Den høye enden!

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Prata med en ukjent kar fra Arendal i går som hadde en veldig ivrig hifi-venn:

"E har en kæmrat som har et sånt anlegg til mænge hundre tusen. Det spiller veldig flott på Kæri Bremnes og sånn, men når e tar med de gamle CD platene mine og spele på anlegget hans, låter det ikkje bra. Det e det som e så domt me de dyre anlegga, for de spele bare bra på nye innspelinger!"

Er dette den gjengse oppfatningen av high-end anlegg i dag? ;D ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
eller bare C ? ::)
mvh
Leif
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Får ikke håpe det, selv om mange anlegg i den dyrere enden nok passer til det du beskriver her. Har hørt flere kostbare oppsett som tar det meste på strak arm.

Hvis ett anlegg er godt matchet med komponenter som har oppløsning og dynamikk i toppklassen, da låter dårlige innspillinger absolutt bra. Det er nå min erfaring.

mvh
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
sinep skrev:
Prata med en ukjent kar fra Arendal i går som hadde en veldig ivrig hifi-venn:

"E har en kæmrat som har et sånt anlegg til mænge hundre tusen. Det spiller veldig flott på Kæri Bremnes og sånn, men når e tar med de gamle CD platene mine og spele på anlegget hans, låter det ikkje bra. Det e det som e så domt me de dyre anlegga, for de spele bare bra på nye innspelinger!"

Er dette den gjengse oppfatningen av high-end anlegg i dag? ;D ;D

Hahaha, klassiker dette :)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
sinep skrev:
Var det deg jeg prata med ja ;D
Kanskje. Kanskje ikke. Det kan jo ha vært hvem som helst. Den du pratet med var jo som du selv sier "en ukjent kar fra Arendal i går". Om vedkommende bor i Arendal, eller om han bare var turist i Arendal - aner ikke. Arendalitter er litt rare, så jeg ville ikke tillagt slike samtaler med ukjente folk på åpen gate noen stor betydning...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
sinep skrev:
Prata med en ukjent kar fra Arendal i går som hadde en veldig ivrig hifi-venn:

"E har en kæmrat som har et sånt anlegg til mænge hundre tusen. Det spiller veldig flott på Kæri Bremnes og sånn, men når e tar med de gamle CD platene mine og spele på anlegget hans, låter det ikkje bra. Det e det som e så domt me de dyre anlegga, for de spele bare bra på nye innspelinger!"

Er dette den gjengse oppfatningen av high-end anlegg i dag? ;D ;D
Hehe - høres ut som klassisk "misunnelsesprat", dette. Skylde på anlegget - når det kan hende er innspillingene som er dårlige. Ikke utenkelig at problemet til denne ukjente karen fra Arendal er at han aldri har hørt hvordan disse gamle CDene hans EGENTLIG låter - og så blir han skuffet når han omsider får høre det og lydkvaliteten avsløres.
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg for min del tror det faktisk dreier seg om at anlegget ikke er noe bra i det hele tatt, prislappen til tross. Det har etterhvert blitt en kjent sak at eldre CD-utgivelser har bedre lyd enn nye, ref "Loudness War".
 

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Innlegg
132
Antall liker
2
Får desverre ikke testet ut, har NAD, Embla, Behringer, Behringer, Abrahamsen og Bose 901, hos meg lyder alt som det skal
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Det kan være at anlegget har en litt tynn lyd, og de gamle platene er typisk 80 tallsrock. Da vil det låte tynt og kjedelig, og når han går ut i bilen med god loudnes så låter det fyldig og bra. Dette har jeg hørt mange ganger. En del plater trenger litt ekstra i nedre oktaver for å låte bra. Og en del dyre anlegg har en litt for stor fokus på detaljer i toppen, med litt for liten tyngde i bunn.
 

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Innlegg
132
Antall liker
2
På rockeanlegget mitt lyder alt bra, men er tunet mot 70 tallet, 2012 musikk er overveldende og masete mikset, tror plateprodusentene har mistet litt av kunnskapen......
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
uob skrev:
Det kan være at anlegget har en litt tynn lyd, og de gamle platene er typisk 80 tallsrock. Da vil det låte tynt og kjedelig, og når han går ut i bilen med god loudnes så låter det fyldig og bra. Dette har jeg hørt mange ganger. En del plater trenger litt ekstra i nedre oktaver for å låte bra. Og en del dyre anlegg har en litt for stor fokus på detaljer i toppen, med litt for liten tyngde i bunn.
Tror det kan være en viss sannhet i dette. Min erfaring fra det siste året med oppgraderinger er at disse har gitt mer tyngde i bunn med en bedre bassgjengivelse. Dette har medført at en del innspillinger som jeg hadde avskrevet nå låter ganske ok.

En del innspillinger er nok laget med tanke på at lytteren har mulighet til å justere litt på frekvenskurven med en EQ løsning og når idealet for mange high end anlegg er å låte mest mulig snorrett blir det feil. Det som en EQ løsning kan tilføre på kunstig vis må et anlegg satt opp med en snorrett frekvenskurve tilføre ved å kunne avspille også den nederste delen av frekvenskurven. Noe det kanskje skorter på hos en del.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.036
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Prata med en ukjent kar fra Arendal i går som hadde en veldig ivrig hifi-venn

En av disse? ;D ;D ;D
 

Vedlegg

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Siden jeg sitter uten forsterker om dagen ble det TV i kveld, og tror du ikke 2 av dem dukket opp på Skavland. Ingen nevnte Hi-Fi så det må være han tredje.
 
Topp Bunn