Roysen skrev:
Dette er jeg rett og slett svært uenig i. Posten tar seg betalt i bøtter og spann for å sende brev og pakker. De tar imidlertid ikke ansvaret for noe som helst - ikke at det kommer frem til avtalt tid og ikke at det kommer helskinnet frem. Alt ansvaret legges fullt og helt på avsender. Ikke er de i stand til å fortelle deg hvordan du skal pakke pakken for at den garantert skal komme helskinnet frem og ikke advarer de om at emballasjen kan være for dårlig før de tar i mot pengene og maltrakterer pakkene.
Å emballere varen slik at den tåler transporten, er faktisk avsenders ansvar. Det følger blant annet av Postens alminnelige leveringsvilkår, og tilsvarende gjelder for sendinger med andre transportselskaper. Avsender har ansvaret for at det som sendes, er forsvarlig emballert.
Man kan teoretisk tenke seg at man kunne overlate til Posten eller til et annet valgt transportselskap å emballere varen forsvarlig, som et oppdrag, men det ville sikkert ha blitt en dyr og veldig upraktisk tilleggstjeneste. Varen skal jo uansett komme uskadet frem til postkontoret eller til den aktuelle transportterminal.
Det firmaet jeg jobber i, både sender og mottar en masse pakker daglig, og det er ingen tvil verken blant våre kunder eller våre leverandører om hvilke spilleregler som gjelder. Å sørge for forsvarlig emballasje, er avsenders ansvar.
Jeg følger deg et stykke på vei når det gjelder det siste du sier: At Posten godt kunne være flinkere til å avvise sendinger som er dårlig emballert. Og at Posten, og andre transportører, burde være flinkere til å informere, og kanskje også ha et større utvalg av emballasje og beskyttende tilbehør tilgjengelig for kundene.