Den grønne tråden.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Nå når det nærmer seg sommer ::) er det vel på tide å tenke på hva man skal satse på av planter og vekster...

Jeg har en ingefær liggende på kjøkkenet som er begynt å spire. Har alltid hatt ingefær liggende i kjøleskapet, og de har alltid begynt å mygle, så denne gangen la jeg den på kjøkkenet i friluft. Det resulterte i at den som nevnt er begynt å spire, så jeg tenkte at jeg kunne la den få ta seg ut, og at jeg kunne plante den.

Men hvordan planter man en ingefær-rot? Noen som har erfaring med dette?

En annen ting er at jeg har tenkt å plante tomater når det blir litt mer vår. Har ikke hatt suksess med det før, men man gir da ikke opp heller, og de har solgt så gode dulchetta (eller hva de nå het igjen) tomater på butikken, så jeg lurte på om det gikk an å plante frø av disse og få frem brukbare planter. Eventuelt få tak i frø til disse, de smaker kjempegodt, mye bedre enn andre tomater.

Er det noen med grønne fingre her?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Jeg har en ingefær liggende på kjøkkenet som er begynt å spire. Har alltid hatt ingefær liggende i kjøleskapet, og de har alltid begynt å mygle, så denne gangen la jeg den på kjøkkenet i friluft. Det resulterte i at den som nevnt er begynt å spire, så jeg tenkte at jeg kunne la den få ta seg ut, og at jeg kunne plante den.

Men hvordan planter man en ingefær-rot? Noen som har erfaring med dette?
Har ikke noen erfaring med disse, men hvis jeg skulle tippe så ville jeg kanskje prøvd å plante dem på samme måte som en begoniaknoll og se hva som skjer.


En annen ting er at jeg har tenkt å plante tomater når det blir litt mer vår. Har ikke hatt suksess med det før, men man gir da ikke opp heller, og de har solgt så gode dulchetta (eller hva de nå het igjen) tomater på butikken, så jeg lurte på om det gikk an å plante frø av disse og få frem brukbare planter. Eventuelt få tak i frø til disse, de smaker kjempegodt, mye bedre enn andre tomater.
Det går helt fint an å høste frø fra tomater du liker og lage egne planter av dem. Det er jo enda mer morro å få til enn å kjøpe poser med frø. Men det er også mange spennede tomatsorter å få kjøpt som frø også. Og når man ser på prisen på de beste småtomatene i brett på butikken (nesten 170 kr/kg har jeg sett på det verste), så kan det fort bli et bedre alternativ å ha noen egne planter å høste fra.

http://faq.gardenweb.com/faq/lists/seedsave/2002084456024410.html

Et annet tips er de remonternede jordbærplantene som er kommet i salg nå. Noen ampler med dette så kan man høst bær gjennom hele sommeren og høsten.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Så tomater til 250 kr kiloen i dag.. :eek:

Greit med en metode for høsting av frø. Jeg har prøvd å ta ut frø, men den glyen rundt var et problem ja, det klistret seg fast og var ikke helt enkelt nei. Fikk det til på et vis, så får se om de er brukbare litt utpå våren, når bør de plantes?

Må de stå i drivhus eller kan de klare seg ute?
Har ikke akkurat drivhus, men har et uthus med vindu.

Skal tomater gjødsles mye?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.757
Antall liker
21.635
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
På Hedmarken må tomater ha drivhus. Mykje lys og mykje varme. Et sydvendt panoramavindu i uthuset vil kanskje være godt nok? I syden får plantene strietak midtsommer for at det ikke skal bli for mye sol, men syden er ikke Hedmarken. Eller Bergen.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Må de stå i drivhus eller kan de klare seg ute?
Mye lys og varme er viktig. Plant dem inne i vinduskarmen og sett dem heller ut når det er varm og frostfritt om natten. Slik som med sommerblomster. Har du et ledig sydvindu kan du godt ha dem her, og drivhus er også en god ide. Men en lun plass intil en vegg eller på en solside kan fungere godt det. Noen sorter må også knipes når de vokser, og noen må bindes opp mens andre kan vokse mer fritt kun med litt støtte.


Har ikke akkurat drivhus, men har et uthus med vindu.
Det burde funke bra det, så lenge det er lyst nok.

