrere enn Posten, men man får det man betaler for!

Nestemann som starter en "sutretråd" om posten har etter min mening gjort seg fortjent til noen meget fete typer;

I told ya so......

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Nå har jeg venta på 2 LPer i posten i 11 dager. Begynner å bli litt utålmodig. Kanskje jeg skal spørre naboene om de har mottatt noen plater.. :p

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
588
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Problemet med Scenker/Tollpost, etc. er at disse ikke betjener privatkunder.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
zemtex skrev:
litt OT, men hvilken linse ble det (husker du ikke var helt bestemt i en annen tråd)
Vel etter et (kansje) litt hastig innfall så ble det en brukt slik:
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3340&navigator=3
Denne skulle jeg egentlig ikke ha, men da prisen var rimelig så...
Fikk linsa i dag og den ser ikke brukt ut engang.
Du finner bildeexempler her:
http://www.pbase.com/cameras/sigma/70-200_28_ex_dg_apo_macro_hsm
Kan alltids selge når jeg går over til IS
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
breuer skrev:
Sikker på du ikke bestilte en "slik gitar Pete Townshend bruker"? I såfall ser det jo helt riktig ut.
Kansje derfor den var så billig ::) ;D
Får ny gitar fra selger så dette ordner seg
Mvh Jan I

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
dandare skrev:
Da må de isåfall nettopp ha sluttet med det.

R

Roysen

Gjest
OldBoy skrev:
Problemet med Posten er at Posten har alle innbyggerne som kunder, og at de aller fleste av disse innbyggerne er helt amatører på området "forsvarlig emballering av sarte produkter". Når tanter, bestemødre, og til og med små barn, skal pakke inn greiene sine, og ingen av disse har verken emballasje eller hva ellers man trenger for å sikre innholdet, er det jo nødt til å bli en statistisk skjevhet i Postens disfavør.

De som bruker private transportører har vanligvis litt bedre peiling, og gjør det sånn sett lettere for pakkene sine å overleve.
Dette er midlt sagt en dårlig unnskylding for at ikke pakkene kommer frem i tid, for at de som faktisk også benytter andre speditører til mye opplever store forskjeller på tilstanden til pakker som er pakket identisk og for enhver ansvarfraskrivelse som ikke går på skader som en følge av dårlig emballering.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Tubesnake skrev:
dandare skrev:
Da må de isåfall nettopp ha sluttet med det.
Du kan selvfølgelig motta pakker som privatperson, men de sender ikke pakker med privatpersoner som avsender.

Mvh
Roysen

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Roysen skrev:
Du kan selvfølgelig motta pakker som privatperson, men de sender ikke pakker med privatpersoner som avsender.
Å joda, det gjør de så absolutt.

R

Roysen

Gjest
Tubesnake skrev:
Roysen skrev:
Ja vel, jeg fikk beskjed om det motsatte når jeg undersøkte og ble bedt om å henvende meg til Fedex, UPS eller DHL.
Sender de til hele verden?

Mvh
Roysen

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tubesnake skrev:
Roysen skrev:
Jeg har samme erfaring som Roysen. Skulle sende et par effektforsterkere på tvers av landet, og pakken ble et par kg for tung for Postens 35-kg's-grense. Jeg ringte rundt til det som var av spedisjonsfirmaer, Tollpost, Schenker, osv, men jeg fant ingen som kunne håndtere en sånn pakke fra en privatkunde. Til slutt fant jeg et flyttebyrå som skulle samme vei med et flyttelass og fikk sendt pakken med det lasset og levert på døra til mottager.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
I bedriften hvor jeg jobber sender vi noen tusen tonn med Schenker og NorCargo i løpet av året og det er til stadighet privatpersoner som kommer med esker og kasser som de ber oss sende når bilene er innom. Jeg har aldri hørt noe om at de ikke skulle ta det med seg pga. at det er en privatperson som står som avsender.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
JAHA... Da var en ny gitar i hus, MEN TROR DERE IKKE AT POSTEN HAR KLART DET IGJEN :mad: :mad: :-X :-X
Ikke riktig så mye knust, men kassen er sprukket i bakkant.
SAT_ N og HÆL_ _ TE
Gir snart opp hele greia
Mvh Jan I

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Det her med privat vs firma når det gjelder transportbyråer så er nok det en misforståelse. De spør alltid hvilket firma du skal sende på vegne av på grunn av prisfastsettingen. De aller fleste som sender endel varer har transportavtale med et av disse transportbyråene, så byrået vil vite hvilket firma du er for å gi deg riktig rabatt. Som privatkunde betaler du mer for frakten enn om du er et firma som sender 5000 pakker i året.

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
588
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Nei, dette er ikke riktig. Jeg har forhørt meg hos bl.a. Schenker og Tollpost om pris. Dersom du skal sende som privatperson med disse firma får du til svar at de betjener dessverre ikke private kunder. Jeg kan envt. sende via firmaet jeg jobber i dersom de har fraktavtale.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Ditto. Jeg har også spurt de samme om dette før og fått samme negative svar.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Pussig, det har jeg aldri opplevd. Men kan dere ikke bare sende i navnet til arbeidsgiveren deres??

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Faen hakke!

Blir så lei..

Skar dom kose med pakka mi?

BACH! (Ikke komponisten, utrykket)

PK

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Har selv ventet på en MP3/4 spiller som var sendt før jul.
Det er ennå ikke dukket opp noe :-X :-X :-\
Mvh Jan I

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Jan_I skrev:
Har selv ventet på en MP3/4 spiller som var sendt før jul.
Det er ennå ikke dukket opp noe :-X :-X :-\
Mvh Jan I
kan jo være noen som jobber i posten som ville ha seg en slik til jul :)

Topp Bunn