Skal tomater gjødsles mye?
Ja, ganske mye gjødsel og mye vann. Plant dem rett i en jordsekk eller kanskje i en stor selvvanningspotte. Kukompost er godt til tomater. Men vær forsiktig mens plantene er små, da kan du fort svi dem med for sterk gjødsling. En gjødselblanding med mye N og K med litt mindre P er også regnet som gunstig for tomater.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Jeg har en kasse med undervarme og lys over som jeg brukte til å stiklingsformere rododendron tidligere, kanskje det hadde vært en ide’ å plante de er.
Problemet er vel at de kan komme til å trives så godt at de får sjokk og depresjoner om de blir plantet ut.
Skal jeg ha de stående der hele sommeren kan jeg vel likegodt heller kjøpe tomater til 250 kr kiloen..

Men det hadde jo vært kjekt å prøve.
Kanskje jeg kan selge tomater til 250 kr kiloen.. ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.757
Antall liker
21.635
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du kan spise egenproduserte tomater som sikkert koster 250 kroner kiloen. ;D

Har en venninne som er ernæringsfysiolog. Hennes mann mener det gror brokkoli ut av ørene hans snart, men det er noe eget med egenprodusert føde.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Jeg har ikke helt fått dreisen på egenprodusert føde.
Potetavlingen min for noen år siden ble på størrelse med erter, druer og plommer.
Da hadde jeg spadd opp åkeren og plantet etter alle kunstens regler..

Fikk litt epler på vårt nyervervede epletre i sommer, så jeg får jo håpe det vil trives.
Plommer får vi mye av annethvert år, og rips ble det mye av i sommer.
De amerikanske blåbærene er derimot ikke mye å skryte av, 3-4 modne samtidig monner ikke så mye.

Har prøvd tomater før uten stor suksess, men jeg får prøve igjen.

Rhododendron får jeg til, men de bør man helst unngå å spise…


Hva er sunt og veldig lett å få til?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Komponenten skrev:
........ en kasse med undervarme og lys over som jeg brukte til å stiklingsformere rododendron ..............
Fint at rørforsterkere kan komme til nytte :D

Denne tråden minner meg på at våren er i rett rundt hjørnet her i Rogaland, og solen skinner.

Spiselig: Poteter er kjedelige greier og ikke helt enkelt. Så de kjøper vi i butikken.
Prøv for eksempel jordskokk og pastinakk. Ikke helt vanlig men mer utbredt enn du tror.
Av spiselige ting er jo purre og salathode enkelt og anvendelig,
Urter enda enklere, og de blir bedre enn kjøpevarer fordi du tar dem rett fra hagen og i gryta hver gang. Timian, Rosmarin og Salvie, og gressløk selvfølgelig.
Blomkarse er mer enn spiselig, den er faktisk god i salat. Finn oppskrifter på nett.
Og har du smakt på rosene? Det har jeg.

Resten må jeg spørre kona om. (Som vanlig, ville min datter si)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Han lurte en stund på hvor den ble av… men så glemte han den heldigvis.. ;D

Pastinakk og jordskokk kan jeg muligens få til, men hva skal jeg bruke det til?
Smaker det bra, jeg har verken sett eller smakt det tror jeg.

Purre og salat kan jo være greit ja.
Har oregano, timian, og gressløk, noen lave timiantyper er veldig fine så de har jeg i bed som bunndekke, men jeg har ikke spist de, vet ikke om det går an, men vil jo tro det.

Blomkarse hadde jeg for noen år siden, jeg vet de kan spises, men jeg tror ikke jeg prøvde.
Rosene har jeg ikke smakt på, vil du anbefale det?

Har jo mye løvetann, og skvallerkål, men føler ikke akkurat at det er noe jeg dyrker, selv om jeg er veldig flink å få de til og de kan spises…


Hyggelig at du har en så kunnskapsrik kone, det kan komme hendig med... ;)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Rosebladene smaker ikke spesielt godt, men de skal visst være bra for noe.
De gamle egypterne og inka-indianerne brukte roseblader i maten.
Rose er kjent naturmedisin med mange gode effekter. Det motvirker angst og depresjon, og er febernedsettende. Og godt for kjærlighetslivet, visstnok.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Har en urtebok, skal sjekke opp roser der. Roser har jeg nok av.
Trodde helst man brukte det til parfyme og den slags..
 
Topp Bunn